Acceptera en löneökning under inflationsprocenten?

Det är snart dags för lönesamtal. Jag har presterat som vanligt, full pott i betyg från kund. Alla är nöjda. Har inte varit med på så mycket socialt på konsultfirman pga småbarnsliv, man lägger ju ofta aktiviteter på kvällstid och jag har prioriterat annat, är ganska trött på dessa aktiviteter, ingen man känner jobbar kvar, åter igen en massa nytt folk att lära känna. Det blir så med åren tycker jag, det går ett varv och så slutar ett gäng, några nya börjar, ett gäng slutar osv. Nu är jag nog den enda originalkonsulten kvar, resten har slutat av olika anledningar. Bolaget är ett av de största konsultfirmorna i Sverige, rankas högt i diverse medarbetarnöjdhetsmätningar.

Brukar få runt 1,5-2% i lönehöjning. Idag tjänar jag 48000 kr, 2% är 960 kr, vilket jag gissar att jag får i höjning. De senaste två åren har jag och chefen näst intill bråkat kring detta, då jag upplever att ju högre lönen blir, desto mer ska chefen trotsa och motarbeta en vettig höjning. Är ganska trött på tjafset faktiskt. men har ingen lust att byta arbetsgivare, uppdragen växer inte på träd och det är ofta större kunder, långa avtal, pressade timpriser. Lönerna är inte mycket högre på de andra större bolagen. Att bli egen är inte ett alternativ i nuläget av ett antal olika skäl.

Frågan är, vad mer kan man göra för att få en vettig höjning, säg 3%? Inflationen är ett faktum, och jag antar att vårat bolag förr eller senare måste höja timpriserna, de har legat på samma nivåer de senaste 10 åren.

Vet inte om jag bara börjar bli trött på denna leken med löner, men hur svårt är det att erbjuda vettiga lönehöjningar som en ren hygienfaktor för att visa lite uppskattning om sin seniora personal? Bolagets vinstmarginal är långt över 10% och har legat stabilt senaste 10 åren, att hålla på att tjafsa om 150 spänn hit eller dit som det brukar bli på samtalen gör mig snart galen.

Är verkligen den enda utvägen att hota med att säga upp sig, och i värsta fall göra det? Det känns nästan så…

Tips/råd?

1 gillning

Jag har väldigt hög igenkänningsfaktor på det du beskriver. Fick också berättat rakt ut att ingen kollega hade över 50k i månadslön förutom en handfull få undantag. Inte ens cheferna låg långt däröver och de fick ännu lägre löneökningar än oss “vanligt dödliga”. Enkelt sagt är det ett tak för konsultlöner, då de fakturerar samma timpris oavsett erfarenhetsgrad och kunnande. En konsult som är expert i sitt område med 20 års erfarenhet kostar exakt lika mycket som en självlärd konsult som aldrig använt sina kunskaper i skarpt läge. Det är uppenbart en strid som konsultbolagen har förlorat när de förhandlar prissättning och det är vad du och jag märker väldigt väl i lönediskussionen.

Själv gjorde jag slag i saken och bytte jobb till ett produktbolag. Högre lön & pension, bättre villkor och mindre förändringar i projekt och projektmedlemmar. I närområdet får man minst 10% högre lön för samma jobb om man går till en premiumkonsultfirma eller ett produktbolag.

Tips till dig är väl att fråga vad du skall göra för att få högre lön. Det gjorde jag och följde upp året efter med att jag har levt upp till allt som då sades. För att inte få högre lön. Där slutade jag försöka och letade istället efter ett nytt roligt jobb. Trist.

7 gillningar

Jag har fått riktigt rejäla löneökningar tre gånger i livet. Två gånger när jag bytt jobb och den tredje gången när jag fick ett jobberbjudande från en konkurrent. Då vek sig min arbetsgivare snabbt…

Visst är det trist, men det är så det fungerar.

9 gillningar

Om du inte allvarligt tänker på att byta jobb, så ska du aldrig hota med det…

7 gillningar

Konsultaffären kommer alltid i första hand….ju snabbare man inser desto bättre :slight_smile:

Som konsultbolag håller man nere lönenivån(håller uppe marginalerna) det blir kostsamt om en ”bra” konsult skulle dra upp generella lönenivån.

Jag tror tyvärr inte att det finns några råd och tips att ge. Vi har diskuterat samma tema i andra trådar. Hela affärsidén för större konsultbolag likt företaget du jobbar på handlar om att förse stora företag och offentlig sektor med mängder av konsulter till väldigt pressade timpriser. Det finns hundratals inköpare på ditt företags olika kunder som korkar upp champagne och plockar in bonuscheckar när dom lyckas förhandla ner timpriset i ramavtalen till en ny lägstanivå. Hur ska man som ensam konsult konkurrera mot det?

