Ta ut 0 kr i lön?

Hej!

Jan nämner ofta att ta ut lön upp till 45kkr/mån för att maximera pension mm sedan ta resten i utdelning. Min fundering är dock hur låg beskattning man skulle behöva komma ner i för att det inte längre skall vara lönt att ta ut lön alls och istället sätta pengarna på börsen.
Tanken uppstår då jag, enkelt förklarat, äger hyresfastigheter i EF och får göra en avskrivning på 2% av fastigheternas köpesumma varje år. Denna summa kan jag då ta ut i eget uttag, vilket blir skattefritt.

Detta skattefria uttag samt lågbeskattad utdelning ut mitt AB(som hyr ut fastigheterna), skulle tillsammans kunna vara till en ganska låg skatt. Besparingen på skatten skulle istället investeras på börsen som pension. Vid vilken procentsats skulle detta vara ett bättre alternativ rent tekniskt?

Det var ett tag sedan jag behövde tänka på sådana regler men rent spontant låter det väldigt konstigt.
Min första reaktion var hur det kan bli ett skattefritt uttag, för du har ju inte haft någon vinst när du gör en avskrivning, utan en kostnad, och en kostnad är ett minus och inte ett plus för dig. Ett minus kan rent spontant inte tas ut som en vinst. Avskrivningen för värdeminskningen är tänkt att för att om man inte gör något underhåll förfaller rasket. Skulle man tjäna ändå om man säljer i framtiden så blir det en större vinst, så mer skatt, inte mindre. Gjorde en sökning på motkontot på avskrivningen och det är en kostnadspost. Hittade denna sidan där det finns några stycken du nog ser är relevanta i sammanhanget. Det som relaterar till att skilja uttag från skattemässiga effekter. Eget uttag i enskild firma – så beskattas du (bjornlunden.se) Jag skulle säga att kontentan är att du kan ta ut pengar hur du vill. (det är ju i enskild firma i princip som ditt eget konto.) Men att säga att det är ett skattefritt uttag är något annat. Jag vet inte hur länge du har varit igång med detta projektet, men om det inte är så länge är du kanske inte ens säker på att affärerna mellan ditt ef och ab sker på ett sånt sätt att de blir godkända skattemässigt.
Som sagt, det var länge sedan jag tänkte på dessa frågor, så jag kan ju vara helt ute och cykla.

1 gillning

Du kan inte plocka ut de 2 procent i avskrivning specifikt . Avskrivningen hamnar ju som en minuspost i resultaträkningen. Du får sedan antingen ett underskott eller överskott i inkomst av näringsverksamhet.

För att hålla det kort så att folk skulle orka läsa mitt inlägg så beskrev jag inte så mycket. Försöker lite snabbt förklara.

EF tar ut en hyra av AB. Hyran är anpassad så den täcker de kostnader som EF har. Men eftersom jag skriver av 2% blir det ett underskott. Det gör att jag kan fakturera en högre hyra motsvarande avskrivningen och således komma på ett nollresultat. På kontot finns detta som ett överskott och kan tas ut som eget uttag. Resultatet blir noll och således ingen skatt. MAO skattefritt uttag.

Ja, jag kommer få betala skatt den dagen det säljs men det skulle jag mycket sannolikt göra även utan avskrivning då värdet med största sannolikhet kommer vara högre än när jag köpte. Det sker till 26% så även det är bra.

Utelämnar man vissa saker, kan det lätt misstolkas av oerfarna som läser detta.

Reavinstskatten är förresten 27 procent.

Det du missar om du inte tar ut någon lön är ju eventuell ersättning från de skyddsnät som vi gemensamt bekostar i Sverige (och som är baserad på ditt SGI), a-kassa.

Runt 32.000 i månaden motsvarande “lön” från ett EF är väl taket för SGI:n. Deltat mellan taken mellan taket för SGI och PGI kan du ju gamea om du vill, frågan är hur mycket du tjänar på det.

