Får inte ihop kalkylen som egen företagare inom IT

Kika igenom dina kollegors årsredovisningar så har du en ganska bra bild av hur ersättningen mot “anställda” konsulter ser ut. Förutsatt att dom ej har har andra uppdrag.

1 gillning

Det beror på. Vissa månader var det högre. Kanske ett snitt på 130-140k.
Men dessa “löner” är ju fanasisummor i Sverige. Folk tror att man skämtar när man pratar om det.
Känner bara att sveriges attraktionskraft kommer att gå ner eftersom det gör det så oattraktivt för just individuella konsulter framförallt i IT branchen att komma hit. Estland flockas ju med talang medan svenska företag tvingas utomlands för att hitta rätt personal.

Absolut, har man en lön på 100k med bra förmåner så tjänar man inget på att bli konsult.

Men hur representativ är din situation? Även om du känner flera med samma lön så misstänker jag att din krets är mer av en utstickare än du inser. Jag tror vi pratar om 5% av anställda på 10% av tech-bolagen i Stockholm. Utanför Stockholm är en lön på 100k som senior inte vanligt. Finns många VD:ar som tjänar mindre.

Edit: Detta går enkelt att se i lönestatistiken, 100k med 15+ års erfarenhet i Stockholm så hamnar du i 95-99:e percentilen. 90:e percentilen ligger på drygt 80k.

3 gillningar

Hej! Föredetta programmerare och IT-konsult, numera arbetsgivare här.

Ditt resonemang är logiskt. Men de flesta arbetsgivare är inte det. Låt mig förklara, men first things first:

Ett konsultarvode som din arbetsgivare går ±0 på är ungefär 1,48 gånger din timlön som anställd:
31% extra för arbetsgivaravgift
12% extra för semester
5% extra för pensionssparande

Att ta in en konsult istället för en anställd (förutsatt att kostnaden och arbetet är detsamma) är 100% positivt för en arbetsgivare. Då kan de skriva mer förmånliga villkor för dem själva. Men tyvärr är många fast i ett tänk att man skall “bygga en grupp” och annan strunt, så inte många erbjuder det.

Sen är det som många andra säger att det är typiskt dyrare med konsulter ön med anställda, och att det för det mesta kretsar kring specialkompetens. Eftersom efterfrågan på arbetskraft har varit hög i IT-branschen så har det dock funnits lite alla möjliga deals.

Jag erbjuder det du efterfrågar till mina anställda. Det uppskattas och man sparar mycket skatt på det. Hör med din arbetsgivare om han kan tänka sig ngt sånt innan du gör ett AB dock!

4 gillningar

Kolla deras siffror på allabolag lr liknande så får du en bra uppfattning

1 gillning

Jag bor inte i Stockholm och jobbar 100% remote.
Att det är 5-10% kan nog stämma, dvs seniors, som jobbar som lead engineer, tech lead, principal engineers och liknande för produktbolag. För dem när 70-100k helt normalt.
Men poängen här är att många bolag inte vill anställa juniora eller mid-range konsulter utan seniora och du skall ta betalt för dina tjänster, inte så att bara arbetsgivaren tjänar på det utan även du.
Så det du läser att någonstans att runt 700 är min stämmer bra. Och som sades ovan, med ett minimalt arvode på enbart avg, skatt, sjukvård och lagstadgad semester så är det arbetsgivaren som tjänar på det, inte nödvändigtvis du.

Glöm inte bort att titta upp vilka villkor du behöver uppfylla för att i lagens mening anses bedriva näringsverksamhet.

Det är tråkigt att byta från anställd till konsult hos samma arbetsgivare, driva det i några år för att bli granskad och få betala retroaktiva avgifter för att man egentligen skulle klassats som anställd.

Det är klart att du måste bli granskad för att det ska hända, men beroende på hur nervös du är kan det vara jobbigt med tanken på att det kan hända.

Det är vä endast arbetsgivaren som råkar illa ut när det handlar om ska “dold anställning”?

