Karriärval systemutvecklare

Hej!

Jag har fått intrycket av att det hänger en hel del IT-människor här och tänkte att jag testar be om lite input ang. karriärval som systemutvecklare.

Jag är 35 år gammal och har ca 3 års erfarenhet främst som .NET utvecklare. Har jobbat 2 år på produktbolag i en fullstack-roll och 1 år som konsult på ett uppdrag med mestadels backend. Min nuvarande arbetsgivare är ett stort konsultbolag. Jag har en lön på 33,5k, 25 semesterdagar och ganska standard förmåner som 4,5% TJP och 3k friskvård.

Sitter ute hos kund på heltid i mitt uppdrag, så jag känner ingen direkt samhörighet med mina kollegor på kontoret där jag är anställd. Mina riktiga kollegor, enligt mig, är de personer jag jobbar med dagligen, vilket är en blandning av anställda hos kunden och en uppsjö olika konsulter från olika bolag (och vissa som kör eget).

Under det senaste året blivit lite mer modig i att bryta “tabun” som ofta finns när det gäller att prata om lön. Det har fått mig att “känna” att jag tjänar väldigt dåligt då jag har i särklass lägst lön och ligger minst 10k under samtliga andra utvecklare i mitt projekt. Visserligen kan det skilja en del i antal år i branschen, men rent krasst gör vi exakt samma jobb och jag får höra att från kollegor att jag presterar långt över förväntan relativt min erfarenhet och drar ett tyngre lass än vissa med betydligt mer erfarenhet.

Jag hade egentligen tänkt be om att få byta uppdrag till våren då jag tycker att det inte finns så mycket mer att hämta utvecklingsmässigt på mitt nuvarande uppdrag.

Nu har jag dock tack vare rekommendation från kollegor och gamla kollegor varit på samtal med 3 andra konsultbolag de senaste veckorna, och lutar mer åt att ev. byta arbetsgivare. Nu står jag plötsligt med 4 alternativ:

1. Lönemodell 70-80/30-20 (förhandlingsbart och beroende på ett antal parametrar) split på det jag debiterar där jag själv sätter bruttolön/pension/semesterdagar etc.bruttolön/pension/semesterdagar etc. Allt som blir över går till en buffert som ska täcka sjukfrånvaro/semester etc.
  2. Lönemodell 80/20 med samma upplägg som ovan. Lite mindre bolag.
  3. Konsultbolag/webbyrå med ungefär samma upplägg som jag har nu fast 30 semesterdagar. Tjänsten det gäller skiljer sig även då jag skulle ingå i ett fast team som enbart jobbar in-house och fokuserar på team-leveranser. Där skulle jag få vara delaktig i hela processen från krav till leverans, vilket är något jag saknar från min tid på produktbolag. Tror även jag garanterat skulle få lära mig och utvecklas väldigt mycket där. Lönemässigt är jag osäker, men gissar på 36-40k baserat på en bekant som arbetar där.
  4. Stanna hos nuvarande arbetsgivare åtminstone ett år till och byta uppdrag. Löneförhandling nu första kvartalet, jag är dock tveksam till att de kommer gå högre än 36-38k. Har en del inblick i vad kollegor med liknande erfarenhet har. Vissa ligger dock högre, men jag är ganska kass på att förhandla… :sweat_smile:.

Jag är väldigt sugen på dessa “80/20” lönemodeller då jag tycker det verkar vara väldigt förmånligt så länge man kan få längre uppdrag utan större avbrott. Har vänner och bekanta som jobbar båda bolagen med den här typen av lönemodell, och jag har fått en bra inblick i deras ekonomi. Enligt de jag pratat med är det heller ingen brist på uppdrag och i princip ingen sitter utan uppdrag en längre tid.

Nackdelar med 1 & 2:

• Mer otryggt. Inget uppdrag - ingen lön. Dock garantilön ett halvår. Kan dock vara enbart i teorin, då det i praktiken kanske aldrig blir så att man står utan uppdrag en längre stund.
  • Ev. problem att hitta uppdrag under det kommande året när lågkonjunkturen drar in då jag “bara” har 3 års erfarenhet. På det sättet sitter jag väldigt tryggt på mitt nuvarande jobb och uppdrag.
  • Risk att fastna i tråkiga icke utvecklande uppdrag då pengarna måste in.

