Hej,
Jag är idag högt uppsatt på ett bolag och har en fast månadslön på 150 000 SEK + cirka pension 35 000 SEK år månad.
Jag har fått erbjudande att gå över till att bli konsult till bolaget av lite olika anledningar, delvis för att jag även gör andra uppdrag och det är inte speciellt bra skattemässigt, men även för att jag ska ha större frihet med att arbeta med fler uppdrag.
Om jag skulle fakturera full tid till min tiidgare arbetsgivare så borde uträkningen bli
150 000 + arbetsgivaravgift + Pension + särskild skatt + semester + övrigt Får det att bli ett arvode på strax under 290 000 SEK per månad,
Jag har redan mer pension än vad jag någonsin kommer behöva, och vill hellre få ut pengar till ett bolag.
1, är detta en “no brainer” enligt er experter? Jag tycker det känns som det.
2, något specifikt jag måste tänka på/har jag räknat rätt?
3, ur ett juridiskt perspektiv, något jag måste tänka på så att det inte ser ut som att jag försöker gå runt skatten. (Vilket jag såklart ser som en bonus men är inte huvudskälet).
Utöver semester och röda dagar så får man ta höjd för att inkomsterna stryps helt vid sjukfrånvaro med. Man får även baka in trygghetsaspekterna. I en ekonomisk svacka tenderar konsulterna att ryka först. Nu vet jag inte vad du bakar in i övrigt-posten men driften av bolaget kostar ju lite med. Man kanske behöver ta hjälp med redovisningen, betala ansvarsförsäkring, bankkonton, redovisningsprogram osv. Man får även jämföra anställningsavtalet med konsultavtalet. Hur ser uppsägningsklausulerna ut exempelvis? Kan du behöva spendera tid mellan uppdrag?
Förutsatt att man har tillräckligt högt arvode anser jag dock att det finns väldigt många fördelar med att vara egenkonsult. Man kan optimera skatten på ett sätt som aldrig går som anställd. Särskilt när man ligger så långt över brytpunkten för statlig inkomstskatt som du gör. Att lägga sig på 150k i månaden brutto vore ren kapitalförstöring som egenkonsult. Man kan även flytta över utgifter från den privata sidan (hårt beskattade pengar) till företaget. Jag tror det var Jan som utryckte sig i stil med att “livet blir avdragsgillt” när man startar bolag. Så är det ju till viss del.
Jag är själv egenkonsult och hoppas aldrig jag behöver ta en anställning igen. Enough said egentligen! Det finns en hel del trådar att läsa här på forumet.
Ur ett juridiskt perspektiv när man går från anställd till konsult i samma bolag får man bara se till att det inte ses som en “förtäckt anställning”. Eftersom du skriver att du planerar att arbeta med fler uppdrag minskar dock risken, åtminstone om det handlar om olika uppdragsgivare.
P.S Borde inte din rubrik vara tvärtom? Dvs “Gå från anställt till konsult” och inte “Gå från konsult till anställd”.
Jag räknar ju med att tidigare semesterersättning istället betalas ut som en del av mitt konsultarvode. Min timdebitering blir alltså 1 812 KR timman och jag erbjuds heltidsersättning + 4 månaders uppsägningstid i mitt konsultavtal. Jag har en unik roll i bolaget och är inte i behov av anställningsskyddet.
Vad händer om jag börjar som konsult och sen inte tar några andra uppdrag? Kan man åka på extra skatt? Den där måste vara lite svår att tolka antar jag.
I slutändan blir det som anställd 81 000 SEK efter skatt i lön + 35 000 pension + semester, i jämförelse med 290 000 SEK brutto i månaden till ett bolag. Borde vara brutalt mycket fördelaktigare att ta ut lägre lön + utdelning och återinvestera cirka 1 m SEK per år i KF på bolaget.
Är lite nojig för jag “har det så bra” och vill inte råka riskera något.
Det här kan bli farligt nära förtäckt anställning.
Största risken då är att kunden får betala arbetsgivaravgift på hela det fakturerade beloppet = inte så kul för företaget.
Skulle rekommendera att det finns någon miniminivå, minst 100 timmar per månad i snitt per 6-månaders intervall eller liknande.
Se också till att äga all din utrustning själv. Så som dator, telefon mm.
Det är också hög risk om du jobbar på samma sätt som en anställd med samma villkor i övrigt.
Så stå för alla omkostnader själv, ha frihet i när/hur uppgifter sköts i den mån det är möjligt.
När jag gjorde detta på fast arvode skrev jag att dessa uppgifterna ska göras, inte att jag var uthyrd som X. Tror dock att timarvodering är en bättre lösning, särskilt om man inte bara fakturerar jämnt 8 timmar/dag.
Som egenföretagare står du själv för all risk vad gäller din anställning. Du kommer inte kunna fakturera för timmar du inte jobbar (semester, sjukdagar etc).
I vårt bolag räknar vi heltid på 1760 h. 100% fakturerar tid är i princip omöjligt. Över 80% ser vi som bra. Det ger dig 1408h i årsarbetstid för “en heltid”.
Ska du hypotetiskt kunna bibehålla nuvarande lön och pension och stå för dina egna kostnader (kontor, utbildning, tjänstebil, dator mm) och göra vinst bör du fakturera runt 2800kr i timmen med den modellen.
Som ovanstående nämner hade jag skrivit ett avtal på max antal timmar per månad med en minimifakturering. Du vill kunna ta betalt om du “jobbar över”. Skriv ett längre kontrakt så känns det bättre i början.
Fler kunder är alltid bra, då står man på fler ben om något skulle fallera och man slipper problematiken med “förtäckt anställning”.
Risken att det ska bedömas som ”förtäckt anställning” ligger ju inte på dig utan hos uppdragsgivaren, dvs att du i efterhand ska anmäla upplägget till arbetsdomstol eller liknande vilket innebär att de kan krävas på sociala avgifter, semesterersättning etc. Så länge du inte gör en sådan anmälan är risken noll.
Alltså jag kommer få 100% utbetalt oavsett vad. Min kund kommer inte “räkna timmarna” utan utgå ifrån en heltidsersättning (- frånvaro oavsett anledning såklart).
Jag är inte jurist så helt säker på rättsläget är jag inte men har svårt att se på vilket sätt det skulle vara en risk för arbetstagaren. En tidigare konsultkollega hos ett stort svenskt företag hade konsultat i samma företag sedan 80-talet innan han gick i pension, samtidigt hade anställda i företaget haft en fantastisk utveckling i den interna pensionslösningen som han därmed gått miste om. Han övervägde att ta upp frågan med företaget dvs indirekt hota med att anmäla för ”förtäckt anställning”. Om han faktiskt tog upp frågan med företaget vet jag inte. Personligen tycker jag att ett avtal är ett avtal och skulle inte hugga en uppdragsgivare i ryggen på det sättet.
Ja det går ju såklart att göra en sådan lösning. Personligen hade jag haft svårt att “ta betalt” när jag inte arbetar (semester, sjukdagar etc). En del av arvodet beror på vad din uppdragsgivare står för (kontor, dator, hälsa, försäkringar mm). Sen kanske du vill göra påslag för viss vinstmarginal.
Vi konsulter tar ju betalt efter tjänsten vi levererar. En mer senior tjänst är dyrare. Min erfarenhet är att det är bättre att kontraktera färre timmar med högre ersättning. Då känns det också bättre när man måste jobba mer ibland. Det brukar också vara väldigt svårt att höja arvodet mer än index i längre åtaganden.