Hej. Min partner har en egen firma sen något drygt år tillbaka och jag fattar inte hur skatten på hennes deklaration kan bli så hög.
Min partner producerar content online och får in det mesta av sina pengar via Patreon. Patreon ser till att momsen betalas, så den biten är redan hanterad innan hon får ut pengarna från dom. Eftersom att henne arbete är at producera videos har hon knappt några kostnader i sin firma.
2022 hade hon en fastställd förvärvsinkomst på 522 000 kronor (eller cirka 43000 kronor i månaden). Hennes slutliga skatt landade på 262 000, alltså drygt 50 %, utan att momsen är medräknad.
Jag är statligt anställd och min arbetsgivare betalar drygt 53000 kronor i månaden för mig, inklusive arbetsgivaravgiften enligt ekonomifaktas uträkningsverktyg. Av de 53000 kronorna i månaden får jag behålla runt 32000. Dvs jag betalar runt 40 % i skatt.
Min partner tjänar alltså mindre än mig per månad, men betalar 10 procentenheter högre skatt. Låter det rimligt? OBS detta är ingen retorisk fråga, utan jag undrar om allting har gått rätt till här, eller om vi har missat någonting i t.ex deklarationen? Varken hon eller jag har någon tidigare erfarenhet av att driva egen firma eller hantera skattedeklarationer. Men jag tycker det känns rimligt att hennes skatt inte borde vara så pass mycket högre än min egen, eller?
Jag antar att du med “egen firma” i detta fall menar enskild näringsverksamhet och inte aktiebolag.
Jag skulle tro att det döljer sig egenavgifter i den högre skatten.
Utöver den lön och den skatt som du deklarerar betalar din arbetsgivare “arbetsgivaravgifter” som går till pension, sjukförsäkring …
Nej, det är inklusive arbetsgivaravgifter. På mitt lönebesked står det 40700. Jag använde ekonomifaktas app för att beräkna hur stor arbetsgivaravgiften var. De sa runt 12000. Så arbetsgivaren s kostnad för mig per månad är runt 53000. Av detta får jag behålla runt 32000, eller runt 60 %
Det behöver först och främst redas ut ett antal begrepp så att man jämför rätt saker.
Din partner hade år 2022 en fastställd förvärvsinkomst på 522.000, det innebär att 522.000 är inkomsten efter avdrag för egenavgifter. Ifall hela inkomsten kommer från enskild firma och hon gjort avdrag enligt schablon (vilket iofs är fel att göra) så var hennes resultat (inkomst) från verksamheten då 522.000 / 0,75 = 696.000. Hennes jämförbara inkomst var då alltså 696.000 / 12 = 58.000 per månad. På det skulle totala skatten bli 264.800, alltså 264.800 / 696.000 = 38 %.
Du har en månadslön på 53.000 per månad (636.000 per år) inkl arbetsgivaravgifter vilket innebär 53.000 / 1.3142 = 40.328 exkl. arbetsgivaravgifter. Arbetsgivaravgifterna blir 40.328 * 31,42 % = 12.671 per månad = 152.052 per år. Din personliga skatt blir 116.332. Total skatt inkl. arbetsgivaravgifter blir då 152.052 + 116.332 = 268.384, alltså 268.384 / 636.000 = 42 %.
Så slutsatsen är att du betalar högre skatte-procent än din partner trots att din partner har högre lön. Detta förklaras av att egenavgifter är lägre än arbetsgivaravgifter.
Efter flera års lurkande vågar jag mig på ett första inlägg här.
Jag har just startat en enskild näringsverksamhet och har lite svårt att få grepp om hur mycket pengar jag kommer ha kvar efter att jag betalat inkomstskatt och egenavgifter. Tycker jag läst på så många ställen att skatten är väldigt hög, vilket bekräftats av diverse kalkylatorer, men var på ett webbseminarium som skatteverket höll och i de exemplen de använde var det betydligt lägre skatt än jag trott.
Ett exempel var att man gör en vinst på 150 000kr, vilket ger ett överskott på 112 500kr. Inkomstskatt och egenavgifter landar då på ca 39 200 (skattetabell 34) och utgör 26% av vinsten. Exemplet förutsätter, så vitt jag förstått, inga övriga inkomster från till exempel anställning eller kapital.
Innebär detta att jag har kvar 150 000 - 39 200 = 110 800 när jag betalat skatt och avgifter eller är det något jag missar här?
@Nestor@Ess Det låter som att ni är väl insatta (och kanske även trötta på att svara på nybörjarfrågor)?
Det är ingen principiell skillnad på beskattningen mellan egna företagare och löntagare. De sociala avgifterna måste betalas antingen av arbetsgivaren (arbetsgivaravgift) eller egenföretagaren (egenavgift).
Många löntagare vet inte om de sociala avgifterna över huvudtaget, varför det blir en chock att som egen företagare inse hur högt skattetrycket i Sverige är.
Utan att borra i detaljer, du skall alltså betala 37 500 kr i egenavgift PLUS skatt enligt tabell 34 i skatt till Staten.
Före jobbskatteavdragen var tumregeln man fick behålla ungefär häkften av vad man tjänade om man låg under brytpunkten för statlig skatt. Nu är det lite bättre.
För att beräkna exakt hur mycket egenavgifter och skatt du ska betala måste man veta var du bor, ifall du är medlem i svenska kyrkan eller annat trossamfund, ifall du uppnått pensionsålder eller inte och inom vilket segment din verksamhet verkar i. Och ifall du har övrig inkomst.
Men ifall man antar att du bor i ett icke-stödområde med skattesatsen 32,077 (kommunal- och landstingsskatt), inte är medlem i något trossamfund, inte uppnått pensionsålder och övrig inkomst saknas skulle ett resultat på 150.000 medföra:
Resultat: 150.000
Avdrag för egenavgifter: 26.876
Beskattningsbart resultat: 123.124
Egenavgifter: 26.876
Övrig skatt: 14.573
Total skatt: 41.449
Kvarstående: 108.551
Här har jag tagit hänsyn till att avdraget för egenavgifter ska vara lika stort som de faktiska egenavgifterna blir vilket är det rätta. Skatteverket tillåter dig att göra ett schablonavdrag på 25 % men det medför att differensen mellan schablonavdraget och vad de faktiska egenavgifterna blir kommer att belasta dig vid nästa års deklaration istället.
Problemet med Skatteverkets beräkning är att man där ska ange belopp efter avdrag för egenavgifter och detta är en aning komplicerat att beräkna. Det går förvisso att pröva sig fram med att ange olika belopp och trycka på knapp för beräkning om och om igen tills avdraget är detsamma som de faktiska egenavgifterna
Dessutom har inte Skatteverket rätt beräkning för år 2024 när det gäller egenavgifter, de har missat att ta med i beräkningen att egenavgifter som lägst kan vara ålderspensionsavgift + allmän löneavgift. För år 2023 har de rätt beräkning.