Har varit i diskussion med tilltänkt arbetsgivare.
Jag nämnde att jag funderat på att starta eget och undrade om konsult via eget AB var möjligt.
De var inte helt tända på idén men vi diskuterade fram en lösning som i mina öron låter rätt ok.
År 1 - Anställd åt bolagX, 50kkr i lön + förmåner på ca 3kkr
År 2 - Om vi båda känner att vi vill fortsätta samarbete, har jag möjlighet att startar bolag och är garanterad 1 års arbete á 700kr/h. Annars kan tillsvidareanställningen fortsätta.
År 3 - inga garantier för ev eget AB.
Tilläggas bör att vi inte har något av detta på papper men var överens om att vi litar på varandra och tog i hand.
Vanligt anställningskontrakt för anställningen kommer givetvis skrivas.
Åsikter/synpunkter?
Ta anställningen om du vill ha trygghet. Vill du chansa vilt kör du eget, men förvänta dig inte fortsättning under år 3. Med det timpriset får du mer ersättning som anställd totalt sett och större grundtrygghet.
Du behöver gå genom en mäklare för att inte Skatteverket ska se upplägget som en anställningslik arbetsform. Mäklaren ska isåfall ha sin cut, säkert omkring 15% av arvodet.
Om du nu kan fakturera 700 kr i månaden så kommer du kunna räkna hem några hundra tusen i utdelning efter din lön upp till brytpunkten, men du kommer inte ha något större överskott i bolaget. Överskottet i bolaget är det som ska skydda dig om du blir utan uppdrag, sjuk eller dylikt.
Är det värt risken i förhållande till en trygg tillsvidareanställning? Det måste du själv avgöra.
Är detta något som är stor risk att Skatteverket håller koll på?
Har inte hört talas om detta tidigare.
Vad jag förstår är främst risken för arbetsgivaren om Skatteverket skulle anse att konsultuppdraget är en förtäckt anställning?
För mig är nog risken väl värd det.
Ett första år som egenföretagare med 100% beläggning och möjlighet att bygga upp kassa i bolaget.
Jag hoppas och tror efter det att jag kommer kunna hålla mig med jobb om jag nu vill fortsätta som egen, då har man förmodligen fått känsla för om det är något för mig.
Det är bara att räkna själv på det med Kvadrats utmärkta räkneverktyg. Det som de tar i avgift är skillnaden mellan “Fakturerat” och “Intäkter” överst till höger i redovisningen. Lägg 80% av den summan till ditt sparade kapital för att motsvara hur mycket pengar som ligger kvar i bolaget. Alternativt ta det som mäklararvode, då jag sett att det kan vara från 5 till 20%. Med deras 17% landar du smäck på 71 kronor sparat kapital.
Här är vad du får som anställd förutom lön som du måste täcka ur egen ficka vid eget bolag:
Tjänstepension ITP1 om 3158 kronor per månad
Arbetsverktyg
Ersättning för övertid och tjänsteresor med mera
Inkomst för sjukförsäkringssystemet
Betald semester 25 dagar
Ersättning om du blir sjuk eller arbetsskadad
Med mera
När jag matar in månadslön på 50000, 40h arbetsvecka, timpris på 700, 3000 i pensionssparande, 60 dagar utan uppdrag, skattetabell 34 och övriga kostnader 50000 per år landar det i:
50 000 i månadslön
28 900 i utdelning
36 000 i tjänstepension
149 344 i sparat kapital om du har 0% mäklaravgift (här tar du pengar under semester, sjukdom, arbetsskada med mera)
71 i sparat kapital om du har 17% mäklaravgift (här tar du pengar under semester, sjukdom, arbetsskada med mera)
Jämför det med anställning som ger dig 50 000 i månadslön, 0 i utdelning, 37 896 i tjänstepension och betald semester.
Kom ihåg att du enbart får betalt för de timmar du de facto arbetar. Det finns 253 dagar på ett år som kan arbetas på (måndag till fredag) men genomsnittet efter att röda dagar tagits bort är 240 dagar. Av dessa 240 dagar försvinner minst 25 i semester, sedan ett gäng till på grund av sjukdom eller livet™.
Nu är inte jag TS men eh… för det första så räknar den där snurran in Kvadrats cut på 17%. 60 dagar utan uppdrag? 50000 i övriga kostnader? För en konsult?
Läs vad jag skriver. Jag tog upp deras cut och hur man kan räkna om den. Läs sedan min sista paragraf om arbetsdagar under ett år. 13 försvinner automagiskt på röda dagar. Sedan tillkommer 25 för semester, vilket gör totalen till 38. Lägg sedan på lite sjukdom, vabbande och annat så kommer man lätt upp i 60.
