Jag funderar på vad som är ett bra tänk vid köp av dator. Hemma har jag en stationär dator som jag använder mest. Det är en HP-dator som jag köpte ny och det var ingen utpräglad budgetmodell utan hade reko standard när den var ny. Nu är den sju år gammal och fungerar fortfarande hyggligt. Jag har skaffat en stor extern hårddisk som komplement men annars är den i originalskick. Att välja en hyggligt bra modell när jag köpte den uppfattar jag har varit vettigt. Nu klarar den inte den senaste versionen av Windows längre men annars fungerar den bra. Jag ska kanske byta den om två år eller så men det är verkligen ingen brådska.
Min sambo har haft en laptop. Det var en begagnad företagsdator som vi köpte 2018 och den verkar ha säckat ihop nu. Hon ska skaffa en ny dator och har inte riktigt bestämt sig för vilken modell. Att köpa en ny begagnad företagsdator är ett alternativ men att köpa en helt ny dator är också möjligt. Sannolikt skulle det då handla om en Apple Macbook av något slag. Den kommer i så fall att köpas på Amazon.
Är det någon som har bra tankar eller erfarenheter när det gäller datorer generellt eller gällande val av Macbook (eller kanske annan modell)? Hon ska ha den till att plugga IT och sedan en massa blandat pyssel. Det handlar dock inte om några regelrätt tunga program vad jag vet. Storleken på skärmen är en faktor som hon nämnt har viss betydelse.