Hej!
Jag har fått intrycket av att det hänger en hel del IT-människor här och tänkte att jag testar be om lite input ang. karriärval som systemutvecklare.
Jag är 35 år gammal och har ca 3 års erfarenhet främst som .NET utvecklare. Har jobbat 2 år på produktbolag i en fullstack-roll och 1 år som konsult på ett uppdrag med mestadels backend. Min nuvarande arbetsgivare är ett stort konsultbolag. Jag har en lön på 33,5k, 25 semesterdagar och ganska standard förmåner som 4,5% TJP och 3k friskvård.
Sitter ute hos kund på heltid i mitt uppdrag, så jag känner ingen direkt samhörighet med mina kollegor på kontoret där jag är anställd. Mina riktiga kollegor, enligt mig, är de personer jag jobbar med dagligen, vilket är en blandning av anställda hos kunden och en uppsjö olika konsulter från olika bolag (och vissa som kör eget).
Under det senaste året blivit lite mer modig i att bryta “tabun” som ofta finns när det gäller att prata om lön. Det har fått mig att “känna” att jag tjänar väldigt dåligt då jag har i särklass lägst lön och ligger minst 10k under samtliga andra utvecklare i mitt projekt. Visserligen kan det skilja en del i antal år i branschen, men rent krasst gör vi exakt samma jobb och jag får höra att från kollegor att jag presterar långt över förväntan relativt min erfarenhet och drar ett tyngre lass än vissa med betydligt mer erfarenhet.
Jag hade egentligen tänkt be om att få byta uppdrag till våren då jag tycker att det inte finns så mycket mer att hämta utvecklingsmässigt på mitt nuvarande uppdrag.
Nu har jag dock tack vare rekommendation från kollegor och gamla kollegor varit på samtal med 3 andra konsultbolag de senaste veckorna, och lutar mer åt att ev. byta arbetsgivare. Nu står jag plötsligt med 4 alternativ:
- Lönemodell 70-80/30-20 (förhandlingsbart och beroende på ett antal parametrar) split på det jag debiterar där jag själv sätter bruttolön/pension/semesterdagar etc.bruttolön/pension/semesterdagar etc. Allt som blir över går till en buffert som ska täcka sjukfrånvaro/semester etc.
- Lönemodell 80/20 med samma upplägg som ovan. Lite mindre bolag.
- Konsultbolag/webbyrå med ungefär samma upplägg som jag har nu fast 30 semesterdagar. Tjänsten det gäller skiljer sig även då jag skulle ingå i ett fast team som enbart jobbar in-house och fokuserar på team-leveranser. Där skulle jag få vara delaktig i hela processen från krav till leverans, vilket är något jag saknar från min tid på produktbolag. Tror även jag garanterat skulle få lära mig och utvecklas väldigt mycket där. Lönemässigt är jag osäker, men gissar på 36-40k baserat på en bekant som arbetar där.
- Stanna hos nuvarande arbetsgivare åtminstone ett år till och byta uppdrag. Löneförhandling nu första kvartalet, jag är dock tveksam till att de kommer gå högre än 36-38k. Har en del inblick i vad kollegor med liknande erfarenhet har. Vissa ligger dock högre, men jag är ganska kass på att förhandla…
.
Jag är väldigt sugen på dessa “80/20” lönemodeller då jag tycker det verkar vara väldigt förmånligt så länge man kan få längre uppdrag utan större avbrott. Har vänner och bekanta som jobbar båda bolagen med den här typen av lönemodell, och jag har fått en bra inblick i deras ekonomi. Enligt de jag pratat med är det heller ingen brist på uppdrag och i princip ingen sitter utan uppdrag en längre tid.
Nackdelar med 1 & 2:
- Mer otryggt. Inget uppdrag - ingen lön. Dock garantilön ett halvår. Kan dock vara enbart i teorin, då det i praktiken kanske aldrig blir så att man står utan uppdrag en längre stund.
- Ev. problem att hitta uppdrag under det kommande året när lågkonjunkturen drar in då jag “bara” har 3 års erfarenhet. På det sättet sitter jag väldigt tryggt på mitt nuvarande jobb och uppdrag.
- Risk att fastna i tråkiga icke utvecklande uppdrag då pengarna måste in.
Fördelar 1 & 2:
- Betydligt högre lön. Även om jag räknar lågt så kommer jag sannolikt kunna höja lönen med 10k, öka antal semesterdagar och efter något år när jag sparat ihop en summa i potten som trygghet går det att öka 10k igen och även öka pensionsavsättning. Jag har räknat på 1600 debiterbara timmar och 700-900/h. Det skulle helt klart bli ett lönelyft som jag troligtvis inte kan räkna med att få inom de närmsta 5 åren på ett traditionellt konsultbolag.
- Frihet. Kunna bestämma helt själv vad pengarna går till, utbildning, utrustning, lön, pension etc. Jag tycker om konceptet och tycker det känns som ett bra mellansteg till att våga ta klivet att bli egen.
Nackdelar 3 & 4
- Kan inte låta bli att känna att jag inte passar in i företagskulturen på nuvarande jobbet. Fokuset ligger väldigt mycket på sociala aktiviteter och events utanför arbetstid, vilket många verkar uppskatta otroligt mycket. För min egen del är det inte ens med på kartan över “förmåner” eller någonting som jag anser gör en arbetsgivare mer attraktiv över huvud taget. Jag deltar kanske max någon gång i månaden eller varannan månad i dessa aktiviteter.
- Troligtvis, baserat på vad jag vet att mina kollegor tjänar, så verkar det finnas ett lönetak mellan 40-45k på dessa traditionella konsultbolag som är trögt att ta sig förbi, om man inte vill bli konsultchef eller liknande.
Fördelar med 3 & 4
- Trygghet. Jag får min lön oavsett om jag har uppdrag eller inte.
- Väldigt stora konsultbolag som finns etablerade i hela norden. De har tillgång till väldigt många olika typer av uppdrag.
Stirrar jag mig blind på lönen kortsiktigt? Jag känner en viss stress i min löneutveckling. Tragglade runt på deltidsanställningar och testade på olika saker genom hela 20 års åldern. Började plugga som 30+ och har egentligen bara haft fast jobb med vettig lön de senaste 3-4 åren. Kollar jag pensionsprognosen får jag lite ont i magen. Mitt mål är väl egentligen att kunna öka mitt sparande ganska rejält när jag höjer min lön.
Det andra sidan av myntet är att jag verkligen brinner för mitt yrke. Jag älskar mitt jobb och har ett genuint intresse av att utvecklas, lära mig nytt och göra ett bra jobb. Vore det kanske bättre att satsa på 3 för att bli mer attraktiv på arbetsmarknaden långsiktigt?
Det finns ju dock ingenting som säger att uppdragen på 1 & 2 kommer vara tråkiga och icke-utvecklande, men jag kan tänja mig att dessa uppdrag kommer vara mer åt resurskonsult hållet.
Jag ser nu att det blev en riktigt vägg av text. Tack på förhand om någon orkar läsa igenom och komma med input!