Mycket kunskap på detta forum…
Tänkte köpa en ny bärbar dator, vad rekommenderar ni?
Använder den till Officepaketet och bokföring för firman så ganska låga krav på aktiviteter.
Önskar att datorn är driftsäker, ska hålla länge, starta upp snabbt när man trycker på startknappen. Optimalt vore om den funkade perfekt i 10 år så jag slipper lägga tid på att installera om program etc.
Köpte en från lenovo för 4 år sedan och den har varit en besvikelse; långsam, strular etc trots hjälpinsatser från datakunniga vänner, ominstallering av all programvara etc.
Är det MacBook Air som gäller? Frågan är bara om officepaketen funkar, använder excel en del.
Köper den på firman (använder den enbart till firman) så priset är inte så noga men vill ju ogärna betala extra tusenlappar för fint grafikkort som jag ändå inte har behov av när jag kör excel…
Jag kan rekommendera MacBook Air. Officepaketen fungerar bra, inga som helst konstigheter. Sedan upplevs datorn väldigt snabb. Fäller jag upp skärmen är jag inne och arbetar på 15-20 sekunder max. För dina behov hade ett M1-chip räckt gott och väl, jag använder en sådan modell nu och är helnöjd.
Om den kommer hålla 10 år, det ska nog gå, men såklart, allt åldras. Om 10 år kanske du känner att den är långsam och strular, så är med teknik tyvärr. Vill du ‘framtidssäkra’ kan du kanske kolla på datorer med M2-chip. Några tusenlappar dyrare, men samtidigt ett 2-3 år nyare modell också.
En annan fördel är om du har en iPhone, de synkar väldigt bra ihop!
Jag köpte begagnad företagsdator från Inrego. Valde en med “mycket bra skick” och den var i mina ögon som ny. HP elitebook G7 passade mina behov, otroligt mycket för pengarna.
Enig med MacBook-förespråkarna att det är bra prestanda och lång livslängd, men jag kunde personligen inte motivera en sådan kostnad för att sen bara använda officepaket+webb typ.
Du har väldigt låga krav, kan ju ifrågasätta att folk alltid rekommenderar dyra Apple lösningar ändå.
Även billigare datorer kommer fungera finfint, oavsett om du köper en begagnad eller en billigare ny.
Installera Linux och kör Excel i Wine samt Firefox, så kommer du ha en lösning som kommer vara snabb mycket längre än Apples “planned obsolescence”, där äldre maskiner blir långsammare by design. (Windows har en liknande effekt, men oftast pga bloat.)
3-5 år är nog vad man får räkna med för standard laptop. Dell har varit ok för mig men såklart inte utan frustration.
Tippar på att billigast för prestanda är att helt enkelt byta vart 3e år och köpa det som är vettigt i pris vid tillfället. Det är ju rätt enkelt att flytta över nuförtiden med det mesta i molnet.
Med din kravspec så är nog bästa chansen Mac, men även där lär 10 år vara en stretch.
Det är ju en smaksak. Apple är dyra i inköp men håller ofta riktigt länge. Jag har fortfarande en MacBook Pro från 2011 som faktiskt fungerar att slösurfa med och lite sånt. På samma tid har jag pensionerat 4-5 Windows-laptops, trots att dessa var av dyrare snitt.
Remt krasst hade du kunnat köpa en riktigt bra begagnad dator för dina behov. T ex CAD-intensiva verksamheter byter dator var 3-4 år eftersom programmen kräver mer och mer. De är dock fortfarande magiskt bra jämfört med mycket nytt och du kan få dem för 4000-6000 på blocket eller om man vill ha lite mer garantier så finns t ex inrego m fl. De har också mycket fler datorer än de som syns på hemsidorna så lägger du ett mail så kan de säkert ta fram en som passar dina behov.
Så gör vi planeten en tjänst också, du har säkert en miljöpolicy för firman någonstans
Ja, vissa har inte lika stora problem med att saker börjar gå långsammare eller är dyra.
Min laptop är också ~10 år, men känns lika snabb som när jag köpte den (vilket är lite för långsam till mer krävande saker, men det är för att min krav har ökat, excel och surfa klarar den galant).
MacBook Air verkar ju inte så dyra ändå, 15 000 ungefär, eller missar jag nåt?
För folk som jobbar med avancerade saker med datorn måste men förstås byta ofta men för mig vore det skönt att slippa byta ofta. Bra för miljön med förstås men mest för att slippa lägga tid på sånt jag inte tycker är kul och inte får betalt för
Andra saker att beakta: Vikt, kvalitet på display (samt blank vs matt vs semimatt?), aspekt-ratio på display, storlek på display, kvalitet på tangentbord, fysisk storlek i förhållande till displaystorlek (vissa är stora och klumpiga i förhållande till skärmens storlek), batteritid, CPU, mängd RAM & storlek på SSD, antalet och typ av portar (USB, HDMI, Ethernet, …), osv.
Att bara koka ner allt till Mac vs Windows PC är att göra det för enkelt för sig. Det finns massor av olika varianter av båda dessa kategorier att välja på. Väldigt stor skillnad mellan billigaste och dyraste Windows PCs tex.
Enligt en kundundersökning så var det viktigaste bland de tillfrågande att datorn är lätt och tunn. Men om detta inte är viktigt för dig, och givet att du jobbar med redovisning så hade jag rekommenderat TUF segmentet ifrån ASUS. Otippat men intressant nog så köper väldigt många redovisningsbyråer just TUF burkar då det är en dator med mycket kraft för ett bra pris.
Den har den senaste Intel ultra processorn i sig som ger betydligt mer batteritid och är väldigt effektiv. Något högre pris men det är en riktigt snygg dator, snabb och fantastisk skärm. Dessutom touch skärm, som jag personligen tyckte mest va en gimmick tills jag satt i soffan med den och tillslut började använda den som en platta.
Sist men inte minst hade jag definitivt rekommenderat att kolla in nya Zenbook DUO UX8406. Om du är sugen på något mera innovativt och vill kunna multi-taska oavsett om du är på kontoret eller på tåget, så är denna produkt helt magisk. Bärbar dator med två skärmar, avtagbart tangentbord men med den senaste hårdvaran från intel.
Jag älskar macOS och är själv rätt tungt investerad i Apples ekosystem. Men om du ska välja windows, så hade jag definitivt rekommenderat ovan.
Själv har jag kört Zenbook UM5401 senaste 2 åren och är riktigt nöjd förutom batteritiden. Den har varit riktigt kass från dag 1 men det är tyvärr för att jag suttit på en riktigt tråkig generation av AMD. Intels nya ultra processorer är en game-changer.