Jag har börjat fundera över att skaffa en ny datorskärm men är osäker på vad jag egentligen behöver. Det är i första hand spel som skulle motivera att skaffa en bättre och/eller större skärm. Den skärm jag har idag är en rätt vanlig modell, Dell U2412M.
Om jag skulle ge mig på att uppgradera skärmen - vad borde jag välja? Jag tänker nu inte enbart på en specifik modell utan mer på egenskaper. Jag tänker på saker som refresh-rate och upplösning. Sedan finns ju att skärmen kan vara välvd och/eller extra stor. Är det någon som har några idéer om vad som är värt att prioritera?
Jag ska skaffa en ny stationär dator framöver så vad än den nya skärmen kan tänkas kräva i form av grafikkort så går det alltid att ordna. Det är inte den dator jag har idag som i huvudsak kommer att användas med den nya skärmen.
För skrivbordsarbete, typ jobba med dokument och kod, tycker jag faktiskt att 4k upplösning är värt det på en skärm i storleken runt 27-30 tum, men man klarar sig på 2560x1440 (1440p).
Om det ska spelas tycker jag definitivt att 120+ hz refresh rate är värt det, givet att man har en dator som är tillräckligt kraftfull för detta i de spel man vill spela.
En skärm som är bra för både skrivbordsarbete och spel samtidigt är dyrare än en som bara behöver vara bra på en sak.
Spelar du nya spel? Hur mycket kostar din dator/ditt grafikkort?
Vill du spela de senaste och mest krävande spelen i 4k i minst 60hz så behöver du i princip ett grafikkort för >12 tkr, även med upsampling.
Om spelandet är huvudfokuset så skulle jag satsa på 32" 2560x1440px. 27" funkar, absolut, men det är väldigt litet om du ska göra något annat än att spela på det. Produktiviteten blir verkligen rejält mycket lägre ju mindre skärm du har.
Annars tycker jag absolut att du borde satsa på en större skärm. Jag har kört med en 40"-skärm med 3840x2160 px upplösning under de senaste sju åren, och jag vill verkligen inte gå tillbaka till något mindre. Det känns “för stort” i ungefär två-tre timmar, sen vill man inte gå tillbaka. Nånstans runt 16:9 40-43" är nog optimal storlek.
Pixelskarpheten (3840x2160 på 40-43 tum) blir inte särskilt hög, men man slipper skalning (vilket är bra, eftersom skalning fungerar jättedåligt i alla operativsystem utom macos).
Värt att tänka på är att inte lita för mycket på den specade responstiden. Det finns massvis med olika sätt att mäta den. Däremot är det viktigt att ställa in skärmen på “game mode” eller liknande (då många skärmar annars har en extra fördröjning).
Om du spelar “twitch shooters” och liknande så är hög refresh rate trevligt, men i mitt tycke något överskattat annars - du behöver ett REJÄLT mycket bättre grafikkort eller spela med mycket lägre inställningar för att nå konstant 120hz (och konstant 60hz slår 120hz som dippar ner till 90…), om du inte mest spelar äldre spel dvs.
Spelar du mest singleplayerspel så tycker jag att högre inställningar och 60hz är mycket bättre.
Välvd skärm är extremt trevligt (annars kommer hörnen vara på noterbart längre avstånd, vilket gör det svårare att läsa liten text och liknande), även om det inte är lika vanligt idag. Jag skulle inte lagt så mycket värde vid 32", men allt över det så tycker jag att en välvd skärm är värt det.
Jag kan ha fel prioriteringar eller vara vansinnig men när jag skulle ha en skärm så köpte jag en 43 tums 4k tv med Google TV. Kostar ca 4000 kr och ger en enorm skärmyta. Använder den i stället för två skärmar.
Vettigt? Vet inte, men jag har haft det i mer än tre år. Den dog dock efter tre år och en månad så jag fick köpa en ny. Köpte en Andersson på Netonnet som har 10 års garanti. Skulle rekommendera det framför en Toshiba eller Hitachi (som min var) som slutar fungera just efter reklamationstidens utgång.
Värt att tänka på är att de allra billigaste tv-apparaterna är rejält mycket sämre. Just billiga tv-apparater har ofta rejäla eftersläpningar, dålig färgåtergivning och kommer i snitt med många fler döda pixlar. Funkar för en TV som man har på några meters avstånd, men inte lika bra som datorskärm, om man inte har väldigt låga krav såklart.
Givet att en skärm ändå håller i 5+ år så tycker jag att det är värt att lägga 2-3 tusenlappar extra för att få lite mer kvalitet.
Absolut, därav mina inledande ord. Färgåtergivningen har jag inget negativt att säga om. Eftersläpningen har inte visat sig så att jag har lidit av den, men jag är ingen gamer helller.
Min huvudprioritering när det gäller spel är Civilization VII. Det spelet har ju inte släppts än så det är svårt att riktigt veta vad som kan krävas. Civ generellt kan ju spelas i flera olika grafiklägen men jag skulle vilja ha det så maxat som det går.
Jag spelar förstås även andra spel men de flesta är i den här genren snarare än 3D-skjutspel. Inget fel med sådana spel men det är inte det jag främst har tänkt mig.
