Blir lönerörelsen 2023 annorlunda?

Vad tror ni generellt kring lönesamtalen för 2023? Kommer det att bli bättre eller sämre än föregående år? Kommer inflationen på något sätt att vara en faktor eller slår arbetsgivarna ifrån sig detta?

Jag minns förra året när vi hade lönesamtal, det första chefen sa var att “du, jag hoppas du förstår att jag inte kommer att kunna ge något extra för inflationen”. Då sa jag, ja det förstår jag, men det tar vi igen vid nästa samtal, då vi förhoppningsvis har höjt timpriserna för att parera detta. Fick en tom blick tillbaka.

Har legat runt 2-2,5% senaste åren (systemutveckling, IT, konsult). Företaget har haft riktigt fina intäkter senaste året, samtidigt som inflationen har skjutit i höjden. Efterfrågan på arbetskraft är fortsatt stor. Vågar man som arbetstagare med normalbra prestation slå till med 4% i år eller hur går era tankar?

/

2 gillningar

Ja, det tycker jag, eftersom “märket” verkar hamna där i krokarna. Eller, det är åtminstone vad industrin flaggat för och då håller du ju faktiskt ändå igen en del med tanke på att inflationen är mer än dubbelt så hög som de 4,4% de flaggat för.

Tror också att kring 4 % känns rimligt för kommande lönerörelse. Det är nog en ganska sund ökning sett till vad som faktiskt drivit inflationen och majoriteten av villaägarna kommer sett över något års tid få lägga hela den ökningen enbart på räntekostnadsökningen (som Riksbanken av något skäl väljer att bortse från i sin inflationsberäkning - detta tillsammans med bostadspriserna vilket som jag ser det är de två primära effekterna av just höjd ränta). Just på grund av att kraven från de större fackförbunden ligger på 4,4 bör nog den slutliga nivån landa kring 4 %.

Blir spännande att se blicken på din chefs ansikte när du jämför detta med de prisökningar ni har ut i timpris som jämförelse för att se om det ska anses rimligt. Jag anar mig till att du inte kommer få mycket mer än en lätt besvärad tom blick även detta år.

Blir intressant dock att se hur hela bolagen tar ansvar för att greppa inflationen. Tror vi bolagsledningarna för våra större noterade bolag kommer att ta sitt ansvar och lägga sina bonusutbetalningar, löneökningar i paritet med arbetarlöneökningarna eller kommer “ansvaret” fortsatt ligga på arbetarnivå för att ta smällen inflationen ger?

2 gillningar

Lönerörelsen är mer komplex än på många år.
Å ena sidan fick inflationen fart 2022 från att ha varit låg i många år.
Å andra sidan dyker konjnkturen i samband med årets förhandling.

Om företagen får både ökade lönekostnader och minskad efterfrågan är den förväntade åtgärden uppsägningar.

Fackföreningarna kläms mellan risken att medlemmarnas arbetslöshetsiffror stiger och kraven på högre löner.

Jag är också inom IT, jobbat 19 år, men med försäljning.
Jag fick precis 5% ökning. Fått 3 procent ökning tidigare år.
Ligger dock rätt högt så blir en del pengar i faktiska termer.

Min erfarenhet är att facket aldrig brytt sig om att deras medlemmar riskerar arbetslöshet.(staten betalar ju A-kassa)
”Lönen framför allt”

Jag tror att fackföreningsrörelsen kommer bli missnöjd och dess medlemmar ännu mer så. Helt baserat på vad jag hört. Tror inte det blir mycket över 3% efter att allt klubbats. Om det ens kommer över 3% vill säga.

2 gillningar

Jag tror att det kommer att variera mer än vanligt mellan branscher och huvudmän. Ur företagsekonomisk synvinkel finns risker med att öka löner mycket ett givet år, det skapar en ny “baseline” för mer eller mindre fasta kostnader kommande år. Bättre då med bonus i det perspektivet. Även stora kommunala arbetsgivare, t.ex Stockholms kommun har kraftigt ökat friskvårdsbidrag under dessa år.

Det är en dag per år det inte går att göra så mycket åt lönen. Det är på lönesamtalet. Då har företaget redan bestämt sig. Små små marginaler kan de ändra på.

Dock blev jag chockad då jag endast fick 2% höjning. Jag tog ett djupt andetag men min chef stoppade mig. ”Jag ser på ditt kroppsspråk och det är noterat. Du är inte ensam på bolaget om att reagera så här.”

Floskeln ”företaget vill inte vara med och driva upp inflationen ännu mer” hade kommit från huvuden ovanför min chef.

Jag har dock en helt okej grundlön + bonus. Så även om det är surt så kan jag fortfarande sätta mat på bordet.