Fördelar 1 & 2:

• Betydligt högre lön. Även om jag räknar lågt så kommer jag sannolikt kunna höja lönen med 10k, öka antal semesterdagar och efter något år när jag sparat ihop en summa i potten som trygghet går det att öka 10k igen och även öka pensionsavsättning. Jag har räknat på 1600 debiterbara timmar och 700-900/h. Det skulle helt klart bli ett lönelyft som jag troligtvis inte kan räkna med att få inom de närmsta 5 åren på ett traditionellt konsultbolag.
  • Frihet. Kunna bestämma helt själv vad pengarna går till, utbildning, utrustning, lön, pension etc. Jag tycker om konceptet och tycker det känns som ett bra mellansteg till att våga ta klivet att bli egen.

Nackdelar 3 & 4

• Kan inte låta bli att känna att jag inte passar in i företagskulturen på nuvarande jobbet. Fokuset ligger väldigt mycket på sociala aktiviteter och events utanför arbetstid, vilket många verkar uppskatta otroligt mycket. För min egen del är det inte ens med på kartan över “förmåner” eller någonting som jag anser gör en arbetsgivare mer attraktiv över huvud taget. Jag deltar kanske max någon gång i månaden eller varannan månad i dessa aktiviteter.
  • Troligtvis, baserat på vad jag vet att mina kollegor tjänar, så verkar det finnas ett lönetak mellan 40-45k på dessa traditionella konsultbolag som är trögt att ta sig förbi, om man inte vill bli konsultchef eller liknande.

Fördelar med 3 & 4

• Trygghet. Jag får min lön oavsett om jag har uppdrag eller inte.
  • Väldigt stora konsultbolag som finns etablerade i hela norden. De har tillgång till väldigt många olika typer av uppdrag.

Stirrar jag mig blind på lönen kortsiktigt? Jag känner en viss stress i min löneutveckling. Tragglade runt på deltidsanställningar och testade på olika saker genom hela 20 års åldern. Började plugga som 30+ och har egentligen bara haft fast jobb med vettig lön de senaste 3-4 åren. Kollar jag pensionsprognosen får jag lite ont i magen. Mitt mål är väl egentligen att kunna öka mitt sparande ganska rejält när jag höjer min lön.

Det andra sidan av myntet är att jag verkligen brinner för mitt yrke. Jag älskar mitt jobb och har ett genuint intresse av att utvecklas, lära mig nytt och göra ett bra jobb. Vore det kanske bättre att satsa på 3 för att bli mer attraktiv på arbetsmarknaden långsiktigt?
Det finns ju dock ingenting som säger att uppdragen på 1 & 2 kommer vara tråkiga och icke-utvecklande, men jag kan tänja mig att dessa uppdrag kommer vara mer åt resurskonsult hållet.

Jag ser nu att det blev en riktigt vägg av text. Tack på förhand om någon orkar läsa igenom och komma med input! :slight_smile:

3 gillningar

Lönen är viktig, jobb med hög lön brukar korrelera med att nästa jobb också har hög lön, så man ska fokusera en del på det, men man ska inte välja ett jobb som man hatar bara för det.

Får jag fråga var någonstans du bor? 36-38k låter lite lågt för någon med 3 års erfarenhet om vi pratar storstadsregionerna. Medianen ligger runt 40-41k, men den individuella variationen är stor eftersom löneutvecklingen är som störst de första 5 åren.

Det här är vanligt på konsultbolag. Beror mycket på att det enda sättet ett konsultbolag kan skapa mervärde (förutom timmarna de säljer) är genom att skapa ett varumärke och en “community”. Allt värde som skapas på arbetstid tillfaller kunden, inget värde ackumuleras i bolaget som på ett produktbolag, så det enda sättet att sticka ut som konsultbolag är dessa aktiviteter utanför arbetstid.

Jag kan inte svara på vad som skulle passa dig bäst, men skulle jag jobba som IT-konsult så skulle jag köra stenhårt på en 80/20-lösning eller helt egen. Vill jag ha tryggheten som fastanställd så jobbar jag hellre på ett produktbolag där kopplingen mellan timdebitering och lön inte finns, där finns heller inget hårt tak på samma sätt eftersom man kan skapa mer värde än “40h debitering till kund” per vecka.

Risk management?

När det är goda tider är konsultlivet ofta lukrativt, dock brände jag mig lite då en medelstor konsultfirma satsade på IBM Tivoli (25 år sedan). Blev inga uppdrag inom det området så bonusdelen bidde tunn.
Jobbade istället inom system management 2-3 år innan jag kunde få en fast tjänst hos kund med bra lönenivå och förmåner, var där i 19 år.
Vid lågkonjuktur var det tryggare att vara anställd för de första som får sluta är ofta konsulter.

