Hur ska jag räkna?

Jag har idag anställning på ett företag med cirka 65 000:- i fast lön + upp till 30 % årlig bonus. Tillgång till förmånsbil (förmånsvärde 6000:-) samt itp (4,5% + 30%).

För diskussioner med en organisation om att börja arbeta som konsult. Det handlar om ett mångårigt uppdrag på 100% med minst 1000:-/timme.

Försöker validera om det är en bra deal rent ekonomiskt jämfört med min nuvarande situation.
Om vi i teorin tänker att jag vill ha exakt samma situation som idag och då räknar baklänges.

Med en lön på 65000:- så blir arbetsgivaravgiften 31,42% x 65000=20423:-
Tjp: 4,5% x 44375 + 30% x (65000 - 44375) = 8184:-
30% bonus som idag 30% x 65000=19500:-
Det blir alltså totalt 113107:-
Sen kommer det här med förmånsbil jag inte alls vet hur jag ska räkna.
Jag tänker också att jag vill köpa redovisningen från något håll, jag kommer behöva sätta av för semester, sjukdom osv.

Hur ska jag räkna? Hjälp en vilsen nybörjare.

Jag har ingen förmånsbil så det får någon annan svara på men ville nämna att det även tillkommer skatt på pensionen på 24,26 % (kallas särskild löneskatt på pensionskostnader, SLP). Och redovisning går att hitta för max 2000 kr/mån. Tänk också på att en stor skillnad med att köra eget AB är att man inte behöver betala statlig skatt på lönen (om man inte absolut måste ha ut alla pengar på en gång).

1 gillning

Du räknar vad du får i netto efter alla skatter och avgifter?

Med en lön på 65kkr får jag de olika elementen till följande i till anställd/arbetsgivarens kostnad:

• Lön 65000 / 85423
  • Tjänstepension 8101 / 10066
  • Semesterlön (med kollektivavtal): 1083 / 1423 (ah förlåt! Det är 13000 / 17083 för 25 semesterdagar, så dividera med 25 så får du semesterlön per semesterdag. I denna beräkning delar jag bara summan med 12 för att få genomsnittsmånadslön.)
  • Semesterlön (utan kollektivavtal): 582 / 765
  • Bonus beskattas med engångsskatt 54% av dig men är pensionsgrundande till ITP1: 19500 / 25628 => extra pension på 5850 / 7269

Totalt blir det 99 033 till dig som kostar arbetsgivaren 129 151 om det inte finns kollektivavtal. Eller 99 534 respektive 129 809 med kollektivavtal. Till detta kommer allt annat du får i av arbetsgivaren i form av arbetsredskap, utbildning och övriga bra saker som gör livet bättre.

Om vi säger det är 129 000 i månaden arbetsgivaren betalar idag drar en konsult in 168 000 per månad givet 1000kr/h. Där är det 39000 mer som konsult. Dock skall dessa 39000 bekosta de dagar du inte fakturerar och alla andra kostnader din arbetsgivare har idag. Vill du ha sex veckors semester försvinner 1,5 månaders intäkt (252 000). Givet detta blir det för din arbetsgivare idag en kostnad på 1548kkr per år och för en konsult en intäkt på 1764kkr per år.

Av det du får in mer som konsult, skall du varje månad betala en hel del saker själv. Exempelvis bokföring 3000/månad, försäkring 1000/månad, arbetsredskap 2000/månad etc. Bara det är 72kkr per år. Kontentan är att då är det inte stor skillnad längre mot den lön du har idag.

1 gillning

Jag är nyfiken på vad det här “semesterlön” är. När jag var anställd fick jag några kronor extra om jag hade semester. Inga tio tusen i månaden oavsett semester eller ej.

Semesterlön är reglerat i semesterlagen och det är otroligt vanligt att arbetsgivarna inte följer lagen. Enkelt beskrivet får vi extra påslag under semesterdagar. Detta kallas semesterlön.

Vad gäller bilförmån är den värd några tusen per månad beroende på vilken bil det är. En nyare Volvo som körs mer än 3000 mil per år ger runt 4800 SEK extra i månaden. Lägg till de till min uträkning ovan.

För att ge dig lite insyn i någon som jobbar som egenkonsult, jag tar i snitt 1000kr/h och tackade nyligen nej till en anställning som erbjöd 85.000/månad för det är inte värt det rent ekonomiskt. Jag hade kunnat tänka mig ta en anställning igen om det var 100.000+/månad. Det är fortfarande mindre netto än vad jag får ut idag med lön till skattetaket + max utdelning. Det hade isåfall bara varit för att jag är lat och inte orkar hoppa runt längre som jag gör idag.

