Hej! Jag är orolig över att jag kommer få en skattesmäll när de är dags att deklarera i höst… Testade på att starta företag förra året och vinsten blev 240000 kr ex moms då min verksamhet räknas som försäljning utanför eu. Jag har inga kostnader i bolaget utan dessa 240 tusen har varit ren vinst. Har lagt undan 70 tusen till skatten men börjar bli riktigt nojig att jag lagt undan för lite… gjort olika uträkningar och läst på om skatt för enskild firma men allt är så luddigt och oklart. Någon kunnig här som vet om 70 tusen är tillräckligt eller inte?
Skatterna brukar oavsett om det är ab eller enskildfirma vara runt 50% så 70k låter lite.
Ser ut som det kan räcka men vad jag förstår med enskild firma beror det på om du haft annan lön med under året.
Lägger man undan 50% till skatt å arbetsgivar avgiften så är man säker…
Gjorde du ingen preliminär inkomstskatt och fick ett beslut på vad du skulle betala per månad?
Antar att du har enskild firma. I all fall är det som folk före skrivit, ca 50 % totalt, då du betalar in både egenavgifter (samma som arbetsgivaravgifter för arbetsgivare) och inkomstskatt.
Har för mig att man inte får ha för stor skatteskuld före deklarationen. Rätta mig någon. Så du kan ju betala in 50 % till ditt skattekonto.
En vinst på 240.000 under år 2023 (deklaration i maj) ifall du inte har några andra inkomster, inte passerat pensionsålder, inte är medlem i svenska kyrkan eller annat trossamfund, bor i en kommun med skattesats 31,758 som inte tillhör stödområde medför en total skatt inkl. egenavgifter på 74.794 kronor. Så totalt ca 31 %.
Nu stämmer förmodligen inte ovanstående antaganden, men om du återkommer med med mer precisa uppgifter kan du få en exaktare siffra.
Det är runt den siffran jag också kommit fram till när jag räknat på det… är medlem i kyrkan och kommunal skatten här är på 33,5 så borde bli runt 80 k då. Har du räknat med schablonavdrag eller inte i din uträkning? För jag har inga egenavgifter alls nämligen och då kan man ju inte göra ett sånt avdrag vad jag fattat det som men kan ha fel är inte så insatt.
Varför inga egenavgifter??
Alla enskilda firmor som går med vinst måste betala egenavgift. Den kommer på sksttsedeln. Ta kontakt med en bra redovisningskonsult.
Varför kan det inte vara lättare att driva företag i Sverige?
Egenavgifter kanske var fel ord jag menar kostnader som jag har i firman. Jag har inte köpt in någonting alltså är mina egna avgifter 0.
Men ja de är klart jag ska betala egenavgifter på skatten sen
Jag tycker det är lätt, speciellt om man kör ab. Hur tänker du det skulle vara lättare?
Jag skrev att det är inkl. egenavgifter. Nu anger TS att den har en kommunalskatt på 33,5 och är medlem i svensk kyrkan. Då blir det enligt följande:
Resultat före avdrag för egenavgifter 240 000
Beräknade avdrag för egenavgifter -43 004
Resultat av näringsverksamhet 196 996
Grundavdrag -37 100
Beskattningsbar förvärvsinkomst 159 800
Kommunal inkomstskatt 52 734
Egenavgifter 43 003
Begravningsavgift 412
Kyrkoavgift 2 269
Public service-avgift 1 300
Jobbskatteavdrag -20 281
Skattereduktion för förvärvsinkomst -898
Slutlig skatt 78 539
Det uppfattas nog inte som enkelt för många eftersom det är så många frågor runt företagande här på forumet.
Tack så mycket! Vad menas med avdrag för egenavgift och hur vet jag att jag får göra de avdraget?
Det beror ju på hur knöligt man vill göra det. Precis som privatlivet är knöligt. Ska man ha försäkring, hur ska man spara, ska man betala lån osv. I grunden är företagande bara fakturera arbete, betala lön och skatt. Allt annat är lull lull.
Du måste betala egenavgifter på din inkomst från näringsverksamhet (jämför med arbetsgivaravgifter som en arbetsgivare måste betala på löner). Och genom att egenavgifter i likhet med arbetsgivaravgifter är “avdragsgilla” ska egenavgifterna först räknas bort från verksamhetens resultat innan de beräknas.
Man har rätt att göra schablonavdrag för egenavgifter med 25 % men då blir avdraget alldeles för stort jämfört med vad de faktiska egenavgifterna blir. Den differensen kommer då att belasta nästa års inkomstdeklaration istället. Det här är väl en kvarleva från tider när egenavgifterna var mycket högre, jag vet ärligt talat inte varför Skatteverket fortfarande tillåter detta.
Avdrag för egenavgifter utförs vid Inkomstdeklaration1 blankett NE. Där finns en ruta för att ange detta belopp.
Aa okej nu förstår jag lite mer iaf trodde innan att avdrag för egenavgifter var att man drog av för dem kostnader man har i firman till exempel inköp och så haha men detta var ju en annan sak då. Tack för förklaringen
Frågan va inte ställd till dig…

Frågan va inte ställd till dig…
Ok, missuppfattning. Ber om ursäkt