Är datorskärm i hemmakontor avdragsgillt?

Hej, jag har ett eget AB där jag säljer konsultar. Jag har relativt stor frihet att jobba hemifrån eller hos kund. Så säg att jag jobba 40-50% hemifrån.
Min datorskärm äger jag privat, dock använder jag den enbart för jobb.
Mao, jag har ingen nytta av en datorskärm privat. Spelar inte eller gör något annat som kräver en extern skärm.

När jag jobbar behöver jag dock en extern skärm. Jag trodde först att det var rätt givet att jag kunde dra av momsen för skärm, laptop etc. Grejer som används 100% av jobbet och inte privat.
Dock blev jag lite tveksam när jag läste skatteverkets fall mot Ericsson.

Då det är ett litet AB har jag ingen egen revisor, därav att jag frågar er.
Någon som vet mer ingående vad som är OK gällande skärm, laptop etc när ens AB är placerat hemma?

Köp skärmen privat. :slight_smile:

Jag ska använda den till jobbet, varför ska jag betala den privat?

1 gillning

Köp skärmen på firman och stå på dig att du arbetar majoriteten av tiden från hemmakontoret vid en revision. Bokföring, Admin etc. är också arbete i ens egna AB. Vill de bråka om din skärm så blir det inte direkt fängelse, det är inte som du köpt en hemmabio-anläggning med tillhörande möblemang.

3 gillningar

Är fallet verkligen relevant för ett eget AB? I Eriksson-fallet köpte dom in utrustning som skulle stå hos deras anställda. Du har ditt eget bolag, det är lättare för dig att hävda att ditt bolag har kontor i ditt hem.

Jag tror inte det ska vara några bekymmer att köpa in skärm (som du ju som du påpekar använder och behöver i ditt jobb) avdragsgillt.

1 gillning

Fallet du länkar till handlar ju om en anställd som är stationerad delvis i hemmet.
Du har ett eget AB i vilket du behöver viss utrustning för inkomsternas förvärvande. Att köpa dator med kringutrustning är inget konstigt.

3 gillningar

Sorry för det slappa svaret; givet vad andra svarar så är det säkert fine. Jag hade bara personligen gjort såna små inköp privat för att slippa krångel, i och med att Skatteverket typsitk inte gillar när man köper prylar som hör till ens bostad på företaget. Jag vet inte bättre än någon annan hur den avvägningen görs för en datorskärm som bara råkar stå i ens hemkontor. :slight_smile:

Samma som för en laptop, datormus eller tangentbord.
Så länge skärmen inte är 60” och ”hemmakontoret” är ett vardagsrum så blir det inte ens en fråga.

2 gillningar

Små inköp är det inte, det är en 4K skärm för 10-15K. Tanken är att jag ska slippa ha flera skärmar och kunna köra allt mitt multi-taskande från en större skärm.

Har själv köpt 49” välvd skärm till mitt hemmakontor på firman, inga konstigheter, behöver den för att jobba bra.

2 gillningar

Planen är att köpa något liknande :raised_hands:

1 gillning

tycker inte det är jämförbart vad en arbetsgivare gör för sina arbetstagare, som normalt är stationerade på kontoret, och där nu arbetsgivaren valt att subventionera inköpt som inte på något sätt har med arbetstagarens arbete att göra.

det handlar ju inte om att köpa en en skärm, för detta kan ju Ericsson redan dra av momsen, då den behövs i arbetet, på samma sätt kan du dra av din skärm, och annan utrustning.

Benöver du en portabel projektor för att visa presentationer = visst
Behöver du en fin färgskrivare för att kunna skriva ut offerter = absolut
Du kanske vill ha en laptop med tillhörande fin ryggsäck = inga problem

Om du däremot får för dig att köpa en 70" LED skärm som råkar installeras i ditt vardagsrum så kan det nog inte anses tillhöra din verksamhet, även om du använder den för att öva presentationsteknik…

I fallet med Ericsson så var det att de anställda jobbade hemma, under covid, och använde skrivbordet till jobbet.

Men Skatteverket hävdade att då skrivbordet är stationärt, och naturen av ett bord för att du kan använda den privat. Det går inte att utesluta privat användare.

Därav fick de inte dra av moms.

Dock är detta min lekmanna tolkning av fallet

så du planerat att köpa ett skrivbord? förstår nog inte relevansen.

Nej, men en skärm är lika stationär som ett skrivbord. Det finns ingen som garanterar att jag inte skulle använda den för privat bruk, OM man tänker som Skatteverket…

Jag hade absolut köpt den på företaget. Privatpersoner använder väl oftast (undantag finns givevis) inte skärmar av den storleken.

Även om det kan bli “tjafs” med Skatteverket så har jag extremt svårt att tro att du åker på skattetillägg. En eventuell rättelse är väl inte hela världen.

2 gillningar

Med tanke på att ”ekobrott” ses som det grövsta man kan göra i Sverige så blir man lite skraj när man är nystartad :joy:

Upp till 40 tum är avdragsgillt. Köper du en 49tumsskärm ska du betala förmån på 9/49 av skärmens kostnad.

Jag tycker att regelverket är ganska generöst med tanke på att den sista tummen ökar skärmytan mest…

1 gillning

Åh andra sidan är väl risken för att Skatteverket åker ut och kollar 0.0000001% eller nåt.

I ts fall kan man givetvis köpa in kringrustning till hemmakontoret. Själv köpt hem 49", tangentbord, dator etc.