Den andra stora skillnaden med en anställning är att man inte kan ha 10-12 veckor semester per år och ändå ha en nettolön som motsvarar 130-150/månad före skatt.

Det är självklart att han menar ex moms. Inget företag nånsin diskuterar konsultpriser ink moms.

1 gillning

Kan du sätta in det du skriver i en sorts uträkning? TS exempelvis har 14k i pension varje månad och med dina siffror ligger du närmare 2k exempelvis.

Sedan undrar jag hur du kan ha 150k i bruttolön varje månad med 10-12 veckors semester. Det tillkommer också en massa röda dagar exempelvis. Du får ju inte in pengar under semester och du beskriver att du är ledig 25% av året.

Jag får inte ihop matten med ditt svar och en timlön på 1000kr/h.

Jag sa aldrig att jag hade 150k bruttolön, jag sa att min nettolön motsvarar 130-150k brutto. Då självklart inräknat med utdelningar och extra pengar i bolaget etc. Men summa summarum ligger det ungefär där skulle jag våga påstå.

Jag tar 15% av min bruttolön i tjänstepension. Och TS har bara 8184:- TJP varje månad, jag har nästan lika mycket.

Så… Räknat på att man jobbar 10 månader per år och är ledig 2, 169h/månad som är snittet så är det 169.000/månad in. Blir alltså 1.690.000 på 10 månader.

För egen del ser det ut såhär varje månad ungefär:
Lön 46.200
Arbetsgivaravgifter 14.516
Pension: 6.930
Övriga kostnader säg 5.000kr/månad
Totalt kostnader: 72.646 / månad. Vilket ger mig 34.000 netto ungefär.

Vi har alltså en årskostnad på 72.646*12 = 871.752kr

Detta ger ett överskott på 818.000 per år.
Överskott efter skatt: 654.400

Då tar vi en utdelning på 277.200 (Enligt huvudregeln) så får vi 221.760 efter skatt och har således sparat 377.200 i bolaget för nästkommande år och tagit max utdelning.

Utdelningen ger oss ett extra netto om 18.000/månad så netto totalen är ungefär 52.500 som vi faktiskt kan få ut ur bolaget till låg skatt.

Även om vi dubblar pensionsavsättningen till 14.000/månad så är det ändå bara 84.000/år extra.

Med de andra 377.200 kvar sparade i bolaget kan vi få en ytterligare utdelning om ungefär 25.000/månad netto, då har vi helt plötsligt 78.000/netto.

Detta går ju dock inte pga skatteregler vilket är den stora nackdelen här, men man äger fortfarande pengarna. Men om man trixar lite och tar tjänstebil etc för dessa pengar så kan man ju utnyttja dom privat ändå indirekt.

Men för att ha 78/månad netto behöver man en lön på ungefär 156.000/månad. Det är bra mycket mer förmånligt än en lön på 100.000/månad som ger ungefär 57.000/månad efter skatt (Som är det jag jämför med för min egen del om jag skulle ta en anställning igen).

Nu tillkommer ju såklart högre tjänstepension på dessa höga löner om man nu haft det brutto hos en arbetsgivare i normalfallet också, som jag inte tagit med i beräkningarna! Men det går ju att justera lite efter behov. Men bortsett de extrapengarna i form av “pengar vi inte kan få ut” så kan TS fortfarande ha en nettolön på 52.500/månad + 14.000 TJP + förmånsbil och ändå spara pengar i bolaget vilket borde vara betydligt bättre ekonomiskt än hur det ser ut idag.

Som sagt, jag hade inte bytt ut mitt konsultande mot en anställning för mindre än 100k/månad brutto, och jag ser 100k/månad som en löneminskning från nuvarande plus andra nackdelar. Jag värderar mina 2-3 månader semester per år väldigt högt.

Sen värderar jag personligen att kunna ta uppdrag på annan ort och resa runt lite efter hur jag känner att jag vill göra för stunden, denna möjlighet försvinner direkt om jag låser mig till en arbetsgivare i en stad som mest troligt har ett kontor jag måste gå till.

Till nästa år med den stora höjningen av gränsen för statlig skatt ser siffrorna ännu bättre ut för egenföretagare.

Justera ner arbetstiden till 40 veckor per år och 12 veckor(!) ledigt så har vi intäkter på 1.600.000, det blir 72.000 mindre att spara i bolaget (Efter bolagsskatt) och övriga kostnader ser likadana ut.

Jag kan ha missat något, men ungefär såhär borde uträkningen se ut.

