Jag hjälper regelbundet föreningar/företag/grannar/vänner/familj med olika uppgifter/arbeten inom media, webb och IT. Det kan handla om hantera maskinvara, rådgivning, teknisk konsultation inför köp eller uppgraderingar/utbyten, köpråd, inköp, bygga hemsidor, administrera IT-system etc.
Vissa av dessa betalar mig för mitt utförda arbete Andra borde göra det
Jag använder massor av privata resurser (datorer, mobiler/surfplattor, nätverk, hårdvara etc.) när jag utför dessa arbeten. Jag använder också min privata bil och mitt privata drivmedel, och betalar eventuell p-avgift och tull ur egen ficka.
Kan man starta ett företag och fakturera för utfört jobb istället? Blir det någon skillnad för de som betalar? Idag får jag tex. en utbetalning från ett företag i form av “lön” när jag utfört en specifik uppgift. Istället för att de betalar mig en “lön” får de en faktura från mig. Blir det någon skillnad för dem?
Vidare undrar jag då om jag kan göra avdrag på tex. moms och skatt för de arbeten som utförs? De privatpersoner som betalar mig för hjälpen kan ju få en faktura av mig på motsvarande belopp.
Jag behöver ju teknikutrustning för dessa jobb. Min undran är då om jag kan köpa tex. en laptop eller mobiltelefon på företaget och kvitta momsen?
Kan jag “hyra ut” min bil till mitt eget företag? För företaget kan inte äga bilen?
Vad händer om företaget får in mindre pengar årligen (momsmässigt) än den moms företaget betalar för varor och utrustning?
Tänker att om detta är en laglig och en riktig tanke är det ju dumt att spendera pengar på moms som man kan dra av på ett företag istället, iom att jag ändå bara gör samma sak, men som ett företag.
Hoppas att frågan kommer fram på rätt sätt. Jag vill alltså inte momsfiffla eller fuska med skatt osv, det är olagligt. Men om det finns pengar att spara eller avdrag att göra som är tillåtna för saker jag redan gör idag men privat, är det kanske något jag har missat tidigare.
Momsen behöver inte kvittas mot någonting. Själv har mina bolag ingen utgående moms (utländska kunder) men de har så klart rätt att dra av momsen på inköp ändå. Du bör absolut fakturera dina kunder och inte ta emot betalningen via “lön”. Skillnad är att du behöver lägga på moms och skatta på det du tjänar.
En bil har du rätt att ta på bolaget med. Däremot beror beskattningen lite på hur du använder den. Tror det finns en del trådar här på ämnet tjänstebil och förmånsbil. Dator och telefon med företagsabonnemang går bra att ta på bolaget.
Tänkte snabbt svara på dina frågor du får säga om jag missat någon.
För företag som skall betala dig blir det lite enklare då de slipper hantera lön utan kan direkt betala en faktura.
För privatpersoner som skall betala dig kommer det bli dyrare då de behöver betala moms och du kommer också behöva betala skatt på din vinst så kan även bli mindre till dig.
Bil har du enklast privat men ditt företag kan ge dig milersättning för tjänsteresor.
Saknas det moms att kvitta inbetalad moms så skickar skatteverket tilbaka till dig.
I dagsläget rör det sig bara om totalt 25 000 kr till 30 000 kr årligen innan skatt från föreningar och företag. Planerat att vara mer i framtiden. Men man vill ju inte hamna i trubbel med skattmasen och göra något otillåtet.
Det är fördelaktigt i början med företag om du planerat att köpa ny teknik för att använda i verksamheten, blir förstås mycket billigare. Kom dock ihåg att det kommer kostnader med att ha företag, redovisning som ska skötas korrekt (i ett godkänt program eller av resovisningskonsult), du behöver ansvarsförsäkring om du gör saker som kan orsaka en krasch som kostar pengar (då kan du bli skyldig att betala utan försäkring), det kan även ligga dig till last om du blir arbetslös eller arbetar deltid för man kan inte få a-kassa med egen firma. Milersättning kan du ju begära även om du jobbar för lön så det är ju inget argument för att starta bolag. Det är väldigt lätt att hitta information om att starta bolag på nätet och finns även gratiskurser som a-kassan håller i ex. Jag hade gjort en lista på plus och minus.
