Ska ha ny jobbdator - MacBook Air M5 | 13" eller 15"?

Behöver byta ut min gamla M2 jobbdator till en ny. Idag släpps M5 (förbokning), så det kommer bli en sådan.

Har kört med 13” varianten innan men känt att skärmen är lite för liten. Men valde den då jag reser en hel del i tjänsten och ville ha en smidigare dator.

15” varianten väger runt 200 gram mer (1,5kg vs 1,3kg). Ni som använt båda vid resor och kundbesök etc, hur har ni upplevt 15” varianten? Är den märkbart otympligare? Eller märker man knappt nån skillnad?

Vänta till 6 då det blir en ny design mm.

Har en M4 pro med 14" och tycker den är fenomenal. Ibland får jag dubbelkolla att jag har den i väskan då den är så slimmad och lätt jämfört med tidigare windows workstations jag haft att jag blir osäker på om jag ens packat ner den. :sweat_smile:

Ang skärmstorlek så beror det ju helt på hur du använder den. 95% av min användning är med extern 49" skärm..

1 gillning

Taskigt av jobbet att inte erbjuda ThinkPad :blush:

Fast det är klart de är inte vad de har varit..

Svaret kommer ju bero på vad du vill göra på datorn. Jag kör bara med 15” och skulle inte vilja ha mindre. Fördelarna som jag ser är primärt för excelfiler där jag vill se mkt, samt möjlighet att visa två dokument sida vid sida.

Jag upplever inget problem med vikten.

1 gillning

Vad gör du på jobbet som kräver ett byte? Jag tror inte du kommer märka någon skillnad i prestandan.

4 gillningar

En del företag leasar ju i 3 år eller dylikt så man måste byta. Är dessa maskiner man sen hittar hos inrego mm.

1 gillning

Inga problem med processorn egentligen. Kan leva med den hastighet som den har, men RAM minnet räcker inte till (8 GB). Den har svårt vid en del fönsterbyten samt att den kraschar och startar om. Jag maxar minnet typ hela tiden och den kör med en swap fil som är större än inbyggda RAM jag har. Normalt ligger swap på 10-12 GB.

Jag kan välja fritt, ingen som säger att jag måste ha Mac.

2 gillningar

Kan du få en 14” pro så är det den ultimata storleken. På mitt förra jobb gick jag från MBA 13” till MBP14”, vilket otroligt lyft det var gällande skärm, högtalare mm. När jag sedan bytte arbetsgivare fick jag nuvarande MBA 13” (M2). Saknar 14”, tyckte det var en optimal storlek.

Har klämt på en kollegas MBA 15” men tycker den blir för stor om man reser en del

1 gillning

Har inte alls kollat på Pro. Inget jag känt att jag behöver prestandamässigt. Men ska ta en titt pga storleken

Gör det, den är inte så mycket tyngre. Men trevligare skärm, tangentbord, högtalare mm,

Motiverar dessa prisskillnaderna mellan MBA och MB Pro?

Från 17k till 22k för M5

Från 17k till 28k för M5 Pro

(Priser med moms då jag inte orkade räkna om eller kolla på rätt sida).

+1 på MBP 14. Vikten är nästan identisk med MBA 15.

Kör själv fortfarande min M1 Pro, men den ska bytas till M5 Pro under året.

16 GB är verkligen minimum för att det ska flyta bra. M5 Pro-modellerna säljs med minst 24 GB.

1 gillning

Även på MBA M5? 2500:- tillägg för 24GB varianten

Ja, dryga med Apple att det är sådant enormt påslag för mer RAM. Kanske befogat nu i RAM krisen men dom har ju alltid gjort så.

32GB på min M4 är för lite redan men mer än så kostar på tok för mycket. Har ganska tung stack att köra också dock.

Köpte en begagnad M1 air till frugan för plugg i somras och det är minnet som begränsar den. 8GB är alldeles för lite så den får swappa hela tiden och det går ju ej att uppgradera. Tråkigt att Apple inte tar sitt ansvar för miljön, med mer minne hade man kunnat använda dom längre.

16GB var ju standard 2015. Skulle säga minst 32GB idag om man ska ha datorn några år..

3 gillningar

Kanske inte, beror på vad du ska göra.

Men jag kör idag MBA 13” m2 med 16 gb ram och den går inte alls på knäna än

1 gillning

Jag har inte provat, men tror att jag klarat mig på min M2 med 16GB ett bra tag till. Men just nu strular det för mycket för det jag gör.

Kollade inbyte, Apple värderar min till 3700:-

Löjligt när de vilka ha mer för lite extra minne vid uppgradering, men det är så Apple fungerar.

Håller med om att 16 GB RAM är absolut att rekommendera som minimum idag. Det räcker för de allra flesta. Mer behövs om man jobbar med tyngre tillämpningar som video-/bild-/ljud-redigering, systemutveckling, mm.

Dock har jag ett par kollegor på kontoret som klagat ibland på att datorn är seg och när jag tittar på den så har de typ femtio appar igång och så många flikar öppna i webbläsaren att det knappt går att klicka på dem. Vissa vet verkligen inte hur man avslutar program. Känner du igen dig? Köp extra RAM :smiley:. Dock har OS:et blivit betydligt bättre på att avlasta program och flikar som inte använts på länge, så det problemet har minskat.

Tips till den sparsamme: Köp begagnat med garanti på refurbed o liknande. Vi köper alla våra Mac:ar där. Ofta nästan halva priset för en 2-3 år gammal modell i (nästan) nyskick

Man märker absolut skillnad på vikten. Men MBA 15” väger ändå lika mycket som min 13” PC laptop. Så det är inget man behöver skottkärra för att bära runt. Föredrar du större skärm så kör på 15”.

M5 MBA är en toppendator. Billigare än M4 MBA, trots att man nu får 512GB istället för 256GB SSD.

1 gillning

Du klarar dig gott många år med en MBA M5 med 24gb ram tänker jag.

1 gillning

Jo, men det är så jag vill använda datorn. Jag startar inte heller om den varje dag.

Jag vill att datorn anpassas till hur jag vill använda den, inte att jag ska anpassa mig till datorns begränsningar.

Arbetar med massor av saker parallellt och många appar, dokument och webbsidor igång samtidigt. Jag vill inte lägga tid på att återställa saker jag behöver.

Jag är alltså medveten om att jag själv pressar den hårdare än vad andra hade gjort. Och jag betalar gärna för att förbättra situationen.

1 gillning