En annan liten nackdel här är att bruttolönen på papper faktiskt minskar, vilket minskar låneutrymme hos banker för bostadslån. Jag ser inte detta som ett problem för egen del dock, men andra kanske gör det.

Och till TS: Om du ska jämföra din privata ekonomi att vara anställd kontra egenkonsult så jämför netto, inte brutto. För det skiljer sig betydligt pga den förmånliga skatten för utdelning.

2 gillningar

Ang övriga kostnader låter det extremt högt räknat. Behövs ingen bokföringshjälp utöver ett bokföringsprogram som Visma eller Fortnox. Om det dessutom är ett 100% uppdrag snackar vi en faktura i månaden + ett par till transaktioner. Jag jobbar som TS och lägger max en 1h i månaden på bokföring. Då snackar vi lön, fakturor, övriga verifikationer.

Försäkring låter ochså högt räknat. En konsultförsäkring med ansvar osv. går på kanske 4000-5000 kr per år men beror såklart på omständigheterna

Det är helt rätt tänkt. Att avsätta tjänstepension som egenföretagare är en förlustaffär rent skattemässigt från bolag till privat ficka!

Detta är en av anledningarna till att jag sätter av tjänstepension till mig själv, även om jag ser i princip 0 risk med mitt enmansbolag som systemutvecklarkonsult så är den avsatta tjänstepensionen min privat oavsett vad som händer med bolaget.

Stort tack för alla svar! Mycket tydligare att det nog skulle bli ett rejält lyft ur flera aspekter!

En annan fundering. Jag har relativt låga kostnader vilket gör att mitt månadssparande är ganska högt (10-15000:- per månad).
Med lägre nettolön från företaget så minskar ju månadssparandet. Sparar ni då i bolaget?
Kör Lysa till i princip 100% på det mer långsiktiga sparandet om det underlättar frågan.

Spännande att det var så liten skillnad, men det är blir väl mer skillnad efter skatt med 3:12 regler?

Du kommer ju få en högre nettolön på årsbasis (inräknat utdelning).
Men för att svara på din fråga, ja, jag stoppar en del av överskottet i en KF i bolaget. Dock “låg” risk, globala indexfonder rakt av i bolagets KF.

Nu har jag jobbat knappt 9 månader per år och något år bara deltid 50-75% när jag faktiskt jobbat och haft lite olika timpriser, sen jag startade 2019 så jag har inga gigantiska vinster uppbyggda i mitt bolag. Har hittills stoppat ungefär 30% av vinsten på börsen i snitt på årsbasis.

Till detta har jag dock inte tagit någon utdelning, dels för att jag inte känner att jag behöver det privat och dels för att jag känner att mitt bolag inte har råd, mitt bolag har fått stå för hotell och resekostnader i totalt ca 1.5 år sen 2019 år pga jobb på plats 100% hos kunder långt bort. Samt traktamente som tillkommit här vilket drar ner vinsten, men stoppar mer pengar i privat ficka. Traktamente + uthyrning av privatbostad och bo på hotell med bekostnad på företagets kassa = bra för privatekonomin. Detta är ju dock en väldigt speciell livsstil som inte passar alla! Hade jag bott kvar hemma i min lägenhet och jobbat 100% som en vanlig anställd hade mitt bolags ekonomi helt klart sett annorlunda ut!

Jag känner att 1 miljon på bolagets konto i buffert känns rimligt och sen investera allt överskott. Detta delmål hoppas jag uppnå nästa år! Hade jag bott hemma i min lägenhet och jobbat 100% så hade detta målet varit uppnått redan, men jag har haft andra prioriteringar än att tjäna så mycket pengar jag kan.

Det är faktiskt en liten skillnad. Lägger man till bilförmånen på 4800 SEK/månad blir skillnaden bara 87 000 per år eller 7250 per månad. Allting givet samma lön och pension som idag under fast anställning.

Ja, men då pratar vi om en helt annan fördelning av pengarna än idag. Dessutom är det ju ett lönetak innan högre skatt triggas och utdelningen enligt 3:12 är ju max halva lönen. Skillnad ja. Jättestor skillnad nej.

@WillyWonka rent krasst är det bättre att vara anställd om du vill ha liknande fördelning av pengar som konsult om du har ett timpris på 1000 SEK/h. Vill du maximera pengarna till bolaget kan du som de beskrivit ovan, få loss mer pengar netto men då som utdelning och sparade reserver i bolaget. Du behöver dessa reserver för att ta ut pengar under semester och annan ledighet.

Det blir mer netto med 46.200/månad+max utdelning (52500 netto) än en lön på 85.000 brutto (51000 netto). Förutsatt att TS inte får TJP på bonus vilket jag tyckte att det såg ut att han inte får.

