Vilken dator behövs för civilingenjörsprogrammet teknisk fysik?

Min son har tänkt börja plugga civilingenjörsprogrammet teknisk fysik i Umeå. Jag tänker då att han kommer att behöva en dator, både för att skriva på men kanske också något lite kraftfullare för att kunna använda en del program?

Jag har skrivit till universitetet och avvaktar svar därifrån, men kom på att här på forumet finns det både civilingenjörer och de som är väldigt datorkunniga.

Vad ska man tänka på när man köper en dator för teknisk fysik utan att nödvändigtvis köpa dyrast möjliga?

1 gillning

På dinosauritiden när jag gick på Chalmers så hade nästan ingen en laptop eller motsvarande men jag skulle vara väldigt förvånad om man kör tunga program lokalt på klienterna.

En normal kontorslaptop fungerar säkert och det bästa är nog att vänta tills din son börjar så kan han kolla runt kring vad kursarna har.

5 gillningar

Jag tycker att din son ska kontakta den programansvarige eller studievägledaren på universitetet med den här frågan.

Det hade också varit lättare att hjälpa om han själv ställde frågan här i forumet. Vad är din roll i det hela? Det är ju han som ska plugga :blush:

1 gillning

Point taken. Min roll är pappan som vill att sonen ska få bra förutsättningar att klara av en tuff utbildning.

Vet inte om frågan sett ut på något annat sätt om han frågat själv.

3 gillningar

Som någon som precis lämnade universitetsvärlden hade jag rekommmenderat Apples. Började själv med en PC men gick över till mac när M serien kom. Väldigt smidigt att slippa duel boota om han vill ha något unix baserat för programmeringsbiten, men ändå kanske vill spela något med polarna eller göra något kreativt.

Med de senaste modellerna är air mer än nog (skulle tro att jag hade klarat mig bra med nya Neo också). Tror nyaste är air M5, men han hade nog klarat sig på M2+ som nog går att hitta billigare

Det är helt enkelt lättare att svara om han frågar själv eftersom han även kan nämna annat som är viktigt för honom med datorn. Han kanske också vet lite mer om vilken typ av program som brukar användas.

Det är alltid knepigt att rekommendera en dator till någon eftersom det finns så många parametrar. Till exempel visar det sig ibland att datorn även ska kunna spela något datorspel, att personen föredrar Mac, pekskärm, matt skärm, liten skärm, stor skärm, osv. Blir bättre att diskutera utan mellanhänder.

Men som sagt, om han kan ta reda på lite mer om kraven från institutionen så blir det lättare. Oftast finns det datorsalar för de tyngre applikationerna. I så fall behöver han kanske bara något som klarar kontorsprogram.

1 gillning

Det låter nog rimligt att avvakta rekommendationerna från universitetet. Han får återkomma senare. Tack för era svar så här långt.

1 gillning

För Teknisk fysik klarar du dig på en generisk laptop. Det är klart att prestanda alltid är trevligt men ergonomi och personliga referenser är det viktigaste, känslan i tangentbordet, skärmstorlek, matt skärm om solreflexer i blank skärm är störigt etc. De <10% av labbar som har beräkningsintensiva moment funkar utmärkt att köra i skolans labsalar, antagligen till och med med fjärruppkoppling ifrån sin egen laptop.

3 gillningar

Det är inte datorn som avgör om utbildningen går bra. Däremot brukar det vara en dålig sak med föräldrar som curlar sina barn och bäddar deras sängar (läs köper dator). Gör sonen självständig och låt honom fixa datorn själv, för tusan.

Alltså lugna dig några hektogram :joy::face_with_peeking_eye:. Vi är på ett forum och personen frågade efter lita råd. Behövs knappast gå bananas med pekpinnar och tillrättavisningar angående uppfostran på grund av val av dator…

7 gillningar

Min son bad mig om hjälp med val av dator. Han har inget konto här, och eftersom jag vet att det finns många kunniga personer på forumet valde jag att ställa frågan åt honom.

Jag ser inget motsatsförhållande mellan att uppmuntra självständighet och att hjälpa till att samla in information inför ett ganska viktigt och dyrt beslut.

Jag tycker också att det är lite sorgligt att trådar ibland drar iväg från sakfrågan till personliga antaganden. Om du har konkreta råd kring vilken typ av dator som faktiskt behövs för utbildningen tar jag gärna del av dem.

3 gillningar

Läder man teknisk fysik brukar man ofta hamna i mjukvaruutvecklningsvärlden och då rekommenderar jag att han skaffar en Linux dator. De kunskaperna kommer vara mycket mer användbara än vad man får av Windows eller Apple.

1 gillning

Detta. Man behöver ingen kraftfull dator.
En lätt laptop med lång batteritid som kör office paketet är tillräckligt.
Alla tunga program finns på skolans labbdatorer. Där träffar man även klasskompisar och kan utbyta idéer och lära av varandra.

1 gillning

Jag ger ju ett konkret råd. Det är faktiskt väldigt värdefullt att det vuxna ”barnet” själv tar reda på vilken dator som eventuellt behövs, istället för att föräldrarna kontaktar skolan och frågar. De som klarar sig bra i högre studier är de som tar eget ansvar, söker information själva och vågar ta kontakt när det behövs. Den förmågan, att vara självständig och initiativtagande, är inte bara viktig, utan kanske helt avgörande, för lyckade universitetsstudier. Uppmuntra sonen att själv söka informationen och ta kontakt istället.

Jag har antagligen odiagnostiserad autism så jag kan inte inte linda in orden bättre än så här.

1 gillning