Risk vs award :wink:

Vill inte outa mig för mycket men en av dom största städerna i mellansverige, dock inte Sthlm /Gbg. Jag gick in ganska lågt, på 27k efter examen och höjde inte lönen nämnvärt förrän jobbytet för ett år sedan. Så här i efterhand kanske borde jag stått på mig och krävt mer. Lite kluven till vad som är högt kontra lågt egentligen, kollar jag på Akavias lönestatistik för mitt examensår och filtrerar bort Stockholm ligger jag ganska precis på medianen.

Det är min uppfattning också. Upplever att man gärna vill att de anställda ska ha merparten av sitt sociala liv via jobbet och arbetskamrater. Officiellt är det för att alla ska må bra och trivas, men min cyniska sida säger att det är för att lättare behålla anställda utan att behöva ge högre ekonomisk kompensation eller andra förmåner.

Det är väl egentligen det jag funderar över - är de goda tiderna slut framöver 2023? Är det dumt att ge sig in i ett sådant här upplägg med 80/20 om vi går mot lågkonjunktur 2023? Som det ser ut nu verkar det fortsatt finnas ett stort behov, men det kan ju ändra sig.

1 gillning

Du har kloka reflektioner. Låter som att du har den fakta du behöver för att kunna ta ett välgrundat beslut.

Min bakgrund liknar din väldigt mycket.
Jag jobbar som systemutvecklare och hade ca 4 års erfarenhet som fullstack på statlig anställning med 41k/mån. Bra pension och friskvårdsbidrag.

Jag tog beslutet att förra året bli konsult med 80/20 split. (Precis som ditt alternativ 1 eller 2.)
Jag tyckte fördelarna med att styra sin egen lön/pension/förmåner vägde tyngre än säkerheten vid fast anställning.
Personligen ångrar jag det inte ett dugg.
Får betydligt mer i lön (50k som jag valt själv, och ca 35k till buffertsparandet i konsultbolaget för semester, friskvård m.m) Sätter även av mer till tjänstepensionen än tidigare.

Uppdragen kan man aldrig förutspå. Jag hamnade på ett superroligt uppdrag med trevliga kollegor och ett tydligt mål. Bara att köra på. Hade dock lika gärna kunnat hamna på ett tråkigt uppdrag, men då finns det säkerligen möjligheter att göra något åt detta. (Bryta kontraktet eller liknande)
Gillar också ideen att utmana mig själv, lära mig nya tekniker och sätta mig in i nya system. Därför gillar jag konsultformen där uppdragen roterar med jämna mellanrum.

Har trevliga konsultkollegor där bolaget anordnar mycket roliga aktiviteter tillsammans.

Ingen har väl svaret på hur lågkonjunkturen kommer påverka konsultuppdragen. Det enda jag kan säga är att efterfrågan verkar vara fortsatt stor och att det är svårt att hitta folk i dagsläget. Min avdelning på statliga anställningen hittar inget folk alls. Nära noll sökningar på offentliga annonser.
Med det sagt känner jag mig personligen trygg med fortsatta konsultuppdrag även under kommande lågkonjunktur.

Hoppas du finner de svar du är ute efter. Stort lycka till framöver!

Jag tycker det låter väldigt lite… Jag har ca 5 års erfarenhet av .Net och jag har 48 000 i månaden. Är dock anställd. 30 dagar semester + 5 000 i friskvård.

Jag är konsult med 15 års erfarenhet av detta, 23 år totalt inom IT. Nuvarande lön 48", huvudspår tekniskt är fullstack .NET-stacken (senast core + blazor) och allt gammalt mög från MS, VB6, C++, WPF, ASP etc… finns i sydvästra hörnet av landet…

Jag tycker du analyserar dina val otroligt väl. Som du skriver spelar din ålder ingen roll för din lön, ofta får du på ett “vanligt” konsultbolag typ CG* eller HI* runt 30 i ingångslön, sen ökar detta med runt 1000 kr/år och kanske vart 5:e år görs en lönerevision som gör att lönen kanske ökar 1-2000 extra. Det finns princip endast en sak du kan göra för att höja din lön, om du nu upplever att andra med samma erfarenhet i samma region tjänar mycket mer, och det är att hota med uppsägning, och säga att du har ett skarpt erbjudande på säg 38" och att du överväger att ta detta. Antingen kommer din chef att matcha om denne anser du är så pass värdefull, eller säger chefen “lycka till på ditt nya jobb”.

