Logitech MX Keys + MX Anywhere 3. Stöder upp till tre enheter, Mac och PC, som du byter mellan via knapp. Kvalitet, god ergonomi. Köp även handledsstödet.
En skärm du gillar med hög upplösning (4k) och matt panel. Självklart ska det vara IPS eller OLED.
Ett tangentbord du gillar. Många gillar mekaniska switchar, typ Cherry MX, där färgerna har olika känsla och ljud. För min del har jag insett att det är överskattat så jag kör med ett billigt standard som jag hittade på kontorets skrothög.
En mus du gillar. Jag har en Logitech M720 som jag är nöjd med. Men skrollhjulet är bättre på Logitech Master MX3. Beror verkligen på vad du pysslar med. Om du använder musen mycket (ritar etc) så kan du överväga en spelmus med låg vikt. Tyvärr tycker jag att många spelmöss har för känsliga knappar så att man inte kan vila fingrarna utan att råka felklicka. Köp och testa med andra ord, och lämna tillbaka direkt om det inte känns rätt.
Föregångaren till denna har ett sjukt märkligt skrollhjul som saknar mittenklick. Jag ser att de verkar ha uppgraderat den nu! Så köp inte MX Anywhere 2S.
Tycker det viktigaste för en ergonomisk arbetsplats saknas, stolen!
Lite individuellt, men jag har en sån här och jag har inte hittat någonting som passar mig bättre:
Mus och tangentbord har jag lite konstiga preferenser för, men kan ju nämna de ändå…
Microsoft Comfort Curve Keyboard 3000 och Logitech M500s (ja, med sladd)
Jag har även en M705 som är i stort sett samma, men trådlös. Av någon anledning föredrar jag den med sladd, den är något lättare.
Lägg till en ståmatta bredvid den höj-/sänkbara bordet som du kan ta fram när du står. Underlätta för rygg, ben och fötter.
Har du problem med axel och tennisarmbåge så rekommendera jag en MX Vertical ifrån Logitech. Mina smärtor försvann efter någon vecka och har inte kommit tillbaka.
En extern webkamra som du kan lägga strax ovanför ögonhöjd för möten. Ser så mycket mer proffsigt ut istället för att använda den ifrån laptop:en.
Jag sitter/står framför datorn 10 timmar per dag (IT konsult).
Superbra. Du kan ha två (eller fler) fönster bredvid varandra precis som att du hade två skärmar men du slipper ramen mellan. Många program (CAD-mjukvaror…) funkar inte på flera skärmar så med ultrawide kan man ha flera modeller uppe samtidigt som inte går om man istället har 2st 16:9-skärmar.
Väckarklocka som ringer var 45 min så du tar en paus, går en runda, ut med slasken eller något. Testa enklare stretch övningar för rygg, ben och axlar ett par gånger per dag i den pausen. Det är nog det bästa sättet att förbättra hälsan
Extern skärm är a och o. Trådlös mus och tangentbord så man kan byta arbetsställning lätt. Själv kör jag med snikvarianter på dessa och det funkar bra.