Lön som redovisningskonsult

Hej, jag undrar vad ni som jobbar som redovisningskonsult tjänar i lön efter hur många år i branschen.

Jag undrar också om det har något samband med hur mycket man ger arbetsgivaren netto eller det mer handlar om man kan ersättas för motsvarande lön eller mindre.

Det finns ju en svårighet med olika lön när 15 personer gör samma sak och bidrar på olika sätt och har olika kunder.

Vad är generell nettoinst en arbetsgivare vill ha på en konsult?

Vänligen

Vad säger lönestatistiken från ditt fack? Är det stor skillnad på redovisningskonsult baserat på erfarenhet?

Hej, kul och tack för svar, mina förhoppnibgar om svar försvann :slight_smile:

Jo det finns statistik men svårigheten är att veta hur bra man är som självgående konsult efter 8 år där man sköter allt, vilken svårighetsgrad klassas det som?

Sen vad som påverkar ens lön när man sitter ca 15 st som gör samma sak, är det:

1. Vara en skön kollega med medelkunskap som gör sitt jobb?

2. Bli den över mig bästa kompis och sköta jobbet bra och de förstår man kommer stanna många år?

3. Vara driven och hungrig och göra mest nettovinst på kontoret men då också vilja ha lön för det som skapar problem då man sitter 15 med samma jobb och vill behålla sämjan och utan att veta hur den hungern ser ut framåt?

Det man kan få som lön är baserat på vad man kan debitera, debiterar du för lite finns inget utrymme att höja lönen. Debiteraydu mycket finns utrymme.

På marginalen kan också vägas in att man är positiv, hjälpsam mot kollegor, kunderna gillar en mm. Men ytterst är det hur.myckwtnpwngar man drar in.

Jag tycker också det borde vara det men då gäller det att ledningen har det fokuset. Det kan finnas ledningar som gillar lite vinst från alla men att de anställda ska trivas och ha balans med familj mm. Sen svårigheten med att löna olika då alla tycker de bidrar på något sätt och inte tycker intäkt är viktgast utan trivsel och slippa nyanställa och låta kunderna ha en och samna konsult en längre tid är också kundvård och trygghet. Svårt det här tycker jag.

Känner endast en som jobbar inom redovisning. Han har läst fil. kand med inriktning på ekonomi (treårigt ekonomiprogram på LNU som inte var ek. kand.).

Hans första jobb var på redovisningsfirma och ingångslön 2018 var 27 000 kr/mån. 2020 gick han upp till 41 000 kr/mån. 2023 tjänade han 52 000 kr/mån efter att han blev auktoriserad redovisningsekonom. Idag skulle jag gissa att han tjänar mellan 55 000 - 60 000 men inte frågat. Han fakturerar nog några miljoner men vet faktiskt inte. Hans uppfattning är att hans tak är under 80 000 i månaden så han funderar på att starta eget med de fyra övriga mest lönsamma. På ett kontor med 25 anställda står 5 personer för 85 % av omsättningen. Antar att han kommer springa iväg inom 3 år då de förmodligen tar med sig samtliga av sina kunder.

Oj, det var intressant. Jag blir jättenyfiken på vad som skiljer honom och de fem lönsamma i lön gentemot de övriga 20 som jobbar där. Trodde inte man kunde tjäna så mycket som redovisningkonsult på byrå, jag ligger 10-15 under med samna erfarenhet. Sen om man fakturerar hela sin möjliga tid ca 1600h ggr 1000kr/h så blir de 1,6 miljoner. Har han någon specialite som gör att han fakturerar högre taxa? Jag startar gärna med honom när han är redo :grinning:

Som sagt så har jag ingen aning vad som faktureras. Jag utgick från att en redovisningskonsult tog typ 2000 i timmen men det är förmodligen helt fel. De som skiljer dem åt är kunskap och kundkontakt. De tar i princip inte ut någon längre semester (sammanlagt kanske två-tre veckor per år och aldrig mer än max en vecka sammanhängande) och är alltid tillgängliga för sina kunder. Jag skulle gissa att hans arbetsvecka har varit 45-50 timmar ganska länge och det krävs för att jobba upp kundkretsen och klara av den. Man är själv ansvariga för sina kunder och drar in dem själv så att säga. Han har några stora kunder som han inte vill ska få någon kontakt med en kollega så de får chansen att byta. Som exempel om han startar eget så räcker hans största kund till att ge honom en ok lön att leva på.

Men är inte så insatt för jobbar inte i den världen och vill inte vara för frågvis.

Jag anlitar redovisningskonsulter och ibland från större firmor också. Jag har aldrig hört talas om en redovisningskonsult som tar över 1 500 kr timmen, även de mest seniora.

Det är är svårt att under sådana omständigheter, när man bara har sin tid att sälja, och om det inte finns andra utväxlingsprogram relaterade till kundindragning eller liknande, att dra in mer än dubbelt så mycket som någon annan.

Ja det är svårt det där och när man ofta är många med samma syssla på ett kontor med samma kunskap och erfarenhet där en del brinner för intäkt och en del vill ha det bekvämt, hur man skiljer på lön.

Vad vill en arbetsgivare minst tjäna netto på en konsult? Eller är det bättre och bekvämare att vara säker på att konsulten stannar men ger lägre intäkt?

Hej!

Vad har du i lön idag? Jag jobbade som konsult på big4 och tog min auktorisation strax innan jag slutade. Hade jobbat i 6,5 år och har en civilekonomexamen. Vill minnas att jag hade runt 35 tkr när jag slutade och det var cirka 4 år sedan.

Oj det lät lågt för lång erfarehet och auktorisation.

Jag hade också låg ingångslön för 2 år sedan som redovisningskonsult på 27.000. Efter 6mån provperioden ville de öka den till 30.0000, men istället accepterade jag ett jobb på ekonomiavdelning på ett större företag och har idag det dubbla.

Ingångslönen 2015 var 22,5 tkr. Detta tror jag gällde för de flesta, men jag arbetade på ett kontor i småstad. Generellt när man träffade kollegor från andra kontor kändes det som jag oftast låg högre än de andra.

Är numera ekonomichef och har ökat ganska kraftigt därifrån.

Jag har ca 45 efter ca 8 år. Jag har bra debiteringsgrad men funderar som ni två sista att flytta till en ekonomiavdelning för att bli mer en i ett team och troligen högre lön.

Förmodligen med lite mindre frihet avseende tiden men om man sköter sitt jobb bra så kommer nog det med tiden även på ett sådant jobb :grinning:

Nu dog tråden, hade varit kul med lite mer svar särskilt hur mycket man vill tjäna på en konsult och svårigheten att löna olika när många sitter med samna syssla och bidrar på olika vis eller när alla gör sitt bästa och det ska vara ett humant företag där man bryr sig om alla anställda som har olika erfarenheter.

Många kanske har 20 års erfarenhet men blivit lite bekväma och tröttnat sen kommer en hungrig med 4 års erfarenhet som gör dubbla nettovinsten på de svåra kunder den nyare blir tilldelad som ingen vill ha. Sen har vi de mitt emellan, 10 års erfarenhet och hunriga, göra skillnad på dessa 3 olika anställda är svårt.

Hej igen,

Vill väcka liv i denna tråden igen och höra lite nya löner baserat på ert nettoresultat. Vad en anställd konsult ska ge sin arbetsgivare. Jag är tacksam för mitt jobb och arbetar hårt och gör ca 400ksek/år efter alla mina kostnader och min del av externa kostnader. Ligger jag rätt i lön då eller finns det utrymme att komma upp lite?

Trevlig kväll!