Jag lyckas inte söka rätt på ifall mitt ämne redan har tagits upp här - i så fall kanske någon vänlig själ kan skicka en länk - men jag har funderingar kring konsultlådor.
Jag har nyligen “sålt” min anställning då min arbetsgivare ska omorganisera och det då inte finns plats för mig längre.
Nu har jag börjat fundera på framtiden. Ett spår är att starta ett AB och köra på som konsult inom UX & Usability, det område som jag verkat inom som anställd.
Jag undrar hur mycket jag måste fakturera varje månad för att i slutändan kunna ta ut en lön på ca 45000 kr/mån, dvs på brytgränsen till statlig skatt. Vad är det för avsättningar man måste göra varje månad (arbetsgivaravgift, pensionsinbetalningar, etc) och hur mycket pengar rör det sig om? Jag har som synes dålig koll på företagande…
Det vore toppen med en enkel lista på obligatoriska utgifter för en konsultlåda, så man kan räkna lite på hur mycket man måste försöka dra in.
Jag har har utgifter på ca 80k per månad:
Löneavgifter: 15 000kr
Lön: 47 000kr
Semesteravdrag: 8000kr
Telefon: 250kr
Tjänstepension: 5500kr
Försäkring, minns inte, typ 3k om året.
Utrustning, dator och licenser har jag alltid fått på uppdraget. Men liten budget får man ju sätta av för prylar man vill ha/behöver. Friskvård får du ju också betala om det är av intresse. Observera att bokföring och fakturering ej är räknat här då jag betalar mitt konsultbolag för detta med en provision. Har kontor hemma och ingen tjänstebil, så det kan ju också vara en faktor att tänka på. Men säg 90k±10k så är du nog nära.
För att ta ur 45000 behöver du lägga på ca 30% I arbetsgivaravgifter dvs ca 60000. Jobbar du inte alla månader men vill ta ut kön får du ta höjd för det.
Sen beror på hur mkt kringkostnader du har telefon, hyra, dator, bokföring/revision, hemsida, epost, programvaror etc.
Men 2-3000/mån får man räkna med minimum.
Har du kontoret hemma så hyr du ut detta till ditt AB för marknadspris och beskattas det privat som kapital
Eventuell vinst tar du ut som utdelning.
Tjänstepension är inget för egna företagare med AB.
Ta först ut maximal utdelning.
Gör avsättning med 25% av vinsten i pfond för att skjuta upp skatten några år.
Resten av vinsten spara du i bolaget via kapitalförsäkring eller depå beroende på.
Går du på gym eller betalar du träningsavgift i nån förening tar du det skattefritt upp till 5000/år som friskvårdsbidrag.
Men ca 70-80ex moms klara du att ta ut lön på 45 plus lite omkostnader.
Jag har ca 5000 i omkostnader per månad exkl lön, bil, inga avsättningar till pension/lön. Har inkomster som faktureras även när jag inte jobbar.
Tumregeln - som tvärsnitt för alla företag - är att ett företag ska minst omsätta 1 Mkr per anställd och år. Därav skulle jag säga att minimum är 85 000 SEK per månad exkl. moms. Men i och med att du är inom IT så skulle jag säga att målet borde ligger någonstans mellan 100 000 och 150 000 SEK per månad när du väl är uppe och rullar.
Vad säger ni andra som kör egen konsultlåda inom IT?
Senast jag pratade med en konsultförmedlare så verkade spannet ligga på 750 - 1 200 kr/h, och snittet på runt 850 kr/h.
Det gäller dock egenkonsulter och mindre konsultbolag som hellre väljer bort kunder än att konkurrera på pris. Har hört att inom vissa ramavtal så kan timpriset ligga så lågt som 500-600 kr/h. Gissa vilka konsulter man får då?..
Jag tycker det är alldeles för lågt att satsa på 45 000 kr / mån, du måste ta höjd för tid mellan uppdrag också. Det är inte ovanligt med att man som egenkonsult tjänar ihop två månader för varje månad man jobbar, just på grund av att man tar en mycket större risk.
Priserna går inte upp i linje med inflation och övriga omkostnader utifrån den begränsade insyn jag har. Mot större bolag och i upphandlingar är timpriset närmare 750 än 1200. Dessutom görs det ingen skillnad på en konsult som är på sitt första jobb eller den som gjort det i 25 år.
För att det skall gå runt behöver de som vinner anbud på pris sätta sina yngre och minst erfarna medarbetare på uppdragen. Det påverkar också resultatet som ni förstår…
Det där gäller även mekanik/konstruktörer och den typen av konsulter.
“Enklast” är ju så klart om man inte behöver luta sig mot den typen av uppdrag (dvs uppdrag åt riktigt stora firmor, och/eller där det upphandlas och nagelfars och där, tyvärr, pris ofta spelar mycket större roll än kvalitet och erfarenhet). Men det kanske inte alla kan och kanske det också innebär att man är mer beroende av ett färre antal klienter. Så är det för mig i ‘min konsultlåda’ som visserligen inte är IT-relaterad. Å andra sidan passar det mig bra för det innebär också att jag arbetar mest mot ett fåtal klienter som jag både VET passar mig och vise versa. Ömsesidigt tyckande helt enkelt.
