850 * 1440 (som är medel för årsarbetstid) = 1 224 000.
Det saknas pensionsavsättning och särskild löneskatt.
20 000 om året i kostnader är orimligt lågt enligt min erfarenhet. Vidareutbildning?
850 * 1440 (som är medel för årsarbetstid) = 1 224 000.
Det saknas pensionsavsättning och särskild löneskatt.
20 000 om året i kostnader är orimligt lågt enligt min erfarenhet. Vidareutbildning?
Håller med. Det är ju inte direkt så att man lockas att bli snålare än en arbetsgivare med utrustningen, datorer, skärmar, stol och skrivbord etc etc
Ja du, efter 30 års företagande så…
Jag har en revisor men de har redovisningskonsulter på firman som jag antar gör det som hon inte gör. Jag gör min bokföring själv. Hon är min revisor, jag betalar hennes firma. Jag får en faktura från firman. Sedan finns där väl en liten post på 1h för redovisningskonsult och resterande kostnad är revisor.
Mina kostnader är runt 12-13k för detta, ibland när det krävdes mer jobb (från redovisningskonsulterna eller rådgivning från henne) har jag landade på 20k.
Så ser det ut för många av mina kollegor också.
Gör man löpande bokföring själv för en mindre firma brukar 10k för själva granskning och hantering vara standard
Den enda gången kostnaderna var orimliga var för ett bolag jag hade där jag körde kpmg som revisor, usel rådgivning och dyraste jag varit med om, då hade jag nog dubbla kostnader.
När man konstaterar att det är en extremt liten del i det hela så är jag mer generös mot mig själv avseende utrustning än någon chef någonsin varit, antagligen har det dessutom ökat min produktivitet i runda slängar 1.27%. ![]()
1440 timmar ![]()
Jag tror du missat att om man startar ett AB för att jobba som IT konsult så är man inte snittpersonen som jobbar 1440 timmar per år.
Som utvecklare har jag inget behov av betalda vidareutbildningar. Finns hur mycket som helst gratis samt att företagen jag jobbar mot erbjuder kurser osv för de anstälda och konsulter.
Jag får inte använda mina egna datorer på jobbet, så har det varit på alla uppdrag. Kunderna står för alla licenser och mjukvaror osv.
Jag köper en dator var 5e år kanske, telefon var 3e år.
Köper massa privata “leksaker” men det räknar jag inte med i budget för det är egentligen inte kopplat till företaget.
Justja bokföringen var visst 5000 kr per år inkl allt. Gör den själv online, så lätt att man börjar undra var en redovisningskonsult fyller för syfte.
Angående pensionen så spar jag vinsten i bolaget som jag investerar. Det blir lite olika varje år men som lägst har det varit 165k, snitt kanske 200k. Enligt kalkyl så kommer jag ha ca 18 miljoner i företaget när jag går i pension.
Glöm inte försäkring och saker som resor till/från kunder. Obetald arbetstid…
Jag startade upp innan jul, kör Wint som helhetslösning för ekonomin. Total kostnad 24k/år för allt rörande ekonomin. Inte jättebilligt, men otroligt smidigt och alltid support på chat vid frågor. Kan verkligen rekommendera den vägen om man är osäker eller ointresserad av den delen av företaget.
Long may it last!
VD’arna som tjänar mindre än knegarna är alla dessa VD’ar som jobbar i sina egna AB. De tar ut lön upp till brytgränsen och resten i utdelning.
De drar ner statistiken rejält, för de är 90% (killgiss) av alla VD.
Proffs VD’ar som är anställda och inte är ägare har betydligt högre löner.
Du verkar fakturera väldigt lågt… (mindre än 600/timme. En bilverkstad skulle inte ens släppa in din bil på parkeringen för den ersättningen)… i linje med lönearbete. Ska bolaget ha en konsult får de betala premium på att de kan avsluta/inte förlänga kontraktet utan förklaring
Intressant diskussion.
Jag kan bidra med ett konsultchefsperspektiv även om min konsultchefserfarenhet främst kommer från USA och NL.
Rent generellt så skiljer man vanligtvis på outcome based och time and material. Time and material är enklast att räkna på eftersom det i princip inte innebär någon risk att du behöver göra obetalt arbete för att göra kunden nöjd.
