PC eller Mac? đŸ€“

Du fÄr köpa en Mac med M1-processorn. Final Cut Pro + M1 Mac = brutal prestanda. Slaktar allt som finns i PC-vÀg idag.

Förutom att jag Àr helt handikappad pÄ en Mac (Caroline har en) har anvÀnt Windows sedan 3.11 (1994 typ). Men hade jag börjat om idag hade jag börjat pÄ Mac, utan tvekan. Har ibland funderat pÄ om det Àr vÀrt att lÀra om, men konstaterat att jag inte har tiden.

1 gillning

:+1: Kört uteslutande Mac sen 2005, och har aldrig varit sÄ nöjd som med senaste M1 MacBook Air.

1 gillning

Jag var windowsanvĂ€ndare, skaffade en macbook air runt 2010 för att se vad alla var sĂ„ lyriska över, kan vĂ€l sammanfattas med “meh” sĂ„ blev inte en till. Apple verkar ocksĂ„ ha mer och mer QA-problem mjukvarumĂ€ssigt numera.

För att svara pÄ frÄgan. NÀr varje lön landar börjar jag med att dra över till sparkonton, investeringar, rÀkningar, resekonto(sjukt vÀrt i 2020 nÀr jag knappt lÀmnar lÀgenheten) osv. Resten brukar rÀcka utan problem Àven med spontanköp < 5 000:-

Nu kör jag Windows uteslutande, men att sĂ€ga att Mac har mer mjukvaruproblem Ă€n PC
 nja
 jag hĂ„ller inte med. Det Ă€r galet att M1:;an kan emulera X86 med bĂ€ttre energieffektivitet Ă€n Intel/AMD som kör x86 native.

3 gillningar

Inte mer problem Àn windows, mer problem numera Àn de haft tidigare. OSet verkar vara pÄ vÀg att sjunka till samma trÀskkvalitet som resten av OSen generellt befinner sig i. Men nu glider vi ivÀg totalt frÄn Àmnet.

Precis. @janbolmeson Du kanske fÄr bryta ut de inlÀggen till en PC vs Mac =)

2 gillningar

Linux anvÀndare hÀr.

6 gillningar

Har alltid anvÀnt Windows och dÀrmed fortsatt med det.
Inget emot Mac egentligen. Har inte direkt sett fördelen (för mig) att ha Mac eftersom jag anvÀnder datorn mest till: Spel, dokument och internet.

Skulle kunna tÀnka mig att ha bÄde Windows och Mac. Men att bara ha Mac? NÀe. DÄ kommer jag sakna Windows.

1 gillning

Mina tvÄ första datorer köpte jag begagnade i mitten/slutet av 80-talet. Dels den svenskbyggda FACIT ABC 80. Som sedan utvecklades till ABC 800. Dels en av de första APPLE-datorerna - APPLE IIc.

Men mitt största steg in i datorernas vÀrld blev vÀl med Intels 286, 386 och 486 med Microsofts Windows 1.0, 2.0 och 3.0 som sedan utvecklades till Windows 95. De enda MS OS jag INTE haft Àr Windows ME (hade 2000 Professional istÀllet) och Windows Vista.

SÄ jag behöver vÀl knappast kommentera vidare att jag Àr PC-anvÀndare. Fördelen med gamla APPLE/MAC var att de inte var sÄ benÀgna att krascha samt att de var hyfsat skyddade frÄn att bli attackerade av virus och rejÀla attacker som BRUTE FORCE. :rage:

GlĂ€djande nog för oss som samlar pĂ„ gamla datorer Ă€r att de har börjat stiga i pris hos samlare. Förutsatt att de Ă€r fullt fungerande naturligtvis. SjĂ€lv har jag samtliga mina datorer kvar frĂ„n 80-talet och framĂ„t samt ett par “speldatorer” typ Commodore 64 och Atari 520ST och Atari 1040STFM.

HĂ€r kastas inget. :laughing:

2 gillningar

En sjukt duktig datakille sa till mig för flera Är sedan:
-Pc har jag för att fÄ programmera, laga etc sÄ jag utvecklas inom mitt jobb.
-Mac rekommenderar man vÀnner som bara vill ha nÄt som aldrig strular

SĂ„ nu har vi en Mac, passar mig perfekt som avskyr teknologi generellt.

3 gillningar

Finns en variant av ett ordsprĂ„k jag gillar, “Det finns tvĂ„ typer av operativsystem. De som folk klagar pĂ„ och de som ingen anvĂ€nder” :wink: Allt Ă€r skrĂ€p pĂ„ nĂ„got vis, vĂ€lj skrĂ€pet som du stör dig minst pĂ„.

3 gillningar

Den absolut största skillnaden mellan en PC och en MAC har i vart fall tidigare varit att om man jÀmför resp dator med en SUPERSTOR supermarket. Precis innan kassorna i det superstora varuhuset ligger en liten kiosk dÀr man kan köpa alla nödvÀndiga prylar innan man gÄr ut genom kassorna.

