Jag sa aldrig att jag hade 150k bruttolön, jag sa att min nettolön motsvarar 130-150k brutto. Då självklart inräknat med utdelningar och extra pengar i bolaget etc. Men summa summarum ligger det ungefär där skulle jag våga påstå.
Jag tar 15% av min bruttolön i tjänstepension. Och TS har bara 8184:- TJP varje månad, jag har nästan lika mycket.
Så… Räknat på att man jobbar 10 månader per år och är ledig 2, 169h/månad som är snittet så är det 169.000/månad in. Blir alltså 1.690.000 på 10 månader.
För egen del ser det ut såhär varje månad ungefär:
Lön 46.200
Arbetsgivaravgifter 14.516
Pension: 6.930
Övriga kostnader säg 5.000kr/månad
Totalt kostnader: 72.646 / månad. Vilket ger mig 34.000 netto ungefär.
Vi har alltså en årskostnad på 72.646*12 = 871.752kr
Detta ger ett överskott på 818.000 per år.
Överskott efter skatt: 654.400
Då tar vi en utdelning på 277.200 (Enligt huvudregeln) så får vi 221.760 efter skatt och har således sparat 377.200 i bolaget för nästkommande år och tagit max utdelning.
Utdelningen ger oss ett extra netto om 18.000/månad så netto totalen är ungefär 52.500 som vi faktiskt kan få ut ur bolaget till låg skatt.
Även om vi dubblar pensionsavsättningen till 14.000/månad så är det ändå bara 84.000/år extra.
Med de andra 377.200 kvar sparade i bolaget kan vi få en ytterligare utdelning om ungefär 25.000/månad netto, då har vi helt plötsligt 78.000/netto.
Detta går ju dock inte pga skatteregler vilket är den stora nackdelen här, men man äger fortfarande pengarna. Men om man trixar lite och tar tjänstebil etc för dessa pengar så kan man ju utnyttja dom privat ändå indirekt.
Men för att ha 78/månad netto behöver man en lön på ungefär 156.000/månad. Det är bra mycket mer förmånligt än en lön på 100.000/månad som ger ungefär 57.000/månad efter skatt (Som är det jag jämför med för min egen del om jag skulle ta en anställning igen).
Nu tillkommer ju såklart högre tjänstepension på dessa höga löner om man nu haft det brutto hos en arbetsgivare i normalfallet också, som jag inte tagit med i beräkningarna! Men det går ju att justera lite efter behov. Men bortsett de extrapengarna i form av “pengar vi inte kan få ut” så kan TS fortfarande ha en nettolön på 52.500/månad + 14.000 TJP + förmånsbil och ändå spara pengar i bolaget vilket borde vara betydligt bättre ekonomiskt än hur det ser ut idag.
Som sagt, jag hade inte bytt ut mitt konsultande mot en anställning för mindre än 100k/månad brutto, och jag ser 100k/månad som en löneminskning från nuvarande plus andra nackdelar. Jag värderar mina 2-3 månader semester per år väldigt högt.
Sen värderar jag personligen att kunna ta uppdrag på annan ort och resa runt lite efter hur jag känner att jag vill göra för stunden, denna möjlighet försvinner direkt om jag låser mig till en arbetsgivare i en stad som mest troligt har ett kontor jag måste gå till.
Till nästa år med den stora höjningen av gränsen för statlig skatt ser siffrorna ännu bättre ut för egenföretagare.
Justera ner arbetstiden till 40 veckor per år och 12 veckor(!) ledigt så har vi intäkter på 1.600.000, det blir 72.000 mindre att spara i bolaget (Efter bolagsskatt) och övriga kostnader ser likadana ut.
Jag kan ha missat något, men ungefär såhär borde uträkningen se ut.
En annan liten nackdel här är att bruttolönen på papper faktiskt minskar, vilket minskar låneutrymme hos banker för bostadslån. Jag ser inte detta som ett problem för egen del dock, men andra kanske gör det.
Och till TS: Om du ska jämföra din privata ekonomi att vara anställd kontra egenkonsult så jämför netto, inte brutto. För det skiljer sig betydligt pga den förmånliga skatten för utdelning.