Bli egenanställd, eller fega ur?

Hej

Jag har blivit kontaktad på LinkedIn av en rekryteringsfirma / konsultförmedlingsbyrå i England för en tjänst som technical writer lokalt här i Sverige. Stort svenskt bolag 20 minuters bilfärd från där jag bor. Det är inte något fuffens då jag sett flertalet andra svenska rekryteringsbolag fiska efter folk till samma tjänst.

Anyhow.. Jag är idag anställd som konsult på ett teknikbolag och utplacerad på “förevigt”-kontrakt tillsammans med 20+ andra kollegor hos en kund. Tjänar helt okej, 45300 dimper ner i månaden.

Men hur ska jag tänka nu?! Ska jag våga satsa på att vara frifräsare istället för anställd?

Initialt hade dom ett maxtak på 450kr… lol. Uppförhandlat till 630kr per timme nu.
kontraktet är på 10 månader med chans till förlängning (till årsskiftet -27 mao).

Jag bad rekryterarern hjälpa mig räkna, så deras löneavdelning tog fram ett underlag som ser ut såhär.

Vad tusan ska jag göra?!

Att räkna på det här när man är orförberedd är ganksa rörigt. 3:12 regler hit. “ta det på firman” dit. Vänner i stockholm som är egensanställda sa i princip rör det inte om det är under 700 och “jag gick in på 750 som ny” osv.

hjälp

Väldigt grovt så kan du ta fakturerat belopp delat på två för att få fram lön efter skatt.

630x160/2 = 50300.

Detta är grovt och räknar inte med diverse omkostnader eller ledighet/sjukdom.

Känns spontant som en dålig deal jämfört med din nuvarande anställning, om du inte vill starta eget av annan anledning och detta håller dig flytande medans du letar andra uppdrag.

2 gillningar

oj… Är det så illa.

Hur kan det komma sig att alla kalkylatorer och andra exempel inte speglar sanningen?
Och hur tusan kunde dom förvänta sig att någon skulle vilja svälja betet på 450/h?

Min lön innan skatt är 45300 kan jag ju göra lite tydligare. Jag får drygt 35000 jämnt i näven.

Med 50k ut som i ditt exempel så är det ju inte helt skit ut?! Eller vad är det jag missar?

Kom också ihåg att konsulter tar i regel mycket mer i storstäder än utanför.

Nej, det är inte riktigt så illa. Du kommer kunna ta ut lite mer i lön, men du tappar i tjänstepension och behöver stå för semestern själv.

Jadu. Många som gör misstaget att ta ut alldeles för lite helt enkelt. :laughing:

1 gillning

Techwriter-branschen är inte någon riktig höglönebransch som ingenjörer och andra. Mer moderat snitt/median kring just 43-45k i månaden.

Hörde av en gammal chef på ett konsultbolag att man fakturerade 525kr per timme år 2000 för en techwriting-konsult ute hos kund och att det är i princip det samma idag. Kanske 10% högre.

Med förutsättningarna i kalkylen, hur skulle man optimera det här?

1 gillning

Glöm inte att räkna bort att du ska antagligen vill ha några veckor semester, några timmar försvinner i det administrativa varje månad och kan ej faktureras. Har du ett glapp på en månad mellan uppdrag har du inga pengar in den månaden. Dessa poster slår hårt på totalen.

Klart 50 i näven är massa pengar, men räkna ut en realistisk mängd fakturerade timmar på årsbasis och jämför med din nuvarande lön, detta blir den faktiska skillnaden.

Å andra sidan, kan du fakturera 100% längre perioder kan det vara väldigt värt det. Det är ju en avvägning bara du kan göra.

1 gillning

Att byta en anställning där du sitter på ett typ forever -kontrakt ute hos kund mot att bli egen och hoppa på ett uppdrag på 10 månader känns dåligt. Vad gör du om du inte blir förlängd och du är egen? Kryllar det av liknande uppdrag hos konsultmäklare eller finns det risk att du hamnar på bänken under ett par månader som egen?

1 gillning

Hej,

Har sett många sia om egenanställning och tänkte väga in. Jag har varit egen sedan 2021 och har en kalkyl som håller.

Den tar höjd för försäkring röda dagar 6 veckors semester och 10 sjukdagar. Inlagd är också arbetsredskap för 30 000 om året och 5000 friskvård.

På 630kr/h kan du ta ut 55000 i lön brutto och har 90000 kvar i bolaget på årsbasis. Det täcker upp för lite tjänstepension och annat.

Ett antagande är dock 100% beläggning… där kan jag inte ditt område så det får du avgöra själv. Generellt är det kanske lite optimistiskt. Jag har haft uppdrag 100% sen jag började, om det ger nått.

Köpa saker på firman kan vara fördelaktigt men du måste kunna motivera att det behövs på jobbet. Du kan också ta ut mer än friskvård som s.k. naturaförmån (lustigt namn men kolla på skatteverket).

I övrigt skulle jag rekommendera det starkt! Man växer på det och det är en bra erfarenhet.

Lycka till!

Om jag förstår din kalkyl rätt, så maxar du inte lågbeskattad utdelning på 630:-/h?

Det stämmer. Finns inte utrymme för det. 90 000 kvar i bolaget. Skulle kunna ta det som utdelning men då har du ingen tjänstepension. Själv spar jag nästan allt i bolaget sen några år tillbaka för jag har lite saker jag vill göra. :slight_smile: