Starta bolag, värt det?

Förutsättningar:

Jobbar idag, lön 50K, Tjänstebil.

Funderar på att starta eget men lite osäker på EF eller AB, vet ej var gränsen går för när det blir värt med AB och aktieutdelning

Om eget:

Fakturera 100k månaden.

Utgifter
Tjänstebil 10K mån(är det ens värt med tjänstebil eller finns annan lösning för slippa förmånsbeskattning?)
engångsutgift: laptop, i övrigt smått då och då.
Om AB, revisor xxxx kr året?

Har ett extra gästhus, kan jag hyra ut det till mitt egna företag som kontor och så få in lite pengar i månaden utan arb.avgifter?

Kan jag ta ut mindre lön och aktieutdela allt som ligger kvar och skräpar i AB i slutet av året?
Kan jag tjänstepensionsspara större del och minska arbetsgivarutgifter eller liknande?

Jag har gärna så låg lön som möjligt deklarerat av div anledningar.

När jag försökt räkna på det så är det inte många kronor jag skulle tjäna på eget(om det inte går göra något med utdelning+hyra kontor av mig själv)

Går det exempelvis vid AB istället för att ge mig själv 50K, ge mig 40K och min fru 10K i lön(självklart jobbar hon då lite av det jag annars skulle göra)

Tack på förhand

5 gillningar

Ja, alla dar i veckan som jag tycker… För min del handlar det om friheten att välja vad å när man gör jobbet… Sen får man själv alla pengarna istället för att man jobbar ihopp dom åt någon annan…

Jobbet kommer göras på samma tid oavsett.
Jag känner mer är magsåren oron över semester, sjuk, pension värt 5k extra i månaden?
jag får det inte som mer vinning, men jag vet inte riktigt hur det funkar med utdelning, uthyrning bostad m.m (dem 100k i fakturering jag räknat med är ganska safe räknat, räknat på 30h arbetsveckor, men inte heller tänkt på semester, julledigt, sjuk någon gång och lite föräldraledig…)

Om du har låga kostnader och fakturerar 1,2msek om året så kan du med lön upp till skiktgränsen för statlig skatt och utdelning plocka ut drygt 50k netto om året. Häromkring så motsvarar det en bruttolön på över 80k.

2 gillningar

Många frågor :slight_smile: Bara bilfrågan kräver en del research: Förmånsbil eller privatbil?

Vad har du för behov av anställningstrygghet och garanterade pengar in varje månad? Det är inte bara skarvar i uppdrag som påverkar “årshjulet” utan också t.ex. sjukdom, semester och föräldraledighet. Du blir själv ansvarig för ev. lönehöjningar. Och för att sälja in nya uppdrag. I stort handlar det mycket om hur du vill att ansvarsfördelningen ser ut, för olika delar av ditt liv.

Att du har en kompetens att erbjuda som ger dig möjlighet att starta eget, är en resurs i sig! Den kan du kapitalisera på. Men i Sverige är det inte alltid ekonomin som gör att man startar eget, utan ofta andra aspekter. Med det sagt för t.ex. en IT-konsult är det sällan ett väldigt flexibelt uppdrag också är ens idealuppdrag i andra aspekter. Vilket kan göra att den där friheten man sökte, blir lidande. Eller ekonomin.

Det finns lite trådar här i forumet, denna t.ex.: Gå från anställd till egenkonsult, vad bör man tänka på?

Om du redan har bestämt dig för att starta eget, så är ett AB nästan alltid det bästa valet. Både juridiskt (aktiebolaget blir ansvarigt, inte du personligen) och ekonomiskt (skattetekniskt, värdebyggande) samt kanske även i trovärdighet. Men det blir såklart en del pappersarbete och ett steg i processen är att överväga huruvida du bör köpa in hjälp med bokföringen, vilket jag personligen rekommenderar till en början.

1 gillning

Låter som du gör bäst i att stanna som anställd

2 gillningar

Ja, du kan ta ut mindre lön och istället ta som utdelning, sen betala vinstskatt och bolagsskatten för utdelning. Men du måste hålla dig inom gränsen, man kan tex inte bara ta utdelning och nästan ingen lön.

Med egen privat bil får du 25kr/mil skattefritt. Tjänstebil är för dyrt enligt mig med den omsättningen.
10k/mån för en tjänstebil är för mig horribelt dyrt.

