Köpråd Laptop till bildhantering och lätt gaming

Hej! Dags för ny laptop. Tänkte kanske några av er som hänger här har bra koll på marknaden?

Min gamla laptop som nu är drygt 6 år gammal har blivit seg, har fått “blue screen” några gånger, batteriet är kasst och den är redo för pension.

Jag använder främst min stationära dator för gaming men det vore kul att kunna spela League of Legends även på min laptop så att vi kan spela 2 pers samtidigt, så därför vill jag ha en laptop som klarar det. I övrigt behöver den klara enklare saker så som bildhantering, Microsoft Office. Den får gärna vara lätt att ta med sig till föreläsningar men kommer för det mesta bo här hemma, tanken är att den enkelt ska kunna åka fram i soffan när vi ska fixar med familjens bilder etc.

Vad tror ni om den här?

144 Hz 15,6" gaminglaptop med kraftfull RTX 4060-grafik

Overkill? Billigare alternativ nedan…

HP Laptop R5/8/512 15.6" bärbar dator

Jag tolkar det som att den senare saknar dedikerat grafikkort, ingen bra idé kanske eller tror ni att den skulle klara League of Legends utan att man sänker grafiken till låg nivå? För längesen när jag var mer insatt i sånt här så minns jag att integrerat grafikkort var kasst och skulle undvikas men jag kan tänka mig att utvecklingen har gått framåt på den punkten.

Jag vill gärna att den “håller måttet”, dvs inte klappar ihop, i 5 år men det kommer inte bli aktuellt att spela nyare eller mer avancerade spel på den. Tack på förhand!

Framework ska denna månaden öppna beställningar från sverige. Exempelvis skulle en 7840U passa dig bra.

Tack för svar :slightly_smiling_face:

Men vad är fördelarna med Framework som gör dem så bra att de är värda att vänta på och vara “svensk testkanin” för…? Det är inte uppenbart för mig efter att ha tittat runt på hemsidan lite som du länkade till.

Det är den första modulära laptopen på länge. Du kan expandera med fler portar om du behöver och uppgradera specifika delar.

1 gillning

Och tanken är då att man efter några år när datorn blir seg - eller om man vill öka kapaciteten för att man vill göra något mer krävande - kan byta upp delarna utan att byta hela datorn?

Det låter tilltalande håller jag med om.

Exakt så.

Exempelvis släppte de nyligen en högupplöst skärm. De som haft den äldre version kan då helt enkelt köpa bara den nya skärmen och byta ut den. Samma gäller processor, RAM, webbkameran, etc.

Också bra om någon del går sönder, enkelt att kunna reparera själv.

1 gillning

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingdator/medion-erazer-deputy-p25-md62343/1029368.12916/

1 gillning

Jag förstår det som att Framework är tänkt för Linux i första hand och jag har aldrig kört Linux, vet inte om jag pallar lära mig ett nytt operativsystem ärligt talat, jag har hört att Linux skiljer sig ganska mycket från Windows. Så jag satsar nog på en mer “traditionell” windows-dator. Kanske är Framework mer moget på marknaden när det är dags för nästa dator sen. Ska fundera på det, jag gillar idén med Framework.

Varför har du fått den uppfattningen? De färdiga paketen inkluderar dessutom Windows (man kan kustomisera det om man vill).

Själv är jag spontant skeptisk till Framework. Bra idé men finns risk för barnsjukdomar. Har alldrig köpt modulär dator själv, men testat en modulär fairphone och det gör jag inte igen, visserligen lätt att bytabu saker men i gengäld glappade det mesta betydligt snabbare än förväntat.
Dessutom kan det vara så att när det väl är dags att uppgradera kan det kommit en ny standard för nånting somm ändå blir en flaskhals för att det inte passar.

1 gillning

Jag läste det i en tråd på Sweclockers och tänkte att det säkert stämmer eftersom det fanns en separat flik som heter Linux på Frameworks hemsida men det kanske funkar lika bra med Windows :thinking:

Med dina förutsättningar så låter det ju som om en s.k. gaming-laptop är ett rätt säkert kort. Det enda jag skulle råda dig är att se till att det finns nog med RAM (minst 16 gb) för din bildbehandling, och att du inte köper en ”gaminglaptop” som bara har grafikprocessor inbyggt i CPUn. Se till att den har en separat, dedikerad grafikprocessor. 4060 är absolut minumum om du vill spela moderna spel, men kom ihåg att 3070 har motsvarande prestanda till en 4060 så du kan få din laptop billigar om du köper förra generationens GPU (fast ur en något högre SKU).

1 gillning

@MrMercutio Tack för dina råd. Det låter som att den första jag länkade i inlägget kommer fungera bra. Ska sova saken, lutar åt att det blir en sån :slight_smile:

Nja, det är nog snarare tvärtom att Windows support har historiskt varit bättre.

1 gillning

Ok. Får sova på det som sagt. Jag gillar verkligen idén med Framework. Har haft gaminglaptops tidigare, är lite trött på den sortens “design” (och att de brukar tröttna efter några år) vilket talar för en Framework. De är snygga tycker jag.

Men det lär sannolikt bli mycket dyrare med en Framework än en vanlig gaminglaptop från NetOnNet och samtidigt är jag rädd att den ändå klappar ihop och att den ev ska ha barnsjukdomar. Min pappa har alltid varit väldigt snabb på ny teknik inom ljud/bild, ibland till och med beställt via USA etc, vilket mestadels resulterat i en massa krångel… :slight_smile:

1 gillning

Jupp, fast jag skulle ändå råda dig att - om du kan - kila in på någon butik som har den modellen. Den där Intel-processorn blir ganska het, och det kan betyda att fläkten blir ganska högljudd. Du kanske inte vill sitta i soffan och softa med en jetmotor i famnen :slight_smile: Men i övrigt ser jag inte några problem med modellen.

Den jag länkade kan du uppgradera till 24 gb ram för ca 500kr. Annars har du denna i aluminium som får ner vikten och förbättrar kylningen gissar jag till samma pris som den första. https://cdon.se/hemelektronik/msi-thin-gf63-i5-16gb-512gb-rtx-4060-p133814119

Det är inet som säljer den. https://www.inet.se/produkt/1975151/msi-thin-gf63-i5-16gb-512gb-rtx-4060

Skulle själv idag absolut inte skaffat en laptop med Intel processor då de går väldigt varma och kräver mer energi samt (mer högljudd) kylning.

LoL har mindre krav på grafikkort och den enklare datorn kan kanske vara tillräckligt bra.

Om kraven på latensen inte är så hårda så finns det flera olika prisvärda sätt att spela på en annan dators GPU när den egna datorns GPU inte räcker till.

Du kan spela remote på hemmadatorn med Moonlight med bra prestanda och låg latens. Alternativt kan du låna eller hyra speldator med tjänster som Geforce Now eller liknande.

En speldator i garderoben som man kommer åt från en laptop med Moonlight är häftigt och billigt, tycker jag. Dessutom utökar det laptopens livslängd.

1 gillning