1 gillning

En sån idiotisk kommentar från ledningen, jag antar att de då inte har höjt priserna ut mot kunderna heller?

1 gillning

Fick 4,6% förra året, räknar med nåt liknande i år.
Reallönesänkningar, men jag ser hellre att företaget jag jobbar på drar ner på lönekostnader på det här sättet än genom uppsägningar.

1 gillning

Ja jag är en ganska dålig försäljare, det är därför jag jobbar med systemutveckling :smiley: Tycker mig uppleva att ju mer man tjänar desto sämre blir löneutvecklingen i procentuella termer. När man låg mellan 30" och 40" gick lönesamtalen mycket bättre. Timpriserna är vad de är via större avtal mot stora kunder inom offentlig sektor och industri mestadels. Upplever att det är en ganska pressad marknad generellt där medeltimpriserna ligger lite söder om 700 kr. Marginalerna krymper för varje år som går om företagen inte lyckas förhandla om priserna. Dock, känner jag inte att det är mitt problem. Har man en vinstmarginal säg 14% och en stark kassa finns det utrymme att köra 4%, det är detta jag kommer att köra med i årets lönesamtal. Man kör alltid med att “löner sätts på individnivå baserat på engagemang i bolaget och prestation i uppdrag”. Där ligger jag alltid i topp, så det finns inte mycket mer man kan göra än att gå till jobbet och göra kunden glad och fakturera sina timmar. Har inte haft många dagar på bänken under 15 år.

Jaja vi får se… Unionen har satt som krav 4,4%. Lägger jag mig 0,4% söder om detta blir det nog bra.

/

Det blir onekligen en intressant diskussion detta år gällande lön, med tanke på alla de omgivande faktorerna. Tänker kanske speciellt på varsel, företaget där jag jobbar kommer varsla ca. 6-7% av den totala arbetsstyrkan.
Ser inte så positivt ut för några större justeringar på lönen, men vi får se.

Mvh

1 gillning

Ja, lönerörelsen blir nog annorlunda skulle jag tro, och inte på ett bra sätt för lönetagarna. Om lönerna stiger för mycket så motverkar det penningpolitiken (höjda räntor) och inflationen biter sig fast. Man vill undvika en dödsspiral där löner och inflation ökar om vartannat. IMF kommenterade även på detta i deras senaste utlåtande om svensk ekonomi, att löneavtalen behöver omförhandlas på ett ansvarsfullt sätt.

1 gillning

Här i Finland strejkas det Strejkvågen inleds – vi listar strejkerna som hotar bryta ut i februari

Ett tips i ditt lönesamtal som konsult givet att du vet vad du kostar i timmen är att räkna fram din intäkt till bolaget. Jämför detta med din lönekostnad före skatt, multiplicera med 1,3242 för att få fram dina sociala avgifter.

Utifrån din lön kan du räkna fram din pensionskostnad genom att för din lön upp till 46 438kr multiplicera med 4,5% och för den del över multiplicera med 30%. Då får du även fram kostnaderna för din pension. Detta betalas det en löneskatt på också. För att få fram din totala pension ta därför din pensionskostnad multiplicerat med 1,2426 (då räknar du med särskild löneskatt (SLS)).

Det tillkommer även en semesterersättning - den brukar ligga på ca 0,8 procent av din aktuella månadslön per dag. Jag struntar dock i denna nedan.

Genom att göra detta kan du enkelt räkna fram vad din arbetsgivare tjänar på just dig. Dina intäkter, dina kostnader och därför få fram “årets resultat” för dig specifikt. Ökar ditt timpris bör detta ge genomslag även på din lön, annars tjänar du helt enkelt bara mer pengar till din arbetsgivare. Det kommer du göra även om du har samma procentuella ökning som de prismässigt ut till kund så bygg din argumentation utifrån detta. Då har du siffror, rena marginaler och andra “hårda” fakta att argumentera med. För att visa med siffror och hur du kan ställa upp det så sammanställer jag nedan. Alla siffror helt påhittade, det räknas även med en lön över 46 438kr för att få med den extra pensionsdelen. Använder ditt snitttimpris om 700 även om detta kanske var något högt.

