Jag har precis tackat ja till ett nytt jobb som innebär att arbetet blir till fullo förlagt till hemmet. Nästa steg blir att diskutera hur arbetsmiljön osv ska se ut.
Här känner jag att jag har dålig koll på vilka möjligheter som finns och vad som gagnar mig som arbetstagaren.
Är det någon som har erfarenhet av ett liknande upplägg? Har ni tex kommit överens om något hyresavtal eller dylikt? Vad vore en rimlig månadsersättning? Eller kontorshotell? Tecknad någon extra försäkring? Merkostnader för förbrukning av bredband/el osv regleras i stort sett inte via skatteavdrag - så hur har ni löst det?
Min arbetsgivare lät mig välja fritt. Vi har ett kontor med gott om plats bara ett par mil från mitt hem så att få hyra ut ett rum i hemmet var knappast aktuellt.
Men jag fick en engångsersättning med 10.000 för diverse inredning, samt ta med mig kontorsstolen från kontoret. Och givetvis all IT-utrustning.
Alla övriga ”merkostnader” i form av högre elförbrukning, behov av snabbare fiberbredband, etc är ju peanuts i jämförelse med vad jag sparar på att slippa åka till kontoret. Och ingenting mot min känsla av frihet att slippa folket där.
Ingen kompensation här heller. Fick hem all elektronik jag behövde men fick själv lösa arbetsplats som vettigt bord osv samt se till att ha tillräcklig hastighet på bredbandet. Blev ingen direkt extrakostnad för min del annat än kanske 30kr upp i månaden på elförbrukning… kontra bränslesumma på nästan 5400kr mer än så om jag skulle ha pendlat till kontoret varje dag.
tråkiga möten av ”passivt” slag: promenad eller trädgårdsfix
lunch: precis vad jag vill äta, när jag vill äta den. I lugn och ro utan påtvingat småprat med kollegor som värmt gårdagens fiskgratäng i micron eller på en stökig lunchrestaurang där allting smakar salt och aromat.
Kompensation är nog ovanligt, annat än kontorsmaterial.
Men se till att skaffa bra tangentbord/mus/mic (!! lägg absolut en tusenlapp eller två på t.ex. en Jabra Speak 510 eller liknande, det är enormt jobbigt att jobba med människor som har dålig mikrofon!) och stor skärm (gärna en 4k-skärm på 40-45 tum eller två högupplösta 32-tumsskärmar). Även en bra kontorsstol kan vara värt att köpa (även om din arbetsgivare är sniken så är en ikea-kontorsstol för 2000 kr avsevärt bättre än en typisk köksstol…)
Det värsta du kan göra mot dig själv är att sitta med en laptop och titta ner. Då får du lätt arbetsskador efter bara några år.
Ett annat vanligt förekommande fel är att man har en laptop och så har man en liten skärm på sidan av - funkar bra tills nackproblemen kommer… Se till att skaffa STORA skärmar, så du inte behöver använda laptopskärmen alls helst.
Personligen la jag pengar på eldriven kontorsbord för att kunna variera mellan sitta/stå samt ordentlig stol ihop med två skärmar på 24 tum var.
För mig fick företaget köpa in Jabra Elite 85H för ljud/mikrofon fungerar väldigt bra med två anslutna bluetooths enheter samtidigt så det går att byta mellan teams och telefon smärtfritt…
Känns som att jag har tillräckligt med bra info inför denna “förhandling” nu. Kommer definitivt att prioritera ergonomin och bra kontorsutrustning, vilket inte ska vara något större problem egentligen. Jobbar för övrigt som utvecklare hos ett stort företag.
Jag tror jag struntar i att försöka teckna något hyresavtal men däremot kan det bli aktuellt med ett drop-in/kontorshotell vid behov. Känns inte optimalt att jobba hemifrån konstant och sitta i möten när tex barnen är hemma under skollov eller VAB.
Sant. Men 4k på en 13" som många laptops har idag är totalt onödigt imo då man ändå får skala upp allt för att kunna se något. Då tar jag hellre en mer ljusstark panel med högre uppdsteringsfrekvens före högre upplösning.