Du kan ju anställa din fru, avgifterna blir dem samma gällande skatt och arbetsgivar avgifter som om du skulle ta 50k själv. Fördel är att hon tex kan ta mobil, laptop via företaget istället för att bara du gör det. Kanske behövs om hon gör endel jobb.

Jag tror du kan ta upp till 40k/år skattefritt gällande kontor på hemmaplan om just det rummet enbart är avsett för jobbet.

Tjänstepension, tror du betalar 24% i särskilt löneskatt istället för 31,42% (arbgivar. avgift) om du skulle tagit dem pengarna som lön istället.

Gällande revisor finns det för ca 1500kr/mån ink. moms, för att sammanställa moms, lön mm.

Men vart är break even för dig gällande lön, inkomster kontra kostnader. Att fundera på för dig är hur mycket vinst du har från dem 100k/mån

Tar du 50k brutto ur bolaget blir den totala kostnaden för din lön 65710kr (35000kr netto till dig) om du drar 30% i skatt.
Skulle säga att du kan tjäna mycket på det om du snittar 100k i månaden, men beror ju på din marginal

OBS! Innan du går vidare, kolla upp så allt stämmer :slight_smile:

1 gillning

Om man har bra med uppdrag kan man få ut bra med nettopengar ur ett litet AB. Det står dej fritt att ta ut lön eller låta bli. Man kan ta ut ca 195.000 Ur AB som utdelning varje år med modest skatt och ingen arbetsgivaravgift. Bruttointäkten beskattas med vinstskatt 20,6% först och sedan skattar du 20% . Det blir 36,5% i skatt på bruttointäkten. Man kan även samla pengar ett antal år i en periodiseringsfond där pengarna ligger obeskattade, ofta tänkta för lön om uppdrag sinar eller mer lön senare. Där får man sätta undan 30 % av vinsten i max 6 år.
Glöm inte att ta ut en ansvarsförsäkring för ditt AB . Kostar härad 6000 per år för en teknik eller IT-konsult.
OM man jobbar på som konsult duktigt säg sista åren fram till pension och stoppat undan i periodiseringsfond finns möjlighet att nyttja förmånligt uttag av lön med extremt låga skatter och avgifter efter ordinarie pensionsålder. Beskattad vinst kan man fortsätta ta ut som utdelning samtidigt.

3 gillningar

Det jag vet är att AB nästan alltid är bättre. Då är du anställd i bolaget och det blir inga gränsdragningsfrågor ifall du får låta företaget betala gymkort, fika till kunden el dyl etc, och det är svårare att blanda ihop firmans & egna pengar än i EF. (Tex går du inte i personlig konkurs om firman går back)

Också väldigt skönt att kunna bygga upp en buffer med ”så låg lön man vill ha/behöver” & sedan ta utdelning till ”bättre skatt” och gärna, som vi gjort föra över delar till kommande år.

Vi köpte bil på firman isf att leasa (lite stökigare bokföring med bil på firman generellt, men helt ok)

Det bästa med eget tyckte jag var möjligheten att buffra och inte minst att kunna vara ledig så mycket man vill (extra intressant med barn & skollov)

Vi tog också ut ”mitt i livet pension” och tog ett sabbatsår när barnen startade trean. Hyrde ut huset i sthlm, flyttade till Funäsdalen ett år och gav oss själva lön medan vi pluggade på distans samt vandrade/åkte skidor etc = livskvalitet :slight_smile:

Vi har också tänkt att firman kommer ge oss lite lön när vi går i pension. (För att läsa detta är vår verksamhet it-konsultande & värdepappershandel = numer infexfonder :wink:

2 gillningar

Jobbet kommer göras på samma tid oavsett.
Jag känner mer är magsåren oron över semester, sjuk, pension värt 5k extra i månaden?
jag får det inte som mer vinning, men jag vet inte riktigt hur det funkar med utdelning, uthyrning bostad m.m (dem 100k i fakturering jag räknat med är ganska safe räknat, räknat på 30h arbetsveckor, men inte heller tänkt på semester, julledigt, sjuk någon gång och lite föräldraledig…)

Om du känner så, finns de ingen ide att starta eget…
De ser ut att de finns mer oro över de än se dom posetiva delarna av att starta eget…

Hur säker är du på intäkterna? Om de är relativt säkra så behöver du väl inte känna någon oro över degen, det blir mer till dig som egen. Man kan se det som en riskpremie jmf med att vara anställd, men med egen rådighet över sin tillvaro i arbetet. Men visst, beror väl mycket på bransch osv. Vilken bransch snackar vi om?

