Jag vill uppgradera min arbetsplats. Kom med förslag

Hej!

Funderar länge på att jag behöver förbättra min arbetsplats, så att jag får en bättre ergonomisk hållning när sitter länge på datorn. Se bild

Funderar på att köpa

• En extern skärm
  • mus
  • tandgentbord

*** USB-C Adapter är redan införskaffad**

Vilket märke ska välja på enheterna, vad ska jag satsa på typ av enheter, osv

Kom med era förslag :slight_smile:

2 gillningar

Min mus gick sönder idag. Har redan beställt en trådlös SteelSeries Rival 3. Hade föregångaren med sladd och är löjligt nöjd med den.

Tangentbord hade jag köpt ett trådlöst mindre format (60%, TKL…) med mekaniska brytare typ: https://sv.steelseries.com/gaming-keyboards/apex-pro-mini-wireless

Inget är så jobbigt som sladdar så bort med dem. Tangentbordet tar ofta upp onödig yta på skrivbordet. De flesta behöver inte F-knappar och numpad.

Själv kör jag med det här:
3x https://www.dustinhome.se/product/5011256386/thinkvision-p27q-20-27-qhd-ips-169 (Inte exakt dom, men samma storlek och märke, dom jag har säljs inte längre)
Skärmarna monterade på en sånhär https://www.dustinhome.se/product/5011242633/tripel-display-deskstand-10-27 (Inte exakt en sån, men liknande)

Mus: Webhallen.com
Tangentbord: Razer BlackWidow V3 Green - Inet.se

Handstödet till tangentbordet är riktigt skönt!

1 gillning

Självklart en korg för sladdar under bordet

3 gillningar

Logitech MX Keys + MX Anywhere 3. Stöder upp till tre enheter, Mac och PC, som du byter mellan via knapp. Kvalitet, god ergonomi. Köp även handledsstödet.

Magic Mouse och Magic Keyboard är … tja :melting_face:

3 gillningar
  • En skärm du gillar med hög upplösning (4k) och matt panel. Självklart ska det vara IPS eller OLED.
  • Ett tangentbord du gillar. Många gillar mekaniska switchar, typ Cherry MX, där färgerna har olika känsla och ljud. För min del har jag insett att det är överskattat så jag kör med ett billigt standard som jag hittade på kontorets skrothög.
  • En mus du gillar. Jag har en Logitech M720 som jag är nöjd med. Men skrollhjulet är bättre på Logitech Master MX3. Beror verkligen på vad du pysslar med. Om du använder musen mycket (ritar etc) så kan du överväga en spelmus med låg vikt. Tyvärr tycker jag att många spelmöss har för känsliga knappar så att man inte kan vila fingrarna utan att råka felklicka. Köp och testa med andra ord, och lämna tillbaka direkt om det inte känns rätt.

Ja! Och kardborreband på rulle för att bunta ihop kablarna.

4 gillningar

Föregångaren till denna har ett sjukt märkligt skrollhjul som saknar mittenklick. Jag ser att de verkar ha uppgraderat den nu! Så köp inte MX Anywhere 2S.

2 gillningar

Alla bör ha en hög buntband hemma :slight_smile:

2 gillningar

Ja, men datorkablarna kanske man justerar ibland. Skönt att inte behöva dra fram sidavbitaren.

4 gillningar

Viktigaste åtgärden som är helt gratis: ha inget fönster bakom bildskärmen…

5 gillningar

Tycker det viktigaste för en ergonomisk arbetsplats saknas, stolen!
Lite individuellt, men jag har en sån här och jag har inte hittat någonting som passar mig bättre:

Mus och tangentbord har jag lite konstiga preferenser för, men kan ju nämna de ändå…
Microsoft Comfort Curve Keyboard 3000 och Logitech M500s (ja, med sladd)
Jag har även en M705 som är i stort sett samma, men trådlös. Av någon anledning föredrar jag den med sladd, den är något lättare.

1 gillning
  • Höj och sänkbart skrivbord
  • Ett ergonomiskt tangentbord, jag kör med en Ferris
  • Nöj dig inte med en extern skärm, stäng laptopen och använd 2-3 externa istället
  • En ordentlig stol
  • Ett ordenligt ljudsystem (2 bra högtalare + amp räcker)
3 gillningar

Lägg till en ståmatta bredvid den höj-/sänkbara bordet som du kan ta fram när du står. Underlätta för rygg, ben och fötter.

Har du problem med axel och tennisarmbåge så rekommendera jag en MX Vertical ifrån Logitech. Mina smärtor försvann efter någon vecka och har inte kommit tillbaka.

En extern webkamra som du kan lägga strax ovanför ögonhöjd för möten. Ser så mycket mer proffsigt ut istället för att använda den ifrån laptop:en.

Jag sitter/står framför datorn 10 timmar per dag (IT konsult).

7 gillningar

Instämmer. Men jag upplever att SIGNUM är lite trång om man vill ha grenuttag liggandes i korgen.

2 gillningar

Nån som testat såndär ultra-wide-skärm? Är det gött?

Superbra. Du kan ha två (eller fler) fönster bredvid varandra precis som att du hade två skärmar men du slipper ramen mellan. Många program (CAD-mjukvaror…) funkar inte på flera skärmar så med ultrawide kan man ha flera modeller uppe samtidigt som inte går om man istället har 2st 16:9-skärmar.

Slipper också onödigt många sladdar.

1 gillning

Väckarklocka som ringer var 45 min så du tar en paus, går en runda, ut med slasken eller något. Testa enklare stretch övningar för rygg, ben och axlar ett par gånger per dag i den pausen. Det är nog det bästa sättet att förbättra hälsan :slight_smile:

Extern skärm är a och o. Trådlös mus och tangentbord så man kan byta arbetsställning lätt. Själv kör jag med snikvarianter på dessa och det funkar bra.

2 gillningar

Jag är mer ett fan av 4K, 27 eller 32 tum IPS.

Denna mus är guldstandarden: MX Master 3S

Jag är också ett stort fan av Herman MIller stolar, Mirra 2 eller Aeron. Jag har goda erfarenheter av Rekomo.

Sätt dessa hjul under dem för att skona ditt golv. De är jättebra!

Kanske en whiteboardtavla…?

2 gillningar

Mekaniska keyboards borde va förbjudna om man har mycket samarbetsmöte online, galet vad det låter när folk skriver på dom…

1 gillning

Det finns statisk plastfilm man kan sätta på väggen som funkar som whiteboard, men som även går att sparas…

Guld värt!
https://www.clasohlson.com/se/Självhäftande-whiteboardfilm-60-x-80-cm/p/Pr441717000

2 gillningar