Det är en deprimerande affärsmodell och det finns helt enkelt inga marginaler till några större löneökningar. Som senior konsult är du mer en belastning än en tillgång, eftersom du “bara” fakturerar 40h/vecka likt vilken juniorkonsult som helst.

Jag skulle nog säga att det tänket du har bidrar till ännu högre inflation, nöj dig med 2% och visa solidaritet.

Ja, eller ännu hellre be om en lönesänkning så du inte ökar på inflationen alls. :upside_down_face:

8 gillningar

Men varför tycker du egentligen att du ska ha en högre lön alls?
Uppriktig fråga. Varför ska din arbetsgivare känna att det är affärsmässigt rationellt att höja din lön?
Inflationen är inte ett bra skäl.
Att du bidrar mer i år än i fjol, på ett högst konkret och fakturerar sätt, det kan däremot vara en vettig utgångspunkt för förhandling.

Vet inte riktigt vilket bolag du är på men där jag arbetar så gör man stor skillnad på mellan en junior och en senior. Dels på timpriset och vad som förväntas internt. En senior ska vara med mer på högre nivåer i olika dialoger med kunder samt förväntas bidra på säljsidan med kunskaper ifrån sina uppdrag.

Starta eget eller byta till bolag med rörlig/flexibel/provisionsbaserad lön så kan du ta vilken lön du vill baserat på det du faktiskt fakturerar?

Det är ju allmänt känt att de stora konsultbolagen främst vill ha juniora som de kan ha höga marginaler på.

Är du korrekt lönesatt jämfört med kollegor? Eller ligger du lågt/högt? Andra bolag betalar inte mer skriver du (vilket kanske besvarar frågan om du är korrekt lönesatt…).

Spontant låter det som att du får gilla läget (=bolaget/marknaden betalar inte mer för den typen av tjänst), byta tjänst inom bolaget eller söka externt/stata eget.

Att gå runt och vara irriterad på sin lön är inte nyttigt i längden… :grinning: Man blir bitter. :money_mouth_face:

Min erfarenhet är att en chef generellt har dålig koll på medarbetarnas olika prestationer. På de arbetsplatser där jag har arbetat tycker jag mig faktiskt se att de medarbetare som var omtyckta av andra medarbetare och av kunder hade sämre lön än de medarbetare som inte var det. Snarast att lönennivån är omvänt korrelerad till arbetsprestationen.
Det har också slagit mig att de som arbetar mycket har sämre lön än de som ägnar tid åt att berätta hur oerhört mycket de har att göra, lite konstigt att de hinner ta sig tid att tala om det när de ju har så oerhört mycket att göra hela tiden.
Jag ser inte lönen som relaterad till arbetsprestationen utan bara som en siffra, ungefär som ålder. Läste idag om en tidigare VD på Volvo som hade 27 000 kr/timmen och inte kan han de facto uträtta så oerhört mycket mer på dagarna än en städerska som inte ens har det i månadslön eller en hjärnkirurg som kanske tjänar det beloppet på en vecka.
Ska man få upp sin egna lön får man antingen byta jobb eller gå någon kurs i hur man snackar till sig en bra lön.

2 gillningar

Hur är förhållandet till din chef?
Om du har en chef som vill ditt bästa?
Om inte så bör du överväga byta chef för det är trots allt den som kan hjälpa eller stjälpa.

Håller med om att förväntningarna skiljer sig åt, det jag menar är att lönen mellan en junior och senior kan skilja upp emot 100%, t.ex. 30 000 kr/mån vs 60 000 kr/mån, eller mer om man räknar in semesterdagar och tjänstepension. Timpriserna är däremot mycket mer sammanpressade, vilket gör att marginalerna på juniora konsulter är högre än på seniora konsulter.

Det handlar väl om balans. Man ska självklart jobba hårt, men man ska inte vara naiv och tro att det per automatik syns och/eller belönas. Man kan också ha empati mot sin chef och förstå att även om dom gör sitt bästa så ser/hör dom inte allt.

Att se lön på det sättet blir knasigt. Om du går till frisören, är du beredd att betala 50 kr, 500 kr eller 5 000 kr? Ditt svar, tillsammans med hur många som kan och vill klippa hår sätter marknadsvärdet och i slutändan lönen på en frisör. Samma sak gäller alla jobb i samhället, inklusive VD och städare. Det finns såklart avvikelser här och där, men att lön bara skulle vara en hittepå siffra köper jag inte.

Som andra skriver så är ofta det bästa alternativet att byta arbetsgivare, inte bara för lönen men för den anställde också. Man blir bekväm när man är för länge på samma plats.

Vad gäller “hota med att byta arbetsgivare” så det hade jag aldrig gjort utan att ha kommit överens åtminstone muntligt med den nya först. Även om nuvarande arbetsgivare matchar eller höjer lönen över vad du blivit erbjuden av konkurrenten hade jag övervägt att byta eftersom du högst antagligen kommer bli behandlad på ett annat sätt efteråt.