Ok, i sådana fall tycker jag 100% att du borde satsa på en 4k-skärm på 40-43". Mer än 60hz tycker jag inte du behöver satsa på (sen brukar ju “gamingskärmar” ha lite högre uppdateringsfrekvens ändå, men du vill nog ändå låsa den till 60 hz och köra så höga grafikinställningar som möjligt).
EDIT: Det kunde man ju nästan gissat givet ditt namn
Jag har landat i att jag har två skrivbord och en skärm på varje skrivbord fokuserad på mina två usecase. De är kopplade till samma dator och jag byter helt enkelt till andra skrivbordet när jag byter usecase:
En 360 Hz 1440p-skärm för spel (lcd/ips)
En stor 43-tums 4k-skärm för produktivitet (lcd/va)
Spelskärmen är för liten och har för dåliga färger och kontrast för produktivitet. 4k-skärmen är alldeles för laggig och för stor för fps-spel.
Jag hade gärna haft en ännu större 8k-skärm i stället för produktivitets-caset, men jag tycker fortfarande 8k-skärmarna är för dåliga för vad de kostar.
Jag har varit sugen på OLED-skärmar ett tag, men de har tyvärr sina subpixlar arrangerade i konstellationer som Windows inte förstår, så ClearType/texten i Windows blir dålig. Det kan vara ok för spel-caset, men är dåligt för produktivitetscaset där jag läser mycket text. När det gäller spelcaset så kan OLED orsaka flimrande skärm om man kör VRR, så jag har undvikit det även för spel än så länge.
Optimal lösning om man har råd, och har plats! Jag är också nyfiken på OLED för spel, men har aldrig sett en i verkligheten och bara hört att det ska vara fantastiskt.
Det finns många bra råd i den här tråden men jag tycker de är lite svåra att förhålla sig till. Det jag tänker mig spontant är:
Det vore bra att ha en större skärm än idag. Jag vet inte exakt hur stor men iallafall något större.
Den ska gå att spela spel på. Dock är det inte “first shooter” eller liknande som jag främst vill spela. Jag tänker mig främst strategispel, “byggspel” eller rollspel. Det rör på sig och ska ju vara fritt från hack men det handlar inte om att skjuta snabbast eller liknande.
Jag vill inte ha flera skärmar utan en enda skärm som fungerar för det samlade behovet.
Jag funderar också över möjligheten att använda någon typ av pryl för att koppla skärmen både till min privata stationära dator och till jobbets laptop. Då skulle jag kunna få upp stor bild när jag jobbar hemifrån och det vore ju användbart. Jag vill alltså slippa hålla på och dra ur och sätta in sladdar. Det bästa vore att bara kunna plugga in laptop-sladden i “prylen” och så skulle bilden komma därifrån istället. Det ideala vore om “prylen” kunde prioritera på egen hand så att den stationära datorn skulle ha prioritet och laptopen komma i andra hand.
Mina funderingar är alltså:
Är välvd skärm något jag borde prioritera?
Vilken upplösning och refresh-rate är minimum? Är kontrast och liknande något som har mått?
Finns det några exempel på skärmar som är allround som kunde rekommenderas?
Det finns ett stort utbud av begagnade gamingskärmar av enklare modell. Vi pratar om sådana som kostar 2000-3000 kr nya. Är dessa typ dåliga eller skulle en sådan modell kunna räcka för min tänkta kravspec?
Hur avgör jag vilket grafikkort jag behöver eller vilken skärm som passar? Jag tittar just nu på Radeon RX 7800 XT som ett möjligt alternativ.
Behöver jag gå till en butik och försöka bedöma skärmar på plats eller kan jag läsa mig till vilken skärm som borde passa?
Jag tycker det. Har en Samsung G9 som jag är väldigt nöjd med. Alla gillar inte ultrabred dock.
Beror på storlek men jag vill inte ha lägre 1440p (2560x1440, 3440x1440, 5120x1440 beroende på hur wide). 120Hz minst även om det inte är en spelskärm.
G9
Ja, de kan duga men du blir nog mer nöjd med en bättre skärm.
Skärmens upplösning och vilka spel du vill spel. 7800XT kommer klara driva alla spel även i 4k, men inte med max grafik.
Gå till en butik om du inte redan har en god uppfattning om t ex skillnad på IPS, VA, OLED, olika refresh rates osv.
“Prylen” du pratar om heter KVM-switch, finns inbyggt i vissa skärmar.
Nedanstående gäller inte snabba spel utan “allt annat”:
Det är alltid bättre med större skärm, eller flera skärmar så länge din syn och synvinkeln är ok.
en stor skärm
fördelar:
Du slipper skarvar och eventuella ställningar
nackdelar
de största svängda skärmarna börjar bli riktigt stora, använder du windows 11 så kan du bara dela in skärmen (utan extraprogram) i tre kolumner (möjligtvis totalt två fönster per kolumn.) Jag älskar att köra window+pilar för att skicka mina fönster till olika ställen snabbt.
flera skärmar
fördelar:
Kan vara billigare totalt sett
Du kan få riktigt stora ytor. 2x2, 3x2 etc skärmar
Du kan snabbt med två skärmar och windows inbyggda fönsterhanterare få upp 8 fönster i 4 kolumner med windows+shift+pilar och windows+pilar.
nackdelar
ställningar, gap, vad kan din dator driva?, och de tar stor plats