Laptop - köpråd önskas

@Esko

Har du tips på från vilken hemsida man ska köpa?

Jag är också nyfiken på var man hittar begagnade företagsdatorer! Är det någon som vet?!

@carolinebolmeson köpte precis en Macbook Air M2. Hon verkar väldigt nöjd och till och jag som är PC-människa sneglar på en sådan… :roll_eyes:

2 gillningar

Har en Asus Zenbook 13" OLED. Supernöjd med den, duger även till spel som ex. GTA 5 och Flight Simulator.

Äger en 15" M1 Pro och kan utan tvekan säga att det är den bästa datorn jag någonsin ägt. Total game-changer på många plan. Växt upp med PC, gick över till Mac för några år sedan pga jobbskäl. Gillade min förra 15" MBP, men nu är jag frälst. Tror att Apple Silicon överlag är ganska revolutionerande i price/performance

1 gillning

Ja, den sopar mattan med allt annat jag någonsin provat, inklusive kraftfulla stationära. Och med vanligt surfande är ju batteritiden 15h+ också.

Men skämt åsido så har jag mött många Mac-motståndare där det främsta argumentet mot Mac är att det är en sekt. Tills de provat någon av de nyare med M-processorer. Då vill de vara med i sekten :wink:

Och on-topic i denna tråd, så är de kanske inte de billigaste. Men jämfört med vad man får så är de nog ändå det. Dessutom behåller de sitt andrahandsvärde rätt bra. Och det finns såklart en anledning till det.

Jag tänkte köpa en billig ny med Chrome som OS, billiga och lång batteritid. Men det kanske inte är bra då.
Duger Windows 10 eller måste jag köpa en med 11?

Jag vill bara använda vanliga program och Office, surfa och så.

Ska man resa mycket är väl iPad eller en begagnad premiumdator att föredra.

Många av datorerna med lägre nypris blir lätt lite ledsna av att slängas runt. En ThinkPad kan man typ köra över med bilen.

Är det någon som har erfarenhet av laptop från Acer?

Har haft ett gäng Acer laptops genom åren från jobb, har numer bytt till MSI istället.
Aldrig varit missnöjd med Acer, förutom möjligtvis lite plastiga, känner bara att MSI är trevligare!

15" MSI Stealth Serien gillar jag :slight_smile: Mycket kraft kompakt.

EDIT: morgontrött, blandade ihop Acer med Asus…

1 gillning

Det är imponerande att du lyckats skaffa dig en sådan när Apple bara säljer M1/M2 MacBooks i storlekarna 13", 14" och 16". :wink:

2 gillningar

Köp en bärbar från Apple som passar din plånbok bäst. Fixa 512MB 512GB minne hårddisk i den och du har en fantastiskt arbetsdator som kommer hålla i många år.

1 gillning

512 Gb, menar du väl? :thinking:

”512 MB of memory ought to be enough for anybody” :wink:

2 gillningar

Min fru verkar ha en förmåga att misshandla sina laptops till oigenkänlighet på bara nåra år.
Köpte loss en begagnad avlagd thinkpad från jobbet nu senast, får se om den står sig bättre.

1 gillning

Haha. Dubbelfel. 512GB SSD. Det för att hårddisken på 256GB utnyttjar inte kraften i datorn och är bara hälften så snabb som alla andra storlekar. Det är nog enda kännbara prestandaförlusten man kan upptäcka i vardagsbruk på alla deras datorer.

1 gillning

Jag har både köpt & sålt från mresell.se med bara bra saker att säga. Deras innehav roterar väldigt snabbt, så ser man något man vill ha är det att köpa direkt. Risken är annars stor att det är borta dagen efteråt. Allting med M1 eller M2 processor är att rekommendera.

3 gillningar

Det gjorde jag, men man får ha i åtanke att man inte får tangentbord med svenska tecken. Gör mig inget då jag alltid kör med extern tangentbord (som ni kan se på allt damm :slight_smile: )

1 gillning

Macbook Air är överlägsen pc idag säger jag som bytt från PC. För enklare grejer har jag en Tab S7 Samsung med Android och tangentbord. Finns billigt med tangentbord, superb skärm, bra batteritid och en penna på köpet.

1 gillning

Nu blir det när snart en “Apple VS PC” tråd, av någon anledning slutar alla “Laptop - hjälp” trådar i detta :joy:

Det beror på vad det är man är ute efter!

Macbook upplevs snabbare och bättre pga ett extremt optimerat och bra operativsystem (Vilket är det man betalar en premium för när man köper Apple).

Vill man ha rå kraft under huven till tunga bakgrundsjobb är flaggskeppsmodellerna av PC betydligt bättre än Apples datorer, Apple ligger något / några år efter på sin egna hårdvara rent prestandamässigt, men vägs upp av sitt slimmande OS.

Men för gemene man som inte har extremt höga krav på den typen av prestanda är Apple ett bättre val helt klart!

1 gillning