Enskild firma och inköp av utrustning

Hej,

Precis startat enskild firma. (Konsultar utöver annan anställning jag har).

Jag behöver ett skrivbord, stol, dator och telefon som enbart ska användas av enskilda firman. Har detta redan idag som skulle kunna användas 100% av firman. Måste jag då sälja det till firman med marknadsmässigt pris och bokföra det? (Vill ju få med det som tillgång).

Vad är smartast?

Som enskild firma är ditt företag du, så du kan tryggt använda dina privata saker utan att bokföra det. Det som är viktigt här är att skilja på företagets ekonomi och din privatekonomi. Det känns som överkurs att bokföra tillgångar som kanske inte har något, eller lågt, värde på andrahandsmarknaden.

Tack. Men om jag behöver en dator säger vi. Då kan jag väl köpa den till firman för att få med den som tillgång?

Ja, men då köper du ju nytt. Det är ju bättre att köpa den på firman så att du kan dra av kostnaden för den, och bokföra avskrivningen. Det är en annan sak om du har grejor runt omkring (som ditt skrivbord) som kanske inte har något värde.

Förstår men om skrivbordet låt säga har ett värde på 6000kr kan jag då låta firman köpa det?

Då kan ju firman köpa det. Det är inget som hindrar det. Jag ifrågasätter bara värdet i förfarandet. Det känns enklare att helt enkelt bara sätta sig vid sitt eget skrivbord och inte introducera komplicerande element att hantera.

Tänker om bra att få med det som en tillgång om jag bildar AB framåt eller så.

Skatteverket beskriver gällande regler under rubriken “Utgifter innan verksamheten har kommit i gång” på sidan Kostnader | Skatteverket. Det är rimligt att firmarelaterade saker hanteras i firmans redovisning.

Tack för tips.
Om datorn har värdet 10 000kr. Då måste den köpas marknadsmässigt till det värdet genom företagets konto?

Har gör mig att det finns regler om att du får höra det EN gång vid uppstart. (Åtminstone om det vore ett AB) Sen ska det alltid ske till rimligt marknadspris för aktuell begagnad vara. (Helst med någon slags oberoende värdering)

1 gillning

När köpte du datorn? Före eller efter 1 januari 2024?

Kommer att vara en helt annan process om du startar AB. Din enskilda firma har inget med det nya aktiebolaget att göra, så allt börjar på ruta 0. Men för ett AB kan man stoppa in inventarier som s.k. apportegendom, som då blir en del av aktiekapitalet.

Har alltid gillat tanken på att den där dagen jag öppnar min hantverkarstudio så kan min gamla slitna pall bli en aktie :slight_smile:

Efter. 1jan

Kan väl även ta in värdet i enskilda till ab som tillgångar?

Då låter det som den utgiften skulle kunna uppfylla de fem punkterna så att du får dra av den i firman på samma sätt som om du haft utgiften efter att verksamheten kom igång. Detta betyder att du direkt kan kostnadsföra hela beloppet enligt ursprungskvitto (ej värdeminskningsavdrag över tid) med avdrag för ingående moms (om du är momsregistrerad). Då behöver du inte följa den alternativa rutinen i stycket efter punktlistan. Ovanstående skulle jag själv göra i din situation, men andra får gärna säga emot :slight_smile:

Bra input! Då skulle jag kunna göra det med telefon och dator? (inköpta i maj).
Därefter räknas då dom som en tillgång i enskilda firman?

Om du har samma verksamhet som tas över av aktiebolaget kan du göra en ombildning i praktiken, och ta över alla tillgångar. Teoretiskt är det ett annat bolag, men det är ju bara på pappret. Och ja, apportegendom är en möjlighet, men då måste du ha en auktoriserad revisor som värderar egendomen, och han vill ha några tusen för det, så i de allra flesta fallen är det enklare med pengar, om du inte har dyrbara maskiner eller fordon, som förväntas fortsätta ha ett värde.

Förstår, tack! Men även om jag går in med 25tkr i AB senare så är det ju positivt att jag får ta med tillgångarna till nya bolaget.

Nu kollgissar jag litegrann, men om du köper ett skrivbord av dig själv för 6000kr tror jag du lättast skriver av det direkt.

Har du det som inventarie har jag för mig att du ska göra årliga avskrivningar och det tjorvar till det i onödan.

(Jobbar ej med bokföring, så lita inte helt på det jag skriver)

Angående start av AB är det nog lättast att stoppa in pengar, alternativt om du har någon inventarie av större värde.

Nej, det alternativ jag skrev om handlade om att kostnadsföra utgifterna direkt. Då dyker de aldrig upp som tillgångar i balansräkningen utan bidrar istället till att minska eventuell vinst och få tillbaka momsutlägg.