Hur mycket ämnar ni höja ert arvode till nästa år?
Arbetar själv som IT-konsult och har historiskt legat lite för lågt, har senaste åren höjt mitt arvode ungefär 2-3 gånger inflationen för att “komma ikapp”. Men vet inte riktigt hur jag ska tänka i år.
Finns det några index man kan kika på som ger indikationer på hur timpriserna ändras inom specifika branscher?
Jag kommer begära möte med min uppdragsgivare nu i veckan. Har klurat lite fram och tillbaks med tanke på hur hög inflationen är men har ändå landat i att sikta på en ökning på 10 %. Dels för att inflationstakten är ca 10 %, dels för att brytpunkten för statlig skatt (min lön) höjs med mer än 10 % nästa år och dels för att SEK tappat 4,5 % mot GBP. Alltså har jag blivit billigare i förhållande till mina brittiska peers. Något som min uppdragsgivare faktiskt påpekade förra månaden.
Samtidigt kan 10 % kännas lite väl magstarkt för ett enskilt år. Min uppdragsgivare behöver väga in hur företagets intäkter växt. Inflationen och dystrare ekonomiska utsikter kan bli hans kontring. Har inte själv siffrorna i detalj så får ta det som det kommer. Dessutom vet jag att vi har högre utgifter i år i samband med en produktlansering och att teamet växt ytterligare.
Skulle gissa att den kontringen kommer och därefter inleds själva förhandlingen från min sida. Men som sagt, 10 % är utgångspunkten. I GBP motsvarar det en höjning på 4,72 % baserat på var SEK låg för ett år sedan. Det är så jag får höjningen till att låta rimlig under själva förhandlingen.
Grattis du som kan köra konsultverksamhet utan att gå via Workforce Logic. Där sätts timarvodet av den som lägger upp uppdraget. Visst kan man försöka trissa upp priset, men här i söder betyder det diskvalifikation från uppdraget.
Jag ligger själv på 900kr nu, och har väl haft lite som målbild att gå till 990 till att börja med åtminstone. Jag har alldeles för mycket att göra och började tacka nej till nya kunder för ett par år sedan. Så är ju inte för dyr.
Men vet inte om jag tycker det är lite djärvt att dra på med 10% rakt av nu.
Men från andra synvinkeln kanske aldrig tillfället varit så bra som nu att göra det
Det är väl snarare så att priserna går åt fel håll och har gjort i många år.
En IT snubbe på -90 talet kunde väl plocka ut 1500:-/Tim.
Många idag ligger väl på runt 1000:-/Tim (Obs ren gissning då jag inte är i IT sektorn själv utan hört det i andrahand)
Inom Bygg Generellt så ligger väl dom stora konsultfirmorna på ca 1000-1200:-/Tim samt egenkonsulterna på 800-1000:-/Tim.
Dessa priser har ju legat ganska konstant ett antal år vill jag påstå, därav blir det ju sänkning varje år.
Sedan gäller det ju att kunna prestera såklart för att kunna diskutera priset, samt är det skillnad på om uppdragen är korta eller långa osv.
Jag tror att bli egenföretagande konsulter också. Därför jag hittade Brainville som har en statistik sidan. Du kan se timpriserna inom specifika branscher. Jag kollar Java Backend role till exempel. Du kan se timpriserna, utbud och efterfrågan för uppdrag. Du måste betala för att se nuvarande data dock. Men du kan fortfarande hitta användbar statistik på kostnadsfri sidan.
Instämmer i det intervallet. Företagen skruvar åt konsultpriserna i söder. Jag har själv gått från 1350 till 950 senaste åren. Rena utvecklare ligger lite lägre och testare har intervallet 700-825. Nuvarande uppdrag gick jag ned 25 kronor för att få. Trist.
Känner en management-konsult i Stockholm som vägrar ta jobb under 1400 i timpris. Helt olika världar.
Jag tror det är svårt att dra jämförelser rakt av. Alla inom IT-sektorn har ju inte samma lön/arvode. En webbutvecklare inom spel har inte samma lön rakt av som en C++ utvecklare inom finanans. En mjukvaruarkitekt ligger på en annan nivå än en testare osv.
Tar man korta kontrakt behöver man ta ut ett högre arvode än någon som har stabila mångårskontrakt eftersom men behöver räkna med att lite tid och energi går till att leta nya uppdrag.
