Min sambo har hittat på att hon vill ha en Macbook. De ska typ vara “mycket bättre” på något obestämt sätt. När jag tittar på begagnade datorer på nätet kostar en begagnad Macbook lätt sjuka pengar. En PC av något välkänt märke av betydligt nyare snitt så kostar de en bråkdel av Macbookens kostnad. Är det någon som har erfarenhet av den här frågan, alltså om Macbook är bättre på något väsentligt sätt?
Macbook är bättre när det kommer till musik och bild-produktion. Generellt håller Mac-burkar längre i tid. Det är iaf min egen upplevelse.
Jo, men begagnat-priserna verkar helt stolliga. Man kan köpa begagnade Macbooks som är från typ 2014 och de kostar flera tusen. Jag köpte nyligen två begagnade PC-laptops (företagsdatorer) från 2018-2019 för runt 1500 kr styck. De verkar rejäla. Skillnaden i pris verkar inte normal.
Man kan generellt säga som så att MacBooks är bättre byggda än motsvarande PC. Särskilt när det kommer till touchpaden. Men specifikationerna har historiskt varit sämre. Finns undantag på PC-sidan där tex ThinkPads anses mycket robusta.
Sedan betalar man ju för själva MacOS som är unikt på sitt sätt och antingen älskar eller hatar man det. Har man också redan iPhone rekommenderas det givetvis starkt då Apples lömska ekosystem fungerar så bra
Har själv en MacBook 2015 jag köpte begagnad för ~4K för ett par år sedan och är helnöjd med. Anses generellt vara en av de bättre årsmodellerna pga tangentbordet innan de gick över till ”butterfly” året därpå.
Min nästa dator kommer absolut vara en Macbook. Aldrig ägt en förut och har tidigare varit starkt emot Apple men har gjort en helomvändning. Bytte till iPhone sist jag skaffade ny telefon. Kanonbra byggkvalite och håller länge.
Det är 100% detta man betalar för. Hårdvaran är i regel betydligt sämre för samma pris jämfört med PC och det märks tydligt om man exempelvis spelar spel på en Mac kontra en PC för motsvarande pris.
Ska man inte ha datorn till att spela spel på fungerar Mac prima.
Anledningen till att en mac känns snabb och bra även efter flera år är för att mjukvaran är extremt optimerad jämfört med en dator med Windows, hårdvaran tar likamycket stryk men det märks mindre.
Windows är skapat för att kunna fungera på tusentals olika hårdvarukonfigurationer medans MacOS är bara för deras egna datorer.
MacBooks och proffs-segmentet av Thinkpad-linjen är de enda laptopsen värda namnet. MacBook är bra om man redan är investerad i Apples ekosystem och kommer överens med MacOS. Likt deras telefoner håller de både prestanda och andrahandspris 2-3x bättre än motsvarande laptop av annat fabrikat.
Tittar du till priset i detta nu så är Mac dyrare begagnat. Jag köpte en begagnad MacBook (köpt och från 2010) Pro som ff rullar på fint. Det är banne mig pang för pengen.
Jag hade en Thinkpad av sådan modell, den överlevde 3 år innan jag ville och bytte ut den
Nu är jag dock extremt kräsen gällande datorer jämfört med gemene man och har egentligen inget tak för vad det får kosta iom jag använder den i jobbet 8-12h om dagen som utvecklare och har väldigt höga krav på prestanda. Sen används datorn en del privat också så den slits ganska fort.
EDIT: Förövrigt skulle jag aldrig köpa begagnad teknik, man vet aldrig vad folk har gjort med dom och hur länge dom kommer hålla. Detta är nog också en aspekt av varför Mac är dyrare begagnat, jag tror det är svårare att mixtra med exempelvis överklockning och dyl. på en Mac jämfört med en PC.
Disclaimer: Jag ogillar Apple och skulle aldrig få för mig att köpa någon av deras produkter, men jag försöker vara objektiv!
Håller absolut inte med om detta
Elektronik i termer av datorer/telefoner m.m. är rätt binära. Antingen har de en bra batterihälsa och fungerande komponenter eller inte. Det går snabbt att avgöra vid inspektion.
Detsamma kan inte sägas om tex bilar som folk kan ha varvstoppat, slirat på kopplingen, slitit på fjädringskomponenter, använt fel motoroljor, bytt vätskor för sällan etc, som går helt under radarn vid ett köp!
