PC eller Mac? 🤓

Du får köpa en Mac med M1-processorn. Final Cut Pro + M1 Mac = brutal prestanda. Slaktar allt som finns i PC-väg idag.

Förutom att jag är helt handikappad på en Mac (Caroline har en) har använt Windows sedan 3.11 (1994 typ). Men hade jag börjat om idag hade jag börjat på Mac, utan tvekan. Har ibland funderat på om det är värt att lära om, men konstaterat att jag inte har tiden.

1 gillning

:+1: Kört uteslutande Mac sen 2005, och har aldrig varit så nöjd som med senaste M1 MacBook Air.

1 gillning

Jag var windowsanvändare, skaffade en macbook air runt 2010 för att se vad alla var så lyriska över, kan väl sammanfattas med “meh” så blev inte en till. Apple verkar också ha mer och mer QA-problem mjukvarumässigt numera.

För att svara på frågan. När varje lön landar börjar jag med att dra över till sparkonton, investeringar, räkningar, resekonto(sjukt värt i 2020 när jag knappt lämnar lägenheten) osv. Resten brukar räcka utan problem även med spontanköp < 5 000:-

Nu kör jag Windows uteslutande, men att säga att Mac har mer mjukvaruproblem än PC… nja… jag håller inte med. Det är galet att M1:;an kan emulera X86 med bättre energieffektivitet än Intel/AMD som kör x86 native.

2 gillningar

Inte mer problem än windows, mer problem numera än de haft tidigare. OSet verkar vara på väg att sjunka till samma träskkvalitet som resten av OSen generellt befinner sig i. Men nu glider vi iväg totalt från ämnet.

Precis. @janbolmeson Du kanske får bryta ut de inläggen till en PC vs Mac =)

2 gillningar

Linux användare här.

6 gillningar

Har alltid använt Windows och därmed fortsatt med det.
Inget emot Mac egentligen. Har inte direkt sett fördelen (för mig) att ha Mac eftersom jag använder datorn mest till: Spel, dokument och internet.

Skulle kunna tänka mig att ha både Windows och Mac. Men att bara ha Mac? Näe. Då kommer jag sakna Windows.

1 gillning

Mina två första datorer köpte jag begagnade i mitten/slutet av 80-talet. Dels den svenskbyggda FACIT ABC 80. Som sedan utvecklades till ABC 800. Dels en av de första APPLE-datorerna - APPLE IIc.

Men mitt största steg in i datorernas värld blev väl med Intels 286, 386 och 486 med Microsofts Windows 1.0, 2.0 och 3.0 som sedan utvecklades till Windows 95. De enda MS OS jag INTE haft är Windows ME (hade 2000 Professional istället) och Windows Vista.

Så jag behöver väl knappast kommentera vidare att jag är PC-användare. Fördelen med gamla APPLE/MAC var att de inte var så benägna att krascha samt att de var hyfsat skyddade från att bli attackerade av virus och rejäla attacker som BRUTE FORCE. :rage:

Glädjande nog för oss som samlar på gamla datorer är att de har börjat stiga i pris hos samlare. Förutsatt att de är fullt fungerande naturligtvis. Själv har jag samtliga mina datorer kvar från 80-talet och framåt samt ett par “speldatorer” typ Commodore 64 och Atari 520ST och Atari 1040STFM.

Här kastas inget. :laughing:

2 gillningar

En sjukt duktig datakille sa till mig för flera år sedan:
-Pc har jag för att få programmera, laga etc så jag utvecklas inom mitt jobb.
-Mac rekommenderar man vänner som bara vill ha nåt som aldrig strular…

Så nu har vi en Mac, passar mig perfekt som avskyr teknologi generellt.

2 gillningar

Finns en variant av ett ordspråk jag gillar, “Det finns två typer av operativsystem. De som folk klagar på och de som ingen använder” :wink: Allt är skräp på något vis, välj skräpet som du stör dig minst på.

