Min gamla 13" laptop ger snart upp. Nu vill jag ha en kombinerad laptop/surfplatta. Alltså någon Windows-laptop där man kan ta av/koppla på tangentbord och även använda enbart skärmen vertikalt som surfplatta. Typ Microsoft Surface Pro 9, 10, 11. Eller annat märke/modell. Jag kommer köpa den på firman, då jag även kommer använda den mycket i jobbet.
Inga tunga bild- eller videoredigeringar. Jag arbetar med ord. Så textredigering i olika program. Sedan mest surfa, kolla film på landet. Kanske redigera ljud. Tänkte det kunde vara trevligt att kunna köra vertikalt som surfplatta när man bara läser tidningen eller annat på nätet etc. Man kan ju också göra markeringar med penna i dokument, tex i partitur.
Prioriterar 13", pekskärm, batteritid, vikt, men också pris. Funderar på refurnished-produkter. Antar att SDD är självklart. Behöver ca 500 Gb.
Någon som har en sådan och/eller vet lite om dessa?
Har googlat lite men känner mig lite ny kring dessa typer av laptop.
@firreb Har faktiskt en poäng, givet dina användningsområden och om de ljudredigeringsprogram du vill köra finns till linux så är det nog en oerhört billig lösning.
Hade tagit och bara surfat till Ubuntus (Linux distron) hemsida och plockat ner senaste och det kan vara tillräckligt att installera det. Kostar inget men kanske är lite ovant i början när det ser lite annorlunda ut.
Gjorde jag för några år sedan. Bytte till SDD, mer RAM och dessutom nytt batteri. Datorn är en Asus Zen från 2013.
Funkar fortfarande bra vid normala saker, som surfa på nätet, titta på svtplay, netflix, arbeta med dokument eller andra mindre program. Har ett stort program jag använder i jobbet ibland, som tar lång tid att öppna. Kan jobba i det ganska bra, men med vissa filer går det långsamt att spara ändringar. Likadant med redigera ljud som jag gör med egna inspelningar ibland i Audacity. Det “nya” batteriet verkar inte kommunicerar bra med moderkortet eller något annat problem, då den ibland trots full laddning dör. Då kan det räcka med att jag pluggar in kabeln, startar och sedan tar bort, så minns den att den är fulladdad. Dock håller batteriet bara för 1,5-2 timmars drift med vanlig surfning.
Tänker att det är dags att börja kika lite på en ersättare. Tycker det verkar smart med 2 i 1-lösning. Har en ovana att läsa på mobilen. Med surfplatte-varianten kan jag använda datorn för att läsa enklare.
Har även funderat på en vanlig android-surfplatta med tangentbord och mus till, då jag ändå för det mesta arbetar i kunderna system. Ibland kan jag dock behöva arbeta direkt i t.e.x word-filer eller använda egna program, som då kanske inte funkar med Android. Vet inte heller hur mycket android orkar.
Sedan vill jag komma ner i vikt och volym då jag ofta tar med mig datorn. Men behöver minst 13".
Tanken på Linux gillar jag, men undrar om man kan installera allt på det OS:et.
Behöver du någon specifik mjukvara så kan det uppstå problem. Ofta går det att köra Windowsmjukvara m.h.a “Wine”, men är inte alltid helt felfritt.
Generellt så finns det mesta för vanligt bruk var gäller webbläsare, Audacity, ordbehandlare osv. Ibland har de andra namn tex, LibreOffice istället för Word.
Det är värt att testa om du ändå planerar att pensionera datorn. I Linux väljer man en distribution att installera. Jag rekommenderar Linux Mint, PopOs eller Ubuntu.