Laptop - köpråd önskas

Hur är det här relaterat på något sätt?

Är ju inte ett större problem ens utan externt tangentbord, går ju att använda modifierad tangentbordslayout så t.ex. högeralt + o => ö

Och om man bara behöver en dator till “normalt” användande duger min Asus UX32LN från 2014 alldeles utmärkt till det fortfarande.

1 gillning

Ang begagnat
Jag har handlat på It Auktion https://www.it-auktion.se/ Både auktion och deras shop
Även handlat en del på Budi https://www.budi.se/

1 gillning

Sedan Apple Silicon släpptes har spelplanen förändrats. Batteritiden är galet bra på de nya Mac-laptoparna med även CPU-prestandan. Nya M2 Max kan spela upp video i nära 27 timmar utan att behöva laddas enligt vissa tester. Själv har jag en M1:a och behöver i princip aldrig ladda på kontoret längre (spenderar 8,5 timmar på kontoret).

Däremot är PC fortfarande dominant när det kommer till spelmarknaden så det beror kanske på vilket syfte man har.

Sett till batteritid ja, inte prestandan på övrig hårdvara i sig, oaktat energianvändning. Men prioriterar man batteritid så absolut! :slight_smile:

Alla laptops har problem med att dom blir relativt slöa om dom inte får tillräckligt med ström (Ex om man kör på batteri) dom är inte gjorda för att leverera full kraft utan extern ström.

Ännu värre är att exempelvis Lenovo inte ens skickar med tillräckligt starka adaptrar till sina flaggskepp. Av denna anledningen är dom betydligt slöare om man inte byter ut till en som skickar tillräckligt med ström!

Märkte detta av en slump med min gamla Lenovo laptop när jag bytte från 135w adaptern som medföljde till en 230w dockningsstation som laddade datorn. Det är två helt olika världar i min mening. Jag är extremt kräsen på prestandan på mina datorer dock.

Kommer aldrig köpa en dator av Lenovo igen pga detta.

Sen missar väldigt många en väldigt viktig sak, PC är inte synonymt med Windows på samma sätt som en Apple dator är synonymt med MacOS. Windows har sjukt mycket skräp i sig som garanterat äter både batteri och prestanda :slight_smile:

Byter man till ett slimmat linux OS på en PC får man garanterat bättre batteritid.

1 gillning

Du betalar för snabbaste hårddiskarna som finns, men just i konfigurationen 256GB så utnyttjas inte all bandbredd vilket innebär att du betalar ett premiumpris för budgetprestanda. Lite som att betala för en ny Tesla och få en begagnad Volvo 740.

2 gillningar

Förlåt mig i förskott eftersom jag kommer låta som en fanboy vilket jag kanske är till viss del. De nya m-macarna är otroligt prisvärda, särkillt de billigaste. För nästan exakt två år sedan köpte jag en m1 air för ca 10k och användarupplevensen är otrolig.

Jag klarar mig lätt från morgon till kväll på en laddning om så krävs. Byggkvaliteten är suverän, till skillnad från de flesta windows datorer för 10k. Statistikprogram, excel, multitasking av alla se sorter gör knappt datorn lite ljummen även om den inte ens har en fläkt.

Jag är självklart bekant med olika PC och kan se två orsaker till att köpa en sådan.

1. Gaming
  2. Vill ha större skärm än 13" och har inte råd med vad de större macarna kostar

Vill man ha en billigare dator än den macbook air så rekommenderar jag starkt en några år begagnad macbook air.

2 gillningar

Jag har för mig att någon här nämnt att vissa tillverkare gör liknande för PC!
Kommer inte håg vilken eller vilka det gällde.

Oavsett PC eller Apple, så tycker jag det är sjukt konstigt att man säljer den typen av konfigurationer, där skillnaden på tillverkningspriset med en snabb koppling istället för en långsam inte är så stor, och användarna får en mycket bättre upplevelse!

Men bra poäng, och absolut ska man kolla upp så att det inte är så!
Dom nya hårddiskarna är ju mycket snabbare!

Nåjo, men det är väl ändå ganska sällan diskprestanda som är bottle neck (beror såklart lite på vad man gör förstås).
Hursomhelst är väl allt under 1TB för litet, så det är lite av en icke diskussion att välja 256GB ändå.

1 gillning