Hej,
Ny användare här men har hängt på RT ett bra tag nu. Tänkte ställa en fråga till er för att få en uppfattning kring ett val som jag kan göra.
Lite om mig:
Man, 29 år, Civilingenjör
Ensamstående, hyresrätt
Lön 50 000 kr/månad
Sparar minst 15 tkr/mån månadsvis
Jobbar som konsult inom bygg. 5 års erfarenhet. Företaget jag jobbar på har 9 anställda (ev. en till på gång), Stockholm.
Jag har fått höra från min arbetsgivare hur driftig jag är, kämpar och jobbar övertid ibland. Övertidsersättning finns på företaget. Jag får alltid frågan om vi ska tacka ja till ett projekt eller inte. Så jag bestämmer egentligen själv om jag ska jobba övertid eller inte. Alla “siffror” på mig ser bra ut. Bidrar mycket till företaget och arbetsgivaren “vill ge mig mer”. Exakt de orden. Arbetsgivaren är väldigt nöjd med mig. Jag är också jättenöjd och trivs på jobbet. Jag får bestämma mina dagar själv, om jag vill jobba på kontoret, ute hos kund eller hemifrån. Kör mest hemifrån. Arbetsgivaren säger nu att jag kan få en högre ersättning om jag går ner i fast lön men få en högre rörlig ersättning, dvs timvis. T.ex att jag kan få ca 650 kr/h men att jag får bära mina egna kostnader, t.ex arbetsgivaravgiften. Befintliga utgifter såsom kontorshyra, dator, telefon, datorprogram står arbetsgivaren för och kommer att göra även i framtiden.
Snabbräknat så blir det ca 75 tkr/mån (650x168x0.69) exkl arbetsgivaravgiften. Nästan 25 tkr mer än vad jag får idag. Arbetsgivaren vill egentligen minimera risken OM vi blir utan jobb. Jag har svårt att se att vi blir utan jobb de närmaste åren.
Vi har massor med kunder och vi tackar oftast nej till projekt eftersom vi inte hinner, vi är inte så många på företaget. Vi har klarat oss hur bra som helst jämfört med andra konkurrenter som sparkar folk mm.
Tycker ni att man ska tacka ja till erbjudandet eller inte?
Vad mer ska man tänka på när man ingår ett sånt deal? Vad har jag missat?