Du tänker att arbetsredskap, medlemskap i diverse föreningar som företagare, redovisning, bokföring, mjukvaror, tjänster, försäkringar, bil, telefon, internet med mera inte kostar pengar?
Du kanske snarare ska läsa vad som står i snurran? Vet inte ens vart jag ska börja men läs antalet fakturerade timmar som snurran utgår ifrån. Jag antar att du räknar med 60 dagars odebiterade dagar för att du tänkte att snurran utgår från kalenderdagar?
Sen har TS ju uppenbart räknat med ett arvode till TS på 700 kr, så då får du ta hänsyn till det i uträkningen.
Sen räknar du med en massa utgifter som jag inte vet vart du drar dem ifrån, men mig veterligen är inte en bil en nödvändig utgift för en IT-konsult. Bokio kostar 200 spänn i månaden. Ansvarsförsäkring kostar några hundralappar i månaden.
Jag släpper det här nu för du har uppenbarligen inte läst vad jag skriver eller vad som står på länken. Årsbokslut och allt med redovisning är gratis också då? Eftersom det inte nämndes av dig. I rest my case här.
Bokslut hos Bokio för betalande kunder kostar 1490 kronor per år. Det är 124 kronor per månad. Med årsabonnemang går Bokio på 324 per månad. Eller 3888 per år. För den som undrar är det en av många saker som landar i kategorin övriga utgifter. Det ryms inte inom återstående 1112 kronor. 100% garanti på det.
Tack för mycket bra svar.
Jag misstänker att jag kommer arbeta ca 40 dagar mindre än heltid.
Beräknar nog också att det kommer ligga på 50kkr i div utgifter.
Sedan tror jag å andra sidan att det kommer krävas en del övertid, det är något vi inte diskuterat men som jag tar för givet att man tar ytterligare betalt för. Där jag kommer ifrån fakturerar vi vanligtvis 1,5x rate ö-tid vardag och 2x rate helg/natt, är det vanligt att man gör så som egenkonsult också eller förväntas man jobba för samma rate jämt?
Det är något ni får komma överens om vid kontraktsskrivning.
En bra sak man får från konsultförmedlare är ett bollplank, medhjälpare för bokföringsfrågor och annat. Dessutom har de försäkringar som är bättre än de man själv tecknar oftast. Det är vad som är en del av vad man får tillgång till mot den avgift de tar. Förutom då uppdragen i sig som i större utsträckning nu för tiden läggs ut via just konsultförmedlare och inte direkt till konsulten. Det betyder att år 3 och framåt behöver du hitta uppdrag och då kostar det 5-20% av vad du drar in. Vilket är vad Kvartals räknare redovisar.
Det beror på. Har du ett standardavtal i ryggen så brukar det vara med där. Normalt 1.5x efter 06:00/före 20:00 utanför ordinarie arbetstid, 2x övrig tid - såvida inget annat avtalats. Har du “bara” ett eget avtal så får du se till att ha dina villkor där.
Problem? Du beskriver ett avtal som signeras mellan två bolag som är fristående från varandra. Risken är att endera parten inte vill förlänga avtalet, eller aktiverar klausulen som avbryter avtalet. Det är samma risk för båda sidor, men större ekonomisk risk för dig då du är ensam.
Försäkringar är viktigt att tänka på som egenföretagare och är kopplat till vad du skall leverera för tjänst och/eller produkt. Utan fullgod försäkring kan ett litet missöde stå dig dyrt som ensamföretagare.
Det jag avser med ”problem” är skatteverkets syn på att jag från en dag till nästa hoppar över från bolagX som anställt, till direktkonsult till bolagX.
Så kallad ”förtäckt anställning”.
Jag bryr mig inte om ev moraliska aspekter, men är väldigt engagerad i att jag som person slipper böter/upptaxering eller andra rättsliga följder
Många som är i den sitsen och vad jag har hört så löser de det genom att fakturera några timmar på andra kunder också. Men i slutändan är det skatteverket som har tolkningsrätt och då kan arbetsgivaren som sagt åka på rejält med avgifter i efterhand.
Tack för svar, jag tror att det säkert blir några timmar hos andra kunder, men i slutändan ändå 95/5 fördelning till den gamla arbetsgivaren.
Men som du säger så har jag läst mig till att det är arbetsgivaren som ”står för risken” med ev arbetsgivaravgifter?
Jag bryr mig egentligen inte om de får betala mer, det är inte mitt problem.