Har dammsugit internet kring kostnader en arbetsgivare har för en anställd i runda slängar.
Kan såklart variera i viss mån.
Funderar nämligen på att starta ett AB och konsulta hos min nuvarande arbetsgivare.
Arbetar som programmerare i Skåne, och jag har många kollegor som är just sin egen men har ett långt uppdrag och betraktas av företaget närmast som anställda.
Så vill därför också göra den resan för att öka min ackumulerade vinst per år.
Skillnaden är att jag ju är anställd, och då får höra med min arbetsgivare om jag kan gå över till en konsult-roll istället.
För att förbereda mig på det har jag försökt räkna ut vad jag skulle fakturera, för att arbetsgivaren skulle gå ± 0 på att jag blir konsult istället. Om det kostar en massa mer för dem är dem väl antagligen inte intresserade.
Men jag får ner i 400 kr/timmen för att få samma utgift för arbetsgivaren, och det låter helt enkelt inte rimligt, när jag överallt på internet läser att 700 är minimum.
Jobbar med .NET och har 10 års erfarenhet.
Tjänar idag 52 / månad brutto, och får det till att jag kostar runt 900 000 / år för min arbetsgivare. Kan det stämma i runda slängar, eller är det någon kostnad jag missar för dem?
Om jag med ett timpris á 700 skulle fakturera dem med 6 veckors semester(så att jag jobbar lika många timmar per år som jag gör nu) skulle jag årligen fakturera ~ 1,2 miljoner, och det är då exklusive moms. Så låter ju som en ren förlustaffär för dem.
Ja, varför tror du att de har anställda överhuvudtaget?
Ska man ha arbetskraft långsiktigt så är ju anställda oändligt mycket billigare.
Konsulter köper man in av andra anledningar (expertkompetens, kunna göra sig av med dem enklare när projekt är slut, eller andra liknande skäl).
Jag vill inte låta negativ, men jag tror du angripit frågan från helt fel håll.
Om du vill konsulta istället, i egen regi, fundera vad det är för tjänst som du kan sälja, och prissätt därefter den tjänsten utifrån vad du tror att kunden är villig att betala, inte vad de hade varit villig att ge en anställd, som kunnat utföra ungefär samma jobb, i lön.
Som egen konsult, frilans eller vad du vill kalla det prissätts du på ett helt annat sätt än en anställd. Du kommer direkt jämföras mot andra konsulters arvoden. Du bör kunna fakturera allt mellan 700-1200 beroende på erfarenhet, uppdragets längd etc. Anledningen till att man får mer än en anställd är för att man är en begränsad resurs som det finns efterfrågan på, inget mer. Anställdas löner och konsultera timpenning borde vara nära varandra, men det verkar faktiskt inte vara så i praktiken. En sak att tänka på är att arvodet svänger stort, nu är det fortfarande betydligt sämre arvoden än det var för några år sedan t.ex.
För övrigt, den moms du lägger på får dom tillbaka i sin försäljning. Den är inte en kostnad…
Jag vet inte riktigt hur du räknar men jag har svårt att föreställa mig att någon anställd, inom it som har några års erfarenhet, kostar ett bolag mindre än 1m sek per år. Du får ju räkna alla avgifter, pensioner, semesterersättning och alla andra förmåner i tex ett kollektivavtal som tex räcker upp lönen vid föräldraledighet mm (som du då inte längre åtnjuter).
Bland seniorer så tjänar man idag ofta minst lika mycket som anställd än som konsult.
Jag förstår svårigheten att få till detta med en existerande arbetsgivare, då måste det nog finnas ett direkt beroende till dig och i sådana fall är du just nu underbetald med 10 års erfarenhet.
Värt att tänka på är att gå från anställd till konsult åt samma företag kan vara behäftat med vissa risker/begränsningar likt skenanställning osv. Om detta är relevant i detta fall vet jag inte av naturliga skäl.
Kan du göra ett räkneexempel? För i min erfarenhet så skiljer det sig runt 50%, även som senior.
Mitt snabba exempel:
Senior anställd med lön på 60k kostar arbetsgivaren högt räknat 100k/mån.
Senior konsult för 1000 kr/h drar in 160 000 kr/mån.
Räknar man in 6 veckors semester så kanske genomsnittsfakturan landar på 140 000 kr. Men då får man även räkna in att netto blir det mer som konsult i och med lägre skatt på utdelning än lön.
Som andra skriver behöver du ta höjd för alla kostnader en arbetsgivare har och inte bara lönekostnaden. Ett bra riktmärke på vad du kostar arbetsgivaren om du har vanligt kollektivavtal och förmåner är att ta din månadslön gånger 1,67 så landar du på hyggligt rätt summa.
