Laptop - köpråd önskas

Jag behöver en laptop. Den behöver få plats i en safety box (standardmått?) på thailändska hotell. Den ska primärt bli en blogg/skrivdator. Jag vill kunna skriva på ett hyfsat ordentligt tangentbord. Att skärmen fungerar i ljus miljö är önskvärt.

Att kunna streama hockey på resa vore önskvärt men ej avgörande. Ej Mac. Priset måste vara fyrsiffrigt.

Tacksam för råd.

iPad med ett skydd med integrerat tangentbord

5 gillningar

Köp en begagnad företagsdator. Jag har tidigare köpt både billigare laptops för privatpersoner och begagnade företagsdatorer. Skillnaden i kvalitet mellan dessa två har varit enorm. Jag syftar då både på kvalitet i meningen snabbhet och att den fungerar bra och byggkvalitet.

Senast jag köpte en begagnad företagsdator var 2018 och då köpte jag en HP Elitebook av bättre sort för 2800 kr. Den hade ett nypris på runt 20 tkr och även garanti kvar. Att köpa dator med garanti kvar är en fördel men det får betraktas som undantag.
Vi har kvar den datorn och den har fortfarande helt normal prestanda.

Nackdelen med begagnade företagsdatorer är att de ofta är anpassade för att användas i nätverk och därför har annorlunda mängd minne och hårddisk än datorer för privatpersoner. Flera av de företag som säljer dessa datorer erbjuder möjlighet att själv välja till extra minne, större hårddisk etc. Det kan dra upp priset lite men är annars bra.

De nya laptops av enklare modell som jag köpt tidigare för bl.a. mina föräldrars räkning har åldrats fort och i något fall gått sönder helt och hållet. I det fallet berodde det på att datorn använts mycket. Den höll helt enkelt inte för det.

1 gillning

Året 2020 köpte jag en Lenovo Chromebok (2800kr) och upptäckte jag att den inte fungerar med BankId och många appar. För två månader sedan köpte jag en Lenovo Ideapad flex (3990kr) - den är lättvikt. Vissa hotell har mini safety box som är bara räcker till en plånbok, ipad och nycklar.

1 gillning

Tror det blir svårare att hitta något bättre än det här, eller räknas en iPad in i “ej Mac”?

1 gillning

Det finns många bra laptops under 10k

Är själv förtjust i Lenovos tangentbord.
Det finns en slimmad Lenovo 14’’ för under 10k

Du får mycket dator för pengarna om du vill ha en ny dator.

3 gillningar

Du vill ha en billig dator för att skriva texter på huvudsakligen. Då behöver du ha en bra skärm och det betyder att priset rusar i höjden direkt. Jag är rädd att du inte lyckas hitta det du söker, om du också vill ha en bra skärm. Om du själv inte upplevt skillnaden mellan en dålig och en bra skärm, skulle jag tipsa dig om att gå till en butik som säljer massa olika datorer och jämföra skärmupplevelsen. Skruva upp ljusstyrkan till max och upplev skillnaden.

Det är också varför jag lutar åt att iPad med tangentbord är det bästa alternativet för dig. iPad Pro 11" med M1-processor är lika snabb som stålmannen. iPad Air är ett bra budgetalternativ med nästan lika bra skärm. Bägge går under 5-siffrigt. iPad går på 4100 och har den “sämsta” skärmen som Apple levererar, men samtidigt är den skärmen bättre än 90% av alla billiga laptops av andra märken där ute.

(Vill du bara ha en snorbillig och liten dator kan du få köpa min gamla HP Chromebook för inga pengar alls.)

3 gillningar

Mitt råd är följande när du tittar efter en dator

Upplösning 1920x1080, 14" eller större om så önskas.
IPS skärm, gärna med Ljusstyrka 300 cd/m² och uppåt så at kan se skärmen när det är lite sol ute, när man sitter på balkongen :slight_smile:
Sen finns det blank eller mat skärm. det är en smak sak.

Mvh Mattias

2 gillningar

Synd att du är emot Mac, jag har köpt nya M1:an och kan rekommendera den. Jag har hört en del bra om Acer Swift 3 annars, den finns för under 10 000 kr och uppfyller därmed dina kriterier:

1 gillning

Det här med skärm är ingen fråga om du köper en begagnad företagsdator. Du kan få en grymt bra skärm och det behöver inte kosta mycket.

Ska du skriva mycket är det förmodligen bra med ett trådlöst externt tangentbord. Det är inget överdrivet dyrt.

1 gillning

Microsoft SURFACE har alltid gått in i safetybox när jag har rest. Såg att det gick att köpa en sådan för 7330kr. Tänk på att det inte ingår tangentbord som standard.