3 gillningar

Den absolut största skillnaden mellan en PC och en MAC har i vart fall tidigare varit att om man jämför resp dator med en SUPERSTOR supermarket. Precis innan kassorna i det superstora varuhuset ligger en liten kiosk där man kan köpa alla nödvändiga prylar innan man går ut genom kassorna.

En MAC motsvarar denna lilla kiosk som erbjuder det absolut nödvändigaste medans en PC erbjuder 1001 avdelningar och produkter som man egentligen inte har någon som helst nytta av. Och det är som elektroniken i dagens bilar, ju mer elektronik ju större risk finns det att fel uppstår eller “krockar” i mjukvaran.

Vad beträffar alla “icke önskvärd” mjukvara i PC gör man sig själv och datorn en otrolig stor tjänst att avinstallera alla icke önskvärda program. Det finns dessutom speciell mjukvara man kan installera i en PC som det bara är att klicka för och så sköter mjukvaran automatiskt avinstallationen utan att MS OS påverkas.

Samt naturligtvis - uppdatera ditt Windows VARJE GÅNG DU STARTAR DATORN! Kör du din dator som en server så att datorn står igång dygnet runt - uppdatera MINST EN GÅNG PER DYGN!

Och kör gärna något “städprogram” med jämna mellanrum typ CCleaner.

Mac är oerhört mycket mer intuitivt och användarvänligt. De mesta avancerade sakerna som kreti och pleti inte ska pilla på är undangömt för att de inte ska ställa till med något.
Vi avancerade användare vet att det oftast bara är att hålla nere ALT och klicka på samma sak och få upp alla de där alternativen. Jämför exempelvis vad som händer om du klickar på bluetooth eller wifi-symbolen med eller utan ALT-tangenten nedtryckt.

På en Mac fungerar allt bara, men i windows är ett enda stort lappverk av kompatibilitetsproblem. Bara faktumet att som @Joakim_von_Anka_sr skriver ovan, att man ska installera ett mystiskt tredjepartsprogram som lika väl kunde vara att virus, för att städa upp datorn… Jisses. Snart ska man väl in i regedit.exe och pilla för att optimera datorn också. Varför är den bara inte självoptimerande som en Mac? Du installerar program genom att klicka och dra. Datorn blir inte segare för att du har fler program. Möjligtvis fyller du hårddisken. Vill du inte ha programmet längre tar du bort det genom det inbyggda verktyget för att ta bort program, och datorn är som den var innan.

Som utvecklare borde en Mac också vara att föredra, då den liknar de linuxmiljöer man antagligen kommer utveckla för. 99% av alla skript och commandline-saker fungerar identiskt, natively utan att behöva installera massa extra saker för att få ett riktigt shell eller kunna skriva ls som överallt annars, istället för dir

Ska du ansluta till en server? Skriv ssh username@ip.address och du är inne. Inget extra behövs. På PC ska du ladda ner virusprogramvarat PuTTY.exe, som ser ut som ett visual-basic-windows-95-program och 20 minuter senare har du glömt ändra på någon under flik 30 meny 17 som gjorde att det ändå inte fungerade.

Radbyten är \n och inget annat konstigt \r\nsom på window$ som ligger kvar på stenålderns manuella mekaniska skrivmaskiner. Och varför ha det vanligaste escapetecknet \ i varenda adress i filsystemet? Som att be om att få problem precis överallt som utvecklare :man_facepalming:

TL;DR
Så, om du inte kan något om datorer eller inte är utvecklare: Kör Mac för den är lättare att förstå och gömmer allt du ändå inte ska pilla på. Dessutom är datorn snyggare och inte någon plastig Dell eller HP-sak. Dubbel batteritid, dubbel prestanda (fast bara 1.5x priset :wink: )

Om du är expert och/eller utvecklare och vill kunna göra vad du vill och kör allt via terminal är Mac också bättre, för där fungerar terminalen, och terminalen är dessutom likadan som på alla servrarna så du behöver bara lära dig ett system.

Genom interpolering kan vi komma fram till att alla mellan nybörjare och expertutvecklare också borde använda Mac :wink: :nerd_face:

2 gillningar

Håller med Erik till punkt och pricka.

