Jag har en gammal MacBook Pro (sent 2012) som bara kan köra macOS Catalina. Nu har jag märkt att det kan ställa till problem med uppgraderingar av program som inte är kompatibla med gamla versionen av macOS. Så nu måste jag väl pynta för en ny dator. Så nu år min fråga, vad ska jag välja om jag vill ha en ny bärbar Mac?
En ny MacBook Air ser ut att ligga i samma prisklass som när jag köpte min MacBook Pro back in the day. Men är den tillräckligt kraftfull och framtidssäker? Det mest processorkrävande jag kör är bildredigering, så det behövs ingen monsterdator ska tilläggas. Å andra sidan verkar dagens MacBook Pro ligga på det dubbla priset från en MacBook Air. Så det känns inte helt kul.
Så… Air vs Pro? Och är det något mer jag ska tänka på vid val av en MacBook?
Du behöver inte en Pro. Alla Air från 2020 har M-chipp som är oerhört snabba.
Skaffa en Air, och uppgradera RAM till 16GB.
Egentligen behöver du inte M2 eller M3 Air heller, M1 Air från 2020 är också riktigt snabb, om du vill spara lite pengar. Men självklart är M3 trevligare hehe.
Men som sagt, uppgradera RAM för att göra den framtidssäker. Minst 16GB.
Air har inte samma förmåga att kylas när CPU’n går på högvarv vilket gör att den istället begränsas vid hög belastning. Så med samma CPU, RAM osv i båda kommer Pro prestera bättre.
Saknas behovet så kanske det spelar mindre roll dock. För mig är Pro det självklara valet men då spenderar min CPU en hel del processorkraft på att kompilera kod.
Det låter som att du hade nöjt dig med en MacBook Air (med marginal) om du har använt en 2012 tills nu. Sikta gärna på minst 16GB Ram för framtiden, särskilt då du sällan uppgraderar.
Prismässigt hade jag spanat efter bättre begagnade på Blocket.
OP nämnde bildredigering. Jag kör ofta bildredigering på min M1 Air, och den blir inte ens ljummen.
Ja vad behöver du? Behöver du USB-A portar? Då behöver du en hubb
Hur många USB-C portar behöver du?
Behöver du HDMI?
Macbook Pro har fler portar, men är helt onödigt dyr för dina behov. Men om du har pengarna så. Då får du en trevligare 120hz skärm, bättre högtalare, bättre webbkamera, etc.
Jag har en extern skärm, så jag behöver ju ansluta den. Men det finns adaptrar gissar jag. Sedan har jag idag tillbehör som kräver USB-A. Så en hubb till det kan ju lösa det tänker jag.
Finns ju Mac mini också om man kör den som stationär, men fördelen med en Macbook är att den både kan fungera som stationär och bärbar. Själv har jag Macbook pro M1 16" men skulle nog välja Macbook air 15" idag. Prestandan räcker och bra att inte ha en fläkt som drar in damm med åren.
Jag tror poängen var att datorn sänker hastigheten när den riskerar att bli varm för att undvika att bli varm, så att den inte blir varm säger egentligen inget.
Sedan om den lägre hastigheten den får pga thermal throttling ändå räcker i varje enskilt case är förstås en annan fråga.
Jo det är relevant, för att först blir datorn varm, och sen börjar den throttla. Den throttlar aldrig när den är ljummen. Så om den vid mina flöden fortfarande är sval så betyder det att den är lång från att throttla för mig.
Där är hur mycket den throttlar när man kör samtliga cores på 100% i 20 min.
Det är väldigt ovanligt att man använder samtliga cores på 100% i 20 min, många program använder antingen inte alla cores, eller kör på i mindre än 20 min. Och även om man är i minoritet så är ~80% av M2 fortfarande väldigt snabbt.
Jag valde en pro, men jag har den till en del systemutveckling. Ska jag vara ärlig hade jag nog klarat mig med en air i alla fall. Fläkten går i princip aldrig så det är inte ett jättestarkt argument för Pron om man inte kör väldigt tunga och långa jobb.
Jag kör oftast en stor extern skärm via USB-C som har USB-A hub (använder till webcam) samt laddar 60 W, vilket räcker. Pluggar alltså normalt i en enda sladd.
Men man bör ha en liten universaldongel för att ha med sig på språng. Senast jag använde den var när jag behövde köra trådat nätverk för att konfigurera upp min router efter en firmwareuppdatering. De flesta konferensrum har en USB-C lösning nuförtiden vid sidan av HDMI eller rent av VGA.
Mitt råd blir att köpa en air och lägga mer pengar på andra prylar. Mus, tangentbord, hörlurar, extern webcam. Beroende på behov då.
Ja man får fundera på vilket behov man har, jag vale en M1 pro mest för att jag ville ha en 16" skärm, portar har jag däremot inget behov av. Då fanns dock inte 15" air men nu när det finns skulle den passa mig utmärkt. Minimal vikt, ingen dammsugare och bra skärm, perfekt för mig som reser en del.