Om du har 52.000 i lön så får du räkna med följande kostnader:
Arbetsgivaravgift 31.42%
Tjänstepension 4,5% + 30% på allt över 47.625 kr för 2024.
Semesterersättning minst 12%
Förmåner
Sen får man ta höjd för att man eventuellt måste köpa egen utrustning, licenser, kostnader för bokföring, bankkostnader, utbildning etc.
Utöver det så kommer det vara ditt företag som betalar för din lön de första 2 veckorna du är sjuk.
Du kan även behöva lägga tid på att sälja dina tjänster och det är ju för dig också arbetstid som ska betalas för.
Hur mycket du vill budgetera för dessa poster bestämmer du själv men påverkar såklart timpenning.
Jag själv brukar räkna på att “break even” för en lön som anställd på 65.000 med ovan nämnda kostnader är ca 750-800 kr och då sitter du med svartepetter i hand då du själv ansvarar för att hitta nytt uppdrag och betala ut lön under tiden, finns egentligen inte rum för utbildning eller konferens då heller.
Med det sagt så är den stora skillnaden friheten. Att vara anställd är att du får ett all inclusive paket. Du behöver inte fundera så mycket utan allt är redan utarbetat. Det jag tycker om med att vara konsult är att du får friheten att använda pengarna på ett mer optimalt sätt.
Jag var anställd hos ett större företag Foo AB i 3 år med 42000 i lön innan jag fick ett erbjudande från ett annat (större) företag Bar AB att byta för 55000 i lön. Jag tog då det erbjudande jag fick från Bar AB och gick till Foo AB och berättade att jag funderade på att byta till Bar AB om jag inte fick bli egenkonsult hos Foo AB för 900kr exklusive moms. Foo AB sa ja direkt och jag har nu varit egenkonsult på heltid hos dem i över 1 år och tog precis ut min första aktieutdelning på nära 300000 netto utöver att ha levt på 45000 netto varje månad sedan dess (ja, jag ska halvera mina utgifter detta år). Jag har 5 års yrkeserfarenhet inom .NET och systemutveckling. Sälj dig inte kort säger jag bara. Du är värd mer!
PS. Mina kollegor som också är egenkonsulter tar 1100kr/h exkl. och de har runt 10 års yrkeserfarenhet inom .NET så det är mot den timpenningen jag siktar på nu. DS.
PS 2. Gräset ÄR grönare på andra sidan. DS 2.
Jag har tex ca 90k/mån som senior/Lead Engineer. De flesta hos oss (produkt bolag) som har 15+ års erfarenhet ligger mellan 70-100k. Då är det inget känt/populärt bolag, på sådana kan en lead eller principal ha en bra bit över 100k + optioner/bonus etc.
Om du som egenföretagare tar ut lön till brytpunkt + schablonutdelning (200k) ger det dig ca 52k netto och kostar bolaget ca 1m sek per år. Då ha du ingen pensionsavsättningar, sjukvårdsförsäkringar, förmåner enligt kollektivavtal etc.
Jag har mer än så.
Med vanlig itp har man tex i mitt fall en avsättning till tjp på över 15k/mån. Räkna sedan 7v semester etc.
Så det tillkommer säkert 30-40% kostnader beroende på vilken standard bolaget har.
Vi hamnar på att jag skulle behöva fakturera kanske 1.5m + moms för att bara få ihop det, antagligen mkt mer.
Problemet idag med konsultbranschen är alltså att det ofta är för små skillnader mellan juniora och top performers. Dvs spannet är normalt 800-1200 sek/tim.
Det är stor prispress från öst.
Så visst, det finns ett case om du har “låg” lön idag och kan få en förhållandevis hög konsultlön.
Nu har jag också varit konsult, hos andra, subcontractor och helt egen. Att köra en egen låda är tillfredsställande, men inte för att ha kvar samma gamla jobb utan för att det är otroligt lärorikt att studsa runt och ofta få jobba i prioriterade och intressanta utvecklingsprojekt. Och inte minst för att få jobba hårt och bygga ett eget litet bolag långsiktigt.
Det jag är ute efter är inte att sälja mig kort, utan att ha info på hand när jag talar med min nuvarande arbetsgivare.
Vill såklart inte sälja mig till ett för lågt pris.
Men behöver ju ha något på fötterna att diskutera när de erbjuder/inte vill erbjuda mig en konsult-anställning istället.
Har rätt bra koll på de fasta utgifterna och vet vad jag skulle behöva fakturera för att gå ± 0 min nuvarande inkomst, förväntat att jag jobbar lika många timmar. (Behöver såklart ta höjd för att man inte gör det.)
Anledningen att jag ens funderar på att fråga arbetsgivaren är då vi redan har flertalet kollegor som är just egen-företagare, så gissar att det per se inte är något problem för arbetsgivaren. De flesta har jobbat här i 3+ år, så de ses inte som en slit-o-släng resurs direkt, utan är integrala delar av olika team, liksom mig själv.
