Har dammsugit internet kring kostnader en arbetsgivare har för en anställd i runda slängar.
Kan såklart variera i viss mån.
Funderar nämligen på att starta ett AB och konsulta hos min nuvarande arbetsgivare.
Arbetar som programmerare i Skåne, och jag har många kollegor som är just sin egen men har ett långt uppdrag och betraktas av företaget närmast som anställda.
Så vill därför också göra den resan för att öka min ackumulerade vinst per år.
Skillnaden är att jag ju är anställd, och då får höra med min arbetsgivare om jag kan gå över till en konsult-roll istället.
För att förbereda mig på det har jag försökt räkna ut vad jag skulle fakturera, för att arbetsgivaren skulle gå ± 0 på att jag blir konsult istället. Om det kostar en massa mer för dem är dem väl antagligen inte intresserade.
Men jag får ner i 400 kr/timmen för att få samma utgift för arbetsgivaren, och det låter helt enkelt inte rimligt, när jag överallt på internet läser att 700 är minimum.
Jobbar med .NET och har 10 års erfarenhet.
Tjänar idag 52 / månad brutto, och får det till att jag kostar runt 900 000 / år för min arbetsgivare. Kan det stämma i runda slängar, eller är det någon kostnad jag missar för dem?
Om jag med ett timpris á 700 skulle fakturera dem med 6 veckors semester(så att jag jobbar lika många timmar per år som jag gör nu) skulle jag årligen fakturera ~ 1,2 miljoner, och det är då exklusive moms. Så låter ju som en ren förlustaffär för dem.
Ja, varför tror du att de har anställda överhuvudtaget?
Ska man ha arbetskraft långsiktigt så är ju anställda oändligt mycket billigare.
Konsulter köper man in av andra anledningar (expertkompetens, kunna göra sig av med dem enklare när projekt är slut, eller andra liknande skäl).
Jag vill inte låta negativ, men jag tror du angripit frågan från helt fel håll.