Jag är i 35-års åldern och ungefär såhär ser mina fasta eller snarare konstanta kostnader:
20 000 kr i elkostnad per år vilket inkluderar laddning av bil (villa)
2900 kr i sophämtning (villa)
2 800 kr i avloppsavgifter (villa)
5000 kr i samfällighetsavgifter (villa)
360 kr i årsskatt (bil)
36 000 kr i matkostnader (ink hundmat)
24 000 kr i avgift för en bostadsrätt jag äger (bostadsrätt)
200 kr i el i bostadsrätt (bostadsrätt)
4 000 kr i hemförsäkring
9200 kr i fastighetsavgift (villa)
3000 kr i trafikförsäkring (bil) Totalt: ca 110 000 kr per år
Såklart spenderar jag lite mer pengar på saker, exempelvis har jag lagt en massa pengar på huset senaste åren (målat om, byggt badrum i gästhus mm) men gör i princip allt jobb själv. Jag har betydligt högre inkomster då jag haft lön på ca 550 000 kr om året samt utdelning ut 2 st bolag (en lönebaserad och en schablonbaserad).
Jag jobbar nu mindre och börjar fundera på upplägg där man skattar mindre och jobbar mindre! Jag tänker såhär på inkomstsidan:
Schablonbaserad utdelning: :195 500 brutto, 156 400 kr netto Hyra ut kontor till företaget hemma för 4 000 kr per månad: 48 000 kr brutto, 33 600 kr netto Skattefri milersättning (25 kr per mil, ca 1 500 mil per år): 37 500 kr netto
Med detta upplägg skulle man inte ha någon deklarerad inkomst av tjänst alls och inte heller få någon pensionsinbetalning. Samtidigt skulle jag ha 117 500 kr över varje månad som då skulle behöva gå till pension, “oförutsedda utgifter” och nöjen.
Bostadsrätten jag har har kan jag teoretiskt hyra ut för ca 8 till 10 000 kr per månad då jag skulle kunna nyttja den väldigt lite då jag kan bo enbart i huset (det är två olika orter), samtidigt är det en BRF och det känns inte heller som en riktigt långsiktig lösning.
Vad tror ni om detta upplägg och budget? Idealt för mig hade varit att även ta in 40 000 kr eller vad det är skattefritt genom uthyrning, jag skulle exempelvis kunna hyra ut huset på Airbnb och be i lägenheten några veckor om året men det känns samtidigt som väldigt mycket krångel.
Jag har även ca en miljon på sparkonto som ger 4% ränta just nu samt ca 800 000 kr i värdepapper (dock med bland annat fonder som gått från 35 000 kr till 350 000 kr så blir mycket skatt om jag skulle sälja) samt lite pengar i mina två bolag. Dessa pengar ser jag dock som någon slags “undergångspengar” och vill inte röra dem.
Du blandar månad och år i dina intäkter…? Du kan inte ta ut 195000 i utdelning varje månad med bara 20% skatt.
För att göra det måste du ta samma belopp i lön först (samt betala egenavgifterna på 25% på dessa). Innan du har kunnat ge dig själv en månadsutdelning på 195000 måste du ha betalat bolagsskatten på intäkten som är 20% på intäkterna.
Det är bara utdelningar över 6.5 milj/år som är lågt beskattade utan krav på motsvarande lönebelopp.
Ditt månatliga överskott på 100.000 verkar inte hålla.
Jag utgår från du menar 100k per år, och inte per månad
Låter som ett smart och slimmat upplägg tycker jag! På det här sättet kan pengarna du tjänar in till bolagen räcka ”för alltid” med endast lågbeskattad schablonutdelning ut varje år, och du verkar klara dig bra på den lägre utgiftsnivåerna.
Och du kan ju välja att jobba mycket mindre i bolagen också om du vill, men ändå gå runt.
Förresten, glömde en sak. Det är värt att kolla upp att betala ut en lägre årslön från bolagen, tex någonstans 100-150k Per år. Om det är din enda inkomst av tjänst blir det förmånligt skattemässigt, pga pensionsavsättning, grundavdrag och jobbskatteavdrag.
Det gör din totala effektiva skattesats för lågt löneuttag troligen lägre än vad den är för utdelning
Just sånt här jag måste räkna på men såklart bör man väl åtminstone ta ut ca 25 000 kr i lön då denna inkomst inte beskatts alls förutom arbetsgivaravgift på ca 30%
Självklart menade jag 195 000 per år, blev lite slarvigt då jag har en del data i excel som jag skrivit i månadsform, t ex el i lägenheten är såklart 200 kr i månaden och inte per år men det bör ha liten påverkan på upplägget
Nu kan ju pensionssystemet hinna ändras men läser detta:
Om man då knappt arbetat (lönemässigt) utan bara levt på utdelningar har man rätt till en grundpension på ca 11 000 kr i månaden? Låter egentligen för bra för att vara sant, enda kravet är att man varit skriven i landet i 40 år eller har jag missat någonting?
Räknar jag fel? Vet att det finns jobbskatteavdrag mm men svårt att se att man inte betalar mer procentuell skatt på att ta ut till brytpunkten för statlig inkomstskatt än enbart utdelning?
Dessa pengar ska du sedan skatta på vid uttaget med så det gäller också att ha med i beräkningen. Sedan finns då alternativet att knappt ha något pensionskapital alls och istället få garantipension…
Sedan är frågan om systemet kan förändras över tid med.
Ja det är sant men medelskatten på pension för pensionär är relativt låg… Kolla det,
Blir två olika fall här…
Du har liksom majoriteten av Sveriges befolkning inte dragit ihop tillräckligt med pension för att klara dig själv utan får tillskott av skattebetalarna.
Då gör lite mer avsatt pension ingen skillnad alls. Dvs ingen större fördel av den då tillskott från skattebetalarna minskas om du förberett dig med inga pengar eller extra fastigheter kvar och hyra/bostadskostnad du kan får bidrag för.
OM du dragit ihop avsättningar till allmän pension under livet motsvarande ca 40-45.000 i månadslön. Då anses du inte behöva tillskott från skattebetalarna med niuvarande regler och lite mer avsatt i allmän pension gör nytta. ( tak finns då på just nu ca 50.000 SEK där allt över går i svarta skattehålet dvs ett gäng år historiskt med låg lön och ett gäng med jättehög lön jämnar INTE ut sig tyvärr).
Den blir såklart lägre då man inte har lönen men personligen bryr jag mig inte om det. Det enda skyddsnätet jag är intresserad av är gratis sjukvård. Känner inte riktigt att de “systemen” fungerar som egenföretagare utan massa anställda. Blir jag så sjuk att jag inte kan utföra något uppdrag är inte min stora förlust att jag förlorar X antal kronor i löneinkomst en period utan min stora förlust är att jag förlorar alla kunder i mitt företag, de går till konkurrenter osv och efter sjukdomen har jag inget att komma tillbaka till.