Jag måste investera i en arbetsstation hemma, dvs. en ny dator.
Min gamla PC från 2017 börjar bli trött och tänkte fråga er om tips.
Sitter och sneglar på Mac Mini som är prisvärda och verkar bra/stabila.
Problemet med Apple är (enligt mig) att lägsta versionen är otroligt mkt sämre än deras bättre modeller. Och därmed följer priset upp Bästa modellen av Mac Mini kostar långt över 20 000:- för en dator utan tillbehör. De är dyra!
Har ni erfarenheter? Tips?
Nedsidor/nackdelar med denna modell? Missnöjd?
Har följande önskemål om en arbetsstation:
Snabb och direkt responstid, alltså mkt viktigt för mig i mitt jobb. 0.00X msek : )
Pålitlig, håller länge
Allt bara funkar. Slippa problem senare.
Det jag pysslar med är webbutveckling och annan programmering.
Samt aktier och börsdata på kvällarna. Dvs. geek stuff
Har även haft funderingar på att sätta ihop en Linux-PC med Ubuntu.
Mest p.g.a. att jag tycker Linux är bra och stabilt + billigare också.
Du klarar dig absolut med ingångsmodellen med arbetsflödena du beskriver. Du behöver inte starkare CPU/GPU. Det enda du behöver göra är att uppgradera RAM till 16GB.
Det jag främst söker är direkt och snabb responstid. Dvs. datorn måste vara supersnabb inte bara “prestandamässigt” (16GB RAM etc.) Den måste också agera som en snabb dator.
Vissa datorer är extremt kraftfulla vad gäller CPU, GPU, minne, etc. men av andra skäl så är de “långsamma” och laggar. Moderkort, billiga reservdelar, fel drivrutiner/mjukvaruissues och så vidare.
Jag behöver eg. bara veta att Mac Minin (eller vad ni nu tipsar om) är rejält snabb och inte laggar sekundmässigt Det är eg. för utvecklingsdelen jag söker detta. Kodar spel just nu på fritiden.
Om någon vet skickar jag virtuella/osynliga blommor till dig!
En stor bukett virtuella rosor
Det finns mängder av tester och recensioner på nätet, inkl Youtube, där olika versioner av Mac Mini och Macbooks ställs mot varandra. Du kan säkert också gå och klicka lite på Macforum/Applestore/Elgiganten och typ öppna 86 flikar i safari så får du en liten känsla iaf.
Jag har en Mac Mini med Intel, den är 6 år nu men upplever den snabb. Har även en M1 Mac Book som jag upplever snabb.
Jag pysslar också en hel del med utveckling (fast på fritiden bara) och älskar Mac just för att det är så lätt att få in “linux” i Mac med Homebrew bland annat, du kan ju köra det mesta på en Mac. Vill du ha en node.js server, inga problem.
Jag kör lite blandat Visual Studio Code och Atom (som nu är nerlagt) samt Termius som SSH klient.
Upplever inte att något laggar, kör 4k skärm med HDR och är väldigt nöjd. jag multitaskar ganska ofta mellan olika program (editor, terminal, även Remote Desktop till windows servrar, Virtuella servrar i mitt hemma-labb)
Det som är lite synd med de nya macarna är de är omöjliga att expandera. Du kan inte köpa mer RAM eller HD space, så man köper kanske mer än vad man behöver.
Jag tycker dock att 8G ram räcker gott och om du inte ska installera Steam eller andra gigantiska paket så behöver man inte så mycket storage heller.
I mitt fall så ligger det mesta av filerna på en NAS eller på servrar, har även lagt spelen på min NAS.
Jag har även Officepaketet på min mac, använder Excel en hel del men kör också all mail i Outlook och det fungerar fint.
lite trist att det alltid ska bli en fajt om vilken dator som är bäst när TS bara vill ha lite tips om en dator…
även om Mac är dyrare så är andrahandsvärdet rätt bra - Sålde en Mac Pro för ett antal år sen, den var då 7 år gammal och fick 12.000 för den. (Den var inköpt i firman och avskriven sedan länge) En 7 år gammal PC är inte ens värt plåten den är ihopskruvad med
Deras snabbaste datorer (responstid, prestanda, etc.) är *utöver de otroligt kraftfulla+dyra studiodatorerna → Macbook Pro, Air samt iMac och Mac Mini OM du tar den bättre processorn och div. uppgraderingar. Du ska alltså satsa på M2-varianten Pro tror jag den heter. Ju mer desto bättre. Även GPU kan du vilja uppgradera. Grafikkort dvs. RAM sa man räcker med 16 GB om jag inte kör flera tunga applikationer samtidigt.
Fattar inte riktigt det här med responsiviteten du pratar om. Så länge det finns tillräckligt med CPU och RAM bör den vara snabb och responsiv rent hårdvarumässigt. Windows verkar dock kunna få för sig att stå och snurra oavsett prestanda.
Personligen hade jag velat ha mer än 16gb ram, men du vet väl hur mycket du brukar använda.
Jag brukar ha någon server, ett par dockercontainrar och minneshungrig IDE igång som totalt kanske käkar 5-10gb RAM beroende på vad jag gör. Igång med ett VM ibland sen vill jag ha lite marginal därtill.
Folk brukar prata om att dom nya Mac:arna är minneseffektiva, men vissa saker allokerar upp mycket minne oavsett hur effektiv minneshanteringen är.
Samtalet med Apples säljare säger inte så mycket, dom vill bara putta dig uppför trappan.
Ett seriöst mjukvaruföretag gör ju självklart sin egna hårdvara också för att det ska hålla så länge som möjligt och allt ska vara så stabilt och kompatibelt som möjligt. Då är ju Apple enda alternativet. Det är också världens högst värderade företag av en anledning.
Köper du en bra Mac kan du aldrig gå tillbaka, så var det för mig i alla fall som för övrigt svor att jag aldrig skulle ha en Mac/iPhone för 10 år sedan…