Moms i enskild firma

En fundering som jag har.
För enkelhetens skull så är exemplet såhär.
Detta är inte för att undvika skatt utan bara för att förstå hur det faller ut.

Om min partner har 0kr i inkomst.
Hon startar en enskild firma som lär ut yoga. Alltså 6% moms.

Hon säljer för 10000kr, Skatteverket ska ha 600kr i moms.

Hon köper sedan en dator inom företaget, kostnad 10000kr moms 25%. Skatteverket ger 2500kr tillbaka.
Stämmer detta?
Blir det då inkomstskatt på 2500-600 = 1900 som blir över efter året?

1 gillning

En dator är vad jag vet inte direkt avskriven utgift i företaget… Är inte förbruknings material… Får skriva av den på typ 3 år eller liknande…
Tar man datorn på leasing är det en direkt avskriven utgift…
Med mosen så är det 2500-600=1900 tillbaks på momsen…
Om man säljer för 10.000 så är momsen 600 å förtjänsten som man ska betala arbetsgivar avgift samt skatt på de oxå…
Köper du en dator för 10.000 så är momsen 2.500 å me andra ord en räkning på 12.500 som då ska tas av 10.600 som är såld tjänst… Me andra ord så får man låna pengar till firman för att kunna köpa datorn…

Nja, om värdet är mindre än ett halvt PBB verkar den kunna direktavskrivas:

Skatteverkets syn:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.8/339128.html

1 gillning

Inkomst av näringsverksamhet och moms deklareras olika, och skall inte blandas i hop på något sätt.

Att man i ett uppstartsskede investerar en del, och därmed får pengar tillbaka är inget konstigt.

Jag kanske är trött, men kan hon verkligen köpa en dator då för 10000:- utan att lägga till pengar?
Efter skatten är det ju då 9400:- kvar att köpa för.

Hon fakturerar för 10 000 plus moms, summa 10 600.
Köper hon en arbetsdator för 10 000 blir skatten på näringsverksamheten noll.

Moms 2500 - 600, likamed 1900 tillbaka.

1 gillning

Kanske såhär
10 000kr sålt med moms ger 9400 utan moms kvar (6%)

Det är bara vinst som beskattas dvs om om hon har 9400kr att handla för efter betald moms och köper en dator för 9400kr (inkl moms 25% 2350kr)

Hon sedan ingen vinst att beskatta eftersom företaget gått ± 0
Och hon fick tillbaka 1750kr (momsen)
2350-600= 1750kr

Inköpta varor ska ju alltid vara förenliga med versamheten där vet jag ej var gränserna går i detta fall… men en dator är kanske basutrustning för alla??

Hej, jag bryter isär det i lite olika steg.

1 - Sålt för 10tkr med 6 procent moms adderar 600kr i utgående moms (skuld till SKV)
2 - Inköp av dator för 10tkr med 25 procent moms = 2 500kr i ingående moms (fordran till SKV).

Detta gör att du i din momsdeklaration kommer du helt korrekt få tillbaka 1 900kr från Skatteverket.

Datorn kan du hantera på olika sätt. Om du kan motivera en ekonomisk livslängd på datorn över 3 år kan du rent redovisningsmässigt skriva av kostnaden. Om livslängden anses vara 3 år kommer du ta kostnaderna med 1/3 per år. Du kan dock även ta kostnaden direkt då beloppet understiger 1/2 prisbasbelopp vilket är den nivå du ska bokföra den typen av inköp som en tillgång och ta kostnaden över tid.

Din omsättning blir då 10tkr medan kostnaden kan variera mellan 3 333kr och 10tkr beroende på hur du hanterar kostnaden.

När man räknar omsättning i ett företag räknar man ALLTID exklusive moms.

Läser du i en tidning att ett bolag sålt för 10 miljoner är det 10 miljoner exklusive moms. Momsen kan vara 6,12 eller 25 procent.

Likaså när du gör en budget eller ett bokslut. Inte sjutton blandar du in momsen i omsättningen då.

1 gillning

Ahh, så klart.:+1:t2: Jag har inpräntat att försäljning mot privat kund som i detta fallet alltid är ink moms.
Går man på :woman_in_lotus_position: så ska ju priset mot konsumet vara ink moms.

Har nämligen gjort misstaget några gånger som gröngöling att ha glömt bort att momsen alltid ska anges mot konsument och ex moms mot företag.
Vilket har gett en viss rabatt på 25% i mitt fall på fakturan till chefens stora missnöje.

Rent företagsmässigt är det ju alltid utan moms såklart.

Det som blir ”konstigt” för mig är att om man skulle vilja fuska borde jag inte kunna sälja tjänster till mig själv/en kompis.
Betala 6% i skv.
Sedan köpa in saker som är rimligt för företaget att använda men istället använda privat. Det får jag tillbaka 25% från skv.

Alltså 19% enheter rabatt på allt som köps på det sättet. Är det inte ett väldigt enkelt sätt för någon att fuska?

Vadå fuska?! Enkelt uttryckt, moms på utbildning 6 procent, moms på mat 12 procent, moms på varor 25 procent.

Skulle din fru däremot sälja mat och kalla det för utbildning för att få en lägre momssats, då är det givetvis skattfusk.

Gränsdragnings problem finns, så visst hade det varit enklare med samma momsssts över hela linjen.

Nej, det blir förmånsbeskattning eftersom du inte driver ett företag. Det finns ju inget vinstsyfte. Företaget drabbas av arbetsgivaravgifter och eNtRepRenÖrEN drabbas av både inkomstskatt och moms.

Jo, det är ett enkelt sätt att kunna fuska eftersom utredningsresurserna är begränsade men “privata kostnader” är normalt sett ett kontrollområde inom Skatteverket som brukar prioriteras, dock så klart med inriktning på höga belopp.

1 gillning