1 gillning

Mitt första inlägg i detta forumet. Nu var ju inte tanken att jag skulle börja svara på frågor kring datorer, men då jag har jobbat med systemutveckling i runt 30 år och betat av en och annan laptop under åren så måste jag ändå flagga för att jag håller med Jens till 100%. Jag kommer, privat eller via mitt egna företag aldrig köpa något annat än en rekonditionerad begagnad företagsdator. Det är så enorm skillnad på byggkvaliten om du lägger 4000kr på en tre år gammal “företagsdator” gentemot en ny för samma peng. Speciellt om du nu skall använda laptoppens tangentbord och inte ett separat. Finns ett flertal seriösa återförsäljare av rekonditionerade som lämnar garanti.

Lycka till med bloggandet!

5 gillningar

Många begagnade företagsdatorer är inte “äldre” i meningen att de blivit utrangerade av åldersskäl. Detta varierar förstås och återspeglar sig också i prislappen. Även de nyare/finare exemplaren kostar dock struntpengar i relation till deras nypriser.

Om en medarbetare går på tjänstledighet så lämnar vederbörande in datorn. Om det inte finns ett omedelbart behov av den datorn så säljs den ofta av. Den dator jag själv köpte med HP:s ursprungliga fabriksgaranti fortfarande gällande var inte tre år gammal. Om man vill hitta en sådan dator så går det.

3 gillningar

Tyvärr är det dock det enda vettiga alternativet eftersom frågeställaren redan avgränsat sig från att köpa en bra laptop (“ej Mac”). Naturligtvis hade en en liten MacBook eller motsvarande varit det bästa, men nu när inte det passade så är ju det näst bästa en iPad med externt tangentbord. Sedan kommer ett ofantligt stort gap, och sedan har vi ju bottenskrapet till datorer som knappt borde få kalla sig laptop. Här tänker jag olika plastiga saker som knakar och knäpper när man bär dem, och som kör något konstigt operativsystem som hänger sig hela tiden. Och när det inte hänger sig har de kompatibilitetsproblem, och i kompatibilitetsläge så går allt (som ens går) långsamt som fryst sirap. Samma mystiska operativsystem har fått för sig att man ska ha världens mest erkända escapetecken \ i varenda filnamn trots att inget annat filsystem behöver det. Öppnar man filer som är skapta i dessa system får man mystiska \r\n radbryten överallt som oftast visualiseras som frågetecken, när alla andra världens operativsystem nöjer sig med \n. dir istället för ls, och allt annat märkligt. Trodde du att kommandon som fungerar utmärkt på alla olika linux, unix, mac, chromebooks etc, så glöm att de fungerar på M$-datorn.

Nej, en iPad med externt tangentbord alla dagar i veckan över en Dell, HP, Acer, Levono, och allt vad de där plastiga corporate-datorerna heter nuförtiden :wink:

4 gillningar

Jag sålde min iMac 27” och köpte en iPad 12” med Magic Keyboard istället. Smaken är som baken helt enkelt. Skriver allt i dessa forum på mitt Magic Keyboard, så helt värdelöst är det nog ändå inte :stuck_out_tongue:.

2 gillningar

Billig? Står uttryckligen ”Priset måste vara fyrsiffrigt.” :smiley:
Finns mycket bra i tresiffrigt-sfären.

(Själv rekommenderar jag MacBook Air och iPad, men det verkar inte vara aktuellt här)

Tänker du i en valuta som står x10 gånger SEK här? Jag skulle inte ta i en sådan dator ens om jag fick betalt för det. Mina ögon skulle blöda omgående om jag skulle tvingas kolla på en sådan billig skärm. Den billigaste laptopen på Prisjakt går på 1990 här och nu exempelvis.

Om datorn skall användas i Thailand, är det nog bättre köpa den där. Kollegor har köpt med sig billig elektronik från resor dit, samma produkter som här men mycket mycket billigare.

Just av samma anledning (safety box) så köpte jag en DELL 13 tum som nästan alltid går att trixa in. Mellan version inte billigaste inte dyraste. Tillräckligt stor skärm för att jobba och helt ok tangentbord.
Rimligt pris, kommer inte ihåg exakt. Kolla på dell.se.

1 gillning

@jorris

Återupplivar denna tråd då jag nu är på jakt efter en laptop.

Vilken/vilka sidor rekommenderar du när man letar efter en begagnad dator? Det finns ju rätt många har jag märkt.

Mvh

Så, begagnad business PC laptop, installera Linux.
Absolut bäst !/$ :v:

2 gillningar