Med det sagt, i relation till det där med prishöjning så rekommenderar jag att faktiskt ha det med inledningsvis när överenskommelsen görs (något jag själv INTE gjort. ) så att både kund och konsult vet om att det kommer en årlig prisjustering.
Jag plockar ut 46k i år, 2k i månaden för tjänstepension och fakturerar mellan 100 och 115k i månaden 11 månader om året. Med rätt låga kostnader i övrigt så räcker det även till 250k i utdelning.
Försök få med någon förutsägbar justering av timpriset årligen i avtalen. Fick tips om indexreglering här på forumet och använder det. Justerar i september varje år.
För egen del så tar jag ut 800 kr i timmen. Kan du hamna lite högre så ger det rätt mycket på sista raden i form av marginal.
Ligger du i farozon för mycket vabb etc så får du ha med det i kalkylen.
Att vi konsulter med egen låda ofta tar ut kring 45k är pga att det lönar sig bättre med utdelning över brytpunkten för statlig skatt.
Jag anlitar rätt många konsulter inom IT i Stockholm och debiteringar runt 800 kr/h är billigt (kan lätt bli långa uppdrag) och 1000-1200 kr börjar bli dyrt (vilket kräver spetskompetens för att motsvara).
UX är typ omöjligt att hitta och senaste prisförslaget jag fick var 2600 kr/h…
Så sikta på 800 kr/h om du är ok på ditt jobb och 1000-1200 kr om du är grym.
Jag kan inte läsa ut om du är ironisk eller inte. Efter alldeles för många år med att bygga webb och appar har det aldrig blivit bra med den approachen du skriver. Menar du det du skriver?
Ett tips är att kolla med ditt fackförbund om du är medlem i något sådant. På Sveriges Ingenjörers hemsida finns Statistik för timpriser under ”Egenföretagare”. Sidan (tyvärr endast för inloggade medlemmar så jag citerar ej) innehåller information om hur man kan tänka i prissättningen och exempel beroende på område och erfarenhetsnivå.
Har varit off en tid, därav låg aktivitet från mig som trådskapare. Har fått en hel del goda insikter från era svar - tack för det! Det verkar ju som att man som tumregel borde sikta på att fakturera minst 100’ per månad, helst mer för att skapa buffert för tiden mellan uppdrag, vab, ledighet etc.
Detta med avsättning till pension som egenföretagare verkar vara ett kapitel i sig - tjänstepension/direktpension/periodiseringsfond/… - får läsa på om det.
Har funderingar på att inte jobba riktigt fulltid framöver för att få mer luft i schemat och mer tid för familjelivet helt enkelt, och lyckas jag ta 1000 kr/h så skulle jag kunna gå runt på ca 25-30h jobb per vecka. Det skulle kännas bra. Får drömma vidare lite om detta, och kanske läsa boken som @Stonehammer rekommenderade…
Otroligt svår fråga att svara på. Hur mycket du kan fakturera beror ju helt på vad du har för kunskaper, vs hur pass eftertraktad du är, och hur du hittar dina uppdrag. Att t.ex. gå via ramavtal och som undis till något stort bolag utanför storstäderna, där kanske du får nöja dig med att fakturera 600 spänn i timmen, i storstaden och med rätt kund kanske 1000 kr. Har du en fin referensportfölj och är duktig på vad du gör borde du kunna fakturera mer än en programmerare. De få gånger våra kunder lyxar till med med UX-designers, då brukar de vara inne 1-3 månader och ta fram en spec och användarfall, samt lite css och grafik, sen försvinner de. Ofta blir det dock vi utvecklare som får ta fram gränssnitten själva (och då blir det som det blir)…
Omkostnader har du ju knappt, lite mjukvara, bokföring, telefon…
Många bra svar här och jag kan bara bidra med mina 10cent som egen konsult inom främst Java-utv.
Du behöver sannolikt en kontakt med en konsultmäklare då de flesta bolag köper upp enligt ramavtal (som mäklarna sitter på).
Mäklaren frågar dig vad du vill ha och förhandlar priset med kund. I de flesta fall är de transparant med vad de offererar dig för men inte alltid. En normal mäklare tar 10% men det finns de som tar mer.
Normalt pris som du får av mäklaren ligger på från ca 500 - 1000kr/h, lite beroende på uppdragslängd men främst på din erfarenhet och kompetens.
Har du en hyffsat intressant profil så behöver du oftast inte jaga uppdrag själv - mäklarna, som man ofta knyter lite kontakt med, hör av sig och pitchar uppdrag (ibland nästan för frekvent). Därmed inte sagt att du inte kan få lite slacktid mellan uppdrag - du vill ju hitta ett uppdrag som är bra.
Att jobba mindre än 100% är, i min erfarenhet, inte så många kunder som är med på. De plockar ju trots allt in dig för att de har jobb som behöver utföras. Däremot är det oftast inga problem att ta 8v semester på sommaren om du skulle vilja det.
Avslutningsvis är UX hett eftertraktat så jag tror inte att du behöver oroa dig för att gå uppdragslös.