I ett T&M kontrakt (“bodyshopping”) så räknar du fram fully loaded cost of delivery. Det innefattar alla direkta kostnader såsom lön, arbetsgivaravgifter och pension men även kostnad för dator, försäkring, bil, telefon och vidarutbildning. Man kan även inkluderar en schablonkostnad för kontor, afterwork, kaffe, fruktkorg, HR och finansstöd.
Enligt Simon ovan så ligger grundkostnaden på 1,48 gånger timlön och sedan kan man lägga på alla andra kostnader lite efter vilka kostander man har. Sannolikt lander du i häradet 1,8 - 2,2. Detta ger dig fully loaded cost.
I de flesta firmor så skall fully loaded cost ligga runt 30-45% av kostnaden som faktureras till kund. Övriga omsättning går till att betala sälj, marknadsföring, chefsoverhead, rekrytering, avvecklingskostnader samt vinst.
Om du som egen företagare har möjlighet att dra ner på den här typen av kostnader så finns det alltså en god möjlighet att bli bättre kompenserad om du kör eget företag iställer är anställd konsult. Det finns dessutom skattupplägg som är gynnsamma om du ligger kring statsskattegränsen.
Intressant! Tack för bra inlägg!
Som jag förstår det är det väl främst (eller nästan uteslutande) skatteupplägget med möjlighet att höja nettot som gör det mer attraktivt att vara egenanställd konsult? Fördelen som köpare av timmar (arbetsgivare eller kund) att köpa konsult istället för anställd är väl marginell i förhållande till skattevinsten egentligen?
Den största anledningen att vara egenkonsult är att kunna tjäna betydligt mer per timma än vad man kan som anställd, alltså intäkter före skatt. Sen att man kan ta egna beslut gällande skatteupplägg är såklart positivt, men om intäkterna är ungefär samma före skatt så väger fördelarna knappast upp nackdelarna. En konsult kan vanligen sägas upp med 30 dagars framförhållning utan specifik anledning, så tryggheten är betydligt lägre än att vara anställd. Därför behöver intjäningen vara betydligt högre för att kompensera.
Fördelen som köpare/kund är flexibiliteten. Att man med väldigt kort framförhållning (30 dagar) kan säga upp konsultavtalet. Det går också snabbt att få in specifik kompetens. Man betalar vanligen betydligt mer per timma jämfört med att ha en anställd.
Så du är som jag och min man som blev egna IT konsulter för att vara mycket lediga med barnen!? ![]()
(gissar att du ev syftar på att jobba mer, men vi är många som jobbade/jobbar mindre som egenföretagare än anställda(
Får säga man blir lite kluven (iaf jag) eftersom man ser tusenlapparna flyga iväg när man är ledig så mår man nästan lite dåligt. Men samtidigt är jag nog mer ledig nu som egen än jag var som anställd.
Är ofta ledig fem veckor på sommaren två veckor vid jul samt sport, påsk och höstlov.
Precis så - men då jobbar du troligen mindre än beräknade timmar eller så förbrukar du familje/egentid i veckorna ![]()
Det är enligt mig den största fördelen med eget företag. Även att tryggheten nästan är större än anställning så snart man fått iaf ett halvår av intäkter (det man sparat då täcker ofta flera månader av att leta nytt uppdrag medan man “bara” har tex tre månader uppsägningstid vid anställning). Beror förstås på vilken timkostnad man tar och vilken lön man tycker sig behöva… ![]()
Jag syftade på när man jämför löner mellan att vara anställd och egen när man jobbar heltid.
Vissa verkar vara rädda för att starta eget så de hittar på dåliga ursäkter, som att tex antal arbetstimmar på ett år skulle vara 1400. Sen jämför de lön med någon högpresterande karriersperson som jobbar 60 timmar i veckan som anställda.
Men självklart kan man köra eget för att få mer tid med familjen. Mycket mer lönsamt än att jobba tex 50% som anställd.
Mina bästa tips är att du startar AB och sedan söker du uppdrag inom ditt område via flera konsultmäklare. Det går att bli egenkonsult och fakturera sin tidigare arbetsgivare men jag rekommenderar dock inte det. Inte för att SKV skulle ha synpunkter (förstår inte varför alla är rädda för det), utan för att din nuvarande arbetsgivare sannolikt inte har några incitament för att betala mer för dig som egenkonsult.
Enkel uträkning: fakturerar du bara 1400 timmar/år skiljer det 420 000 kr mellan 700 kr/h och 1000 kr/h. Varför ge bort dessa pengar till någon annan?