Dock skulle det vara kul att köpa en BRA Mac en gång i livet.
Lite som att köpa en fin bil och åka ut från hallen, ny och skinande. En ny BMW kanske. Hur ofta gör man det. Inte så ofta.
Varför responstid är viktigt. 3 skäl…
1 ) Jag utvecklar på datorn, lång historia. Jag skriver små spel och min dröm är att göra 2D-spel för mobilen, iPad mm. Typ Tetris. Love that stuff.
2 ) Jag är trött på min PC som tar tid att boota och ladda appar, m.m. Jag köpte en budgetdator 2017 och fick betala för detta.
3 ) Utifrån ovanstående exempel räknade jag ut någon gång (över en öl med kollegor) hur mkt tid du förlorar i livet på att vänta på saker. Som att stå i kö i affären. Eller att vänta på rött ljus i trafiken. Eller, som att ha en dålig dator och vänta på att den laddar Windows. Det är alltså år av din livstid som gör förlorade p.g.a. dålig hårdvara.
Det är alltså dyrt att vara snål. Du betalar med tid eller att du måste köpa nytt senare p.g.a. att prylen går sönder. Jag räknade ut efter ca x4 Carlsberg att vi förlorar typ halva livet på skräp som att vänta i kö eller inloggningen till datorn. Därefter blev jag intresserad av att Investera i kvalitet istället
= Du betalar mer för en snabb dator eller bra dammsugare t.ex. MEN du vinner år av ditt liv. True story!
År som du kan spendera i Grekland på en fin strand istället!
Jag har kört MacBook Pro i tre år på förra arbetet. Inte jätteimponerad om den ska användas för programmering. Inget större fel bortsett från att batteriet svällde så den blev rund som en boll, men en Linuxmaskin hade varit mitt val om jag skulle ha en dator för utveckling. Halva gänget körde MacBook och andra halvan Linux på det jobbet.
En del verktyg fungerade sämre än motsvarande för Linux. Prestandan var inte bättre. Kanske hållbarheten är bättre men utvecklingsmaskiner byts ändå ganska ofta. Operativsystemet är bra, det är ju FreeBSD i botten. Men om man kör sin terminal i MacOS eller någon Linuxvariant spelar ju ingen roll. Det grafiska bryr jag mig inte så mycket om. IDEA och en browser räcker långt.
Det här är ju enorm sanning med modifikation. Du kan slänga in en modern linuxdistribution eller modernt windows på en väldigt gammal dator. Däremot så är Apple-produkten nästan helt och hållet beroende av att just Apple uppdaterar mjukvaran.
Jag har en serverdator som är 12+ år gammal som kör fullt uppdaterad NAS-mjukvara utan problem. Min gamla MacBook (har en nyare nu också) är dock fast i gammalt OS som Apple inte längre uppdaterar. Så jag skulle säga precis tvärt om.
Haft en gammal Mac Mini i typ 5-6 år, dåvarande ”mellanmodellen”. 8GB RAM, uppdaterade SSD:n för några år sen.
Har gjort semiprofessionell ljud- och musikproduktion med den, upp till tiotals softsynths och ljudtracks. Fortfarande väldigt nöjd med datorn, grafikkortet är svagaste länken men det spelar ingen roll för mig för att jag inte spelar med den.
Tror att nuvarande ”mellanmodellen” (M2 med 16GB) vore mer än tillräckligt för dig.