Tack för alla bra svar, vissa saker har ju absolut avhandlats i andra trådar. Ska försöka svara lite:

“Jag har fått riktigt rejäla löneökningar tre gånger i livet. Två gånger när jag bytt jobb och den tredje gången när jag fick ett jobberbjudande från en konkurrent. Då vek sig min arbetsgivare snabbt…”

Har gjort samma resa själv. Hade 31000 kr, en konkurrent erbjöd 36000 kr, jag fick sen 38000 kr av min arbetsgivare för att stanna kvar.

Om du inte allvarligt tänker på att byta jobb, så ska du aldrig hota med det…

Givetvis är det så. Det jag menar är, varför byta arbetsgivare, det är samma skit oavsett konsultbolag. Jag jobbar ju med konsulter från många andra bolag, våra historier är i princip identiska, precis som lönerna. Kanske går det att få nån tusenlapp extra “för besväret”, men jag kan ju glömma att gå från typ 48000 till 55000 kr.

Jag skulle nog säga att det tänket du har bidrar till ännu högre inflation, nöj dig med 2% och visa solidaritet.

Ursäkta men hur tänker du själv?

Men varför tycker du egentligen att du ska ha en högre lön alls?
Uppriktig fråga. Varför ska din arbetsgivare känna att det är affärsmässigt rationellt att höja din lön?
Inflationen är inte ett bra skäl.

Måste ge en motfråga på detta: om inte inflation är en faktor, varför höjs löner då varje år via s.k. kollektivavtal för yrkesgrupper där det finns noll och ingen möjlighet att “utvecklas”.? Vi har inget kollektivavtal, ingen resultatbaserad avtalsmodell eller något annat. Mitt utrymme hos kund att utveckla affären är noll då allt går via avrop mot ett ramavtal. Att ha tid att “sälja” utanför mitt uppdrag är obefintlig, ibland kan man tipsa om vad man ser och hör men inget utöver detta. Att kunskapsutveckla sig ingår i ordinarie arbete och inget man blir belönad för. Att “byta tjänst”, dvs klättra i karriärtrappan är i princip omöjligt då bolaget har konsulter och en VD.
Kanske borde jag aldrig fått någon löneförhöjning enligt ditt sätt att resonera. Jag borde legat kvar på ingångslönen 27000 kr.

Vet inte riktigt vilket bolag du är på men där jag arbetar så gör man stor skillnad på mellan en junior och en senior.
Ett stort börsnoterat konsultbolag. Som sagt, generellt får du 30 papp som ny från skolan, sen ungefär en tusing om året om du gör ditt jobb.

Absolut bidrar jag genom att vara med på upphandlingar, offertframtagande etc, men det anser man ingår i den lön jag har. Det är skillnad, men den är inte stor…

Är du korrekt lönesatt jämfört med kollegor?

Jämfört med andra som har liknande erfarenhet, ja, jämfört med folk med betydligt mindre erfarenhet, nej. I mitt uppdrag är de flesta seniora konsulter, och alla som vill snacka om löner säger samma sak, att de känner att de “slår i taket” typ över 40000 kr.

Att du bidrar mer i år än i fjol, på ett högst konkret och fakturerar sätt, det kan däremot vara en vettig utgångspunkt för förhandling.

Jag kan fakturera max 40 timmar, minus sjukdom, vabb och helgdagar. På vilket sätt kan jag fakturera/bidraga mer? Jag bestämmer inte om jag ska jobba övertid eller inte det gör kunden, jag sätter inte timpriset det står i ramavtalet och är avtalat sedan tidigare. Jag bestämmer inte heller när jag blir sjuk, när jag måste vabba eller på vilken dag julafton infaller…

/H

Får man inte en ökning som motsvarar inflation, så har man i verkligheten fått en reallönesänkning. Med andra ord får man plötsligt mindre betalt för samma arbete i förhållande till vad pengarna är värda.

Är inflationen 2 % och du får 2 % löneökning, så har du inte fått någon reallöneökning alls. Det vill säga, du har inte fått mer pengar att röra dig med, då även priserna gått upp/pengarna mindre värda.

Det minsta man kan begära är därför att ökningen motsvarar prisökningarna.

Jag vet vad inflation och reallön är.

Frågan var ändå allvarligt ställd. Ingen har någonsin fått ett bra förhandlingsläge genom att hänvisa till inflationen.

Det jag tror @Anonym menar lite mer konkret är att affären, oavsett om det är en IT-konsult eller en biltvätt, inte nödvändigtvis ökar sin lönsamhet och därmed de anställdas löner i takt med inflationen i alla lägen.

Reala sänkningar i lönsamhet sker ju i praktiken konstant för aktieägare i enskilda företag och sektorer beroende på konjunktur.

Med det sagt nämner du ju att företaget har en stabil och god marginal över tid. @Henrik79 Försök hänvisa till företagets finanser och ditt bidrag till sista raden på nästa samtal :slight_smile:

1 gillning