En chefs uppgift är att balansera löner med nytta. Tycker chefen du genererar så pass mycket nytta att du är värd 38" kommer du få detta. Om inte, ja då är det bara att lämna.

Jag själv värderar trygghet och hade inte valt en provisionsbaserad lönemodell, då man inte vet vad som kan hända vid sämre tider, som ,t.ex. 2008-2009 då ja själv satt på bänken med småuppdrag under ca 1 år. Två st fick uppsägning under denna tid.

Det enda tips jag har om du vill öka din lön rejält, är att starta eget. Du har ju med din ålder rejält med livserfarenhet kontra en 23-åring med samma erfarenhet av jobbet. Du får dock vara beredd på att bredda dig inom olika tekniker, då det känns aningen lite med bara 3 års erfarenhet av just .NET, som det är otroligt varierande efterfrågan på runt om i landet. Eller om du känner för att pendla så kommer du inte få några problem. Finns ju ett antal konsultmäklare, folq, demando till exempel. Testa!

Är precis som du, inte speciellt intresserad av de sociala aktiviteterna utanför arbetstiden, eller jag var det i början när jag var <30 år, men sen kom sambo, barn 1 och barn 2 och sen fanns vare sig tiden eller intresset för detta längre. Arbetsgivaren har dock inte klagat utan har förståelse för att jag är med på det jag kan och hinner. Uppdraget kommer först.

Lycka till med dina funderingar!

/

Det är här skon klämmer lite extra för mig. Som det ser ut nu sitter jag ute hos kund på heltid. Min närmsta chef här har ingen koppling alls till mitt dagliga arbete, utan är chef för hela avdelningen. Min konsultchef har inte heller koll på vad jag faktiskt presterar, vad jag gör och vad jag kan. De enda som vet vad jag gör och bidrar med arbetsmässigt är mina kollegor hos kund, och dom jobbar inte ens på samma konsultbolag.

Min upplevelse är att de värderar mer vad man bidrar med socialt till kontoret och antal år i branschen då de kan sälja in som senior utvecklare efter x antal års erfarenhet oavsett faktiskt kompetens (inom rimliga gränser såklart).

Jag ville hålla inlägget kort och skrev därför .Net som en “slask”, i praktiken har jag jobbat med MVC, Blazor, WPF, Web forms etc. Även väldigt mycket JavaScript och en del react. Samt en hel del SQL. Det jag gärna skulle bredda mig mer på är DevOps bitar som CI/CD pipelines etc.

Jag kör 80/20 och det är fantastiskt.

Är det osäkert? Ja dom första månaderna. Men därefter har du byggt upp en buffert på några hundra tusen. Blanda det med en förlängd inkomstförsäkring så är det MER safe än ett “vanligt jobb” om du frågar mig. Varför? Jo för först får du flera månader lön, TjP går att dra tillbaka och betal ut någon månadslön ifall det verkligen krisar, därefter 9 mån max inkomstförsäkring (80% av lön) och beroende på om du har barn eller inte så har du pengar utbetalt i uppåt 450 dagar.

Du kan också vara strategisk. Dvs om rykten går om uppsägningar/neddragningar så kan du sänka TjP och maxa lönen. Åker du då på arbetslöshet med en förlängd inkomstförsäkring så är du försäkrad uppåt 120.000 kr/mån med unionen. Höjde själv min lön precis med 10% då det fanns utrymme.

En annan fördel är möjligheten att spara en massa o löneväxling. Dvs jag maxar den och lägger undan en 20.000 i månaden dit, vilket är vad vissa svenskar tjänar i månaden i sämre betalda jobb.

Du skulle antagligen höja din lön med närmare 100% om du gick över till bolag med denna modell. Varför skulle du låta dom pengarna gå om intet? Din sparkvot skulle mångdubblas - för det gjorde min.

Går IT branschen åt skogen då spelar det ingen roll om man är konsult eller inte. Behövs man får man ofta erbjudanden annars åker man ofta ut ändå.

4 gillningar

Jobbar du i Stockholm eller Göteborg? Viktigt att tänka på när man jämför är att lönerna kan ligga flera tusenlappar lägre i ”mellanstäderna” i Sverige. Jag tänker Kalmar, Linköping, Jönköping, etc. 48k efter 5 år är rätt högt utanför storstadsregionerna skulle jag tro.

Vi kör 75/25 (Tror 80 är max om jag minns rätt, är förvandlingsbart). Kommer aldrig gå tillbaka till fast konsult igen. Betydligt bättre kompensation och möjligheter att styra vad man vill jobba med och lägga pengar på. Bufferten man bygger upp gör det dessutom mer tryggt än sedvanlig 3 månader uppsägning om man frågar mig. Jag överväger dock att starta eget men har inte tagit steget än. Men jag kan rekommendera provisionsbaserat framför fast, alla dagar i veckan.