Men tackar för all insights!
Det är svårt att veta hur branchen ser ut innan man hoppar över gräset Inte alla som är villiga att dela med sig av ekonomisk info i sina företag, speciellt känsligt med kollegor.
Jag hade liknande situation. Bodde utomlands och var anställd. Skatt på runt 24%.
Flyttade till Sverige pga av familjen och behövde bli konsult för att fortsätta jobbet. Helt plötsligt så kostade mitt jobb extremt mycket mer. Mindre pengar i fickan och behövde betala min egen arbetsgivaravgift. Så nu ligger min lön kring 38k (upp till brytpunkten för statlig skatt) vilket kostar mitt AB runt 80k. Resten tar jag i utdelning vilket är krångligt och tar ett år innan man får. Vi har ett extremt dåligt system i Sverige för individuella it konsulter. Många länder har skapat enklare företagsformer för just detta
Håller jag faktiskt inte med om, att driva bolag i Sverige är jämförelsevis otroligt enkelt och tydligt. Vi har dessutom relativt låga vinst/kapital skatter.
Problemet är att man som anställd inte ser alla kostnader och förmåner som ett bolag betalar och säljer sig för billigt.
Pension, semester, sjukförsäkring etc.
Till ts skulle jag säga att du absolut inte bör gå under 700/tim, helst 800/tim om det skall finnas en långsiktig ekonomisk uppsida.
Jag var i en liknande situation som dig. Jag hade kring 43.000:- i nettolön som IT-konsult på en konsultfirma och hade arbetat i samma projekt hos samma kund i cirka 8 år så konsultfirman visste att kunden ville ha mig och inte någon annan ny konsult de hade kunnat erbjuda.
Jag tog en diskussion med konsultfirman om att jag ville gå som egen och de var redan från början positiva till detta då mina livsförutsättningar hade ändrats radikalt och jag inte längre nyttjade de fördelar konsultfirman hade att erbjuda. Jag visste redan om att firman fakturerade 75€/h för mig så de gick med på att låta mig köra som underkonsult åt de för samma timpris men med en avgift som började på 12% men som jag till slut förhandlade ner till 7%.
På detta sätt förlorar firman inga pengar utan tjänar fortfarande ett blygsamt belopp på mig varje månad. Inte lika mycket som de gjorde förut förstås men vi hade en bra relation och de förstod att det var dags för mig att ta nästa steg och ville inte stå i vägen. De hade kunnat ställa till med problem och velat behålla kunden men de visste som sagt om att kunden inte hade accepterat att de skickade in en ny konsult till min roll så de hade förlorat kunden oavsett. På detta sätt kunde de upprätthålla en bra relation med både kund och mig och fortsatt tjäna lite pengar.
Jag fakturerar som sagt 75€/h - 7%, plockar ut lön upp till brytpunkten och gjorde en vinst på i runda slängar 500.000:- detta året så det är minst sagt lönsamt
Du har rätt. Jag kollade på vad jag faktiskt får i fickan.
För att göra det lite tydligare. Förr hade jag en lön på 100k. Jag fick ut runt 75k i fickan.
Idag så fakturerar jag 100k Jag får ut runt 38k i fickan vilket kostar mitt bolag kring 76k
Resterande 24k sparar jag i bolaget för utdelning.
Hade jag tagit ut allt i lön som jag gjorde innan så hade jag fått ut runt 49 500 i fickan (så runt 25 500 mindre än tidigare) utan löneförmåner och min totala skatt ligger på 50 300 per månad.
Jag tycker verkligen inte att detta stämmer. Vad jämför du med?
Själv har jag jobbat utomlands i många år i olika länder. De flesta har enklare modeller med längre beskattning. I Tjeckien tex betalar du en fast skatt på inkomst varje månad upp till ett visst belopp som egenföretagare och behåller resten. Du behöver inte räkna något alls, utan du betalar in denna summan och skatten blir klar automatiskt vid slutet av året.
Även jag har jobbat en del av min karriär utomlands, i många europeiska länder men även i Asien och Americas.
Det stämmer att en del öst-länder ha förmånliga setups för småföretagare, jag har en hel del bekanta som jobbar som egen-konsulter i tex Tjeckien, även tex England är lågt beskattat. Men i övrigt är det inte så, de flesta länder har en enorm byråkrati kring bolag och många högre bolagsskatter än Sverige. Sverige sticker ut med sina höga inkomst-skatter (inräknat arbetsgivaravgifter som du bla får pension av etc).
Det är helt enkelt så att du har sålt dig alldeles för billigt, att fakturera 100k i mån i ett väst-land är väldigt lite i relation till att göra det i ett öst-land.