En MAC motsvarar denna lilla kiosk som erbjuder det absolut nödvĂ€ndigaste medans en PC erbjuder 1001 avdelningar och produkter som man egentligen inte har nĂ„gon som helst nytta av. Och det Ă€r som elektroniken i dagens bilar, ju mer elektronik ju större risk finns det att fel uppstĂ„r eller “krockar” i mjukvaran.

Vad betrĂ€ffar alla “icke önskvĂ€rd” mjukvara i PC gör man sig sjĂ€lv och datorn en otrolig stor tjĂ€nst att avinstallera alla icke önskvĂ€rda program. Det finns dessutom speciell mjukvara man kan installera i en PC som det bara Ă€r att klicka för och sĂ„ sköter mjukvaran automatiskt avinstallationen utan att MS OS pĂ„verkas.

Samt naturligtvis - uppdatera ditt Windows VARJE GÅNG DU STARTAR DATORN! Kör du din dator som en server sĂ„ att datorn stĂ„r igĂ„ng dygnet runt - uppdatera MINST EN GÅNG PER DYGN!

Och kör gĂ€rna nĂ„got “stĂ€dprogram” med jĂ€mna mellanrum typ CCleaner.

Mac Àr oerhört mycket mer intuitivt och anvÀndarvÀnligt. De mesta avancerade sakerna som kreti och pleti inte ska pilla pÄ Àr undangömt för att de inte ska stÀlla till med nÄgot.
Vi avancerade anvÀndare vet att det oftast bara Àr att hÄlla nere ALT och klicka pÄ samma sak och fÄ upp alla de dÀr alternativen. JÀmför exempelvis vad som hÀnder om du klickar pÄ bluetooth eller wifi-symbolen med eller utan ALT-tangenten nedtryckt.

PĂ„ en Mac fungerar allt bara, men i windows Ă€r ett enda stort lappverk av kompatibilitetsproblem. Bara faktumet att som @Joakim_von_Anka_sr skriver ovan, att man ska installera ett mystiskt tredjepartsprogram som lika vĂ€l kunde vara att virus, för att stĂ€da upp datorn
 Jisses. Snart ska man vĂ€l in i regedit.exe och pilla för att optimera datorn ocksĂ„. Varför Ă€r den bara inte sjĂ€lvoptimerande som en Mac? Du installerar program genom att klicka och dra. Datorn blir inte segare för att du har fler program. Möjligtvis fyller du hĂ„rddisken. Vill du inte ha programmet lĂ€ngre tar du bort det genom det inbyggda verktyget för att ta bort program, och datorn Ă€r som den var innan.

Som utvecklare borde en Mac ocksĂ„ vara att föredra, dĂ„ den liknar de linuxmiljöer man antagligen kommer utveckla för. 99% av alla skript och commandline-saker fungerar identiskt, natively utan att behöva installera massa extra saker för att fĂ„ ett riktigt shell eller kunna skriva ls som överallt annars, istĂ€llet för dir 

Ska du ansluta till en server? Skriv ssh username@ip.address och du Àr inne. Inget extra behövs. PÄ PC ska du ladda ner virusprogramvarat PuTTY.exe, som ser ut som ett visual-basic-windows-95-program och 20 minuter senare har du glömt Àndra pÄ nÄgon under flik 30 meny 17 som gjorde att det ÀndÄ inte fungerade.

Radbyten Àr \n och inget annat konstigt \r\nsom pÄ window$ som ligger kvar pÄ stenÄlderns manuella mekaniska skrivmaskiner. Och varför ha det vanligaste escapetecknet \ i varenda adress i filsystemet? Som att be om att fÄ problem precis överallt som utvecklare :man_facepalming:

TL;DR
SÄ, om du inte kan nÄgot om datorer eller inte Àr utvecklare: Kör Mac för den Àr lÀttare att förstÄ och gömmer allt du ÀndÄ inte ska pilla pÄ. Dessutom Àr datorn snyggare och inte nÄgon plastig Dell eller HP-sak. Dubbel batteritid, dubbel prestanda (fast bara 1.5x priset :wink: )

Om du Àr expert och/eller utvecklare och vill kunna göra vad du vill och kör allt via terminal Àr Mac ocksÄ bÀttre, för dÀr fungerar terminalen, och terminalen Àr dessutom likadan som pÄ alla servrarna sÄ du behöver bara lÀra dig ett system.

Genom interpolering kan vi komma fram till att alla mellan nybörjare och expertutvecklare ocksÄ borde anvÀnda Mac :wink: :nerd_face:

4 gillningar

HÄller med Erik till punkt och pricka.

