Tänk vid köp av dator - vilka erfarenheter finns?

Jag funderar på vad som är ett bra tänk vid köp av dator. Hemma har jag en stationär dator som jag använder mest. Det är en HP-dator som jag köpte ny och det var ingen utpräglad budgetmodell utan hade reko standard när den var ny. Nu är den sju år gammal och fungerar fortfarande hyggligt. Jag har skaffat en stor extern hårddisk som komplement men annars är den i originalskick. Att välja en hyggligt bra modell när jag köpte den uppfattar jag har varit vettigt. Nu klarar den inte den senaste versionen av Windows längre men annars fungerar den bra. Jag ska kanske byta den om två år eller så men det är verkligen ingen brådska.

Min sambo har haft en laptop. Det var en begagnad företagsdator som vi köpte 2018 och den verkar ha säckat ihop nu. Hon ska skaffa en ny dator och har inte riktigt bestämt sig för vilken modell. Att köpa en ny begagnad företagsdator är ett alternativ men att köpa en helt ny dator är också möjligt. Sannolikt skulle det då handla om en Apple Macbook av något slag. Den kommer i så fall att köpas på Amazon.

Är det någon som har bra tankar eller erfarenheter när det gäller datorer generellt eller gällande val av Macbook (eller kanske annan modell)? Hon ska ha den till att plugga IT och sedan en massa blandat pyssel. Det handlar dock inte om några regelrätt tunga program vad jag vet. Storleken på skärmen är en faktor som hon nämnt har viss betydelse.

Om det passar ens usecase så håller en desktop längre än en laptop, för man kan mecka med den, och om man köper en i standarddelar och sätter ihop så är drivrutiner och annat mer standard och funkar bättre över versionsbyten av OS. Jag hade en desktop som följt med från Win 7 till 8.1 och sedan 10 utan problem. En laptop jag köpte med Win 7 klarade inte bytet till Win 8 utan att funktioner försvann (powersave och annat).

Det hänger förstås vad man ska ha datorn till, om en desktop passar en.

Jag brukar köpa mina datorer i delar hos Inet, eftersom man kan betala dem typ 800 kr och få datorn monterad och Windows installerad så att man direkt kan använda den vid leverans.

Mac-laptops har ofta fin/bra hårdvara, men de har också ibland en del knäppa problem (butterfly tangentbord, touchbar) och är väldigt dyra. Ibland har de problem med att billigaste modellen har dålig typ av minne/hårddisk (halva bitbredden på bussen / halv bandbredd), så det kan vara lite lurigt att köpa rätt.

Btw, Win 10 får säkerhetsuppdateringar två år till (Oktober 2025?), så byt din innan dess till en som klarar Win 11 (eller byt till Linux på din). Antar att det är det du syftar till när du säger två år ovan.

4 gillningar

Jag köpte en refurbished Lenovo Thinkpad från inet, den hade type A klassning och såg helt oanvänd ut. Ryzen 5 processor, 16gm ram samt 1tb hårddisk för endast 7490kr, då fick jag även garanti till den. En ny kostade då över 20 000kr.

3 gillningar

Betala inte för mycket!

De kraven du räknar upp är ju väldigt låga, nästan vilken bärbar dator som helsgr tillräckligt bra. Köp absolut ingen värsting dator, det är bortkastade pengar. (MacBooks är dyyra…).

Ta någon med ok skärm, näst viktigast är tillräckligt med RAM (två sticks, inte en).

Kan vara bra att kolla upp i förväg vilka programvaror som väntas användas när hon pluggar, om det inte är fritt lärande via youtube så klart. Jag har läst universitetskurser i mina dagar där man förväntats använda vissa IDE, och då är det ju bra om de stöds på Mac om man har en Mac.

När det gäller mac så är det bra och stabila över brädet. Sizea datorn efter behoven då det inte direkt går att uppgradera efter tid.

För PC så kör stationär om det funkar. Kommer hålla längst och ge bäst bang for the buck.

Skall du ha en bärbar PC så skulle jag undvika conusmer sortimentet som pesten. En normal elgiganten dator för runt 4k-6k kommer hålla i max 2-3 år. Efter det så brukar dom säcka ihop helt. Vill man ha en bärbar PC/PC-Tablet så skulle jag kika på business modeller från HP, Lenovo, DELL eller microsoft. Köper du för samma pengar som du lägger på motsvarande Apple så kommer du ha en riktigt bra dator som håller i 5-8år beroende på hur den används.

Som någon nämnde - kolla vilka mjukvaror hon behöver kunna köra. Det styr krav både på OS och hårdvara.

Med det sagt så skulle jag aldrig köpa en Mac med annat än Apple Silicon-chip idag, även om ändamålet vore blandat slösurfade, hemmadator för lätt bildbehandling eller även lite mer avancerade göromål med bild/film/musik. Hela användarupplevelsen är betydligt mer sömlös än PC och interfacet mellan användare och dator oftast så bra det blir. De håller dessutom länge och gällande laptops så är de faktiskt svårslagna i ren prestanda även om priserna börjar på höga nivåer.

Om jag hade specifika krav på mjukvara eller liknande (spelande tex) så skulle en Windows-PC kunna vara bättre.

För de flesta vanliga användare duger en budget-laptop för några tusenlappar.

Jag skulle idag köra in en Linux Distribution i både er bordsdator bärbara äpple dator. Om ni gillar Mac stuket, välj Gnome baserad distribution. Min favorit är PopOS. För mer windows stuk välj Zorin OS eller Mint. Kolla att det är Intel processor i Mac’en, så fungerar det fint.

