Vad kan jag begära för lön?

Hej alla!
Första inlägget så vi får se hur det här går.

Jag är civilingenjör med 6 års erfarenhet, utbildning inom hållfasthetsteknik men håller mest på som konstruktör. Har även några patent ifall det spelar någon roll.

Just nu jobbar jag som konsult och är inhyrd hos ett företag som jag egentligen skulle ha fått jobb hos om inte corona slagit till. Det blev istället ett konsultbolag som headhuntade mig då det blev omorganisationer på förra jobbet. Företaget som jag skulle ha börjat hos ringde till konsultbolaget och ville hyra in mig. Nu har jag snart varit konsult där i ett år och i fredags kom frågan jag visste skulle komma. Dvs om jag är intresserad av att börja jobba där istället. Skulle jag säga nej så skulle de fortsätta hyra in mig på obestämd tid.

Det kom lite plötsligt så jag undvek att svara på vad jag har för lön och förmåner idag och har en vecka på mig tills vi ska prata nästa gång.

Det känns ju som att det är ett guldläge för min del men jag vet inte vad jag ska begära. Vill inte begära något helt orimligt men samtidigt vill jag ju ha ut det som går. Har 41000 idag om det hjälper något. Skulle kunna bli aktuellt med förmånsbil också då de är ganska frikostiga med sånt men jag vet inte hur jag ska ställa mig till det. Pengar finns i företaget och de har svårt att hitta folk så som de växer.

Jag hoppas det inte blev för långt men det är mycket att fundera på nu.

Rekommenderar denna tråd:

Samt

Vad tycker du om att vara konsult?

Hur skulle du känna/värdesätta att vara fast anställd?

Som konsult kan du ju styra och hantera din ekonomi mycket mer själv. Lön/pensionsavsättning/tjänstebil/arbetstider osv.

Jag är själv egen sen länge och värdesätter den ”friheten” stort. Det jag saknar är en slags kollegial/företags-gemenskap. Upplever att även när jag hade fast kontorsplats hos en uppdragsgivare var jag ändå inte ”en i laget”.

Angående just lönenivå:
• Utifrån din beskrivning av 6år, patent mm.
• De accepterar redan en slags påslag då det är 2xkonsultnivåer inblandade istället för anställd.
• frikostiga med förmånsbil mm
• De har uttryckt att de ändå har ambitionen att fortsätta hyra in dig på obestämd framtid.
• Snart 2022 och det är startlön du avser. (Blir nog ingen löneförhöjning närmaste året)
• jobbat 6år varav 1år hos nuvarande. Gissar att du är strax under 30 år.

Lägger jag ihop det känns det som att din nuvarande lönenivå är något du borde kunna öka på en hel del. Skippar du dessutom förmånsbilen så lägg på 5000kr ytterligare på det.

Tänk så här. Jag vet inget om konsultarvodet i din bransch men ponera att din uppdragsgivare idag betalar 750kr/mån x 160tim/mån = Det är då 120000kr/månad de betalar idag. Skulle du lite magiskt få in det i ett eget bolag. Säg att du har 5000kr/mån i fasta omkostnader. Då kan resten gå till dig lite grovt så skulle det innebära för att jämföra med lön:

Lön 70000
Semesterersättning 8400
Pensionsavsättning t brytgräns 4,5% 2000
Pensionsavsättning över brytgräns 30% 7800
Arbetsgivaravgift 24600
Särskild löneskatt pension 2400

Så det de betalar/värdesätter dig IDAG skulle alltså kunna innebära en rejäl löneökning om du fick hela kakan. Sen är det självklart en förhandlingssak. Skulle du köra som egen fristående konsult vill du antagligen behålla lönen vid brytpunkten och sen ta utdelning istället osv. Då får du mer kvar färdigskattat i fickan.

Utifrån ovan hade jag istället försökt få till ett långsiktigt 3-5års kontrakt och startat EGET konsultbolag istället för att fortsätta via de som headhuntade dig. Räknar vi på (låga?) 600kr/tim så skulle det ändå motsvara någon stans omkring 56000kr/månad enligt matematiken innan.

Skulle jag få anställning och begära lön så skulle jag nog begära 55000kr/mån helt enkelt utifrån ovanstående matematik. Jag gissar att din uppdragsgivare kanske bara ser sin ”konsultkostnad” idag för dig och inte vet vad du egentligen har för lön 41000kr/mån? Därav att du kanske inte behöver låsa dig till den nivån. Sen är det också ett ”utgångsbud” och ingen förmånsbil inblandad.

Mitt råd är att nämn inget om förmånsbil initialt då ni börjar prata löneanspråk och hugg i högre om lönen istället. Då kan du använda förmånsbilen som förhandlingsinstrument senare istället när du märker hur de reagerar på ditt löneanspråk. Dvs då kan du lägga in/gå med på att avstå, lägga till den, lyfta fram som argument för den högre lönen vid ifrågasättande av nivån osv)

Kollar man sen allmän lönestatistik och intern lönestruktur kan 55000kr/mån för ditt jobb kanske vara i högsta laget och just därför jag personligen skulle försöka fortsätta som konsult med eget avtal. Då är det lättare att få ihop den nivån.