Körde PC under hela uppvÀxten. Blev i princip tvingad till Mac pga jobbet som webbutvecklare dÀr det Àr mycket enklare miljö att programmera i (linux funkar ocksÄ, men dÄ saknar man mÄnga grafiska program). I början svor jag mycket över saker som jag inte tyckte var logiska jÀmfört med Windows. Men i dagslÀget skulle jag aldrig kunna gÄ tillbaka. Har kvar en Windows-dator för spelande endast och jag ogillar Windows lika mycket varje gÄng jag tvingas in i det. Lite som folk har varit inne pÄ tidigare hÀr; saker bara funkar pÄ Mac (i alla fall oftare Àn Windows).

Tidigare har ett stort argument varit att hÄrdvaran Àr överprisad precis likt telefonerna och jag hÄller med. Men samtidigt inte. Jag jobbar med min dator varje dag och pressar den ganska hÄrt. Har en MBP 15" frÄn sent 2015. Den kostade ca ~23k. Det Àr vÀldigt mycket pengar, men den har varit med mig i flera Är och bara nu den senaste tiden har jag börjat kÀnt att jag behöver uppgradera. Men rent fysiskt sÄ stÄr sig laptopen fortfarande, sÄ sjukt bra byggkvalitet jÀmfört med alla laptops jag haft förut. Finns sÀkert pÄ Windows-sidan ocksÄ men dÄ Àr vi uppe i samma prisklass ÀndÄ?

Nu med nya Apple Silicon och ARM-chipsen sÄ kommer Apples datorer att bli konkurrenskraftiga i bÄde prestanda och pris. Jag tror detta Àr en gamechanger. Min rekommendation Àr just nu att om du vill ha en bra laptop - köp en M1 Macbook Air. Den kommer att stÄ sig i mÄnga Är framöver.

Vill göra ett första test-inlÀgg och fann den hÀr spÀnnande trÄden. Mina kunder tvingar mig att anvÀnda bÄde Mac och Windows. Det blir Linux (Mint) nÀr jag sjÀlv kan vÀlja.
MisstÀnker det hÀr Àr fel forum för att diskutera Emacs versus vi :wink:

1 gillning

Verkligen! HÀr har vi lÀmnat bÄda dessa stenÄldersteknologier bakom oss och gÄtt över till Sublime Text :upside_down_face:

1 gillning

Oj, att skapa en sĂ„n hĂ€r trĂ„d Ă€r verkligen att kasta in en brandfackla i forumet, moderatorer stĂ„ redo! Jag Ă€ger bĂ„de och. Jag kan inte alls hĂ„lla med om pĂ„stĂ„enden som att “en Mac strular aldrig”, eller en “PC Ă€r mycket billigare”, en “Mac Ă€r överlĂ€gset mer anvĂ€ndarvĂ€nlig” etc. Vilket som Ă€r bĂ€st beror pĂ„ vad du skall ha datorn till. Skall du Ă€gna dig Ă„t gaming Ă€r en PC mycket bĂ€ttre, utbudet Ă€r helt överlĂ€gset. I vissa branscher Ă€r mjukvaru-utbudet bĂ€ttre pĂ„ den ena, exempelvis ingĂ„r bra programvara om du vill redigera egna filmer du tagit pĂ„ Mac-en. BĂ€gge grupperna anvĂ€ndare upplever den andres hĂ„rdvara som svĂ„ranvĂ€nd eftersom man inte Ă€r van vid hur det andra fungerar. Det Ă€r sant att det inte finns sĂ„ mycket kompabilitetsproblem pĂ„ en Mac men det beror ju pĂ„ att Macen inte Ă€r avsedd att vara bakĂ„tkompatibel, men windows försöker erbjuda anvĂ€ndare att köra gammal programvara men det fungerar sĂ„klart inte alltid. Min personliga erfarenhet Ă€r att jag haft mer strul med hĂ„rdvaran med de Macar jag haft Ă€n mina PC. TĂ€nk pĂ„ att antalet Macar Ă€r betydligt lĂ€gre Ă€n antalet PC:ar i vĂ€rlden sĂ„ mĂ„nga hĂ„rdvaruleverantörer slarvar med att uppdatera drivrutiner till Mac, min skanner lade av till min Mac under lĂ„ng tid, men kopplade jag den till min PC sĂ„ gick det att anvĂ€nda den.

2 gillningar

BÄde och? Som laptop sÄ finns det nog inget som slÄr Mac tycker jag. PÄ desktop kan du fÄ bÀttre prestanda med en PC till ett mycket billigare pris, och dÄ Àr det Windows eller Linux som gÀller.

2 gillningar

Avskyr Apples produkter. Haft en Iphone som arbetstelefon, blev helt galen. Noll kontroll pÄ saker.

Speldatorn kör Windows, privata laptopen som Àr mer slaskdator kör Windows. PÄ jobbet har jag valt Linux. SÄ spenderar mesta tiden med en Linuxdator. Kan man nÀstan alltid fixa problem sjÀlv.

3 gillningar