1 gillning

Jag skrev uppenbart för mycket. Hade räckt med första två meningarna så hade jag kanske fått ett svar som rör frågan. :slight_smile:

Nu när vi ändå är här så får jag ändå vara hövlig och svara på kommentarerna. Jag är inte med i någon a-kassa och det känns inte aktuellt att vara med heller. Är det något annat jag missar?

För att förtydliga min fråga så tar jag det igen. Jan nämner ofta att ta ut lön upp till 45kkr/mån för att maximera pension mm sedan ta resten i utdelning. Min fundering är dock hur låg beskattning man skulle behöva komma ner i för att det inte längre skall vara lönt att ta ut lön alls och istället sätta pengarna på börsen. (för att ha till pension)

Menar du att du vill kompensera för uteblivna pensionsrätter på grund av nolltaxering?

I så fall är det 7800 kr för lön upp till brytpunkten för den allmänna pensionen per månad. Tjänstepensionen beror på avtal men mellan 2000 och 3800 är väl något slags riktmärke.

Säg att du behöver sätta av från 100k om året för att kompensera för att du saknar pensionsavsättningar. Du behöver alltså spara motsvarande belopp genom lägre beskattning och då bortse från alla de övriga komponenterna från egenavgifterna.

Tack för svar. Det låter riktigt bra i mina öron. Det motsvarar inte en allt för stor sänkning av skatten för att vara lönsamt. Då skulle jag klara mig bra på att utnyttja “skattefria uttaget” enligt ovan samt utdelning upp till brytpunkten. Har även sparat utdelningsutrymme och upparbetat underskott i EF. Då jag inte har som ambition att ha så hög lön som möjligt närmaste 5 åren så borde jag kunna klara mig att nolltaxera. Pengarna ger bättre avkastning att återinvesteras i näringsverksamheten än att tas ut i lön och sättas på börsen. Har även som de flesta andra här, redan pengar på börsen också, för att sprida risken.

Tycker även det borde innebära att man i första hand bör ta utdelning upp till brytpunkten(och investera på börsen till pension) och sedan ta resten i lön, istället för tvärt om, rent matematiskt. Sedan kommer ju kanske andra problem med att ha låg deklarerad förvärvsinkomst, som att ta lån. Eller att behöva förskottsbetala för installation av fiber, som jag fick uppleva när jag tidigare nolltaxerade då jag en tid levde på sparade pengar. :slight_smile:

Visst kan man gamea systemet till viss del på det sättet. Se bara till att du har vattentätt om fötterna för jag är relativt säker på att man höjer sin risk för en skatterevision genom en sådan pass aggressiv skatteplanering. Finns ju många exempel på politiker som gjort liknande saker för att maximera ersättning från t.ex. statsrådspension eller dylikt, samtidigt så gjordes ju regelverk om.

En sak som mina siffror inte tar hänsyn till är ju eventuella arvsvinster som beroende på ålder kan påverka en del.

I mina ögon så är den här manövern mest aktuell om man är relativt säker på att man siktar på en utlandsflytt och inte vill låsa in pengar i de svenska systemen.

Egenavgifternas sammansättning

Egenavgift 2018 2019 2020 2021
Sjukförsäkringsavgift 4,44 % 3,64% 3,64% 3,64%
Föräldraförsäkringsavgift 2,60 % 2,60% 2,60% 2,60%
Ålderspensionsavgift 10,21 % 10,21% 10,21% 10,21%
Efterlevandepensionsavgift 0,70 % 0,60% 0,60% 0,60%
Arbetsmarknadsavgift 0,10 % 0,10% 0,10% 0,10%
Arbetsskadeavgift 0,20 % 0,20% 0,20% 0,20%
Allmän löneavgift 10,72 % 11,62% 11,62% 11,62%
Totalt 28,97 % 28,97% 28,97% 28,97%

Det finns ju en del av egenavgifterna som beroende på livssituation endast går åt till att solidariskt hjälpa andra, men i tabellen ovan så kan du se vilken del som ger en direkt nytta till dig (eller då behöver kompensera för på annat vis).

Lycka till!