Körde PC under hela uppväxten. Blev i princip tvingad till Mac pga jobbet som webbutvecklare där det är mycket enklare miljö att programmera i (linux funkar också, men då saknar man många grafiska program). I början svor jag mycket över saker som jag inte tyckte var logiska jämfört med Windows. Men i dagsläget skulle jag aldrig kunna gå tillbaka. Har kvar en Windows-dator för spelande endast och jag ogillar Windows lika mycket varje gång jag tvingas in i det. Lite som folk har varit inne på tidigare här; saker bara funkar på Mac (i alla fall oftare än Windows).

Tidigare har ett stort argument varit att hårdvaran är överprisad precis likt telefonerna och jag håller med. Men samtidigt inte. Jag jobbar med min dator varje dag och pressar den ganska hårt. Har en MBP 15" från sent 2015. Den kostade ca ~23k. Det är väldigt mycket pengar, men den har varit med mig i flera år och bara nu den senaste tiden har jag börjat känt att jag behöver uppgradera. Men rent fysiskt så står sig laptopen fortfarande, så sjukt bra byggkvalitet jämfört med alla laptops jag haft förut. Finns säkert på Windows-sidan också men då är vi uppe i samma prisklass ändå?

Nu med nya Apple Silicon och ARM-chipsen så kommer Apples datorer att bli konkurrenskraftiga i både prestanda och pris. Jag tror detta är en gamechanger. Min rekommendation är just nu att om du vill ha en bra laptop - köp en M1 Macbook Air. Den kommer att stå sig i många år framöver.

Vill göra ett första test-inlägg och fann den här spännande tråden. Mina kunder tvingar mig att använda både Mac och Windows. Det blir Linux (Mint) när jag själv kan välja.
Misstänker det här är fel forum för att diskutera Emacs versus vi :wink:

1 gillning

Verkligen! Här har vi lämnat båda dessa stenåldersteknologier bakom oss och gått över till Sublime Text :upside_down_face:

1 gillning

Oj, att skapa en sån här tråd är verkligen att kasta in en brandfackla i forumet, moderatorer stå redo! Jag äger både och. Jag kan inte alls hålla med om påståenden som att “en Mac strular aldrig”, eller en “PC är mycket billigare”, en “Mac är överlägset mer användarvänlig” etc. Vilket som är bäst beror på vad du skall ha datorn till. Skall du ägna dig åt gaming är en PC mycket bättre, utbudet är helt överlägset. I vissa branscher är mjukvaru-utbudet bättre på den ena, exempelvis ingår bra programvara om du vill redigera egna filmer du tagit på Mac-en. Bägge grupperna användare upplever den andres hårdvara som svåranvänd eftersom man inte är van vid hur det andra fungerar. Det är sant att det inte finns så mycket kompabilitetsproblem på en Mac men det beror ju på att Macen inte är avsedd att vara bakåtkompatibel, men windows försöker erbjuda användare att köra gammal programvara men det fungerar såklart inte alltid. Min personliga erfarenhet är att jag haft mer strul med hårdvaran med de Macar jag haft än mina PC. Tänk på att antalet Macar är betydligt lägre än antalet PC:ar i världen så många hårdvaruleverantörer slarvar med att uppdatera drivrutiner till Mac, min skanner lade av till min Mac under lång tid, men kopplade jag den till min PC så gick det att använda den.

2 gillningar

Både och? Som laptop så finns det nog inget som slår Mac tycker jag. På desktop kan du få bättre prestanda med en PC till ett mycket billigare pris, och då är det Windows eller Linux som gäller.

2 gillningar

Avskyr Apples produkter. Haft en Iphone som arbetstelefon, blev helt galen. Noll kontroll på saker.

Speldatorn kör Windows, privata laptopen som är mer slaskdator kör Windows. På jobbet har jag valt Linux. Så spenderar mesta tiden med en Linuxdator. Kan man nästan alltid fixa problem själv.

2 gillningar