Mycket antagande här ser jag.

Så här ser ekonomin ut i verkligheten på ett litet konsultbolag.

850 kr timmen ex moms.

Ca 1400 000 kr fakturerat på ett år.

Tar ut lön ca 50k i månaden.
50 000 * 12 * 1.3142 = 788 000.

Inte ens 10 k om året för dator och mobil.
10k för bokföring.
10 k försäkring

Vinst 582k, efter skatt 465k

Gör en utdelning på 300k och spar 165k på företagets KF för pension eller tidig exit.

Slår man ut lönen samt utdelnigen efter skatten är dragen så blir det 58 000 efter skatt/månad, det motsvarar precis en månadslön på 90 000 kr.

Nu ska jag tillägga att det här är med noll övertid och minst 30 dagar semester.

8 gillningar

Du får gärna tipsa om dessa företag.

Då jag själv knappt hittar företag som betalar över 65k.

100k enda jag har hittat är
FAANG bolagen

Precis sådär ser det ut idag och låter sunt, runt 1.5 in om året, lön vid brytpunkt och utdelning.
Kör du direkt mot kund eller underkonsultar du?

Jag har precis avslutat mitt första år som konsult. Lite nummer för att ge fler facetter på detta.

65% av min tid över året fakturerat. Resten är pitcha, nätverka, semester.
Snittat 1500kr/h som senior advisor
2M i intäkt
100k i kostnader
800k för lön till brytpunkt 51k/månad
300k utdelning
600k investerat i en KF för framtiden
200k skatt

År två kommer bli liknande då jag fortsätter med samma kund.

9 gillningar

Grymt jobbat!

1 gillning

Underkonsult där förmedlaren tar 10%.

Har haft uppdrag på 100% senaste 8 åren utan att behöva anstränga mig för att leta.

Klart det hade varit bättre att ta hela vinsten själv men många företag har varit tveksamma att ta in egenkonsulter så det har varit den enkla vägen.

Så länge jag ligger på motsvarande 90k i lön så känns det inte värt mödan eller risken att bli helt självständig.

6 gillningar

Låter rimligt. Jobbar du också inom IT? Men bara 10k för bokföringen alltså? Har du anlitat en revisor? Trodde det kostade mer men har dålig koll

Jag tror jag ligger på ca 12-13k för min revisor (bokslut) + 2k för fortknox per år för mitt lilla ab som mest fungera rsom holdingbolag samt mindre sidogrejer. Det går nog att få tag på billigare revisor, så 10k kan säkert stämma.

Tror ni menar redovisningskonsult (löpande redovisning och bokslut), inte revisor (granskning av bokslut och årsredovisning). Revisor tar riktigt bra betalt och de behöver man bara om man överstiger två av tre av följande gränser:

1. fler än 3 anställda
  2. mer än 1,5 miljoner kronor i balansomslutning
  3. mer än 3 miljoner kronor i nettoomsättning

Men ni har då båda fått tag i billiga redovisningskonsulter iallafall. Ifall ni inte gör mycket av löpande bokföring själva det vill säga.

2 gillningar

Du tänker inte klart, du tror det är ett nollsummespel men så fungerar det inte. tips är att fundera över vad för sorts utgifter din arbetsgivare föredrar

1 gillning

I mitt fall menar jag revisor, sen har hen några redovisningskonsulter som har jobbar en tim också, samt om jag har strulat till ngt eller liknande.
Jag har alltid gjort den lilla bokföring jag har själv löpande.
Jag har har lägre omsättning många år och de år jag varit aktiv högre (länge sedan), men har alltid haft min revisor som gjort bokslut åt mig och som jag även ibland bollat ideer och kunnat fråga en del skattetekniska saker etc.

I så fall har du anlitat en redovisningskonsult. En revisor gör inga bokslut (inom ramen för sin roll som revisor), utan han eller hon har en granskande roll.

1 gillning