Min sambos dator har pajat och nu har hon hittat på att hon vill köpa en riktigt bra dator som inte ska paja. Den dator hon har hittat är en Macbook Air som kostar 25 tkr. Hon får så klart köpa en sådan om hon vill det men jag tänkte ändå att det kunde vara bra med en second opinion.
Vi pratar här om en ny Macbook med M3-chip och 16 gb internminne. Det är helt säkert en bra dator på alla sätt men det vore förstås bra att ställa den i relation till något sorts behov. Hur bra/snabb/kraftfull dator behöver man egentligen? Jag ska ärligt erkänna att jag inte vet exakt vad hon tänkt göra med datorn men något riktigt tungt och avancerat tror jag inte att det handlar om. Hon har tidigare haft betydligt billigare och enklare datorer som dock har pajat efter ett tag.
Till att börja med pratar du antingen om en stationär ”iMac” eller en bärbar ”MacBook Air”.
Båda dessa är med M3-chip tillräckligt kraftfulla för att en vanlig konsument ska kunna ha dem länge. Det enda som eventuellt kan bli lite av en trång sektor är om man har höga (professionella) krav på 3D-rendering, videoeditering i hög upplösning eller vissa grafikintensiva spel. Men har man dessa behov vet man normalt sett väldigt väl vad man behöver.
Ska man mest slösurfa, hantera familjens foton och pyssla lite rent allmänt så duger även förra och förrförra generationens Mac, så länge de har Apples egna processorer (M1 och uppåt).
I övrigt är min erfarenhet att Mac visserligen är dyra men håller betydligt längre än motsvarande PC. Jag har en MacBook Pro från 2011 som fortfarande duger hyfsat som slösurfdator om man inte har andra krav. En Windows-PC från 2011 känns stenålders i jämförelse.
Aha, sorry. Var visst otydlig. MacBook Air skulle det vara. Jag känner mest att datorn verkar något dyr jämfört med vad jag normalt skulle välja själv.
Ja, de är dyra som f-n men om man vill kunna köra MacOs, integrera sig med telefon/iCloud etc och ha en smidig laptop som är tyst, snabb och allmänt bland det bästa man kan köpa så finns det rätt få alternativ.
Apples grejer håller väldigt bra och man behöver inte vara rädd för att köpa begagnat. Du måste nog speca lite mer vad hon ska göra, en MacBook Air med M1 kanske duger minst lika bra och går att få för typ 5000 begagnade
Det är med 99% sannolikhet overkill. Om man inte har speciella krav (och har man det vet man om det) så klarar man sig med mycket mindre kraftfull dator.
En billigare för under 10k skulle nästan säkert uppfylla hennes krav.
Sluta snåla och låt henne köpa den datorn hon vill ha. Köper hon någon billig som du rekommenderar så kommer du bara få tillbaka det på dig med klagomål när den strular om något år.
Oavsett om datorn är bättre än vad sambon behöver så kan det i och med sambons preferens för denna dator vara ett sånt tillfälle när man bara ska svälja det. Alla förslag på/påverkan mot billigare dator kommer innebära att du vid eventuella fel anses indirekt ansvarig.
Har haft två mac Air och båda pajade efter några år. Tycker Thinkpads är riktigt bra (T serien, P serien eller X1 carbon). Köpte en 2016 som verkligen fungerar som den ska. Ska man bara surfa/titta på youtube och enkel bildredigering funkar vilken som helst. För videoredigering, annan grafisk production eller gaming behövs bättre grejjer.
Skälet att köpa en ny MacBook var för mig att den lätt håller i tio år. Har en gammal från 2015 som fortfarande är bra, men bytte redan nu till en air m2 med lite extra RAM eftersom jag leker i photoshop ibland.
Beror på vad hon ska använda den till men kanske skulle en iPad Pro kunna vara ett alternativ? Inkl tangentbord och penna så blir den ganska trevlig och kommer bli ännu trevligare med kommande iPadOS.
Köpte en MacBook Air 2012, den la av 2019 med mycket användning per dag. Nuvarande MacBook Air, sedan 2019, funkar fint med mycket användning. Har bara bra erfarenheter av Air.
Jag förstår inte hur saker och ting kan “paja” för vissa hela tiden. Varför skulle en dator för 25k “paja” mindre än en för 10k? Har datorn blivit långsam? Då räcker det med att installera om den.
En dator för 25k kommer inte “paja” mindre bara för att den är dyr. Men om det är tvunget att köpa en ny så köp den billigaste M2an. Den räcker gott och väl och är framtidssäker.
såvida hon inte spelar eller videoredigerar så kommer hon märka noll skillnad mellan m2 och m3, köp en 13" och vill man ha kraftfullare så köper man en macbook pro
Jag satte ihop en dator på Inet (alltså dom sätter ihop allt och skeppar till dig så du behöver inte göra något själv överhuvudtaget) för 22k. Den hade 64 GB internminne, den absolut bästa av de bästa processorerna på marknaden just nu (32 trådar), 4 TB hårddisk…
Motsvarande dator som din fru vill ha hade nog kostat typ 7-8k på sin höjd, ni blir rånade av Apple.
svårt att jämföra dem, du får nästan dubbla batteritiden på macbook air, hade valt macen över pc bärbar alla dagar i veckan trots att jag har en vanlig staionär pc, andorid mobil
All teknik har begränsad livslängd, men Apple har erkänt bra livslängd i sina MacBooks. Att behöva ”installera om” är något du lärt dig med Windows låter det som.