Är det en vettig person på Skatteverket så kommer du inte då starta eget företag med moms. Du kommer kunna starta enskild utan moms. Men de kommer inte ge dig moms.
Du kommer inte få kunna dra datorn på enskild verksamhet. Hobbyverksamhet ligger numera på 80 000:-.
Enda sättet du klara detta är att starta ett AB. Det är för lite pengar för att det ska vara lönt.
Jag håller med föregående, men om intresse finns för att lära sig företagande / aktiebolag och du känner att du inte behöver säkerheten som A-kassa ger så är det kanske ett bra tilfälle att lära sig.
Samt då blir det enkelt att skala upp i framtiden.
Men det blir också en del huvudvärk och kostnader.
Enklast är att fortsätta som idag, finns inga stora vinster att göra detta i företag när det är så liten omsättning.
Det finns en liten mellanväg att gå via frilans finnans, där kan du kvitta utrusting på fakturan som behövts för uppdraget, men ser inte att det skulle passa här.
Nja, detta är riktlinjerna för när du måste momsregistrera dig som ligger på 80 000kr. Du får frivilligt regga dig för moms även under detta försäljningsbelopp så det bör vara fullt möjligt att registrera bolaget som momspliktigt även för en omsättning på 0kr. Du måste dock årligen (som minst) skicka in en momsdeklaration och redovisa detta.
Ja, det kan du helt klart. Här behöver du fråga dig vilken bolagsform som är mest förmånlig för dig. Ett AB föredrar jag personligen men finns en del fördelar med enskild firma också. I ett AB finns lite andra regler och du måste gå in med minst 25tkr som aktiekapital. Kan dock vara sunt då du verkar omsätta pengar direkt och har väldigt låga kostnader. För de du gör jobben åt blir det ingen skillnad då de betalar dig oavsett. Fakturerar du företag får de dock avdrag för moms vilket de inte får om du tar detta som lön. Kostnaden är densamma men de får göra momsavdrag vilket blir positivt för dom. För privatpersoner blir det exakt samma kostnader. De kan inte i dagsläget ge dig pengarna som lön då de inte är registrerade arbetsgivare och de har inte momsavdrag. Det belopp du vill ha ut bör därmed inte förändras.
Avdrag för moms sker enbart på den inköp du gör i bolaget. Inte på vad du säljer från bolaget. Jag exemplifierar nedan.
Du fakturerar 5000 kr till en kund för ett arbete. Moms adderas om 25 % vilket gör det totala fakturabeloppet till 6 250kr. Du får där en skuld till skatteverket på 1 250kr som ska betalas. Denna moms kallas för utgående moms (enkel tankeregel är saker du säljer = utgående moms, saker du köper in = ingående moms)
Du köper i samband med starten av bolaget en dator för 20tkr och en mobiltelefon för 10tkr. För dessa är 20 procent av den totala summan moms. Det vill säga 0,2 * 30tkr = 6tkr. För detta får du en fordran på skatteverket om 6tkr.
Du har nu en skuld på 1 250 kr för det du själv fakturerat och en fordran på 6 000kr för det du har momsavdrag för rörande det du har köpt in. I samband med din deklaration redovisas detta och du får i detta exempel tillbaka 1 250 - 6000 = 4 750kr. Detta är alltså det som händer om bolaget får in mindre pengar årligen är det du betalar för varor och utrustning. Detta är generellt negativt för det betyder att du har högre kostnader än intäkter. Det finns undantag om du fakturerar med omvänd skattskyldighet (fråga om du vill ha en djupare förklaring) eller utomlands med EU-moms eventuellt till tredje land = 0 moms.
Ja, du kan köpa alla saker som är nödvändiga för att bedriva din verksamhet. Detta ska kunna styrkas mot skatteverket men just datorer och mobiltelefoner ska vara lugnt utan förmånsbeskattning.