Att man känner en liten oro och osäkerhet är nog rätt så vanligt, de minns jag själv. Blir ju en känslomässig omställning att axla allt på egen hand till skillnad från en trygg anställning.

Men har man koll på sina inkomster och utgifter, inte behöver göra några stora investeringar och sen hålla nere på kostnaderna i början så är det en god start.
Jag minns hur jag själv tänkte, nyfikenheten av att se hur det går och testa var för svår att hålla sig ifrån.

Märker du att att det inte blir som du tänkt dig, kan du aveckla företaget eller lägga det vilande. Vad är det värsta som kan hända (?), det tycker jag kan vara värt att tänka på ibland oavsett vad man gör :slight_smile:

2 gillningar

ja det är ju det jag inte får ihop riktigt.

låt oss säga 100k fakturerat.

-10k omkostnader.

90 k kvar

spara 10k för semestrar, jul när det är lugnt på uppdrag osv.

80 kvar

om jag tar 50k i lön kostar det företaget 66k(eller tänker jag fel med arb avgift)

80-66= 14k över och då har jag ej sparat någon tjänstepension.

Går det inte att ta bättre betalt? 100k låter lite snålt. Beroende på löneanspråk förstås.

Jo… Om du jobbar 1900 timmar per år och fakturerar säg 750/h som IT eller teknikonsult borde det bli ca 120.000 SEK i snitt per månad alla 12 månaderna. 10k omkostnader är högt. Snarare 3k/månad är mer rimligt. antag 50k i lön.
Antag att du avsätter 10% i tjänstepension . Kostar ca 6,5k Brutto.
Det ger ca 66+3+6,5 = 75,5 i kostnad.
Dvs du borde göra vinst på häraden 530k per år. Det betyder även att du löpande kan ta ut utdelning på 50% av utbetald lön det blir 300.000 SEK per år om jag förstått reglerna rätt.
(om du äger 100% ,kostar firman ca 380.000 ). Av det får du behålla netto. 240.000 SEK.
Det motsvarar sammantaget en bruttoinkomst för en anställd som ligger i häraden 90.000 per månad. ( kan vara lämpligt att spara lite mer till Pension då).
Jag skulle dock asap lägga upp en rejäl buffert i en periodiseringsfond för ev dåliga tider och dessutom låta en hel del vinstmedel byggas upp och ligga kvar i företaget för utdelning i ev dåliga tider.

Ja, om man slår ut över årets alla månader blir det förstås lite lägre. Tänkte mer att TS tänkte att detta var en full-debmånad. Men då är jag med. Sen tycker jag att 750 låter väldigt lågt men om man ska räkna defensivt, visst.

Som sagt, sätt dig ner och gå igenom dina kostnader. 10k i månaden, speca för dig själv vilka kostnader som ligger med där, låter lite mycket om du frågar mig då du verkar sälja din egna tid utan någon produktkostnad.

Spara 10k för semestern ser jag inte som en kostnad, det är ju ett sparande som blir kvar av vinsten.

Ja det blir som jag skrev 65.710kr i kostnad för din uttagna lön. Om du väljer att dra 30% i skatt dvs, (men skatten bestämmer du själv).
30% på 50.000 = 15.000kr
31,42% (arb avgift) på 50.000 = 15710kr
Utbetald lön 35.000kr, kostnader 15.000kr + 15710kr = 65710kr

Glöm inte revisor kostnader och försäkring (ansvarsförsäkring), alltid bra att ha men det kostar inte så mycket per månad.

Sen som endel andra vart inne på, gå lite safe i början och ta mindre lön och bygg en liten buffert i bolaget, dels som säkring som du sen ändå kan ta som utdelning, det gjorde jag själv.

Sammantaget skulle jag säga att du tjänar på att jobba i eget AB, men det viktigaste är inte bara pengen, du får ett helt annat liv som egen då du får känna en frihet som är oslagbar så vida allt rullar på som det ska.
Och apropå semester, det kan du nästan känna att du har året om eftersom du själv bestämmer när du vill vara ledig.

1 gillning

Det är en väldigt safening med 100k.
Det var jag som räknade på 120h per månad

1 gillning

10k per månad var jag som tänkte tjänstebilen men får kolla på vad som är värt och inte

Hur många timmar brukar du jobba per år och kommer du kunna ha sådan debiteringsgrad som egen? Att vissa månader är obelagda kommer man inte ifrån.