Behöver tyvärr införskaffa en ny dator men är inte väldans duktig på sådant här. Det jag vet är att jag INTE vill köpa en dator i delar utan jag vill ha den färdiga varianten. Ser helst att den ligger under 10.000kr.
Behöver minst 1 TB hårddisk
Önskar att den klarar alla spel på nuvarande marknad med bra prestanda samt kommande spel många år framöver då jag inte vill behöva köpa en ny på lång lång tid.
Jag skulle ha hört av mig till Inet, som är mycket duktiga på just speldatorer. De kan guida dig i vad du behöver för prylar för just de spelen som du gillar att spela. De har både färdiga datorer, och det kan även hjälpa dig att bygga en åt dig. Den dator jag använder har blivit byggd av dem och jag är mycket nöjd.
T.ex så har den första resultatet: https://agumagamingdator.se/gamingdatorer/bra-gaming-pc.html
dubbelt RAM minne, snabbare processor och snabbare grafikkort. En nackdel med den är att om du vill ha trådlös anslutning (ej ethernet kabel) så kostar de 295kr mer. Men den borde vara betydligt bättre än komplett datorn för bara 500kr mer.
Kan även rekomendera Userbenchmark.com för att se prestanda mellan olika processorer och grafikkort. Du kan välja två olika komponenter på sidan och se procentuell skillnad på dem.
Vad jag kan läsa mig till lite snabbt verkar userbenchmark ge lite viktade poäng åt single threaded hållet speciellt för CPU, men även med denna viktning ger de någorlunda relevanta poäng. För GPU så är t.ex VRAM underviktat så 4k gaming kommer den visa sämre resultat. Om trådskaparen tänkt spela på 1080p eller 2k borde sidan ge okej jämförelse.
De var ju tråkigt att AMDs prylar just blir underviktade då de brukar vara starkare på multithreading och mera VRAM. Själv använder jag AMD i nästan allt på grund av deras lite mer öppna natur.
Tror programmet fortfarande är bra om man vill kolla lite snabbt, men är ju alltid viktigt att man tar information från flera källor.
Om du bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö eller i närheten av någon av dessa så rekommenderar jag dig att ta dig till Inet och prata med personalen. De är väldigt kunniga och hjälpsamma, och kommer bygga ihop datorn åt dig (för en mindra kostnad).
Tack för förslag. Känner dock inte till hemsidan sedan tidigare för återförsäljaren. Alltid skeptisk till aktörer jag inte känner till.
Idag har jag en I7 processor och min dator är typ 10 år gammal, den du föreslår har I5-processor. Men antar att det säkert är en nyare generation oosv. Har ju 0 koll.
Något konkret förslag? Någon skulle kunna lura mig hur lätt så helst då jag inte kan. Har också begränsat med energi då jag också är i sorg efter att mitt yngre syskon nyligen gått bort. Orkar inte hålla på så mycket men min dator håller på att tacka för sig.