Apple Macbook Pro (2021). Är priset rimligt?

Hej!

Förra veckan presenterade Apple MacBook Pro blev imponerad av presentationen och funderade på köpa en Macbook Pro.

Men blev besviken på när priset presenterades i svenska butiker. Den billigaste kostat MacBook Pro (2021) kostar 24 000 kr. Min budget är på 15 000 kr.

Bör man vänta kanske kan priset sänkas (tror inte det kommer ske det är Apple) eller bör man istället satsa på Macbook Pro (2020) eller vänta näst kommande Macbook Air som släpps år 2022?

Vad tycker ni är det värt köpa en dator för 24 000 kr eller är priset orimligt?

Allt gott!

Undrar hur mycket datorn egentligen kostar och vad själva loggan kostar :slight_smile:

1 gillning

Ingångsmodellen (14") har 200 GBps memory bandwidth (!!!). 8 CPU-cores, 14 GPU-cores, och 16 neural engine-cores. Du har världens snabbaste SSD med 6GB skrivhastighet och 5GB läshastighet. Skärmen är helt ny med mini-LED och adaptiv refresh rate.

Varför exakt blev du besviken? Jag ser väldigt många anledningar varför dessa borde vara mycket dyrare än t.ex. M1 MacBook Air.

Vad använder du datorn till? Jag äger en M1 MacBook Air och det är den snabbaste datorn jag någonsin använt (real-life use, inte artificiella geekbench-tester).

Glöm inte Mecenat om du känner nån student. Ingångsmodellen (14") kostar där 21k (https://www.apple.com/se_edu_117739/shop/buy-mac/macbook-pro). Och M1 MacBook Air kostar 11k.

2 gillningar

Det finns ingen anledning att köpa en MacBook Pro med m1 pro eller m1 max chipet om du inte a) redigerar film på mer än hobbynivå eller b) jobbar som utvecklare eller liknande.

Annars tror jag definitivt att en MacBook Pro med vanliga m1 chipet duger fint, den ligger under under 15’ eller en MacBook Air med m1 för någon tusenlapp billigare…

Men ja, priset är absolut rimligt om du behöver den kraften!

2 gillningar

Instämmer! Hade jag t.ex. editerat 8K video dagligen hade jag köpt denna dator.

Men nu gör jag inte det, alls. Men jag är supernöjd med min M1 MacBook Air :slight_smile:

Är någon Apple produkt “värd” pengarna?
Jag är en massiv “hater” till Apple och kan för mitt liv inte förstå hur man kan vilja gå in i det träsket. Inte bara hårdvaran som kostar 30-50% mer än vad motsvarande konkurrerande produkt.
Apple produkter är också alltid cutting edge när de släpps, men 1 år in i produktcykeln så är de ofta omsprungna av konkurrenterna, men pris premien kvarstår.
Du betalar sedan en massiv premie på allting runtomkring, såsom appar osv.

Privat kör jag Chrome book, överlägset för vardagsanvändning.
Telefoner, surfplattor osv är det endast Android som gäller.
Music och video streaming - chromecast.

Många gånger har Apple användare inte en blekaste aning om vad konkurrerande produkter kan göra, utan man köper blint år efter år samma Iphone, Imac osv för att man sitter fast i ekosystemet.

Klart att Apple är värt så mycket eftersom de lyckas suga ur helt vanliga medelsvenssons långt över 100k över en livstid.

3 gillningar

Kanske lite meningslöst att diskutera prisvärdheten med en “massiv hater”. :slight_smile: Det är ju inte direkt att en “massiv hater” lätt kommer ändra sin åsikt.

Men det känns ändå rätt så naivt att tro att Apple är det högst värderade bolaget i hela världen för att sina kunder “inte har en blekaste aning om vad konkurrenternas produkter kan göra”.

12 gillningar

Jag håller med om att Apples produkter generellt har en väldigt hög prislapp men det känner jag inte är samma sak som att de inte är prisvärda.
Har kört på en 8år gammal iMac innan jag köpte en ny M1 baserad Mac. Slår man ut kostnaden på 8år anser jag priset de tar är högst försvarbart. Men kanske bara jag som haft tur med problemfritt ägande under så många år.

Mitt råd är detsamma som flera tidigare och det är köp en MacBook Air med M1 processorn. Överlägsen price/performance och du kommer kunna använda den många år framöver till dagliga sysslor.

1 gillning

Jag har själv varit tvungen att använda både Imacs och Iphones på olika arbetsplatser, så har varit tvungen att sätta mig in i hur hela det ekosystemet funkar (eller inte funkar).

Citat Men det känns ändå rätt så naivt att tro att Apple är det högst värderade bolaget i hela världen för att sina kunder “inte har en blekaste aning om vad konkurrenternas produkter kan göra”.

Just här är jag dock rätt säker på att jag har rätt. Apple är högt värderat just för att deras kunder uppskattar enkelheten när man väl är inne i deras ekosystem. Att vara inne i deras ekosystem är lite som att vara mainframe kund till IBM på 80 talet. bra, levererade värde. kostade skjortan och omöjligt att ta sig ur.
Att utvärdera låt säga Android istället för Apple, handlar ju om att testa ekosystemet fullt ut, det är först då du ser fördelarna på den sidan också, och det kan jag lova dig att få “vanliga” människor gör. De skulle inte komma på tanken att ens försöka få ut sina privata bilder ur Icloud, än mindre behöva köpa appar i playstore för sånt de redan betalat för osv osv.

