MacBook Pro!
Köpte en av de billigaste varianterna för 14 år sedan och den tuggar på utan några problem fortfarande. Har uppdaterat till SSD och utökat RAM en aning men det är det enda. Värt att beakta att det inte går att göra längre.
Jag har en mellanklass ASUS från 2016 som funkar prima. Mycket är säkert slump vilka som funkar bra eller dåligt, men såklart verkar Mac-ägare generellt väldigt nöjda.
Om du bara använder datorn till enklare uppgifter, har du funderat på Chromebook? Vad är det för redovisningsprogram du använder, det kanske kan vara ett problem i så fall?
Intressant tanke! Får kolla upp chromebook.
Använder fortnox
Använder dock excel o Word lite med
Visst är fortknox webbaserat, borde inte vara något problem i så fall?
Office funkar.
@Svartpeppar Vad ligger en ny Chromebook på för ungefärlig prisnivå idag tro? Vilket märke bör man ha tycker du?
De ligger från 4-5k och upp. Är inte inläst på marknaden så osäker på vilka märken som är bäst.
Fick idag hem en refurbished laptop(arbetsstation), en HP ZBook Fury 15 G7, utlovat skickklass “Mycket fint skick”. Det är den inte och jag har skickat frågan till leverantören om hur vi löser detta. Får se vad de svarade imorgon
Kan passa på att slänga in en lite smårelaterad fråga. Om man skall teckna sig för Office 365, gör man det billigast(bäst) direkt från Microsoft? Var först inne på att köpa en endatorslicens för kring 200kr men insåg att jag missar lagringsutrymme på OneDrive då.
Visade sig att en så fundamental grej som mellanslagstangenten ej är funktionsduglig.
“Alla produkterna testas och datorerna är fullt funktionsdugliga.”
Leverantören svarade nu på morgonen och sa att jag skulle skicka in datorn för garantireparation för byte av tangentbord.
Hade även en liten skada mitt i skärmen(ej pixelskada utan känns tydligt med nagel), mycket störande.
Ingen direkt respons från leverantören mer än de skickade sin lista på hur de klassificerar sina datorer och att min dator enligt mitt ordernummer var en dator i klass “Okej skick”.
Jag blev då mycket konfunderad och kikade på vad som var uppgivet på kvittot, klassificering ej med. Som tur var så ligger datorn kvar då de har några till i lager och där står det tydligt “Mycket bra skick”.
Jag skickade då en printscreen till leverantören och fick då svar att de antagligen har skickat fel dator och att det stämmer att jag beställt en dator i “Mycket bra skick”. Ursäkten var att de tidigare har haft båda klasserna i lager… Så nu ska datorn skickas tillbaka och bytas ut till “rätt dator”…
Byt till Googles office paket och köp en ChromeBook.
Tack för alla bra tips!
Kan man fortfarande ladda ner Word- och exceldokument att spara på sin chromebook (och skicka till folk via mail) om man kör google office eller är allt via något moln (som man kanske dessutom måste betala extra för)?
Det är webbaserat. Men vill kunna scanna in fakturor etc med min skrivare och ladda upp.
Går det att koppla extern skärm o tangentbord till chromebook med?
Ja, det funkar.
Nya Air har inte ens fläktarna kvar. Det enda som jag kan tänka mig byta är eventuellt batteriet efter 5+ år. Misstänker också att skärmen kan bli märkbart sämre i slutet av livscykeln men det går att leva med.
Det har blivit en riktig följetong detta med att beställa en “refurbed” dator, det är inte klart än och beställning gjordes 3/4.
Sammanfattning per 240420
Det viktigaste (TL;DR) i tråden:
-
MacBook Air, särskilt den med M1-chip, rekommenderas av många som ett lämpligt val för de behov som beskrivs, med lång hållbarhet, snabb uppstart och bra batteritid.
-
Begagnade eller refurbished datorer från välrenommerade märken som HP eller Dell kan vara ett billigare alternativ som också håller länge, om budgeten är begränsad.
