Dual screen känns så extremt användbart, jag skulle inte bli förvånad om detta är standard i framtiden ![]()
Beror nog på hur laptop:en används om dual screen är bra eller ej?
Vad är de största fördelarna som du ser det? Är det främst mer skärmyta?
Finns ju nackdelar också. Klumpigare / fysiskt större, högre vikt, svårt att montera upp på resande fot i tex buss eller på flyg, sämre batteritid pga att två skärmar ska drivas, jobbigare att montera upp/ner (inte bara att lyfta/stänga ett lock), dyrare, osv.
Det går att använda endast en av skärmarna så blir som en vanlig om man vill. Den som länkades väger 1,65 kilo.
Största fördelarna:
2 stycken skärmar (lättare att dela upp program eller flikar, ökar produktiviteten)
Smidigare att dela skärm med kollegor
Såg ut att vara mer ergonomisk då övre skärmen kommer högre upp
Dom användningsområden jag sett hittills inkluderar tandläkare som kollar implantat i 3D och arbetar med noteringar och annat på andra skärmen. CAD och produktion, såg en kille på Reddit som designade kretskorts och kunde göra det smidigt on the go.
Något som kanske passar in på demografin här inne är ju självklart värdepappershandel och att kunna sitta med data mer överskådligt.
Men personligen älskar jag att kunna arbeta med två skärmar samtidigt och hittills har jag varit tvungen att vara stationär för att kunna göra det.
Sky is the limit ![]()
Ok, för min del försöker jag hålla mig kring 1 kg. Speciellt viktigt tex när man reser och vill hålla nere vikten i handbagaget.
Har haft ett tiotal olika laptops. IBM, Lenovo, Acer och ASUS. Av dessa är jag mest nöjd med ASUS som klarar båden öl- och vin-spill över tangentbordet utan att fela.
Köpte precis en ny ASUS med Win 11, Office paket, SSD 500GB, många olika portar och lång batteritid. Många nya laptops har endast ett fåtal portar, vilket är sorgligt.
Tycker Macbook är oslagbara och Air är otroligt trevlig. Med nya M chip får du en batteritid som även överraskade mig.
Officepaketet fungerar fint på Mac och om du har O365 så får du ju OneDrive samt att du kan ha mail mm på samma ställe.
Jag tycker dock att Excel inte fungerar så bra på en inbygd skärm, jag vill gärna ha excel på en extern skärm. Om du aldrig kommer “resa” med din laptop skulle jag nog föredra en Mac mini (Det har jag själv som stationär dator och skriver detta på.)
Alternativt skulle jag budgetera för en extern skärm om du ändå vill köpa en Air.
En MacBook Air är en fin dator som kommer att göra jobbet länge. Om du har pengarna så skulle jag rekommendera en sådan.
Bra tips!
Men om jag köper en mini måste jag också köpa en skärm väl? Funkar med vilken skärm som helst eller måste vara apple?
viken skärm som helst fungerar så länge den har HDMI.
Började plugga på universitet 2015 och köpte en relativt dyr asus (7900) som krånglade flera gånger tills jag tillslut fick häva köpet på hösten.
Gick då och köpte en MacBook Pro 2015 med retina skärm. Skriver denna post med just den. Den har forfarande en fantastiskt bra skärm om man jämför med många andra billigare alternativ. Tex min hp jobbdator.
Är supernöjd med denna maskinen och den håller verkligen måttet än för det jag använder den till. Word excel etc. Sitter en intel i5 i den.
Tror du kommer bli väldigt nöjd med en MacBook Air m1 som har retina skärm. Var inte dumsnål, det var jag från början.
Lycka till!
Caroline är fortfarande också supernöjd med sin dator från 2015. Helt galet att en 9 år gammal dator fortfarande fungerar så bra.
Jag skulle säga att om du vill lägga till lite pengar utöver en billighetslaptop för ökad livslängd. Så det du ska titta på för att få en dator som hänger med längre är att pengarna går till SNABBARE processor, ram och SSD. Inte till större hårddisk.
Ska du inte hålla på med foton och filmer gör du inte åt mycket utrymme på hårddisken. Och skulle du mot förmodan behöva det så är det lätt att komplettera med något externt.
För att den ska kännas pigg om många år behöver den va onödigt snabb idag.
En MacBook?![]()
Precis, MacBook Pro.
Pro är alltså bättre än air? Verkar ju vara dyrare så är ju rimligt
Köpte min HP Spectre x360 i början av 2016, aldrig haft något problem med den. Fortfarande bra batteri och gott och väl snabb nog för office och liknande saker. Inkluderar 3 år av ingenjörsplugg med mycket föreläsningar, och släpande/cyklande, sen mer hemdator som används till något varje dag.
Förstår inte riktigt vad folk gör med sina Windows datorer där de verkar få så mycket problem?
Macbook Pro är onödigt mycket hårdvara för den som bara sysslar med vanliga kontorsärenden och kostar därefter.
Mycket av dagens hårdvara åldras väldigt långsamt, jag tycker inte man behöver köpa upp sig för att få något som håller länge. För kanske 20 år sedan gick hårdvaruutvecklingen i en rasande takt och man fick otroligt mycket mer prestanda till samma pris bara genom att vänta kanske ett eller två år. Så är det inte riktigt längre, utvecklingen har bromsat in väldigt mycket. Dagens datorer har också väldigt få rörliga delar, det är väl egentligen bara fläktarna kvar, så de slits inte mekaniskt i samma utsträckning som förr heller.
Tittar också på att skaffa en dator och tittar nu på Refurbed, är det någon som har erfarenheter av dem?
Med vänlig hälsning, Lodgen
Jag är otroligt nöjd med min MacBook Air.
Otroligt snabb att komma igång med, riktigt bra batteritid, inget klabb som med Windows datorer.