Du kan hyra ut din egen bil till bolaget. Viktigt att du ser över detta dock med vilka kostnader som är “skäliga” på skatteverksspråk. Alltså vilka kostnader du hade kunnat hyra ut din egen bil till andra bolag företag som du själv inte äger. Bolaget kan absolut äga bilen - äger bolaget bilen och du har nyttjanderätt även privat ska du dock förmånsbeskattas för detta.
Min personliga reflektion är att det är nog ett sunt sätt för dig att kunna bedriva en liten sidoverksamhet. Detta dock enbart om du har tänkt att expandera - se räkneexemplet längre ner. Det som kommer krävas är dock att du har ett redovisningsprogram, försäkringar, att du registrerar dig för moms & F-skatt. Att du moms deklarerar minst årligen, gör bokslut och årsredovisning, du kommer få en personlig deklarationsblankett (som heter K10) för att deklarera dina andelar i ABt om du väljer ett sådant.
Fördelarna är möjlighet till lägre beskattat utdelning istället för lön samt möjlighet att göra avdrag för moms på de saker du köper via bolaget. Det du behöver fråga dig är om det är värt jobbet runtomkring eller om du har någon som kan hjälpa dig med detta för en rimlig peng.
Om vi leker med tanken att du fakturerar 30tkr årligen som lön får du följande intäkt / kostnad.
Du bör få ut ungefär 18tkr från detta. Se inklipp nedan.
Om du istället fakturerar 30tkr ser det ut ungefär på detta sätt. Här antar jag att du gör inköp av mobiltelefon och dator under året och skriver av dessa på tre år för samma belopp som ovan.
Vinst före skatt: 20 500kr
Skatt: 18 501 * 0,206 (nuvarande skattesats för bolag) = -4 223
Vinst i bolaget = 16 277kr
Utdelningsskatt om du tar allt som utdelning: 16 277 *0,2 = - 3 255
Pengar du får ut: 13 022kr
Du kommer därmed förlora pengar i fickan med en så pass låg omsättning och inköp av ny dator / mobiltelefon var tredje år. Fördelen här är iofs att datorn blir 4tkr billigare med momsavdrag och telefonen 2tkr billigare. Här tjänar du in ytterligare 6tkr år 1 vilket gör att du landar på plus. År 2 & 3 har du samma kostnader men inget momsavdrag vilket gör att du landar på minus.
Notera att detta är just för detta specifika exempel och att det kan vara värt det iaf. Men jag skulle spontant säga att de fördelar ett bolag skulle ge dig är lite för små kontra jobbet som krävs för det med den omsättningen. Om du i framtiden kan tänka dig att driva eget fullt ut kan det dock vara bra att få bolaget på plats då du under denna tid kommer kunna bygga upp din K10 och få ett vettig utdelningsunderlag framåt.
Det är en del att sätta sig in i, det är dock en otroligt nyttig resa att göra då du kommer lära dig massor. Med den nuvarande omsättningen är det helt klart den personliga utvecklingen du kommer dra mest nytta av genom att starta ett bolag.
Hoppas detta ger dig lite mer kött på benen, hojta till om något är otydligt eller om du har några andra funderingar.
Skulle vilja säga att det är svårt att få avdrag på datorn och telefonen från Skatteverket ifall du har enskild firma.
Tips är att ringa direkt till Skatteverket och ta det med dem.
Lättare att göra det vi ett AB. Men kräver mer jobb.
Det låter som mycket jobb för väldigt lite vinst, om man inte vill lära sig att driva AB, då kan det vara en bra idé
Så länge du är momsregistrerad ska det inte vara några problem. Det kan dock finnas behov att vikta avdraget mellan hur dessa används privat / inom bolaget. Används de till lika delar privat och inom bolag bör man bara yrka på 50 % momsavdrag såklart men används det uteslutande inom bolaget så är fullt avdrag rimligt även som enskild näringsidkare. Se inklipp från skatteverkets sida.
Så länge man köper sin utrustning för att använda inom ditt företag har du rätt att dra moms så länge du bedriver momspliktig verksamhet. Konsult inom IT är i högsta grad momspliktigt. Bör därmed inte finnas några skäl att inte få avdrag för moms. Undantaget då om det används till 100 procent privat men då ska det inte heller köpas av bolaget.