Du ÄR redan idag etablerad hos den arbetgivaren sen ett år. De betalar redan IDAG mycket för DIN kompetens. Var inte rädd för att hugga i med ditt löneanspråk så länge det inte blir helt orealistiskt! Som KONSULT är det lättare att företaget kan bortse från befintliga lönestrukturer och lönestatistik hos övriga anställda

Lycka till :+1:

3 gillningar

Sen för att jämföra mot marknaden så verkar totallönen för de med övertidsersättning enligt facket (Sveriges ingenjörer), över alla regioner, för (maskinteknik) konstruktörer med master examen 2015 ligga på:

Ej konsult
Snitt 40k
Median 39,8k
90% percentil 45k

Konsult
Snitt 40k
Median 39,9k
90% percentil 46k

Tack för ett jättebra svar!

Jag tycker att det är ganska skönt att vara konsult för man slipper mycket internt “tjafs” som brukar kunna finnas. Man gör sitt så är alla nöjda. Annars kan jag inte riktigt uttala mig då det egentligen har varit som att vara anställd hos det företaget jag är uthyrd till.

Jag har en fast månadslön nu så det skulle egentligen inte bli någon större skillnad att byta även om jag helst hade fått möjligheten att vara ute på några företag och se vad som finns samt visa att jag finns. Det är klart att det blir mindre fritt men det pratas om att jobba hemifrån 2-3 dagar per vecka så jag kan fortsätta åka skoter på lunchen om jag vill det. Det är 3km till det företaget jag är uthyrd till och 66km till konsultfirman så det är ju lättare att passa in med livet i övrigt.

Du gissar ganska bra på åldern. Jag är 34 och då har jag gjort lumpen och kört lastbil i 4 år innan jag studerade och har även fru och barn så just i det här läget i livet skulle en fast tjänst passa bra.

Jag håller med om att det borde finnas ett utrymme för förhandling då jag hyrs ut för 800kr/h. Det låter lockande med eget företag men jag känner mig osäker på allt runt ett bolag och att få tiden att räcka till även det. Har en enskild verksamhet inom skogsbruk så lite erfarenhet av byråkratin har jag.

Jag skulle också gissa att uppdragsgivaren bara ser konsultkostnaden då HR-chefen försökte luska ut lön och förmåner. Jag håller med om att jag inte ska hänga upp mig på nuvarande nivå när de uppenbarligen är beredd att betala mer.

Allmän lönestatistik har jag sett liknande siffror på och det är en av anledningarna till att jag är så frågande till vad man kan begära. Jag tycker att jag får svårare och mer komplicerade uppgifter än andra konstruktörer så jag tycker att jag borde vara värd mer än snittet.

Tack än en gång för ditt svar. Vi får se hur det går :slight_smile:

Jag har sett liknande siffror när jag har sökt. Det beror nog på vad företaget söker när de anställer om de går efter sådan data eller inte. Jag fick intrycket när jag sökte jobb där innan corona att deras syfte med mig var att jag skulle över tid kunna gå in i en mer senior roll då han som sitter där idag börjar närma sig pensionen.

Jag kanske är ute och cyklar men om de vill betala 800kr/h på obestämd tid så borde jag kunna få mer än snittet. Det är lite därför jag tycker det är svårt att sätta ett pris på mitt huvud.

Som konsult hamnar man ofta under “projektkontot” och inte på de fasta utgifterna (lönekontot), med andra ord så är kostnaden inte lika synlig och “sticker inte i ögonen” som om man hade haft samma kostnader på lönekontot.
Därför brukar samma person få minst 2-3 ggr mer som konsult än som anställd, sen så minskar ofta kostnader såsom utbildning etc. för konsulter.

Däremot skulle jag säga att med din erfarenhet så är det inte orimligt att sikta på 50 kkr+ i lön, lite +/- beroende på andra förmåner såsom bonusar, semester, hur lätt du har att hitta alternativanställning och tjänstepensionsavsättningar (för att kunna jämföra äpplen med äpplen så att säga) och att räkna med bortfallet av förväntad löneförhöjning under nästa år. Men eftersom det är företaget som vill locka över dig och få dig att byta arbetsgivare (dvs ett aktivt steg) så skulle jag vara lite kall och fråga vad de tänker sig för roll och vad de har att erbjuda. Sen är det bara att jämföra med din uträkning, är det nära så är det bra och är det långt ifrån så är skulle jag ta upp det för att se vad de tänker.

Detta är förmodligen mycket lättare sagt än gjort, har du ett uppdrag som kunden till och med vill förläng indef. kommer du ha otroligt svårt att byta uppdrag. Konsultcheferna kommer dra ut på det maximalt, finns inget incitament för dom att du ska flytta på dig.

Tack för bra svar.

Ja precis, jag tänkte ta det kallt. Det är inget måste för mig att byta just nu men för ett bra erbjudande är det svårt att inte byta när skillnaden för mig jobbmässigt är liten. Nyckeln i det hela är det är företaget som lägger in en stöt och inte jag. Den som har en lever får se :slight_smile:

Exakt. Min chef har haft full beläggning för mig sedan dag ett så det ska mycket till innan han flyttar mig från ett uppdrag som konstant drar in bra med pengar,

Min erfarenhet är också att det är väldigt mycket bättre förmåner som fast.
Mer semesterdagar, klämdagar, extra ledighetsdagar, arbetstidsförkortning etc som man inte har som konsult.