Höjde precis lönen till 52k och extra ( utöver ITP1) TJP till 4000kr/mån. Har 4 års erfarenhet, 28 år gammal.

Jag håller inte med. Många konsultchefer jag haft vill bara maximera vinsten och låter hellre folk sluta och tar in nya unga nyexade personer de kan underbetala och sälja dyrt till kund. I den sitsen gäller det i 9 fall av 10 att byta arbetsgivare och höja lönen 30% på en gång.

1 gillning

Ja. Jag jobbar i Stockholm.

Har själv varit chef på stort bolag inom IT. Det är mycket intern politik där man vill stoppa en lönespiral - så även om du är värd mer så blir det ofta stoppat. Kan dom komma undan med att betala mer så försöker oftast företagen komma undan. Det är oftast när man hittat en ny anställning som den gamla chefen får ett nyfunnet mandat att komma med höga höjningar för att behålla personen (om dom vill det då klart). Det är inte så rationellt ibland heller … Ibland får man bara nej för just då sker saker internt som gör det omöjligt.

Det är väl två olika budgetposter, ”lönekostnad” vs. ”retention”. Man brukar väl räkna att en rekrytering kostar bolaget ~3-6 månadslöner, så är det billigare att doppa i retention-påsen vid behov.

Ja ibland finns det olika budgetposter för sådant men det är nog rätt ovanligt.

Tycker du överarbetat det :slight_smile:

Vet du ditt timpris? Det styr ju ibland (inte alltid) vad som är rimlig lön. De som tjänar 10k mer är de anställda eller konsulter? Finns en hel del konsultrapporter där du kan se vad en .NET/#C utvecklare tjänar (Nog lite nackdel att vara fullstack)

Har svårt att tro att de som tjänar 10k mer än dig har 3 års arbetserfarenhet. Oavsett så tycker jag du ska byta om du vill det, du ska absolut ha rörligt om du är konsult (och vet att du är “bra” ute hos kund)

Många konsultbolag försöker verkligen få sina konsulter att känna sig hemma, dvs. afterwork, föreläsningar på kontoret, resor, mm. Samt att man kan få hjälp via Teams, Slack mm.

Tack för all input! Det är guld värt att kunna bolla tankar så här. Det här får mig att sakna den gamla goda tiden när forum var standard istället för dagens sociala medier :smiley:.

Det är lite så här jag tänkt också. Så länge man går in i ett sådant här upplägg med ett stabilt uppdrag bör man snabbt kunna spara ihop en buffert som trygghet innan man börjar öka på lönen, och utöver det ändå ha a-kassa, inkomstförsäkringar etc som med en “vanlig” anställning.

Hur många års erfarenhet hade du när du hoppade över till nuvarande jobbet? Har det varit några problem att hitta uppdrag?

Det är jag i ett nötskal, övertänk är mitt mellannamn. :slight_smile:

Jag vet inte mitt timpris tyvärr. Många som tjänar mer än mig har såklart mer erfarenhet, i praktiken jobbar vi dock med samma saker. Det här med antal år i branschen är också ett lite trubbigt mått. Jag har hunnit träffa på många olika konsulter vars kompetens har varit både hög och låg, oavsett antal år i branschen.

Ska säga att jag faktiskt inte vet vad de anställda tjänar. Har bara pratat med andra konsulter. De som sticker ut i lön är de med rörlig modell.
Men jag vet att en kollega på mitt konsultbolag med samma erfarenhet tjänar 36k. Han gick in på 30k direkt efter examen och fick sedan 2k per år. En annan kollega vet jag har 40k. Han har ca 6 månader längre erfarenhet än mig. I den sistnämndas fall så var det helt enkelt så att han krävde det i löneförhandlingen och stod på sig. Jag var lite för nöjd med att gå från 28 till 33,5k, kunde nog fått upp mig till 35-36 när jag tog jobbet.

2 år. Hade uppdrag från första dagen, fick uppdraget ca 1 månad innan jag började.

Du kan alltid fråga men risken är stor att de inte vill avslöja vad det är, och då får du troligtvis alldeles för liten del av kakan. :grin:

Intressanta upplägg. Vad ligger garantilönen på för alternativ 1 & 2 tex när man är utan uppdrag? Får du någon lön under semestern eller får du betala ut det själv från bufferten?