Vad kan jag begära för lön?

Hej alla!
Första inlägget så vi får se hur det här går.

Jag är civilingenjör med 6 års erfarenhet, utbildning inom hållfasthetsteknik men håller mest på som konstruktör. Har även några patent ifall det spelar någon roll.

Just nu jobbar jag som konsult och är inhyrd hos ett företag som jag egentligen skulle ha fått jobb hos om inte corona slagit till. Det blev istället ett konsultbolag som headhuntade mig då det blev omorganisationer på förra jobbet. Företaget som jag skulle ha börjat hos ringde till konsultbolaget och ville hyra in mig. Nu har jag snart varit konsult där i ett år och i fredags kom frågan jag visste skulle komma. Dvs om jag är intresserad av att börja jobba där istället. Skulle jag säga nej så skulle de fortsätta hyra in mig på obestämd tid.

Det kom lite plötsligt så jag undvek att svara på vad jag har för lön och förmåner idag och har en vecka på mig tills vi ska prata nästa gång.

Det känns ju som att det är ett guldläge för min del men jag vet inte vad jag ska begära. Vill inte begära något helt orimligt men samtidigt vill jag ju ha ut det som går. Har 41000 idag om det hjälper något. Skulle kunna bli aktuellt med förmånsbil också då de är ganska frikostiga med sånt men jag vet inte hur jag ska ställa mig till det. Pengar finns i företaget och de har svårt att hitta folk så som de växer.

Jag hoppas det inte blev för långt men det är mycket att fundera på nu.

Rekommenderar denna tråd:

Samt

Vad tycker du om att vara konsult?

Hur skulle du känna/värdesätta att vara fast anställd?

Som konsult kan du ju styra och hantera din ekonomi mycket mer själv. Lön/pensionsavsättning/tjänstebil/arbetstider osv.

Jag är själv egen sen länge och värdesätter den ”friheten” stort. Det jag saknar är en slags kollegial/företags-gemenskap. Upplever att även när jag hade fast kontorsplats hos en uppdragsgivare var jag ändå inte ”en i laget”.

Angående just lönenivå:
• Utifrån din beskrivning av 6år, patent mm.