Detta år ligger löneökningsnivån inte som det brukar.
Vilken nivå förväntar ni er och vid vilken nivå är ni nöjda?
Detta år ligger löneökningsnivån inte som det brukar.
Vilken nivå förväntar ni er och vid vilken nivå är ni nöjda?
Ingen förhandling förrän april för mig men hoppas på 10 % eller ca 5000 SEK
Jag ökade min lön med 21% i November. Överväger att ändra igen nu när vi vet vad PGI kommer ligga på, men jag tror jag nöjer mig med att öka tjänstepensionsavsättningen till 25%.
Ovan tolkades tydligen som skryt, det var inte min mening, jag svarade bara på frågan. Ett mer generellt svar från min sida:
Vid lönerevision ska man vara nöjd om man får en löneökning som motsvarar inflationen. Jag tycker det är konstigt att folk förväntar sig att man ska få en högre reallön bara för att det är nytt år.
Det finns dock undantag:
Har man fått nya arbetsuppgifter ska man givetvis ha en lön i paritet till dessa. Då handlar det dock inte om en klassisk lönerevision utan om en ny lön för en ny tjänst. (Det har jag fått, varför jag skrev texten ovan.)
Om marknadsläget kraftigt förändrats (till det bättre eller sämre) väger detta givetvis in.
I år tror jag de flesta kommer få en löneökning mellan 2 och 4%. I mina ögon är det inte högt nog, men (2) spelar in och om majoriteten på din arbetsplats får 3% och du får 4% har din relativa köpkraft ökat och du bör således vara nöjd eller se dig om efter en ny arbetsköpare.
Snälla, låt detta inte bli en skryttråd över vad ni har fått utan låt det handla om vad ni anser vara en nivå man ska vara nöjd på
Själv fick jag kring 3,5-4% och har svårt att bestämma mig om jag bör vara nöjd
Jag tippar att märket i avtalsrörelsen kommer landa på ca 4%.
Konjunkturinstitutet räknar med 3,3% ink löneglidning de närmaste fyra åren.
Det är ett uttalat mål för nästan alla parter att hålla nere löneökningar med tanke på lönespiral = permanent inflation. Jag tycker därför alla ska vara nöjda med märket.
Håll nere löneökningarna överlag för att hålla en balans i ekonomin. Nästa år kommer bli tufft för många företag. Att få betala 10% extra för de anställda är inte gångbart utan extra nedskärningar förutom de som kommer av nedgången i ekonomin. Över det långa loppet jämnar det ut sig. Märket är nu kortsiktigt och löper över ett år. Håll det som riktmärke.
Jag förväntar mig en lön som motsvarar företagets resultat.
Det här året har det exempelvis gått väldigt bra för det företag jag arbetar på, och därför förväntar jag mig att den genomsnittliga ökningen på företaget blir cirka 5 procent.
Jag hoppas att inflationen inte ger en stor påverkan varken uppåt eller nedåt.
Jobbar på statlig myndighet, vår pott brukar vara liten men jag brukar bli hyfsat nöjd utifrån förusättningarna. Jag förväntar mig få en ökning i ungefärlig höjd med märket och kommer vara nöjd nog med det.
Minst 2,05% hoppas jag på.
Blir nöjd runt 3-5%.
Hoppas på ökning i nivå med inkomstbasbeloppet (dvs 4.6%): Inkomstpensionen ökar med 3 procent 2023 | Pensionsmyndigheten
Ska försöka förhandla mig till lite mer på grund av det nya taket i ITP1 avtalet.
Det är en intressant syn på löneutvecklingen och väldigt bunden till hur ett företag går rent ekonomiskt på kortsiktig basis. Säg att rörelseresultatet är -5% ett år, skulle du då acceptera samma minskning av din lön?
Jag tycker inte att svängningarna ska vara lika stora i lönerevisionerna som i resultatet. Men har företaget gått med förlust så skulle jag acceptera att lönen påverkas av det, ja.
Har gått över ett år med nya arbetsgivaren nu utan lönediskussion och det kommer nog dröja ett halvår till förrän det blir aktuellt.
En ökning på 10% verkar rimligt och något jag vore relativt nöjd med.
Edit. Konsult, lönenivå uppdateras normalt mellan uppdrag
Jobbar på ett företag inom industrin så det återstår att se vad märket blir. Tror dock att vi budgeterar ca 3,5 % i löneökning för 2023. En del reserveras i en pott för anställda som antingen ligger alldeles för lågt eller som gjort exceptionella insatser under det gångna året. Vi andra får dela på resten så jag kan tänka mig att det hamnar kring 3 %. Personligen saknar jag argument till varför jag skulle få något annat så jag får vara nöjd med det.
Sett bara till 2023 skulle jag vara nöjd med 4-5%, men jag är litet efter mot rikssnittet som är över 11% i löneökningar 2020-2023 (IBB).
Så kommer behöva pusha litet extra, hade senaste översynen 2020 så är väl dags att se om huset nu. Det ruskiga är hur snabbt man kommer efter det allmänna lönläget med bara märkesökningara, det skiljer stort ibland.
För egen del så sker lönerevision Mars/April nästa år. Mina förväntningar ligger på 10-15%. Det är också den nivån jag skulle vara nöjd med.
Får återkomma med resultatet senare.
Mvh,
Kul att så många vill ha 10-15%.
Stackars arbetsgivare
Är inte rimligt med sådana siffror varje år. Mer vanligt tidigare i karriären och sedan går det långsammare uppåt
Menar du innevarande år så förhandlades det för min del i våras och jag landade på 3,85%. Menar du förhandlingen till våren så skulle jag bli chockad om inflationskompensation ens fanns på bordet. Men 5% ligger väl ändå inom rimlighetens gränser i gällande klimat. Mycket beror ju på industrin och deras förhandlingar då jag inte jobbar för privat arbetsgivare (ej heller offentlig i dess rätta mening iofs).