Dessutom är det försvinnande få som får för sig att överklocka en laptop. Inte ens jag som gammal SweClockers-räv skulle få för mig något sådant
Ja visst är begagnat priserna ofta helt uppåt väggarna för macbooks idag. En annan sak som är värd att beakta är att en macdator typiskt stöds med uppdateringar 7-8 år (det finns undantag) så att köpa en dator från säg 2014 innebär att ni får säkerhetsuppdateringar i ett till två år, efter det så upphör dem. Jag skulle inte lägga mycket pengar på en dator som bara får uppdateringar ett år eller två till. Många föredetta windows användare vittnar även om att det är svårt att byta till mac helt annat tänk och användarupplevelse, vilket kan vara en föredel för vissa, jag upplever det så.
Vänligen,
Farbror
Därför jag med fetstil kursivt skrev tror - Killgissning!
Klart det är skillnad på en bil och en dator!
Det finns folk till allt! Men ja, kan väl kanske hålla med där. Sällan man gör det på en laptop, även om jag någon gång i tiden har gjort det! Nu köper jag datorer som klarar av det jag vill från början istället…
Om jag vore du skulle jag bara låta henne skaffa Macbooken, jag vet att eventuella problem med alternativ skulle utan undantag vara mitt fel om jag “tvingat” på nåt annat.
Min fru kör Windows och har iphone av precis de här anledningarna, min personliga preferens är Linux och Android.
Jag jobbar med båda så jag kanske kan ge några tips här.
Mac är fina det är väl primärt deras USP och ja allt lirar bra tillsammans, men kan ärligt säga det är sällan saker inte lirar på en “PC” direkt.
Sen är det ju som alltid, man får vad man betalar för.
Om vi tittar på en PC för 6.000 så klart att den inte kommer vara lika bra som en Macbook Pro för 45.000:-. Men köper du en PC för kanske 18-24.000 så är enligt mig glappet inte så stort längre och du får en dator som kanske till och med är bättre, och ger dig möjlighet att utöka vissa saker själv som mer ram eller byta hårddisk osv. Glöm det i en Mac där är du låst med specifikationen som du köper.
Därför kan det vara lurigt att köpa begagnat om du inte kollat noga på specifikationerna innan. Batteribyte i Mac går men du måste lämna in det, pris på batteribyte för en Macbook pro 15" är runt 2500-3500:- beroende på vem som gör det.
Nu vet jag inte riktigt vad det är ni skall använda datorn till om vi endast pratar enklare grejer eller mer krävande saker som kodning, redigering osv.
Men om du ha ett PC alternativ som i min mening skulle vara en bättre investering så kolla på Dell XPS antingen deras 13" eller 15" datorer. Det finns lite olika varianter här men kolla upplösning på skärm och att det är Intel i9 eller minst i7 CPU i dem. Enligt mig är dessa extremt nära Macbook Pro men för en bråkdel av pengarna.
Tror rätt få håller på och byta ut RAM och hårddiskar i laptops nu för tiden. Även många PC har väl lödda RAM-stickor så du inte alls kan byta?
Sätta i minne va det absolut första jag gjorde med min förra dator, tror inte ens jag startade den före faktiskt, och har planer på att köpa till minne till min nuvarande jag köpte för 1 månad sen också.
Ibland kommer dom inte med rätt spec eller tillräckligt med minne / disk så man får stoppa i det själv.
Företagen som säljer datorer har en tendens att om du vill ha mer minne så behöver du köpa en biffigare dator ur alla synpunkter, vilket gör det betydligt dyrare. Vill du bara åt lite mer minne är det onödigt att betala 5.000-10.000 mer när du kan köpa minnen vid sidan för 1000. Min nuvarande skulle kosta 14.000 mer för att få mer minne, men på köpet ett betydligt dyrare grafikkort och en större disk jag inte hade någon lust att betala för.
Skulle gissa att det inte spelar roll för TS ändå.
En stor skillnad sedan något år är att Apple har sina egna processorer i sina datorer. De är väldigt energieffektiva jämfört med det som finns på PC.
Jag personligen hade inte köpt en Mac utan en M1 eller M2-processor, varken ny eller begagnad. M1 är första generationen, M2 andra generationen.
Däremot borde du kunna göra bra kap om du köper en Mac med Intel-processor.
Jag kör windows på jobbet och hatar det.
Hemma har jag en MacBook Pro från 2011 som fortfarande känns rätt fräsch som enkel surfdator, den har överlevt 5 windows-laptops under samma tid.
Skaffade nyss en MacBook Air med M2-processorn. Snabb, snygg, tyst, allt det man behöver som vanlig användare.
Helnöjd.
Min windows-laptop från 2017 borde verkligen pensionerats för ett år sedan