Allt överskott som jag visade i min uträkning (Efter utdelning) har vi 25.416/månad eller 305’/år efter bolagsskatt. Lägg på bilen och räkna högt på bilen så är det 10k/månad då har vi ändå kvar 209’ i bolaget efter bolagsskatt. - Detta är räknat på att man jobbar 40 (!) veckor per år.

Med bilen som pålägg försvinner en liten bit av kakan också såklart i form av förmånsskatt, jag är för dåligt insatt i förmånsbil för att kunna ge ett konkret exempel på hur dyrt det faktiskt är, men jag antar att det inte handlar om några fantasisummor.

Vet inte hur du får fram dina siffror. Självklart är det inte mer förmånligt att vara anställd under premisserna som finns idag jämfört med om TS skulle fakturera 1000/h i ett eget bolag.

Om du hittat något direkt fel i min uträkning som gör att din stämmer så peka gärna på var. För just nu är min uträkning 120.000 per år sparat i bolaget (Efter bolagsskatt) plus ca 1.5 månad semester mer förmånlig än din.

(Jag menar inte alls att vara otrevlig även om det kanske låter så, jag nyfiken på riktigt, för det kanske slutar med att jag omvärderar min egen situation också!)

För att förtydliga en gång till, jag maximerar min räkning på netto i fickan privat (Det är väl det enda som spelar någon roll tänker jag?) och inte ur ett företagsperspektiv.

Jag har beskrivit hur jag räknat ut det. Min beräkning är en ren överföring från den beskrivna situationen idag till motsvarande som egen företagare. Vill någon ha en liknande fördelning från eget AB, är det bättre fortsätta vara anställd imho.

Får man betalda kurser/certifikat/utbildningar av en arbetsgivare motsvarar det 15000 SEK per dag ex moms. Som jag skrivit ovan är skillnaden i min beräkning sex dagar av sådana aktiviteter. Sen är det samma pengar netto.

Det är 253 arbetsdagar under 2021 och 2022. Ta bort semesterdagarna och multiplicera antalet dagar med 8000. Det är bruttointäkt som egen konsult. Det skall fördelas efter eget huvud. Ditt exempel med 40 veckors arbete ger 1.6 miljoner i bruttoinkomst. Min översättning av TS situation ger 1,55 miljoner i kostnad för hens arbetsgivare. Lägg till allt som arbetsgivaren betalar idag och du får en ekonomisk utvärdering som är bättre att fortsätta vara anställd under de förhållanden som TS beskrivit.

Men du ignorerar väl helt 3:12?
Utan 3:12 vill väl ingen vara egenkonsult?

1 gillning

Jag ser dock att du längre upp skrev att du tog för givet att det var 65000:- netto, men min bruttolön är 65000:-

Ja, jag såg nu att du kom från “anfallsvinkeln” ur perspektivet anställd/arbetsgivare. Då skiljer det betydligt på siffrorna såklart.

Men samtidigt, som egen kan/bör man inte räkna på samma sätt i och med att man får en helt annan spelplan med möjligheter som utdelning och andra förmåner man kan tänkas ta på företaget för extrapengarna.

Med denna räkningen är ju 253 dagar 2.024.000 SEK per år.
Varav 50*8 = 400, då är det medräknat 10 veckor semester och det är 1.6 milj kvar. Man får/plockar ju dock ingen semesterersättning utan man har samma lön varje månad året om. Semesterersättning man får som anställd räknas ju som lön och kommer beskattas 50%.

Självklart tillkommer lite andra förmåner i form av kurser och utbildningar etc. Värderar man det högt så ska det självklart tas med som en parameter i och med att det är en kostnad. Är det något man känner att man kan vara utan generellt sett så hade jag inte räknat med det i kalkylen - Det är här ju högst individuellt dock, TS kanske tycker det är jätteviktigt och skall isåfall självklart ha med det uträkningen!

Nej, det är räknat på 65 brutto och en kostnad för arbetsgivaren på 85423 (Arbetsgivaravgifter)
65.000 * 1.3142.

Som beskrivit i inlägget jag svarade på och även förtydligat detta inlägget så jämför vi lite olika saker.
Jag jämför ur ett privat perspektiv räknat på nettoinkomst och Aether jämfört kostnader för en arbetsgivare. Same same but different :slight_smile: Jag anser ju dock att det är “fel” att jämföra på det viset för det blir inte en riktigt rättvis bild i min mening.
Men vill man ha exakt samma förutsättningar som egen som man har som anställd, så absolut är det så man ska räkna, och då skiljer det så marginellt så då skulle det inte vara värt risken att vara egen.