Jag vill köpa en sak till företaget. Den kostar 2350 kr inklusive moms. Jag har enskild firma.
2350 x 0,8 = 1 880 kr exklusive moms, då jag själv fakturerar moms för motsvarande belopp. De tar ut varandra.
Men jag kan väl också kvitta utlägget mot det jag fakturerar och behöver inte betala inkomstskatt på 30 %. Ska man då tänka att det verkliga kostnaden egentligen blir 1 880 x 0,7 = 1 316 kr.
Och jag betalar ju sociala avgifter, ca 20 %, också på intäkter. Kvittar man denna också mot motsvarande utlägg? Dvs. 1316 x 0,80 = 1 053 kr.
Eller vad kostar saken i slutändan efter kvittning.i avdrag etc? Jag måste ju fortfarande jobba ihop hela summan för att överhuvudtaget få kvitta utlägget mot intäkten etc.
Jag undrar eftersom jag tänker att jag ju för att få göra avdragen ändå måste dra in hela beloppet som saken kostar från början.
Tack för alla svar. Ja, detta gäller enskild firma.
Jag tänker att jag ju inte behöver betala in inkomstskatt och egenavgifter på beloppet exklusive moms, så länge jag fakturerat motsvarande.
Och om jag alltså slipper betala inkomstskatt och egenavgifter på kostnaden, som jag hade fått betala in om jag inte hade köpt saken, så betyder väl det att den faktiska kostnaden för saken i slutändan minskar?
Normalt sett har man ett bokföringsprogram där man bokför alla affärshändelser. Förenklat. Har du mer inkomster än utgifter vid årets slut får du betala skatt och egenavgift.
Likaså med moms. Du kvittar momsen på det du har sålt mot det du har köpt. Mellanskillnaden får du betala in.
Skulle rörelsen gå dåligt kan det motsatta inträffa, du får pengar tillbaka på momsen.
Det verkar som du hsr väldigt grunda kunskaper om ekonomi och skatter. Du har inte funderat på att anlita en redovisningskonsult?
Om du istället räknar på ett extra privat inköp på 2.000 kr.
Hur mycket kostar det?
50% marginalerskatt.
Brutto 4.000 kr
Arbetsgivaravgifter 1.300 kr
Summa kostnader 5.300 kr
Om samma inköp är kostnad i rörelsen
2.000 kr minus moms dvs 1.600 kr
Skillnaden mellan 5.300 kr och 1.600 kr för samma sak eller tjänst kan kanske förklara varför många hantverkare har extra dyra däck och fälgar på sina skåpbilar.
nja, jag har bokfört korrekt i tre år och deklarerat. Använder bokföringsprogram. Kontrollerat av en som kan sina saker. Så hur jag bokför eller deklarerar är inte frågan här. Snarare en mental fråga.
Ursäkta mig, men då fattar jag ingenting.
Kostnaden för dig är 1880 kr, varjen mer eller mindre. Momspengarna får du ju alltid tillbaka, direkt eller indirekt.
Skatteeffekten på 1880 kronorna är inte 30 procent rakt upp och ner, utan beror på vilken marginalskatt du har.
Är det en bidragskalkyl du är på jakt efter?
I vilket fall som helst, moms är varken en intäkt eller en kostnad, så blanda in in den i kalkylen.
Jag har som tumregel att det är halva priset (ink moms) att köpa något i bolaget jämfört med privata pengar men då räknar jag med att överskott i bolaget delas ut.
1000 kr inköp privat eller 512 kr mindre privata pengar i handen om företaget köper varan.
Då räknar jag att 1000 / 1,25(ex moms) = 800 kr som försvinner ur bolaget hade kunnat bli 800*0,8(bolagsskatt)*0,8(skatt på utdelning) = 512 kr i mina privata händer.
Precis detta jag menade vad gäller kostnaden exklusive moms, att eftersom jag inte behöver betala ca 45 % inkomstskatt och egenavgifter på motsvarande belopp jag tjänar i ena änden, så kan jag ju räkna av det från kostnaden för inköpet i den andra.
Alltså att saker jag köper till företaget kostar ca hälften mot för privatperson.
Allt förutsatt att jag sålt för lika stort belopp. Vad gäller momsen förutsätter det att jag även lagt på moms på mina sålda tjänster, något jag inte alltid gör då jag även säljer mest till utlandet.
Varför blandar du in momsen? Moms är något som du sköter åt skatteverket. Den har ingen betydelse för din lönsamhet. I ditt exempelvis får du ju dra moms på 470 kr i vilket fall som helst, även om du säljer något utomlands.
Därför att jag som privatperson behöver betala momsen, medan jag som företagare kan kvitta den mot vad jag själv lägger på i moms. Så därför blir det billigare att att kunna ta inköpet på företaget.
Men min fråga har aldrig handlat om momsen. Läs gärna min fråga igen. Och de senaste svaren där de förstod vad jag var ute efter.
Har lärt mig i en annan tråd att man får dra av moms även om man inte fakturerat lika stort momsbelopp. Gäller t.ex. den som säljer utomlands, momsbefriade tjänster(?) eller gör större investeringar ett år.