1 gillning

Apple övergav Intel för ett bra tag sen och kommer gradvis sluta supportera Intelbaserade maskiner. Därtill är ju prestandan i dessa enormt mycket sämre än den i Apples M-processorer oavsett om man är ute efter kraft eller låg energiförbrukning.

1 gillning

Om din fru ska börja läsa IT skulle jag rekommendera att hon själv tar reda på vilken sorts dator hon behöver. OS och specifikationer. Arbetet med att sätta sig in i ämnet är värdefullt för att skaffa sig basala kunskaper i en IT-persons viktigaste arbetsredskap. Hands on kunskaper är värdefullt och sällan något man lär sig på universitet. Lika bra att börja nu direkt.

6 gillningar

Ställ frågan om utrustning direkt till institutionen som sambon ska läsa på. De kommer ge ett bra svar. I varje fall om de har bra lärare :wink:

2 gillningar

Vi är en “PC-familj”, dvs alla kör på PC:

Går att meka med själv, tex byta hårddisk till SSD och utöka RAM-minnet. Det gör vi på både stationära och laptops.

Windows ger en ganska fria händer vad gäller anpassning till sina behov och önskemål.

Har man inte kunskaperna själv så kan många i bekantskretsen “pilla med dem”, inte minst Gamers som ofta lär sig hur de optimerar sina datorer.

På Youtube hittar man många fina tutorials, men kolla då källan noga så det inte är wannabe-experter som fulgissar utan att förstå vad som ev kan bli följden av deras “hack”.

Lycka till!

2 gillningar

Btw så fick jag tacka min 7 år gamla laptop för den här tiden. Med ny SSD-HD förpassades den till en ordinär för ordbehandling och surf.

Som arbetsdator (kalkyler, bild mm) kom vi fram till att bara en gamingdator skulle orka med mitt användarmönster!

Vi dammsög marknadsplatserna på nätet vilket var i rätt tid då många gamers köper nytt på Black Week, Cyber week mm och då säljer av sina gamla!

Vi fyndade ett komplett paket med dator, kringutrustning mm för halva priset jämfört med att köpa nytt från ngn hemelektronikkedja eller plocka ihop delarna. Då chassit är trångt behöver jag bara skaffa ett rymligare för att undvika överhettning.

:santa: Så, håll utkik nu i jul när många får/skaffar nytt och säljer av gammalt!

14 oktober 2025 slutar Windows 10 få säkerhetuppdateringar.

Tills dess bör du ha löst något.

Farsan min är i samma sits, planen är att han testar Linux Mint när det närmar sig.

1 gillning

Det var bra info. Då borde jag rimligen byta min stationära dator tills dess.

Som någon nämnde tidigare så kan jag varmt rekommendera Linux (Pop OS, Ubuntu, Linux Mint osv…) som operativsystem.

När det gäller hårdvaran så kan det vara en god idé att välja en dator med en snabb NVMe-disk. Är det en laptop så köp för guds skull inte nåt med Celeron-processor :joy: Ska det inte spelas något på den så behöver ni nog inte ta så mycket hänsyn till grafikkortet.

@Labrabadab Blev väldigt imponerad av Linux Mint när jag letade alternativ till farsans gamla men fullt fungerande datorer.

Fasen lättare att använda än Windows, och man slipper att det ska snurra en sån där snurra i ett vitt fönster så fort man ska göra något.

2 gillningar

Jag har kört linux i många många år, både professionellt (utvecklare) och privat.

Skulle definitivt inte rekommendera det här. Det kräver definitivt sitt intresse och pill. Saker som man ser som självklara på andra system, tex att laptopen går ner i viloläge när man stänger ihop datorn, kan kräva en avancerad process för att få till, om man ens får till det. Just “på desktopen” har det snarare blivit värre med åren…

Jag har kört ungefär varannan dator mac och varannan linux på jobbet. Windows är inget alternativ där. Det är dags att byta ni igen och det kommer förmodligen bli en mac.

Tycker man får mycket för pengarna om man köper en Macbook Air med M3 processor. Jag hade definitivt kört med 16GB minne. En sån kostar ~18k. Det är mycket men det är en väldigt premium dator. Jag tycker att apple bygger de mest högkvalitativa datorerna som finns.

För stationärt kan man få en M2 Mac mini för 11k, med 16Gb minne. Också fin.

De kostar mycket men är, enligt mig, de finaste och bästa datorerna man kan köpa och de funkar riktigt bra.

Jag har varit utvecklare i nästan 20 år nu och börjar mer och mer bara vilja att “allt ska funka”. Hemma mekar och “leker” jag. På jobbet ska det bara funka, det gör Macen.

Om man använder datorn rätt mycket, och framförallt i jobb, så tycker jag att man ska kosta på den. Den kan hålla många år och det blir många många timmar man använder den.

Ser ofta personer som lägger hundratusentals kronor på bil, ett soffbord, hästar, resor osv. Sen lägger de 1500kr på en mobil eller surfplatta och 4000kr på en laptop, som är låångsam, “billig skit” av låg kvalitet och sen använder dem timme efter timme varje dag.

I det stora hela är 15-20kr inte jättemycket för en laptop, men det är lätt (och olämpligt?) för mig att säga hur andra ska spendera sina pengar. :sweat_smile: Jag har inte betalat för min egen laptop på över 20år heller, så det är lätt för mig att säga…

4 gillningar

Beror väl på vad man gör. För personer som lika gärna hade kunnat boota in i en webbläsare på sin stationära dator tycker jag Linux är mindre tjorv än Windows.

2 gillningar

Speciellt om man har någon som kan felsöka åt en om/när något går fel, vilket man ofta även får göra när det gäller Windows.