I år kommer jag starta eget som IT-konsult, och har börjat fundera lite på val av arbetsdator, som då ska köpas in till bolaget. De tankar jag främst har är dessa, och tänker att det lär finnas någon på forumet som vet mer om detta. Jag är själv inte så kunnig/insatt i hårdvara, har inte mekat med datorer sen jag byggde datorer som tonåring på 00-talet.
Förutsättningar, hojta till om någon viktig info saknas:
IT-konsult inom mjukvara
Främst MS-grejer, så Windows, kör mest Visual Studio, Sql Server Management Studio (SSMS), Docker etc. En del WSL2. På min nuvarande dator börjar 32GB bli knappt, så om jag skulle fortsätta hade jag bett om att få det minnet utökat, eller en ny dator.
Eftersom det är ett arbetsverktyg så är inte att minimera inköpspris prioritet, utan att lösa utmaningarna i frågorna nedan.
Frågor:
Var bör man köpa datorn? Tänker garantier, och om något skulle gå sönder, vill man lösa det snabbt och enkelt för att inte stå utan dator. Kan man inte fakturera så blir det ju mer ekonomiskt att köpa en annan dator medan garantin löses, men då står man med 2.
Är det ekonomiskt att uppgradera datorn vid behov? När minnet börjar bli knappt tänker jag att man skulle kunna uppgradera minnet för att datorn ska hålla 1-2 år till. Jag kör gärna vidare på grejerna så länge de funkar, men ens produktivitet vill man ju inte ska bli alltför lidande.
Om man kombinerar ovan 2 (var köpa och bör man uppgradera), vilket märke och modell/serie bör man då satsa på?
Jag tänker spontant att någon som ska till och börja konsulta inom IT bör ha rätt bra förutsättningar för att speca sitt arbetsredskap.
Men ok.
Det finns förmodligen en anledning till att Lenovo, Dell och HP är vanliga i större bolag. De säljer b2b men har också lösningar för styrning av en hel maskinpark med laptops.
Hade jag varit tvungen att köpa en Windows-laptop för arbete idag så hade nog en högspecad Lenovo eller HP legat hyfsat till.
Jag tror de flesta ställen tillhandahåller en dator som är konfigurerad enligt deras policies, så frågan är om du ens behöver en dator?
Med det sagt har köpt en begagnad workstarion-laptop av ett företag som renoverar och säljer den förra generationens snabbaste datorer.
Bra prestanda, bra priser, och miljövänligt.
Jag köpte min dator hos Dell, där kunde jag välja helt hur den skulle utrustas och köpte även med 5 års på platsen support. Kommer inte ihåg exakt hur den var utformad men än så länge har jag bara behövt utnyttja deras telefonsupport.
Jag kan speca vad jag behöver baserat på arbetsredskap jag har nu, men som mina frågor går ut på så funderar jag på stegen åren framöver. Jag har som anställd haft HP, Dell, Lenovo och Mac, och varit nöjd med dem, men inte behövt hantera problemen med dem, som tur är har varit få.
Tack för kommentaren, men din spydighet/sarkasm är onödig.
Nej, jag har inte haft några problem.
Men jag brukar lösa problem som uppstår på egen hand. Hårdvaruproblem har jag sällan stött på, men jag tror det brukar vara ett års garanti. Det behöver man kolla upp förstås.
Samma här, löser allt mjukvarurelaterat och inte haft hårdvaruproblem, tänker bara om det skulle hända, så vill man vara igång snabbt igen och finns eventuellt ingen IT-avdelning som löser det åt en.
Jag har en Lenovo Thinkpad X1 som jag trivs bra med. När jag köpte den ingick det tre år garanti på en nivå jag sällan har skådat; om något går fel skickar de en tekniker till där man är (bostad eller arbete) som försöker avhjälpa problemet på plats, helt utan extra kostnad. Jag har exempelvis fått mitt tangentbord utbytt av en tekniker vid köksbordet och jag fick en helt ny laddare när kardborrbandet på den laddare som följde med gick sönder.
Köper alltid mina datorer hos Dell. Har behövt hjälp en gång med den senaste datorn och då byttes grafikkort, moderkort och nätdel. Så i stort sett en ny dator efter dom bytena.
Tekniker kommer hem o fixar på plats senast dagen efter anmälan. Köper alltid till ”på platsen garanti” från Dell precis som Monica här ovan. Enligt teknikern som garantireparerar flera olika märken, så är Dell dom som är minst krångliga att samarbeta med.
Då sticker jag ut lite och kommer med att jag köper delar och låter inet montera.
Har aldrig behövt nyttja garanti eller reparation på den datorn.
Datorn jag har hos kund som de står för är Dell. Funkar säkert bra på normala arbetsplatser men då Dells tekniker inte har tillträde tyckte jag det var omständigt när ett ram-minne var kass så bad de skicka det istället så bytte jag själv. Hade förlorat minst en dag bara på att få datorn fraktad dit teknikern fick komma in (stationär dator).
Jag hade kunnat byta ut ett ram-minne men eventuellt hade det tagit en stund för att ta reda på att det var just ett ram-minne som var kass, eller fick du en bra och tydlig felkod?
Den bara boota om plötsligt. Men kunde köra inbyggda minnes testet i bios. Vilket indikerade på fel och felanmälde detta till Servicedesk sen skulle man övertyga dem om att man visste vad felet va. Så tog nog en vecka innan man kunde lösa problemet.
Löste det temporärt genom att låna en ram sticka från en dator som inte användes.
Jag jobbar som it konsult på ett halvstort bolag. Vi köper i princip allt från Dustin. De flesta kunder tillhandahåller en arbetsdator och tillåter inga egna datorer på sina nätverk. Det förekommer att mindre kunder vill att man har egen men det är ovanligt. Hur som helst behöver du en dator för din egna administration. Att köpa en dator till ett företag är billigt då det är en utgift som dras av till 100%. Rent skattemässigt kan du köpa vad som helst , vi köper ibland regelrätta gaming datorer och varken revisor eller skatteverket har någonsin synpunk på det. Grafikkort kan alltid motiveras med AI beräkningar.
Dell XPS är lite av standardator för utvecklare. Självklart köper du dockningsstation och rejäla skärmar etc också. Ergonomi är viktigt.
Jag hade väntat ett tack och kollat vad kunden kräver. Ofta vill kunden att du använder deras utrustning och då är det snarare dina egna behov du behöver täcka upp för när du är ute och ränner.
Personligen gillar jag lenovos senare legion serie bärbara som både är tysta och kraftfulla.