Timpris för dig ut till kund: 900
Antal arbetade timmar 2022: 210 (252 arbetsdagar under 2022, borträknat semester samt några sjukdagar)
Arbetade timmar per dag: 8

Total intäkt för året: 700 * 210 * 8 = 1 176 000kr

Din lön: 50 000kr per månad
Årslön: 50 000 * 12 = 600 000kr
Kostnad för arbetsgivaren: 600 000 * 1,3142 (adderat sociala avgifter) = 788 520

Pensionskostnad:
Grundkostnad: 46 438 (lönebelopp upp till 4,5% avsättning) * 12 * 0,045 = 25 077
Extra Pension: (50 000 - 46 438) (belopp överstigande 46 438 som du får 30 % på) * 12 * 0,3 = 12 823

Total pension + SLS = (25 077+12 823)*1,2426 = 47 095

Totala kostnader: 788 520 + 47 095 = 835 615

Resultat: Intäkter - Kostnader = 1 176 000 - 835 615 = 340 385kr

Marginal för dig: 676 385 / 1 176 000 = 28,94 %

Bygger du detta över tid så kan du hela tiden se vad för pengar bolaget tjänar på dig, vad du bidrar med rent krasst ekonomiskt och vilket “värde” i kronor du bidrar med. Detta sätt funkade väldigt bra för mig när jag jobbade som konsult för att få upp min lön. Så länge arbetsgivaren kan höja timtaxan ut för dig och du fortsätter jobba många timmar så kommer ni båda tjäna på det.

Det tillkommer givetvis lite overhead kostnader för dig dessutom som kontor, försäkringar, etc men det ger dig en uppfattning iaf om vilket värde du bidrar med om du ser det enbart efter lön. Detta tar helt avstånd från alla mjukare värden vilka är minst lika viktiga i en anställning men med detta är det lättare att argumentera än med “jag är en bra kollega och gör ett bra jobb” argumentet.

Hoppas detta kan komma till nytta i din löneförhandling.

3 gillningar

Tycker det är ett väldigt bra sätt och visar att man tänkt igenom det på ett strukturerat sätt. Med min arbetsgivarhatt på skulle jag säga att overheaden inte ska underskattas. Marknadsföring och brandbuilding, utbildningar, etc kostar mycket pengar och är det som bidrar till att kunder ofta betalar mer till företag än enskilda konsulter.

1 gillning

En viktig punkt att ha med sig - här slits jag dock lite mellan just dessa perspektiv. Jag överdriver lite nedan men mest för att få fram poänger.

Som arbetstagare ansvarar jag för min prestation, att bidra till bolagets vinst och för att täcka mina kostnader. Hur bolaget spenderar dessa pengar i form av overhead, vinst, utdelningar etc är bolagets problem. Där behöver jag inte ta ansvar och därmed inte bry mig om i min löneförhandling.

Som arbetsgivare måste denna helhet såklart byggas in. Så med min arbetsgivarhatt på bör jag räkna på en marginal efter direkta kostnader (det vill säga lön, utbildning, försäkring & utrustning i väldigt stor utsträckning för konsultbolag) och nästa marginalnivå efter övriga kostnader som marknadsföring, brandbuilding, lokalkostnader etc som personalen i sig inte ansvarar för utan jag som arbetsgivare. Här ligger ansvaret på mig att hålla dessa kostnader på en rimlig nivå för att generera en vinst jag är nöjd med. Personalen bör i mina ögon inte drabbas för att jag som arbetsgivare väljer att marknadsföra mig för 200tkr istället för 100tkr exempelvis. Enda anledningen att göra detta som ägare till ett bolag att dessa ökade kostnader kan direkt påverka min omsättning med minst motsvarande belopp.

I sak håller jag med dig helt - det är en viktig aspekt att ha med sig. Att behöva ta höjd för hur sin arbetsgivare spenderar pengarna jag drar in bör inte vara huvudperspektivet som arbetstagare. En inte alltid lätt dialog att diskutera kring men jag tycker inte arbetstagare ska ansvara för de kostnader de inte har någon möjlighet att påverka.

Jag tror generellt att företagare ska försöka sätta sig in i löntagarperspektiv medan löntagare behöver sätta sig in i företagarperspektiven. Först då går det att ha vettiga samtal kring detta.

1 gillning

Håller med!

Det enda jag skulle tillägga är att det blir lite chicken & egg. Bolaget behöver lägga ner tid och pengar på marknadsföring, utbildning etc för att kunna hyra ut dig till ett visst pris, för att sedan dessutom gå med vinst.

Men på det stora hela är det företagets sak att se till att ekvationen går ihop. Som enskild anställd har du alltid valet att vara kvar, gå till en konkurrent, eller starta eget om du tror att det gynnar dig i längden.

Att gå in i lönesamtal som du föreslår är en utmärkt strategi för en anställd och visar företaget att du är strukturerad, faktabaserad och välförberedd, vilket tyder på att du är det även i ditt jobb - vilket arbetsgivare gillar!

1 gillning

Jag tycker det verkar vara precis tvärtom. Facken verkar göra allt för att sänka lönerna och förhoppningar om högre löner. Där jag jobbar justeras priserna vi tar betalt mot kund årligen med inflationen. Den senaste uppskrivningen innebar över 10%, så varför ska inte lönerna hänga med där?