Lön som redovisningskonsult

Hej, jag undrar vad ni som jobbar som redovisningskonsult tjänar i lön efter hur många år i branschen.

Jag undrar också om det har något samband med hur mycket man ger arbetsgivaren netto eller det mer handlar om man kan ersättas för motsvarande lön eller mindre.

Det finns ju en svårighet med olika lön när 15 personer gör samma sak och bidrar på olika sätt och har olika kunder.

Vad är generell nettoinst en arbetsgivare vill ha på en konsult?

Vänligen

Vad säger lönestatistiken från ditt fack? Är det stor skillnad på redovisningskonsult baserat på erfarenhet?

Hej, kul och tack för svar, mina förhoppnibgar om svar försvann :slight_smile:

Jo det finns statistik men svårigheten är att veta hur bra man är som självgående konsult efter 8 år där man sköter allt, vilken svårighetsgrad klassas det som?

Sen vad som påverkar ens lön när man sitter ca 15 st som gör samma sak, är det:

1. Vara en skön kollega med medelkunskap som gör sitt jobb?

2. Bli den över mig bästa kompis och sköta jobbet bra och de förstår man kommer stanna många år?

3. Vara driven och hungrig och göra mest nettovinst på kontoret men då också vilja ha lön för det som skapar problem då man sitter 15 med samma jobb och vill behålla sämjan och utan att veta hur den hungern ser ut framåt?

Det man kan få som lön är baserat på vad man kan debitera, debiterar du för lite finns inget utrymme att höja lönen. Debiteraydu mycket finns utrymme.

På marginalen kan också vägas in att man är positiv, hjälpsam mot kollegor, kunderna gillar en mm. Men ytterst är det hur.myckwtnpwngar man drar in.