Ja, min uppfattning är också att priserna gått bakåt generellt
När jag började höja ordentligt låg jag på ca 650kr/h och de flesta konkurrenterna låg runt 1300-1400kr/h, i storstäderna ännu högre.
Nu har jag och min omgivning typ mötts på mitten.
Då var jag billigare dels för att jag är ett enmansföretag och konkurrenterna hade ett team av seniora och icke seniora konsulter, dels för att jag var oerfaren i jämförelse med de seniora.
Jag är fortfarande ensam, men numera med stor erfarenhet.
Sen har hela IT-branschen ändrat sitt sätt att tjäna pengar med åren också, det handlar inte så mycket om att sälja timmar längre. Hela min lön är betald i licenser, molntjänster och avtalstjänster.
Har å andra sidan ganska låg beläggning då dessa kräver ett visst underhåll, ca 25% av min tid går till att hunderhålla de fasta avtalen och ge support på molntjänsterna
Lite tajming att man släppte november siffrorna idag då, kostnadsökningarna för konsultföretag som K21 mäter för (arkitekt-, industri- och teknikkonsultföretag samt Test, Inspektion och Certifieringsföretag) har varit 4,28% nov21-nov22, först den 20:e jan släpps decembersiffrorna som jag gissar höjer den siffran med någon tiondel till
Som Anonym skriver, väldigt regionstyrt.
Jag personligen jobbar uteslutande med globala företag, takpriser finns.
Men säg som ett exempel skiljer timpriset på vilken avdelning du är på, Dvs en avdelning har ett takpris på 650 kr på en Embedded utvecklare, medans en annan avdelning hos samma företag har ett takpris på 950 kr för exakt samma roll och nivå.
Arvodeförhandlingar är en konst. Det handlar inte alltid vem som har rätt eller fel. Så länge man presenterar sina argument och förbereder sig på eventuella kontringar så är man kapabel att förhandla. Om min arbetsgivare gör en sådan kontring under förhandlingen, dvs att GBP lika gärna kan falla tillbaks nästa år skulle jag gissa att jag har ammunition nog att slå ned argumentet.
Jag ser flera utvägar här. För det första har han själv påpekat att SEK fallit så dörren står redan öppen. Det gör det lättare för mig. 10% låter högre än 4,72% och bolagets utgifter är i GBP så det finns en viss logik här.
För det andra kan ingen veta hur valutorna rör sig nästa år. Om han skulle antyda något sådant är han ute på hal is. Valutahandel är extremt komplicerat och att förutsätta en viss rörelse nästa år är som att förutspå hur börsen ska gå. Eftersom vi förnyar på årsbasis är det irrelevant vad som händer efter 2023.
För det tredje så är det ett faktum att mitt arvode sjunkit i GBP under året i förhållande till mina kollegors. Även om det går att hitta bra motargument här tror jag att jag är i ett bättre utgångsläge. “Lika lön för lika arbete”-argumentet typ.
För det fjärde har vi en stor del av företagets inkomst i USD som gått som en raket i förhållande till både GBP och SEK. Det här är ett lite svagare argument som jag inte väntas ta up alls. Blir man inbackad i ett hörn under förhandlingen är det ock inte uteslutet.
Nej, vill han hålla ned mitt arvode och få mig i underläge i förhandlingen så är det bättre att gå på företagets ekonomi eller en oviss framtid för globalekonomin. Det senare argumentet är subjektivt och svårt att bemöta. Det första behöver vara någorlunda sant men det går alltid att peka på expansionsplaner eller liknande om vinsten växer.
Vi får se hur det går. Valutaargumentet är enbart ett argument.
Ja absolut, det var en liten sidnotis bara. Jag hade nog inte köpt det hur du än vrider och vänder på det, på grund av det du också förstår, valuta är lika oförutsägbar som börsen och utgången av nästa val. Därför blir det en svag mätare, inflationen däremot är ett resltidsmått på dina utgifter i ditt land.
Om jag hade förhandlat på hur börsen går nästa år hade jag nog sökt mig mer mot Wallstreet och mindre mot IT.
Finns det inte en liten risk att GBP sjunker och SEK går upp, och vid nästa förhandling så har du redan indirekt accepterat att valutan styr din lön? Inflationen går däremot sällan baklänges för att exemplifiera.
Är inte insatt i konsultande mellan länder på det sättet, tror inte jag har hälften så mycket i lön som du för tillfället, är inge vidare på att driva företag, kör mest extra som direkt anställd i dom smågrejerna jag kör extra nu, är mer en rådgivande roll med fast + tim.