Köp av Macbook Air för 25 tkr - en bra idé?

Jag har en sådan och den är fantastisk. Tyvärr ännu dyrare än en MacBook med liknande prestanda. Penna, tangentbord etc är dyrt.

1 gillning

Ska sägas att Apple hade några riktiga stolpskott till maskiner i slutet av Intel-eran, med tangentbord som pajjade och kylningsproblem. Men det verkar som att de gjort sin hemläxa med Mx-maskinerna. Var lite rädd för barnsjukdomar när jag köpte första generationen M1 Air, men det är utan tvekan den överlägset bästa dator jag någonsin haft (trots att den kostade ungefär hälften av vad mina tidigare datorer kostat).

4 gillningar

gah nu blev jag sugen på att byta ut min 2012 mac air :smiley:

De allra flesta behöver antagligen inte i närheten av en M3. Men nya Air:arna är mer än bara prestanda. De är ett otroligt trevligt paket med grym prestanda, bra skärm, bra tangentbord, fantatisk trackpad, liten och smidig, knäpptyst och enorm batteritid. Vill man betala för det är väl i slutändan upp till var och en.

1 gillning

Exakt. Men så är det med allt. En del människor värderar saker på annat sätt än man själv. En del ser inte skillnaden på en MacBook för 20 000 eller en plast-Acer med inbyggd hårfön för 3 995.
Andra köper Sofiero 7,2 eller Tre Apor BiB istället för öl som är god på riktigt eller ett vin som inte serveras som Kicki Danielsson-festis.

Jag använder min laptop dagligen och i flera år så orkar knappast med att jobba på något ras som inte funkar optimalt.

3 gillningar

Om man ser till antalet år med problemfritt ägande är en MacBook Air (eller Pro) svårslagna.

Smidigt format, bra skärmar, bra tangentbord, bra prestanda och MacOS (det kan man ha synpunkter på). Nackdelen är högt inköpspris men utslaget över tid blir det inte så illa.

Som “släpa med sig överallt”-dator tycker jag de är fenomenala.

Sen kan man vara dumsnål och köpa en lågpris-PC som man tröttnar på att använda nästan direkt… det är inte bättre spenderade pengar.

2 gillningar

Fördelen med MacBook är generellt att de håller. Sitter och skriver på en 14 år gammal MacBook Pro just nu som klarar av det basala som surfa, streama osv. Aldrig någonsin krånglat med något.

Jag hade satsat på MacBook Pro istället om hon vill ha den länge. Desto äldre de blir desto hårdare pressas de pga högre krav vilket också utvecklar mer värme. En Air har idag inte aktiv kylning som jag förstått det utan enbart passiv. Det har däremot Pro-modellerna. Jag hade satsat på ett M2-chip istället för så pass enorm skillnad är det inte jämfört med M3.

Känner ni någon student så hör om hen kan köpa den åt henne för det är rätt hyfsade rabatter för studenter.

Klart hon ska köpa en bärbar dator för 25 papp. Kommentatorerna säger att Mac löser hennes problem och den håller. Väl värt 25 tusen. Och den har 16 GB RAM! Det har inte någon annan bärbar dator.

Köp, köp, köp!!

2 gillningar

Jag brukar köpa begagnade rekondade laptops för ca 3000. Brukar funka fint i många år.

2 gillningar

Ni låser in er själva med att det ska vara en Macbook och det ska vara M3 chip, behöver ni det?
Om ni inte vill använda Windows så är det ok, men en 13" M2 16/512 kostar 18500.
Själv köpte jag en Air M1 och framtidssäkrade den med 16/1tb, och efter 3,5 år så är den fortfarande som ny.

Enda skillnaden är att fallet blir tyngre när den pajar :wink:

Behöver man 16 gb på en MacBook? Skulle det handla om en pc vore svaret självklart men här verkar ju modellerna med 8 gb ram dominera tydligt.

Är en möjlig tolkning att om man ska syssla med avancerade tunga uppgifter så är 16 gb lämpligt medan vardagsanvändning inte alls kräver det?

Så du menar att PC är lika med Wintendo?

Det går alldeles utmärkt att köra en bra fönsterhanterare med Linux på 8 GB RAM.

Som sagt så “pajar” inte en billigare dator fortare. Du betalar inte för kvalité, du betalar för prestanda och funktioner.

Det är omöjligt att svara på utan att veta vad hon ska ha datorn till.

Ja, pc är lika med en begagnad företagsdator med Windows.

Nej, det är det inte. PC betyder inte Wintendo och har aldrig gjort.

Bör förtydligas: hög sarkasm faktor.

16 GB RAM är det minsta någon borde nöja sig med, men Apple har lagt ökat RAM bakom premium priser helt i onödan.

3 gillningar

Sant, å andra sidan är MacOs på en Mac med Apple silicon mer effektiv i sin hantering av RAM så man kommer faktiskt undan med mindre.

Mac är generellt rätt bra på att klara sig med mindre RAM än en Windows-dator. Däremot går det inte att uppdatera i efterhand så jag hade nog uppgraderat till minst 16 GB.

Räcker det inte med att det är den dator som hon vill ha om hon köper den till sig själv med egna pengar efter att valt själv?

Måste hon be dig om lov? Noterade att du skrev att hon får köpa den.

Har ni gemensam ekonomi? Eller är detta egentligen bara hennes beslut.

Har hon bett om en second opinion?

Känns som jag kan ha missat något ingångsvärde i frågan i och med att du ber om råd till henne i din fråga men jag noterade inte om hon själv ville ha dessa råd. Kanske det skulle klargöra frågan. :slightly_smiling_face:

5 gillningar