-
Det finns även förslag på Linux-baserade lösningar som kan vara både kostnadseffektiva och stabila på längre sikt.
MacBook Air och andra Apple-lösningar rekommenderas av många
Många deltagare i diskussionen rekommenderar en MacBook Air för de behov som beskrivs, med argumenten att de håller länge, startar snabbt och har bra batteritid. @darius betonar att M1-chippet ger tillräckligt med kraft för kontorsanvändning och lång batteritid, och att hans M1-baserade MacBook Air är “helnöjd”. @Milson framhåller att Apple-datorerna har en helt annan kvalitet än 99% av PC-datorerna. Flera andra som @HODL instämmer och rekommenderar en MacBook Air för det beskrivna användningsområdet.
Det finns en viss diskussion kring huruvida det äldre Office-paketet fungerar lika bra på Mac som på Windows. @epostaren skriver att det inte är någon skillnad, medan @direktorn påpekar att Excel kanske inte är lika lättanvänt på den inbyggda skärmen på en bärbar dator, utan hellre bör köras på en extern skärm.
Fördelar med begagnade eller refurbished datorer
Ett billigare alternativ som diskuteras är att köpa en begagnad eller refurbished dator från ett välrenommerat märke. @Bolaget rekommenderar Inrego, där hen köpte en refurbished HP Elitebook till ett bra pris som var i väldigt bra skick. @ErikHolm lyfter också fram Inrego som ett alternativ för att få en bra begagnad dator som täcker de beskrivna behoven, och framhåller miljöfördelarna med begagnade datorer.
Några andra deltagare varnar dock för att detta kan bli en besvikelse och dålig affär. @Imposter beskriver sin besvärliga resa med en refurbished dator som inte levde upp till utlovad kvalitet, med bland annat problem med tangentbordet och skärmen.
Linux och öppen källkod som stabilt alternativ
Ett par deltagare, som @jonhi, lyfter fram möjligheten att köra Linux och öppen källkods-programvara som ett säkert och driftsäkert alternativ på längre sikt. @jonhi föreslår att köra Excel via Wine på en Linux-dator för att få en stabil lösning som fungerar långt in i framtiden utan att påverkas av planerad åldring eller bloat.
Det väckte några skrattmuntra kommentarer som @Borax som uttryckte skepsis till hur “bara det är att få igång” Excel i Wine för den som inte är tekniskt kunnig. Men anhängare av Linux menar att det kan vara en lösning värd att undersöka för den som vill ha en stabil och framtidssäker plattform.
Intresset för multiskärm-modeller ökar
En trend som lyfts fram i diskussionen är intresset för multiskärm-lösningar som @Soccorritori beskriver kan öka produktiviteten i många yrken genom att kunna dela upp program och fönster. Hen lyfter fram ASUS Zenbook Duo-modeller med två skärmar som något innovativt som försöker lösa behovet av större yta för den som vill kunna multitaska smidigt.
@Martin_Soderberg ser stor potential i multiskärms-datorerna och undrar om det kanske kommer bli standard i framtiden. Det finns dock de som @JoakimF som påpekar att det även finns nackdelar som större vikt, sämre batteritid och svårare mobilitet som man bör beakta.
Viktiga faktorer utöver märke och pris
På frågan om vad som är viktigast för att få en dator som håller länge framkom många synpunkter i diskussionen. @JFB och @Otto1 menar att det man bör fokusera på är att skaffa en dator med snabbare processor, RAM och SSD som är överdimensionerad för dagens behov, snarare än att fokusera på hårddiskutrymme eller annat yttre.
@JoakimF ger en lång rad exempel på aspekter att fundera på utöver märke och pris, som skärmkvalitet, tangentbordskvalitet, storlek, vikt, portar och annat som påverkar användarvänlighet och mobilitet. Så även om många inlägg fokuserar på just märkevalet verkar det finnas en bred uppfattning att den optimala datorn väljs genom att sätta upp en kravlista på sina specifika behov utöver de mest grundläggande."