Men som med allt annat här i världen, lite som att @janbolmeson köpt en Tesla som i stort sett kommer kosta honom lika mycket som sin gamla skrutt Volvo, så kan TCOn för en Apple ändå vara bra, samt kan ge en hög personlig tillfredställelse. Men för mig, kan jag betala 7000 istället för 14000 för en mobil som är lika bra, eller kan jag köpa en riktigt bra chrome book för 5000 istället för en Imac för 15000 när jag bara ska surfa eller använda något gratis google program, då är valet enkelt.

5 gillningar

Ja åt helskotta för mycket. Jag kör Dell för 5-6 kkr och det funkar bra för det jag gör. Sällan datorn sätter begränsningarna, snarare att jag själv är begränsningen :slight_smile:

Däremot kör jag iPhone, alltid förra generationen när den kommit ner i pris. Så jag hatar inte Apple på något sätt.

1 gillning

Funderade själv på att köpa en, men jag är framförallt en stationär användare och har ingen större användning av den portabla superkraften. Det jag vill ha är en Mac Mini med de nya processorerna med fungerande stöd för Super Ultra Wide Display. Har läst om att det har krånglat på de första M1 macarna och på PC så fungerar det bara. Kan inte gå tillbaka till en “normal” skärm.

Skulle kunna tänka mig nästa Macbook Air som komplement för mobilt bruk (har en Lenovo X250 idag).

Personligen tycker jag att priserna på Apples datorer har ökat lite väl mycket i pris, däremot så brukar TCO se rätt förmånligt ut om man jämför med vanliga datorer. Min förra Macbook kostade under 9000 (den fungerar fortfarande även om den är fast på High Sierra). Jämför man med PC arbetsstationer så blir ekvationen sämre. Kör just nu en HP Workstation i Z-serien som är uppåt 10 år gammal. Har maxat minnet och kör SSD och grafikkort som klarar av att driva skärmen i rätt frekvens för desktop bruk. Den TCO:n blir svårslagen. Fantastiskt pålitliga maskiner, den här gick innan jag började använda som 3D CAD i fem år innan den byttes ut.

Bortsett från datorerna så kör vi 100% Apple i huset iPad’s, iPhone’s, Apple Watch, Apple TV och har gjort så rätt länge.

Känns som att du inte är riktigt rätt person att recensera Mac med Apple Silicon chip. Helt annan prestanda än Intels grejer och för många syften väldigt prisvärda. Men givetvis helt onödigt för slösurf och ordbehandling.

2 gillningar

…och vad ska du göra med datorn?
Avancerad videoredigering - absolut prisvärt.
Skriva en roman eller uppdatera Facebook - köp något för 4000 spänn istället.

6 gillningar

Ja de är det även om de oftast är dyra i rena pengar. Man får igen det på att produkterna fungerar så bra med hårdvara och mjukvara integrerat. Man fokuserar inte på spec. utan på funktion och användbarhet. Detta gör att kunderna köper fler och fler produkter inom Apple-familjen. Produkterna har bara blivit bättre och bättre i och med att Apple utvecklar sina egna processorer både för bärbart och stationärt. Man leder utvecklingen för strömsnål prestanda och bra användarupplevelse. Man fokuserar också hårt på miljö och skydd för den personliga integriteten. Google/Android = bend over för att sälja dina personuppgifter.

1 gillning

Jag har bara sålt över 100k datorer i mitt yrkesliv och jobbar idag på företaget som har 90%+ av bild och videoredigeringsmarknaden. Så, nej jag vet säkert inte alls vad jag pratar om.

Jag köpte en maxad MacBook Pro 15" för ca 25000 kr år 2013. Den har åkt runt i världen, fått jobba utomhus i dammigt, fuktigt och torrt klimat. Den har presenterat idéer i många möteslokaler. Det har varit kallt och varmt. Den har passat in oavsett om jag haft kavaj eller Gore-Tex. Den har i åkt backen några gånger men blivit räddad tusen gånger av den magnetiska laddkontakten. Och, jag sitter och skriver detta inlägg på den fortfarande. Nu känner jag att det är dags för en ny maskin och för mig är det självklart vad det ska bli.

3 gillningar

Har du något bra exempel på vad Intels motsvarighet till Mac M1 Pro/Max-processorer är?

Jag är inte heller helt såld på Apples prylar, men att påstå att allt är skit är ju bara töntigt.

1 gillning

Har ungefär samma upplevelse.
Kört Windows länge och gör fortfarande i jobbet.
Men hemma snurrar Mac, iPads och iPhones.
Helt överlägset för familjens vardagsbehov när man inte orkar pilla eller leka tekniker halva fritiden, eller byta ut hårdvara vartannat år för att den är för gammal.

1 gillning

Du tror inte att det går att hitta någon annan välmeriterad inom datorbranschen med motsatt åsikt?

3 gillningar

Ingen har påstått att det är skit…